Grond op een aanhanger vervoeren

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Barf

Grond op een aanhanger vervoeren

Berichtdoor Barf » 29 Jan 2013, 11:02

Heren en Dames,

Als ik grond vervoer op een aanhanger lijkt me het wettelijk verplichte net niet zinvol.
Wat zegt de wet, wat moet je er wel over doen?
Of mag je het zo verrijden?

Wie o wie weet dit??

Thx
Groet
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!

R1200C

Re: Grond op een aanhanger vervoeren

Berichtdoor R1200C » 29 Jan 2013, 12:45

Het afdekken van je lading is bedoeld om geen overlast voor het overige verkeer te veroorzaken. Dan zal oom agent er geen probleem mee hebben als je over grond een zeiltje legt zodat het niet in een stofwolk achter je aan vliegt. Al is een stofwolk nu wat kansloos met dit weer...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jan 2013, 13:42

Leg d'r een zeiltje op en daarover het net.
Dan ben je helemaal gedekt: zeiltjes gaan nogal eens vliegeren, en grond kan heel gemakkelijk gaan stuiven (zolang het niet plenst van de regen).

Groeten MarcS

piet_g

Berichtdoor piet_g » 29 Jan 2013, 16:15

ook zand behoor je af te dekken. als het nat is doet het niks, maar goed.. maar als het droog is kan het gaan stuiven.

ps als het regent wil het ook wel afdekken omdat je aanhanger anders steeds zwaarder word. dan krijg je geen boete voor het zeil, maar mag je op de weegbrug :P

ow, moet je eerlijk zeggen dat het ook niet iets is waar ik altijd aan denk hoor ;)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jan 2013, 17:50

piet_g schreef:ook zand behoor je af te dekken. als het nat is doet het niks, maar goed.. maar als het droog is kan het gaan stuiven.

ps als het regent wil het ook wel afdekken omdat je aanhanger anders steeds zwaarder word. dan krijg je geen boete voor het zeil, maar mag je op de weegbrug :P

ow, moet je eerlijk zeggen dat het ook niet iets is waar ik altijd aan denk hoor ;)

Dag Piet G.

Ik wil je niet op een verkeerd spoor zetten -- afdekken is gewoon slimmer, al was het maar om alle gedoe "af te dekken".
Maarrr .... het moet wel erg lang en hevig regenen wil je serieuze gewichten aan water "laden".
50 mm regen in 12 uur tijd is een gebeurtenis die je eens in de 20 jaar hebt (als ik zo snel de tabel goed aflees).
50 mm regen wil zeggen 50 liter per m2, dus eens in de 20 jaar loop je kans op laten we zeggen 100 kg extra aan water aangenomen dat je kar 2 m2 groot is en geheel waterdicht.

De smoes dat je lading onderweg zoveel zwaarder is geworden door een hoosbui is dus een leuke - en het zou mooi zijn als de agent erin trapt - maar heeft gemiddeld weinig realiteitswaarde (maar dat hoort ook bij een smoes, anders was het geen smoes maar gewoon de waarheid).

Groeten MarcS

PS Ik ben zelf ook niet zo kien, zelf opperde ik eens het regen-probleem bij met zand geladen spoorwegwagons. Een kiene collega corrigeerde mij met wat sommetjes als hiervoor.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 29 Jan 2013, 18:18

Het zal idd niet super vaak voorkomen.. maar goed moet je eerlijk zeggen dat ik een keer gehad heb dat er echt een stortbui over mijn open aanhanger met zand was gekomen.. De aanhanger was niet waterdicht, maar je kun wel heel goed merken dat het allemaal een stuk zwaarder trok :P

Maar idd.. afdekken is het beste. kun je ook geen opmerkingen krijgen ;)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Barf

Berichtdoor Barf » 30 Jan 2013, 07:00

Thanks!

Ga ik het zo doen!!

Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jan 2013, 11:19

piet_g schreef:Het zal idd niet super vaak voorkomen.. maar goed moet je eerlijk zeggen dat ik een keer gehad heb dat er echt een stortbui over mijn open aanhanger met zand was gekomen.. De aanhanger was niet waterdicht, maar je kun wel heel goed merken dat het allemaal een stuk zwaarder trok :P

Maar idd.. afdekken is het beste. kun je ook geen opmerkingen krijgen ;)

Zoals ik al noemde: 50 mm in 12 uur is zeldzaam: eens in de 20 jaar. Even zeldzaam, dwz eens in de 20 jaar valt er 30 mm in één uur.

Ofwel, het extra gewicht aan regenwater is echt niet gauw een probleem (nog afgezien van 1º je aanhanger is meestal lek, 2º je kan wellicht wat extra water aflaten, en 3º in het geval dat het optreedt heb je altijd nog de tijd om te kijken wat verstandig is). Vanwege de regen afdekken is dus slechts een extra voorzorg voor een erg kleine kans (de kans dat je een lastige, pietluttige agent tegen komt is denkelijk groter).

Iets anders is dat natte aarde/nat zand gewoon vervelend schept. Iets vochtig is prettig, maar je moet het gewoon niet overdrijven.
NB Als alles echt nat is, en het maakt verder niet uit, dan kan je nat zand wel weer makkelijk met de brandspuit ontladen (zo doen ze het ook met suikerbieten).

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”