een praktijk voorbeeld:
Voor mijn werk rij ik op een B-trekker met een luchtgeremde oplegger.
Het leeg rijklaar gewicht van de trekker is iets boven de 2000kg. De oplegger heeft een maximale aslast van 3990kg met een maximaal toegestane massa van iets onder de 5,5 ton. Van die bijna 5,5 ton komt er dus 1,5 ton op de schotel van de trekker. Totaal gewicht op de trekker komt zo strak (op een paar kg) onder de 3,5 ton
Het kentekenbewijs van de trekker vermeldt een maximaal oplegger gewicht waardoor het totale toegestane trein gewicht ergens tussen 5 en 10kg onder de 7,5 ton blijft.
Ofwel, mijn werkgever kan voor deze auto's alleen nieuw personeel aannemen dat voor 19-1-2013 het B-E rijbewijs heeft gehaald en anders een van de opleggers laten terugkeuren om onder de 3,5 ton toegestane aslast te komen of het nieuwe personeel laten afrijden op C1E ...
verder rijden we sinds de opleggers 7 jaar terug in dienst kwamen idd met (inmiddels digitale) tachograaf
groetjes, Fenna
Nieuwe regels B(E) rijbewijs
Re:Nieuwe regels B(E) rijbewijs
Even doorgelezen, maar.. Waarom zou ik een B+ ipv een BE rijbewijs willen hebben, als het examen hetzelfde is? Wat is het voordeel?
Roger B.
zou het ook niet weten, wanneer je daar voordeel bij hebt..
overigens wordt in de folder gesproken over
in de beschrijving van wat je met B-rijbewijs mag.... maar dat impliceert dat het om het daadwerkelijke gewicht gaat, terwijl de regel stelt (of in ieder geval de oude regel was) dat het maximaal toegelaten gewichtvan de aanhanger minder dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig moest zijn...
toch slordig in een voorlichtingsfolder van de overheid
overigens wordt in de folder gesproken over
De aanhangwagen of oplegger mag niet meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto
in de beschrijving van wat je met B-rijbewijs mag.... maar dat impliceert dat het om het daadwerkelijke gewicht gaat, terwijl de regel stelt (of in ieder geval de oude regel was) dat het maximaal toegelaten gewichtvan de aanhanger minder dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig moest zijn...
toch slordig in een voorlichtingsfolder van de overheid
gone
Het grote voordeel is dat de gemiddelde pet het ook niet weet. Laatst met de 130 een maat geholpen. Ik met mijn 3 assige middenasser met een max gewicht van 3500kg en hij met zijn Ford F350 met een schamel met een max gewicht van 8000kg. Biede aanhangers zaten dik aan of over hun gewicht qua lading.... :blush: :blush:
De F mag op kenteken 8500 kilo trekken, maar mag je dat ook rijden met BE? We zijn aangehouden omdat we op de derde baan aan het inhalen waren... :blink: :blink:
Die agenten wisten er eigenlijk geen raad mee en omdat de meldkamer het druk had hebben ze ons met een waarschuwing weggestuurd. :P :P
De F mag op kenteken 8500 kilo trekken, maar mag je dat ook rijden met BE? We zijn aangehouden omdat we op de derde baan aan het inhalen waren... :blink: :blink:
Die agenten wisten er eigenlijk geen raad mee en omdat de meldkamer het druk had hebben ze ons met een waarschuwing weggestuurd. :P :P
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
heeft die F350 met schamel dan luchtremmen op de schamel en aansturing daarvan op de F350? ik weet niet beter dan dat oplooprem max tot 3500kg mag
gone
Roger B. schrijft:
Klopt, daarboven moet je luchtremmen hebben, maar dat zit standaard op die Yankee trekker. :P :P
heeft die F350 met schamel dan luchtremmen op de schamel en aansturing daarvan op de F350? ik weet niet beter dan dat oplooprem max tot 3500kg mag
Klopt, daarboven moet je luchtremmen hebben, maar dat zit standaard op die Yankee trekker. :P :P
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schrijft:
Ja, dat mag met het huidige BE, met het nieuwe BE mag het niet.
Dus als je met zulke zware karren wilt kunnen rijden dan moet je met spoed nog even BE halen (als je nog geen BE hebt).
Groeten MarcS
....
.....
Ja, dat mag met het huidige BE, met het nieuwe BE mag het niet.
Dus als je met zulke zware karren wilt kunnen rijden dan moet je met spoed nog even BE halen (als je nog geen BE hebt).
Groeten MarcS
Edward schrijft:
Geen zorgen, de VOA is vast uitstekend op de hoogte en de jurist van je verzekering zoekt het zo op, anders die van de tegenpartij zeker. ;)
Het grote voordeel is dat de gemiddelde pet het ook niet weet. Laatst met de 130 een maat geholpen. Ik met mijn 3 assige middenasser met een max gewicht van 3500kg en hij met zijn Ford F350 met een schamel met een max gewicht van 8000kg. Biede aanhangers zaten dik aan of over hun gewicht qua lading.... :blush: :blush:
Geen zorgen, de VOA is vast uitstekend op de hoogte en de jurist van je verzekering zoekt het zo op, anders die van de tegenpartij zeker. ;)
TomVooges schrijft:
Zo simpel is het niet. Moet de verzekering eerst aantonen dat je in geval van een ongeluk overbeladen bent, nog nooit gezien of gehoord dat een combinatie achteraf gewogen werd. Is ook lastig als de lading op de snelweg ligt. Daarnaast moeten ze dan aantonen dat het met minder lading minder ernstig was geweest.
Is natuurlijk geen betoog om overbeladen of anderszins onverantwoord de weg op te gaan. ;) ;)
Edward schrijft:
Zo simpel is het niet. Moet de verzekering eerst aantonen dat je in geval van een ongeluk overbeladen bent, nog nooit gezien of gehoord dat een combinatie achteraf gewogen werd. Is ook lastig als de lading op de snelweg ligt. Daarnaast moeten ze dan aantonen dat het met minder lading minder ernstig was geweest.
Is natuurlijk geen betoog om overbeladen of anderszins onverantwoord de weg op te gaan. ;) ;)
Edward van Vugt