Kinderstoel bevestigen op de middenstoel van een Landrover

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Bert Kesimaat

Kinderstoel bevestigen op de middenstoel van een Landrover

Berichtdoor Bert Kesimaat » 16 Jan 2013, 14:30

Kinderstoel bevestigen op de middenstoel van een Landrover Defender Td5 90

Wie heeft er wel eens een kinderstoel op de middenstoel van een Landrover Defender 90 geplaatst.
Ik heb wel eens gehoord dat ze het middenstoeltje iets naar achteren plaatsen.
Wie kan mij helpen aan info en foto's

groet Bert
Laatst gewijzigd door Bert Kesimaat op 17 Jan 2013, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Re: Kinderstoel bevestigen op de middenstoel van een Landrov

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jan 2013, 15:44

Bert,

Let op dat een naar achter geplaatste middenstoel in een 90 de grijs-kenteken-status in gevaar brengt.
In een 110 kan het wel, zolang er maar een 30 cm schot is.

Groeten MarcS

roadrocket

Berichtdoor roadrocket » 16 Jan 2013, 17:51

ligt er een beetje aan wat voor kinderstoel / leeftijd van de kleine man of vrouw ...

Wij hebben op de middenstoel van onze SIII 88 een (oud model) Romer King gehad. Geschikt tot ruwweg 3/4 jaar, afhankelijk van formaat kind :)

Rotsvast te zetten met de heupgordel, dochterlief zat vast met de gordels van de Romer zelf. Probleem bij ons was dat ze daarbij wel érg dicht bij de pook zat (zeker omdat wij maar 4 versnellingen hebben, en laat die pook dan ook net het verst naar achter staan). Uiteindelijk heb ik de rug van de middenstoel afgehaald waardoor de Romer tot het middenschot naar achter kon. Probleem opgelost :)

De Romer is ze nu uitgegroeid, de opvolgstoel waar ze nu in zit is minder 'diep', dus die rug heb ik nu weer terug gezet (en ... oh ja .. de heupgordel vervangen voor een 4-punts harnas aangezien opvolgstoelen geen eigen gordels hebben)

succes

groet, robert
build it, run it, break it, fix it, and again....

http://boesmanblog.wordpress.com/

SIII 88 - 2.25 petrol - 1977

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Jan 2013, 18:50

blijf het een linke plek vinden voor een kind-in-stoeltje....
gone

roadrocket

Berichtdoor roadrocket » 16 Jan 2013, 19:34

Ze zit redelijk strak tussen ons in op die plek. Zeker met het 4-punts harnas waar ze nu in zit. Zijdelings op een stoeltje achterin met een heupgordel voelt mij niet beter, en dat is nu (in ons geval) het enige alternatief (buiten over te stappen naar een Mercedes ML ... of thuis te blijven).

De all-over veiligheid van een Series of Defender (of wellicht Disco als je 'm op zijn dak legt ;) ) is natuurlijk sowieso een discussiepunt, daar proberen wij in ieder geval zoveel mogelijk 'naar te rijden', zeker als we onze bijrijder bij hebben .... :roll:

Robert

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Jan 2013, 20:55

al eens gezien hoe ver een lichaam om zo'n gordel heen vouwt in een crash, en hoeveel rek er in een gordel zit?........komt zo'n pook toch een stuk dichterbij weer... en je medeweggebruikers bepalen meer van je gevaar dan je zelf kunt voorkomen, en dat geldt dan niet alleen voor een kinderzitje.

maar iedereen bepaald zoiets voor zichzelf natuurlijk

je kunt overwegen stoeltje(s) in rij-richting achterin te monteren natuurlijk
gone

MichielG

Berichtdoor MichielG » 17 Jan 2013, 00:43

Voor 200,- heb je inderdaad een klapstoeltje in de rijrichting achterin (exmoor e.d.), echter de engelse certificaten (als ik me niet vergis) staan daarop geen kinderstoel toe alleen volwassenen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jan 2013, 08:55

en op een middenzitje wel??
gone

roadrocket

Berichtdoor roadrocket » 17 Jan 2013, 09:21

De fold-n-lock van Exmoor zijn geschikt voor een kinderstoel: http://www.exmoortrim.co.uk/catalogue/d ... l?sef=hcfp (overigens, volgens mij, niet de versie van €200, die je wel kunt folden maar niet kunt locken, staat me bij dat deze fors duurder waren).

Zelf ook naar gekeken, echter zit er bij mij een LPG-tank dwars achter het tussenschot waardoor de passagier vervolgens met zijn onderbenen tegen de tank zit. Ook niet fijn. Zeg maar. En de LPG-tank past bij mij niet dwars op de wielkast dus da's ook geen optie. En een opvolgstoel wil ik niet op een zijdelings-stoeltje achterin zetten. Ik heb een hoop mogelijkheden afgewogen, waarbij we van standaard-stoelen-zonder-hoofdsteun-en-gordels naar fatsoenlijke high-back stoelen met meer-punts-gordels zijn gegaan door de jaren heen. Op de middenstoel zit onze dochter stevig vast, zeker met de 4-puntsgordel en de opvolgstoel-met-kopsteun. Daarbij kunnen wij onderweg ook beter 'op de wensen inspelen' van onze passagier ;)

En ja, ik ben me bewust van de imperfectie van de situatie, zoals eigenlijk geldt voor álle (semi)klassieke 4x4's, of die stoel nu voor of achterin of bovenop staat. Kijk bijvoorbeeld eens naar de LRCH-rit waar een 110 zijdelings de sloot in spinde. De krachten gaan daar niet 'netjes' naar voren maar in een klap opzij. In die situatie lijkt mij een opvolgstoel op een stoel achterin, in een 'standaard' 3-puntsgordel ook niet fail-proof.

De meeste km's maken wij overigens met onze 'veilige/normale/moderne/saaie' auto, zeker als we afstanden moeten maken. Ze zit daarbij op een goedgekeurde opvolgstoel, in een goedgekeurde gordel (en heeft daar véél meer speling als in het harnas in onze 88).

On-topic; ja een kind op een middenstoel past, weeg zelf de voors en tegens af.

MichielG

Berichtdoor MichielG » 17 Jan 2013, 14:31

Nice die had ik niet gevonden, dat is een soort turbo versie van die cheapo's.
De goedkopertjes zijn rond de 200 en de Lock 'n Folds 600+

Terug naar “Kroeg”