nieuw project expeditie / sankey lookalike trailer

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Luke

nieuw project expeditie / sankey lookalike trailer

Berichtdoor Luke » 20 Dec 2012, 01:54

Hallo land rover mensjes,

Al heel lang liep ik na te denken over een trailer, bij voorkeur dus een Sankey, maar ja die dingen zijn hier niet te krijgen en invoeren is om diverse redenen niet mogelijk.

Ik was zelfs al aan het overwegen er zelf een te bouwen van scratch, zei de gek.
Afijn ik was er nog niet echt uit.

Sind vandaag echter ben ik de trotse eigenaar van 'een' trailer.
Moest wat werk aan deDefender van een vriend doen en als dank schonk hij me de trailer.
Ding stond bij het strandhuisje, en vandaag hebben we hem hierheen (thuis) gebracht.
Aangezien ikzelf nog geen trekhaak hebheeft hij hem dan ook hierheen gehaald, en ik heb gedurende die rit van zo'n 140 km achter hem aangetuft wat mij een goede gelegenheid gaf het weggedrag van het ding ens te observeren.

Goed wat hebben we? Een gesloten metalen trailer met deksel waarvan de scharnieren aan de disselkant zitten.
Verder staat hij op gewone autobandjes volgens mij 13 of 14 inch (moet ik nog ff naar kijken)
Ongeremde as met 4 gaats naven, met aan elke zijde 2 schroefveertjes maar geen schokbrekers.
Gewone kogelkoppeling en dus geen nato oog.
Relatief simpel en straight forward dus.

Tijdens de rit naar huis viel me op dat het ding eigenlijk alle kanten op stuiterde (ok hij was wel leeg) maar wat me meer zorgen baarde was dat hij ook aardig slingerde en niet echt netjes de auto volgde, wat volgens mij veroorzaakt werd door de relatief smalle spoorbreedte tov die van een Defender.

Goed ttot zoveer de basis situatie
Wat wil ik nu?
Ikoverweeg ok het ding om te bouwen tot iets van een expeditie trailer, aar minimaal tot een Sankey look alike (ja ja ik weet het ! :( het is niet het echte werk, maar je mot wat ! )
Anyway, ik moet dus eerst van de week de trekhaak voor mijn auto regelen, en vervolgens hetgeen ik nu heb even goed road worthy maken; dwz bandjes controleren en verlichting in orde maken zodat ik hem in ieder geval vooralsnog alvast kan gebruiken.
Maar...... de bedoeling is wel dat ik op korte termijn met de ombouw begin.

Ik wil de as als uitgangspunt houden maar wel modificeren, omdat een nieuwe as goud kost hier, en dus denk ik erover om spacers / verloopringen te laten maken die tussen naaf en wiel gaanmet aan 1 kant 4 gats met aan de andere kant 5 tapeinden zodat er net als op de auto, wolf velgen onder kunnen.
Feit is dat ik nog niet weet of ik een nieuw chassis moet bouwen ervoor of, op de bestaande moet doorborduren.
Ding staat op kenteken, en ik zal een nieuw chassis dus moeten laten keuren, maar niets is uiteraard onmogenlijk.
Afijn de spoorbreedte wordt door de naaf verloopringen dus ook breder wat mijns inziens de sporing van het ding alleen maar ten goede kan komen, en al helemaal als er wolf wielen onderliggen.
Is verbreden en verloop naar wolf geen aanslag op de wiellagers?

Het zal dus een ongeremde trailer blijven met kogelkoppeling, maar ik wil wel de body van een sankey zo goed mogenlijk namaken (denk aan de afmetingen)
Graag hoor ik dus ideeen en suggesties wat betreft vragen als doorborduren op huidig chassis of het maken van een nieuw chasss, en ook over de aanpassingen aan de as / naven
Ook over evt aanpassing van vering en demping hoor ik graag advies of aanvullingen want daar moet echt iets aan gebeuren.
Hoewel ik weet dat het details zijn die nou niet het belangrijkste zijn, ben ik toch benieuwd of iemand me kan vertellen waar ik de originele driehoek reflectoren kan bestellen. Er gaat nas verlichting op en dus moet ik ook op zoek naar de stekkers die in de lampfittingen gaan ((zoals bij die nieuwe type verlpe lampen van LR)

Vandeweek wel even een paar pics plaatsen van het ding

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

piet_g

Re: nieuw project expeditie / sankey lookalike trailer

Berichtdoor piet_g » 20 Dec 2012, 09:02

Hallo Luke,

het eerste wat in me op komt bij het stuiteren zijn twee dingen. buiten de banden spanning en de overall staat van de veren zou je ook even wat anders kunnen proberen.
kijk eens wat de aanhanger op dit moment weegt en hoeveel gewicht je er mee zou gaan vervoeren (gemiddeld dan he).. en gooi dat er eens in de vorm van zand of stenen in en kijk dan nog eens naar de wegligging van de aanhanger. Zoals je namelijk al zie was de wagen nu leeg en ik neem aan dat die expeditie opbouw toch de nodige 'standaard' componenten gaat hebben die ook wegen.

Ook het toevoegen van schokbrekers kan volgens mij helpen.. in ieder geval om de grote sprongen er uit te halen..

Overigens over het verbreden van het spoor.. hoeveel loopt de aanhanger uit het spoor op dit moment? als je dat kleiner gaat maken (dus nog steeds niet helemaal in het zelfde spoor) heb je kans dat je het probleem groter maakt omdat hij dan makkelijk van het linker naar het rechter spoor kan schieten..

Hoe zwaar mag een ongeremde aanhanger daar eigenlijk zijn?? omdat je wel over een kenteken sprak.

en iets wat ik me nu ook bedenk.. kijk eens hoe goed de wielen vrij draaien (dus aanhanger op blokken en met de hand draaien) geen idee of meer weerstand in een van de wielen voor slingeren kan zorgen.. scheef laden in ieder geval wel.

ben benieuwd naar de pics ;)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 20 Dec 2012, 09:42

Een verlengde dissel werkt in principe goed tegen het slingeren.

iemand een architect nodig?

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Dec 2012, 09:49

Wel schroefveren en geen schokbrekers? Dus niets wat de slag van de veer dempt, dat ka niet anders dan stuiteren. Spacers op de bestaande as icm met een ruim twee keer zo zware velg is wel een hele grote verzwaring van de belasting van de aslagering. Beter om dan astompen van een achteras erop te lassen zodat je dezelfde lagering als de 110 kunt gebruiken.

Hoe het chassis is zie je natuurlijk pas als je het ding stript. Ga je ook serieus off road met het ding moet je de standaard koppeling vergeten, want die vouw je onherroepelijk een keer op in een krappe knik. Ik gebruik geen Nato oog, maar Din ogen. Die zijn wel gekeurd, makkelijker beschikbaar en hebben niet zoveel speling. Met een Nato oog voelt het of je kar aan een elastiekje achter je wagen hangt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

piet_g

Berichtdoor piet_g » 20 Dec 2012, 10:29

Edward schrijft:
Ga je ook serieus off road met het ding moet je de standaard koppeling vergeten, want die vouw je onherroepelijk een keer op in een krappe knik. Ik gebruik geen Nato oog, maar Din ogen. Die zijn wel gekeurd, makkelijker beschikbaar en hebben niet zoveel speling. Met een Nato oog voelt het of je kar aan een elastiekje achter je wagen hangt.

Ik zou persoonlijk ook niet voor een normale koppeling gaan.. ook omdat ik niet wil dat de aanhanger mee om gaat mocht de auto gaan en andersom.

Wat voor maat din ogen gebruik jij dan? Ik was er even naar aan het zoeken namelijk, maar ik zag dat er verschillende maten waren voor zowel de nato als voor de din ogen. Buiten dat gebruik jij nog wel je nato haak of ook dat niet?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Dec 2012, 10:41

piet_g schrijft:
Edward schrijft:
Ga je ook serieus off road met het ding moet je de standaard koppeling vergeten, want die vouw je onherroepelijk een keer op in een krappe knik. Ik gebruik geen Nato oog, maar Din ogen. Die zijn wel gekeurd, makkelijker beschikbaar en hebben niet zoveel speling. Met een Nato oog voelt het of je kar aan een elastiekje achter je wagen hangt.

Ik zou persoonlijk ook niet voor een normale koppeling gaan.. ook omdat ik niet wil dat de aanhanger mee om gaat mocht de auto gaan en andersom.

Wat voor maat din ogen gebruik jij dan? Ik was er even naar aan het zoeken namelijk, maar ik zag dat er verschillende maten waren voor zowel de nato als voor de din ogen. Buiten dat gebruik jij nog wel je nato haak of ook dat niet?

Nee, ik heb een vangmuil. Op de 130 zit een wisselsysteem waardoor de trekhaak afneembaar is en dus ook wisselbaar. Natooog is zo groot dat ie nergens in past behalve in een Natomuil.

Een mooie en goedgekeurde trekhaak is deze: http://www.bergingsmaterialen.nl/index.php?item_id=2730&shop_table_view_id=93&shop_table_data_set_id=5597

Helaas te kort voor onder onze Disco waardoor ik nog regelmatig het dinoog van een aanhanger mag uitwisselen met de standaardkoppeling. :(
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Dec 2012, 11:21

Edward schrijft:
Wel schroefveren en geen schokbrekers? Dus niets wat de slag van de veer dempt, dat ka niet anders dan stuiteren.

Precies, ongedempte veren geven altijd een stuitereffect: 't is "standaard-lesstof" massa-op-een-schroefveer - bladveren hebben een ingebouwde (maar onbetrouwbare) demping door de frictie tussen de veer-bladen daarom kan je met bladveren makkelijker iets maken (maar het blijft behelpen).
Wat ik nog miste: hoe wordt de as onder de kar gehouden?
En verder neemt het onafgeveerde gewicht nogal toe als je van 14 inch naar 16 inch-Wolf gaat, dus is het de vraag wat de veren dan gaan doen.

MarcS

Luke

Re:nieuw project expeditie / sankey lookalike trailer

Berichtdoor Luke » 20 Dec 2012, 16:23

goeie middag,

badankt voor reacties sofar.
Altijd leuk leesvoer en vooral ook leerzaam

wat betreft banden: zojuist gechecked en er zitten nu 13 inch wieltjes onder
wat betreft as: Ed jij zegt asstompen gebruikenen van defender? is er daar een verschil tussen schijf en trommel asstompen, kan je wat verder uitleggen?
wat betreft veerring, ook dat is een stuk duidelijker geworden, en wat ik vooral frappant vindt is dat het op dit moment, maar hele korte veertjes zijn ook nog eens
wat betreft koppeling: mijn voorkeur zou inderdaad ook naar een oog gaan, alleen wee ik niet of dat hier wettelijk is toegestaan.
Ik heb het hier nog nooit gezien in ieder geval . Het aantal aanhangertjes is uberhaubt maar zeer beperkt hier omdat de pick up markt hier gewoom enorm is (dat kan ook in dit klimaat, omdat je wat weer betreft weinig hoeft te over of afdekken)

luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Dec 2012, 16:36

Aangezien het remsysteem toch geconverteerd moet worden naar hydraulisch (ook trommels zijn hydraulisch bij een Land Rover) vind ik het gemakkelijkst om schijfremmen te gebruiken. Sanky's zijn er ook met schijfremmen en daarvan heb ik het oploopgebeuren en de remcilinder gebruikt.

Bij off road gebruik is het belangrijk dat de aanhanger harder remt dan de wagen ervoor, anders komt ie zo langszij. Met een gewone oplooprem is dat eigenlijk nauwelijks mogelijk. Met de hydrauliek van een Sanky kan dat wel.
Edward van Vugt

piet_g

Berichtdoor piet_g » 20 Dec 2012, 16:47

Edward schrijft:
Aangezien het remsysteem toch geconverteerd moet worden naar hydraulisch (ook trommels zijn hydraulisch bij een Land Rover) vind ik het gemakkelijkst om schijfremmen te gebruiken. Sanky's zijn er ook met schijfremmen en daarvan heb ik het oploopgebeuren en de remcilinder gebruikt.

Bij off road gebruik is het belangrijk dat de aanhanger harder remt dan de wagen ervoor, anders komt ie zo langszij. Met een gewone oplooprem is dat eigenlijk nauwelijks mogelijk. Met de hydrauliek van een Sanky kan dat wel.

dat langs zij komen kan met een aanhanger die harder remt dan het voertuig ook gebeuren., kijk maar naar een vrachtwagen die echt in de ankers gaat (zonder abs op de trailer natuurlijk). de kans dat hij gaat slippen is groter namelijk zeker als de aanhanger leeg is...

maar hoe bedoel je dat het met de hydroliek van een sanky wel kan? want ik heb een ex defensie 109, maar daar zit geen aansluiting voor een remleiding op ofzo..
------

Terug naar “Kroeg”