Nieuwe regels B(E) rijbewijs

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Willem
Beheerder
Berichten: 130
Lid geworden op: 01 Feb 2006, 20:52
Contact:

Nieuwe regels B(E) rijbewijs

Berichtdoor Willem » 02 Jan 2013, 11:35

Ik kwam de nieuwe regels voor het BE rijbewijs tegen, grootste verschil is aanpassing in B categorie wat vanwege het grote trek- en eigen laadvermogen van Land Rovers goed uit lijkt te pakken in sommige gevallen, vooral afhankelijk van het gewicht van het trekkend voertuig (regels uitgaande van gewicht en niet maximaal toegestane gewicht voor berekening totale gewicht):

Oude regel B:
Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter zijn auto voorttrekken. Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of oplegger mag niet meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Dit is de massa van het voertuig zonder lading, bestuurder en andere inzittenden.

Nieuwe regel B:
Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter zijn auto voorttrekken. Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

[file name=nieuwe_regels_voor_het_rijbewijs_b_september2012.pdf size=209245]http://landroverclubholland.nl.webhosting18.transurl.nl/images/fbfiles/files/nieuwe_regels_voor_het_rijbewijs_b_september2012.pdf[/file]

De nieuwe regels voor BE blijken goed uit bijgaand plaatje:



groet,

Willem
Nieuws en feiten over de Land Rover Defender www.landrover-defender.eu

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Nieuwe regels B(E) rijbewijs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jan 2013, 11:54

Willem,

Of het goed uitpakt hangt (ook) nogal af van het daadwerkelijke gewicht van het trekkende voertuig.
Een Defender 110 is op papier een kleine 2 ton, in de praktijk op de weegschaal al gauw ruim 2 ton.
Gooi je nog wat lading achterin (een standaard - niet Heavy-Duty - mag in totaal 3 ton wegen, de ene iets meer de ander iets minder).

Dus, zolang je het totaalgewicht van de auto onder de 2.750 kg houdt begint er een (bescheiden) winst. Een Disco 3 zit overigens al aan de 2-en-een-halve ton zonder "bagage" dus ondanks de hoge trekgewichten is de winst voor zo'n Land Rover marginaal (of zelfs afwezig).


Groeten MarcS (die zelfs geen trekhaak heeft)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Nieuwe regels B(E) rijbewijs

Berichtdoor Roger B. » 02 Jan 2013, 11:55

in de laatste kolom:

2: de toegestane max massa van de oplegger of aanhangwagen mag meer bedragen dan 3500kg mits:
blablablabla
de toegestane maximum aslast danwel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of aanhanger NIET meer bedraagt dan 3500kg

dus de aanhanger mag meer dan 3500kg max totaalmassa hebben, mits ie maar niet meer dan 3500kg mag wegen?? best wel vage regeling





vwb voordeel... als je je rijbewijs BE al hebt/zeer binnenkort haalt verandert er niks voor je, en blijft de oude regeling gelden.

als je nog geen BE had, zou je minder snel niet met je B de aanhanger mogen trekken
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Nieuwe regels B(E) rijbewijs

Berichtdoor Edward » 02 Jan 2013, 12:03

Roger B. schrijft:
in de laatste kolom:

2: de toegestane max massa van de oplegger of aanhangwagen mag meer bedragen dan 3500kg mits:
blablablabla
de toegestane maximum aslast danwel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of aanhanger NIET meer bedraagt dan 3500kg

dus de aanhanger mag meer dan 3500kg max totaalmassa hebben, mits ie maar niet meer dan 3500kg mag wegen?? best wel vage regeling


Dat hangt af van het soort aanhanger, de remmen, vangmuil, etc. In de 4wd staat een heel artikel van Veldhuizen. Met een schamel mag je tot 5x het gewicht dat op de aangedreven as rust trekken.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Nieuwe regels B(E) rijbewijs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jan 2013, 12:05

Roger B. schrijft:
in de laatste kolom:

2: de toegestane max massa van de oplegger of aanhangwagen mag meer bedragen dan 3500kg mits:
blablablabla
de toegestane maximum aslast danwel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of aanhanger NIET meer bedraagt dan 3500kg

dus de aanhanger mag meer dan 3500kg max totaalmassa hebben, mits ie maar niet meer dan 3500kg mag wegen?? best wel vage regeling



Dat valt best mee qua vaagheid. Het resterende gewicht rust hetzij op de trekhaak danwel op een "fifth wheel" (of via een ingewikkelder constructie op het trekkende voertuig).

Onder de oude regeling is het mogelijk dat je combinaties van ruim meer dan 7 ton kon rijden met een eenvoudig BE-rijbewijs, als het trekgewicht van het trekkende voertuig maar hoog genoeg was.
Onder de nieuwe regeling blijf je beperkt tot 7 ton, want de kilo's die via trekhaak, fifth wheel etc op het trekkende voertuig drukken tellen daar mee bij het max gewicht (en dat max gewicht is nooit hoger als 3500 kg want anders geen B).

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Nieuwe regels B(E) rijbewijs

Berichtdoor Roger B. » 02 Jan 2013, 12:09

@Edward
ahh tuurlijk dus een deel van de massa rust op de koppeling en dat telt niet mee in die aslasten...

dat is dus alleen mogelijk bij een echte oplegger (afgezien van die peanuts aan kogeldruk die een trekhaak mag hebben dan)

schamel valt ook een beetje buiten de tekst van de regels, het is geen middenasaanhanger, maar ook geen oplegger (de twee soorten aanhangers die de regel beschrijft....
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Nieuwe regels B(E) rijbewijs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jan 2013, 12:20

Roger B. schrijft:
oh dus een deel van de massa rust op de koppeling en dat telt niet mee in die aslasten...

dat is dus alleen mogelijk bij een schamel, of echt oplegger (afgezien van die peanuts aan kogeldruk die een trekhaak mag hebben dan)

....


Deze nieuwe regeling is met name bedoeld om de "heremiet-kreeft-constructies" te voorkomen, waarbij een krachtige "heremiet" een nog veel grotere schelp als huisje dragen, dwz de oplegger-auto's (die je soms helemaal niet herkent als oplegger, maar die er uitzien als een middelgrote vrachtwaggel ... de tweede as is dan nog het trekkende voertuig, de volgende is de aanhanger, hierboven zie je dan gewoon een doorlopende varchtwaggel).

Ik weet niet hoeveel "trekkers" al trekgewichten boven de 3,5 ton kennen, maar hier was in ieder geval een maas in de wet-en-regelgeving, en dus een interessante doelgroep/markt. Men neme zo'n hoog trekgewicht chassis-cabine en zette er zo'n aanhang-oplegger bovenop en je hebt een combinatie die in de praktijk overeen komt met een 10 tonner (en dus toch op een eenvoudig BE rijbewijs).

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Nieuwe regels B(E) rijbewijs

Berichtdoor Roger B. » 02 Jan 2013, 12:25

ik heb een idee welke iveco daily/vw crafter/mb sprinter bakwagens je bedoeld.... maar wat maakt het uit of zo'n ding als "bakwagen" of als trekker-oplegger rijdt? ook bij een opleggervariant rust een deel op de achteras van het trekkend voertuig
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Nieuwe regels B(E) rijbewijs

Berichtdoor Edward » 02 Jan 2013, 12:26

Los van deze regels is er ook een tachograaf plicht gekomen voor BE trekkers vanaf een bepaald gewicht. En dus ook het rijtijden besluit van toepassing. Kennelijk is het iig minder interessant geworden want ik zie er heel veel weer overstappen op gewone lichte vrachtwagens.

Het artikel in de 4wd is wel heel verhelderend. Met een Land Rover is ook met een schamel te weinig voordeel te halen. Daams had er 1, die is naar Jansen gegaan en die staat ook te koop omdat zij ook meer met de vrachtwagen zijn gaan doen.

Het enige dat voor mij nog leuk zou zijn is luchtremmen zodat ik 5 ton mag trekken. Maar die kosten wegen voor mij niet op tegen het voordeel. Zeker nu een vrachtwagen laten rijden rijden geen knoop kost.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Nieuwe regels B(E) rijbewijs

Berichtdoor Roger B. » 02 Jan 2013, 12:30

de BE oplegger was sowieso een europaprobleem... oa in oostenrijk niet toegestaan op de weg begreep ik laatst...
gone


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten