Uitstervend ras: de lift(st)er

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
ErwinD90

Re: Uitstervend ras: de lift(st)er

Berichtdoor ErwinD90 » 26 Jan 2013, 19:02

dennis83 schreef:Ik woon in Breda en zie hier nog wel eens een verdwaalde Belg naast de weg staan. Ik heb er twee keer een meegenomen maar iedere keer bleken ze naar de "shop" te zijn geweest of te gaan. In dat geval doelen ze dus op de koffieshop en ben ik ook gestopt met lifters mee nemen richting Belgie.

Nu heb ik zelf redelijk recent een mooie studententijd gehad en ken er toch wel een paar die op deze mannier een mooie ehn goedkope vakantie hebben gehad.

Het gebeurt dus nog wel maar zeker niet veel meer.

Gr.

Dennis

Het behoort niet tot het onderwerp maar ik vraag me toch af wat de bestemming van de reis er toe doet als afweging wel of niet een lifter mee te nemen.
Ik handel namelijk zelf ook in verdovende middelen. Legaal weliswaar maar ik zie het verschil niet echt. En wat alcohol kan doen met mensen hebben we onlangs nog gedemonstreerd gezien. Een Belg die naar een stad lift om een avondje te stappen, te logeren bij een bekende en de dag erna terug te liften kan heel sympathiek overkomen maar hoeft dat niet te zijn. Maar goed, nogmaals: dat is weer een heel andere discussie.
Wat lifters betreft, ik reis bij voorkeur niet via hoofdwegen en daar zie je ze maar weinig. Bovendien heb ik een tweezitter ;)
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Jan 2013, 19:13

misschien omdat ze nadat ze bij een "shop" geweest zijn (te veel) verboden middelen bij zich hebben en dat een lastige situatie zou kunnen veroorzaken bij controle.?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2013, 20:29

ErwinD90 schreef:Het behoort niet tot het onderwerp maar ik vraag me toch af wat de bestemming van de reis er toe doet als afweging wel of niet een lifter mee te nemen.
Ik handel namelijk zelf ook in verdovende middelen. Legaal weliswaar maar ik zie het verschil niet echt. En wat alcohol kan doen met mensen hebben we onlangs nog gedemonstreerd gezien. Een Belg die naar een stad lift om een avondje te stappen, te logeren bij een bekende en de dag erna terug te liften kan heel sympathiek overkomen maar hoeft dat niet te zijn. Maar goed, nogmaals: dat is weer een heel andere discussie.
Wat lifters betreft, ik reis bij voorkeur niet via hoofdwegen en daar zie je ze maar weinig. Bovendien heb ik een tweezitter ;)

Ik vrees dat "gemiddeld" de lifter (en zeker de lifster) zich meer moet hoeden voor de liftgever als omgekeerd.
Verder, is mijn ervaring dat het liften op kleinere wegen nog wisselvalliger is als op grote wegen - dus een lift op die kleine wegen is beslist welkom.

Maar goed, een "loaded" shopganger de grens over meenemen is misschien wel iets minder slim. Je kan ze beter net voor de grens afzetten, en vooral ook niet vooraf zeggen dat je ze na de grens wel weer oppikt (zelfs al ben je dat wel van plan) ... da's nl vragen om ongevraagd drugscourrier te worden. In mijn lifttijd heb ik heel wat grenzen te voet mogen kruisen, niet dat ik ooit gecontroleerd werd (ik had ook nooit verboden stoffen bij me, maar dat wisten ze ook niet).
Soms echter had de liftgever er geen enkele moeite mee (en bij sommige grenzen zijn ze zelfs blij, nl die grenzen waar er grenzen zijn aan bijv het aantal liters alcoholische versnaperingen - die gaan nl gewoonlijk per persoon, dus een extra geeft ineens een boel "ruimte").

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2013, 20:35

Roger B. schreef:misschien omdat ze nadat ze bij een "shop" geweest zijn (te veel) verboden middelen bij zich hebben en dat een lastige situatie zou kunnen veroorzaken bij controle.?

Tja, het bezit van verboden substanties kan je in een moeilijk parket brengen. Een uitgekiende "passagier" laat zijn teveel in jouw auto achter en jij hangt. Dus geheel risico-vrij is het allemaal niet. Maar goed, het kan nog erger: Ik zag pas dat een bandenlichter in sommige gevallen als een verboden slag- of steekwapen wordt gezien. Mijn auto ligt dus vol met verboden waar.

Groeten MarcS

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 26 Jan 2013, 21:32

Roger B. schreef:misschien omdat ze nadat ze bij een "shop" geweest zijn (te veel) verboden middelen bij zich hebben en dat een lastige situatie zou kunnen veroorzaken bij controle.?

Dat is een steekhoudend argument om maar beter geen Belg naar huis te brengen ja.
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Jan 2013, 22:25

niet zozeer een belg, als wel een beladen shopbezoeker ;-)
gone

Terug naar “Kroeg”