Oeps, een van ons betrokken bij aanrijding
-
Roger B.
Re: Oeps, een van ons betrokken bij aanrijding
gordel is er om te zorgen dat je niet door de voorruit gaat, of bij een rol eruit geslingerd wordt en onder je eigen auto komt, niet om de klap voor je op te vangen
gone
Edward schreef:
Maak je geen illusies, niks kan een kreukelzone vervangen!
Maar hoe zit dat dan precies, zo'n kreukelzone?
Ik twijfel geen moment aan het nut ervan, daar hoef je geen 6 jaar hogere kreuzelzonetechniek voor gestudeerd te hebben, maar impliceerd deze discussie dat iedere auto met een apart chassis, en vervolgens een koets erop GEEN kreukelzone (effect) kan genereren??
Of is het alleen bij een defender zo slecht gesteld?
Of zijn moderne SUV's / MPV's ( ik hou het even tot deze 2 type's daar deze catagorie bij uitstek nog een chassis mogelijk hebben tov normale personenauto's) vandaag de dag zo uitgekient dat ook hun chassis "opgerolt/opgekreukelt" wordt bij impact?
Lees, dus ook een kreukelzoneffect kennen.
Terug naar de defender, als die auto dus in feite (levens) gevaarlijk is bij (frontale) aanrijdingen , iig voor de bestuurder/inzittenden , waarom komt zo'n auto dan eigenlijk vandaag de dag nog door allerlei (europese) overheids keuringen / testen e.d , zoals zo'n NAP test oid?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
tim schreef:Edward schreef:
Maar hoe zit dat dan precies, zo'n kreukelzone?
Ik twijfel geen moment aan het nut ervan, daar hoef je geen 6 jaar hogere kreuzelzonetechniek voor gestudeerd te hebben, maar impliceerd deze discussie dat iedere auto met een apart chassis, en vervolgens een koets erop GEEN kreukelzone (effect) kan genereren??
Of is het alleen bij een defender zo slecht gesteld?
nee, een D1, D2 en P38 zeer zeker kwa chassis niet "zachter" Ook de andere merken (landcruisers, hiluxen. l200 pajero en dergelijke met ladderchassis zijn erg hard.... bij de L332, D3 en nieuwer zal er wellicht wat meer mogelijk geweest zijn. Een ladderchassis is gewoon erg hard, en als je met dat chassis ergens op klapt komt de klap hard(er) aan... De body is bij de disco's ook maar beperkt kwa sterkte en kreukelzone...
Men waant zich in een grote terreinwagen extreem veilig, maar een klap kan hard aankomen
Of zijn moderne SUV's / MPV's ( ik hou het even tot deze 2 type's daar deze catagorie bij uitstek nog een chassis mogelijk hebben tov normale personenauto's) vandaag de dag zo uitgekient dat ook hun chassis "opgerolt/opgekreukelt" wordt bij impact?
Lees, dus ook een kreukelzoneffect kennen.
De hedentendaagse SUV (BMW X'en, Audi Q's, Kia's etc) hebben vrijwel allemaal een zelfdragende carrosserie met onafhankelijke wielophanging, daar zit geen ladderchassis meer onder.... dus ook kreukelzones
Terug naar de defender, als die auto dus in feite (levens) gevaarlijk is bij (frontale) aanrijdingen , iig voor de bestuurder/inzittenden , waarom komt zo'n auto dan eigenlijk vandaag de dag nog door allerlei (europese) overheids keuringen / testen e.d , zoals zo'n NAP test oid?
Nou dat is dus een van de problemen waardoor ie niet lang meer mee kan zonder grote aanpassingen, en dat is te duur voor de markt die er voor is
gone
tim schreef:Terug naar de defender, als die auto dus in feite (levens) gevaarlijk is bij (frontale) aanrijdingen , iig voor de bestuurder/inzittenden , waarom komt zo'n auto dan eigenlijk vandaag de dag nog door allerlei (europese) overheids keuringen / testen e.d , zoals zo'n NAP test oid?
Dank je wel Tim voor het mij geven van een podium. Ik heb maar weinig zinnigs toe te voegen aan alles wat hier gemeld wordt maar jij zorgt voor de uitzondering op de regel. Allereerst: de NAP betreft de kilometerstand van de auto en die heeft werkelijk niets met de kreukelzone en / of veiligheid van het betreffende voertuig te maken. Ten tweede: de Defender is zo'n beetje de enige auto die de Eland-test niet wist te halen. De Defender lag gewoon op zijn kant en iedereen die lacherig meent te moeten verkondigen dat een Defender diezelfde eland ondersteboven moet rijden moet maar eens aan Martin en Liz vragen wat voor een enorme schade een dergelijk beest kan veroorzaken aan de lompe bak die een Defender is. Ten derde: waarom denk jij dat men bij JRL broedt op een opvolger in de vorm van de DC100? Dat is niet omdat ze zo graag innoveren. Als dat hoog op de agenda had gestaan dan hadden ze dat al veel eerder gedaan. Wij rijden een op handen zijnd fossiel van een auto. Niet dat ik daar elke keer niet heel erg blij van word wanner ik achter het stuur kruip.
Ze mogen mij er in begraven!
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!
Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top
Defender 90", 2001
-
Roger B.
veiligheidstest is euro-ncap
de dc100 is/wordt niet de opvolger van de defender
de dc100 is/wordt niet de opvolger van de defender
gone
Helder verhaal roger, dank.
@erwin, roger vulde het al aan, ik vergat die eene letter, de "c", ncap test, dat met die sterren van 1 tot 5.
Toen ik onlangs vanuit het hoge noorden (groningen) terug naar huis reed, in de laatste dagen van de sneeuw, op een zaterdagavond, kwam er opeens een heel groot turbo konijn langzij, zo vlak voorbij het front van de auto schietend het volgende akkerveld weer in.
Schat dat dat beest pakweg een dikke meter hoog was.
Schok me helemaal lam, afijn , thuis komend, ik gelijk mijn jeugd kaartspel erbij gepakt, en kijkend naar de plaatjes bleek het een hert(je) te zijn..
@erwin, roger vulde het al aan, ik vergat die eene letter, de "c", ncap test, dat met die sterren van 1 tot 5.
Toen ik onlangs vanuit het hoge noorden (groningen) terug naar huis reed, in de laatste dagen van de sneeuw, op een zaterdagavond, kwam er opeens een heel groot turbo konijn langzij, zo vlak voorbij het front van de auto schietend het volgende akkerveld weer in.
Schat dat dat beest pakweg een dikke meter hoog was.
Schok me helemaal lam, afijn , thuis komend, ik gelijk mijn jeugd kaartspel erbij gepakt, en kijkend naar de plaatjes bleek het een hert(je) te zijn..
Laatst gewijzigd door tim op 04 Feb 2013, 10:42, 2 keer totaal gewijzigd.
110 HT 200 Tdi 1989.
ErwinD90 schreef:
Ze mogen mij er in begraven!
Helaas, dat mag in Nederland dan weer niet.......
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Roger B. schreef:De DC100 is/wordt niet de opvolger van de defender
Dat klopt want het is ten slotte nog maar een Defender Concept. Maar dat ie er anders uit gaat zien en dito in elkaar zit mag men gerust aannemen toch?
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!
Defender 90", 2001
Defender 90", 2001
- Ray vd Velden
Ik kan het natuurlijk mis hebben maar een Defender komt door de huidige eisen omdat deze op grijs kenteken afgeleverd wordt.
En dat gewoon met alle toeters en bellen en tikt gewoon geel kenteken af.
Bedrijfs wagens hebben blijkbaar een andere eis......
En dat gewoon met alle toeters en bellen en tikt gewoon geel kenteken af.
Bedrijfs wagens hebben blijkbaar een andere eis......
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41
Edward schreef:Dragon schreef:bcmeijer schreef:Ik heb de 130 gezien waarmee Race2Recovery een ongeluk heeft gehad tijdens Dakar. Tot mijn eigen grote verbazing leven alle drie de inzittenden van de defender nog en houden ze er waarschijnlijk geen letsel aan over.
Die Defender is gegarandeerd total loss. (Chassis krom, body heel erg beschadigd, vooras en motor zagen er heel slecht uit)
Ik ben het helemaal met Eduard eens dat de defender een erg slechte auto is om een ongeluk in te krijgen maar ik ben erg verbaasd hoe 'heel' R2R-team leden uit de auto zijn gekomen.
Jaaah, maar een Def is zo hoog dat de meeste plastic auto's er onder verdwijnen. Dat is de redding van Def rijders.
Edward heeft gelijk dat er walchelijk veel energie vrijkomt bij een aanrijding.
Wat ik bedoelde is dat je dus altijd je gordels om moet hebben om niet zelf de keukelzone te worden.
Met een aanrijding in een Def vangt de kreukelzone van die Plastic auto's de klap op![]()
Een Def absorbeert nix, want een Def heeft geen kreukelzone en geeft dus niet mee![]()
Dames en heren, gordels altijd om
Leuke theorie, helaas gaat ie nie op nie. Als jij zo hard in je gordels klapt heb je niet alleen je schouder kapot maar ook overal waar die gordel loopt inwendig letsel.![]()
![]()
Maat van me is met 80 op een middenklasser geklapt die voorrang nam. Eerst de impact waarbij hij alles brak en scheurde in z'n romp, toen over de kop geslagen en daarbij een gescheurde schedel opgelopen tegen de b-stijl.
Na 7 maanden in het ziekenhuis en nog eens 13 maanden revalidatie is hij weer aan het werk. De oude wordt hij nooit meer. Had hij niet 10 minuten van tevoren zijn vrouw afgezet op haar werk hadden we waarschijnlijk ook nog een begrafenis gehad!
Toen hij uit het ziekenhuis kwam was zijn Def 110 weer als nieuw. Samen met 9 anderen hebben we die helemaal opnieuw opgebouwd.....Hij rijdt er nog steeds mee, alleen nog defensiever dan eerst.
Ben bang dat ik er toch ook zo over denk
Daarom schreef ik dat je lijf de kreukelzone is als je in een Def rijdt.
Wel beter dat hij hoog is, maar das geen garantie voor een betere afloop.
Een Def geeft gewoon niet mee, dus vang je de klap op met je lijf.
Ook al heb je een gordel om.....
Maar Edward refereert wel aan een heel ernstig ongeval met hoge snelheid.
Hoop dat wij dat niet mee gaan maken
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen