aan de achterkant is het idd verstandig om de trekhaakbouten wat in de gaten te houden
Wat gaat er hier verkeerd?
Re: Wat gaat er hier verkeerd?
voor die haken aan de voorzijde had defensie een oplossing. die hadden een volstalen strekook aan de voorkant zitten. twee dikke staken platen die in het verlengde staan van de veerpoten.
.
aan de achterkant is het idd verstandig om de trekhaakbouten wat in de gaten te houden
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Deze discussie doet me denken aan de 4x4 instructeur die wij hadden bij een off-roadcursus. Die wist heel wijs te vertellen dat je een sleeplint nooit mag bevestigen aan de bullbar en vervolgens wat later op de middag de bumper van een Suzuki er af trok bij een recoverypoging
Marc
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
Het hangt natuurlijk ook van de staat van je voertuig af. Met de trekhaak gebruiken als punt om een touw aan te knopen heb ik nog nooit problemen gehad, maar ik ken ook iemand die laatst bijna z'n hele trekhaak van z'n 90 aftrok....
Waarschijnlijk zegt dat wel wat over de staat van het chassis of op z'n minst de achterbalk.

Waarschijnlijk zegt dat wel wat over de staat van het chassis of op z'n minst de achterbalk.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Edward schreef:Het hangt natuurlijk ook van de staat van je voertuig af. Met de trekhaak gebruiken als punt om een touw aan te knopen heb ik nog nooit problemen gehad, maar ik ken ook iemand die laatst bijna z'n hele trekhaak van z'n 90 aftrok....
Waarschijnlijk zegt dat wel wat over de staat van het chassis of op z'n minst de achterbalk.![]()
en het ligt er ook aan hoe laag je trekhaak zit en hoe hoog je laro is.. want hoe groter de afstand tussen de trekhaak en de onderkant van de bumper, hoe groter de krachten op je achterbalk.. en dat kun je met dwars ijzers wel weer opvangen, maar dat is meer voor normaal gebruik, dus niet met een flinke snok een auto ergens uit proberen te slepen.
------
piet_g schreef:Edward schreef:Het hangt natuurlijk ook van de staat van je voertuig af. Met de trekhaak gebruiken als punt om een touw aan te knopen heb ik nog nooit problemen gehad, maar ik ken ook iemand die laatst bijna z'n hele trekhaak van z'n 90 aftrok....
Waarschijnlijk zegt dat wel wat over de staat van het chassis of op z'n minst de achterbalk.![]()
en het ligt er ook aan hoe laag je trekhaak zit en hoe hoog je laro is.. want hoe groter de afstand tussen de trekhaak en de onderkant van de bumper, hoe groter de krachten op je achterbalk.. en dat kun je met dwars ijzers wel weer opvangen, maar dat is meer voor normaal gebruik, dus niet met een flinke snok een auto ergens uit proberen te slepen.
Nou, ik heb veel meer vertrouwen in een lage trekhaak die de kracht recht doorzet naar de kokerbalken van het chassis dan ik dat blikken achterbalkje!
Op de 130 heb ik een NAS spec trekhaak. Die zit met 5 bouten aan de achterbalk, met 2 bouten aan de krikpunten in de achterbalk en met twee ijzers aan het chassis. Dan wordt de kracht wel mooi verdeeld.
Edward van Vugt
Edward schreef:Het hangt natuurlijk ook van de staat van je voertuig af. Met de trekhaak gebruiken als punt om een touw aan te knopen heb ik nog nooit problemen gehad, maar ik ken ook iemand die laatst bijna z'n hele trekhaak van z'n 90 aftrok....
Ik denk dat het echt lag aan de verkeerde hoogte van het aanknooppunt, mijn chassis is spik en span, werkelijk nog nooit aangelast, en zeker nog nooit lomp mee getrokken..
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
In de bouw is het juist uit den boze om aan balken te gaan lassen en slijpen... door warmte wijzig je de posities van de moleculen waardoor het ijzer andere eigenschappen krijgt; lees zwakker.
Kan mij voorstellen dat dit ook geld voor kokerbalken van een LaRo.
Zo mag je ook niet zomaar iets aan de dissel van een aanhanger lassen.
Kan mij voorstellen dat dit ook geld voor kokerbalken van een LaRo.
Zo mag je ook niet zomaar iets aan de dissel van een aanhanger lassen.
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
-
Roger B.
deze was zo rot dat de achterbalk er bijna afgerukt is......
en doorgeroest is veul zwakker dan gerepareerd door stukken inlassen
en doorgeroest is veul zwakker dan gerepareerd door stukken inlassen
gone
Lassen is ook iets meer dan met een lasapparaat wat stukken ijzer aan elkaar bakken.......
Edward van Vugt