Wat gaat er hier verkeerd?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: Wat gaat er hier verkeerd?

Berichtdoor Edward » 05 Feb 2013, 00:45

Roger B. schreef:
dat je dat niet doet door bumper aan bumper volgas weg te sprinten lijkt me niet meer dan duidelijk

Nou, zo doen wij het wel. Met twee auto's voor elkaar ook nog als het nodig is om een dode 90 tegen de bult op te krijgen.

Op een andere plek waar de 90 niet losgelierd kon worden omdat de 110 met lier naar de 90 getrokken werd waren wij met het kinetisch touw en een aanloopje van 8 meter zo los! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Feb 2013, 18:51

Edward schreef:
Roger B. schreef:
dat je dat niet doet door bumper aan bumper volgas weg te sprinten lijkt me niet meer dan duidelijk

Nou, zo doen wij het wel. Met twee auto's voor elkaar ook nog als het nodig is om een dode 90 tegen de bult op te krijgen.

Op een andere plek waar de 90 niet losgelierd kon worden omdat de 110 met lier naar de 90 getrokken werd waren wij met het kinetisch touw en een aanloopje van 8 meter zo los! :lol: :lol:

Precies!
Met een aanloopje en een (kinetisch) touw kun je een grotere trekkracht opwekken. De voorwaartse snelheid wordt middels het (kinetische) touw geleidelijk omgezet in trekkracht (en niet met een klap, wat gebeurt met een sleeplint of ketting). Met een Land Rover van 2 á 2,5 ton kun je zo een nog grotere trekkracht uitoefenen (3 á 4 ton?). Dat de bevestigingspunten en het touw sterk genoeg moeten zijn om deze krachten op te kunnen vangen spreekt voor zich.

Zo heb ik op IJsland eens een bus losgetrokken. Toen ik langskwam hadden ze meermaals geprobeerd met een andere bus (en een sleeplint) de bus los te trekken, wat niet gelukt was. De 109 2,25D ervoor gezet en eerst mijn dikke sleeptouw achteruit gehaald en dat ertussen gedaan. Die IJslanders wisten meteen dat ik gebruik ging maken van de "kinetic energy" in het touw. Volgas in 2 laag weggereden, tot ik stil stond met afgeslagen motor (omdat ik de koppeling te laat intrapte). Maar door de ruk was de bus uit het gat geschoten. En dat leverde applaus op!

Ik gebruik gewoon een nylontouw (scheepstros) van 30 mm diameter. Daar zit voldoende rek/veerkracht in. Het nadeel is dat het wat plaats inneemt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Dragon

Berichtdoor Dragon » 05 Feb 2013, 20:02

Alles zo lezende begrijp ik het "zweepslageffect" van een kinetisch touw, lint enz. wel.
Door het vertraagde effect, opgebouwd in het lint, touw, en de massa van het trekkende voertuig, kan je door die samenwerkende krachten een aanhangende massa los krijgen...
Moet je wel goed spul hebben wat die krachten ook aan kan.

Ik ben het toch vooral eens met Joost dat het soms handiger is om krachten langzaam op te bouwen.
Het is afhankelijk van de situatie.
Bruut geweld lijdt vaak tot schade :cry: zelfs bij landrovers.
Kunnen we wel stoer doen, maar niemand van ons wil dat ons overkomt wat er in het filmpje gebeurd.

Dat zou zelfmoord kunnen zijn.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Feb 2013, 20:16

dat die bumper eraf vloog lag vooral aan gebruik van een ongeschikt recovery-point.
gone

Dragon

Berichtdoor Dragon » 05 Feb 2013, 20:18

Roger B. schreef:dat die bumper eraf vloog lag vooral aan gebruik van een ongeschikt recovery-point.

lijkt mij een beetje kort door de bocht, die bij een Def wel heel groot is :P

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Feb 2013, 20:41

als het een geschikt recovery punt was geweest waar ze het touw aan geknoopt hadden, dan was het touw de zwakste schakel geweest.......
gone

Dragon

Berichtdoor Dragon » 05 Feb 2013, 20:55

Roger B. schreef:als het een geschikt recovery punt was geweest waar ze het touw aan geknoopt hadden, dan was het touw de zwakste schakel geweest.......

Dat is waar, maar ieder weldenkend mens zou dat nooit zo doen..... :cry:
Bezint eer ge begint, zou ik zeggen :!:
Hoewel de bumper van een Def met 4 bouten vast zit, voor of achteruit trekken, wat maakt het uit, natuurlijk nooit aan de bumper, maar aan een oog op het chassis.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Feb 2013, 21:03

Dragon schreef:
Roger B. schreef:als het een geschikt recovery punt was geweest waar ze het touw aan geknoopt hadden, dan was het touw de zwakste schakel geweest.......

Dat is waar, maar ieder weldenkend mens zou dat nooit zo doen..... :cry:
Bezint eer ge begint, zou ik zeggen :!:
Hoewel de bumper van een Def met 4 bouten vast zit, voor of achteruit trekken, wat maakt het uit, natuurlijk nooit aan de bumper, maar aan een oog op het chassis.

Als je kracht opbouwt door de traagheid van massa krijg je een andere wagen zelden losgetrokken. Dan moet je gaan lieren. Kinetisch touw is juist bedoeld om een aanloop mee te nemen zonder dat het rukken wordt.

En ik heb twee enorme ogen aan de voorbumper en daar trek ik alles en iedereen mee los? Achter gebruik ik altijd gewoon de trekhaak.
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Feb 2013, 21:21

die ogen en jouw voorbumper heb ik ook niet zoveel twijfels aan... veel minder dan aan de originele oogjes die met een bout aan het chassis zitten, en zelfs die kunnen aardig wat hebben
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Feb 2013, 21:38

Roger B. schreef:die ogen en jouw voorbumper heb ik ook niet zoveel twijfels aan... veel minder dan aan de originele oogjes die met een bout aan het chassis zitten, en zelfs die kunnen aardig wat hebben

En die zijn niet eens bedoelt voor recovery! :shock: :shock: Die zijn uitsluitend om de wagen vast te zetten op een trailer oid.

Overigens zitten de trekstangen van de trekhaak met dezelfde bouten vast. Bij de vorige 130 waren die gaten behoorlijk ruim geworden. Daar zit ook niks achter of tussen. Draai je die bouten goed vast dan draai je de chassiskokers gewoon plat.... Dikwandige pijp erdoor gestoken en vastgelast.
Edward van Vugt

Terug naar “Kroeg”