nieuw project expeditie / sankey lookalike trailer

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re:nieuw project expeditie / sankey lookalike trailer

Berichtdoor Edward » 20 Dec 2012, 17:43

piet_g schrijft:
Edward schrijft:
Aangezien het remsysteem toch geconverteerd moet worden naar hydraulisch (ook trommels zijn hydraulisch bij een Land Rover) vind ik het gemakkelijkst om schijfremmen te gebruiken. Sanky's zijn er ook met schijfremmen en daarvan heb ik het oploopgebeuren en de remcilinder gebruikt.

Bij off road gebruik is het belangrijk dat de aanhanger harder remt dan de wagen ervoor, anders komt ie zo langszij. Met een gewone oplooprem is dat eigenlijk nauwelijks mogelijk. Met de hydrauliek van een Sanky kan dat wel.

dat langs zij komen kan met een aanhanger die harder remt dan het voertuig ook gebeuren., kijk maar naar een vrachtwagen die echt in de ankers gaat (zonder abs op de trailer natuurlijk). de kans dat hij gaat slippen is groter namelijk zeker als de aanhanger leeg is...

maar hoe bedoel je dat het met de hydroliek van een sanky wel kan? want ik heb een ex defensie 109, maar daar zit geen aansluiting voor een remleiding op ofzo..

Ik praat ook niet over de auto, maar over de Sanky. Die zijn geleverd met hydraulische schijfremmen en kunnen dus als donor dienen. Alle benodigde hydrauliek zit op de Sanky en werkt onafhankelijk van de auto. Het blijft gewoon een oplooprem.

Natuurlijk kán een aanhanger ook langszij komen als ie harder remt, maar bij off road komt ie anders zeker in je zij schuiven.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 20 Dec 2012, 20:06

@ Edward,

De donor die ik hier heb is ongeremd, daar moet ik dus op verder borduren.

Of het dan ook verstandig is om die helemaal om te gaan bouwen weet ik niet.

Het idee om er land rover asstompen op te lassen is erg aantrekkelijk, maar dan zeg ik op mijn beurt, dan kan ik beter bij nul beginnen en een hele nieuwe aanhanger nabouwen.

misschien is het dan handiger om nu van deze een soort van ongeremde lightweight en light duty te makenwaar niet zo veel aan aangepast hoeft te worden, vandaar ook dat ik in principe het idee had met die verloop ringen op de naven om wolf velgen te kunnen monteren, wat prijstechnisch gezien nog wel mee zal vallen denk ik.
En ik ben al zeker niet van plan om deze donor om te gaan bouwen naar geremd, met een oploop rem met kabel of hydroliek, of trommel of rem of wat dan ook.

Als je gaat praten over de land rovbr asstompen en naven, dan kan je relatief eenvoudig een (land rover) as zelf bouwen, waar je vervolgens op verder kan borduren ook wat betreft je remsysteem, dus een bijzonderrr goed idee voor een volgend project wat er zeker zal gaan komen

Ik denk dan ook dat deze gewoon een proefproject zal worden zonder me druk te maken over heavy duty gebruik, omdat de donor daar simpelweg niet geschikt voor is.
Wel wil ik op deze de vering aanpassen, dus daar moet ik nog eens goed over na gaan denken.
Dus ideeën wat betreft vering en ophanging zijn welkom

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Dec 2012, 20:34

als je ongeremd gaat gebruiken, dan volstaat een asstomp, naaf en lagers van een defenderas, de schijf en remklauw heb je niet nodig dan..

De asstomp zou ik niet aan de as lassen, als er een keer een lager vastloopt moet de asstomp ook vervangen worden waarschijnlijk... en origineel is de asstomp gebout op de as, dus het lijkt me veel verstandiger een montageplaat aan de as te lassen waar de asstomp van een defender tegenaan gebout wordt.
gone

Luke

Re: nieuw project expeditie / sankey lookalike trailer

Berichtdoor Luke » 15 Sep 2013, 01:45

Goed we zijn inmiddels een tijdje verder, en ik ben weer bezig de draad van het Sankey verhaal op te pikken.

Inmiddels mijn lascursusje achter de rug en mijn nieuwe lasapparaatje is onderweg dus we kunnen binnenkort een beetje aan de slag.

Het verhaal begint wat vastere vormen aan te nemen.

Ik ben dus van plan een ongeremde versie te bouwen met een gewone kogelkoppeling en NAS verlichting achter
Wel wil ik zoveel mogenlijk de standaard sankey maatvoering aanhouden verder.
Een tweifelpuntje vooralsnog is alleen of ik me moet houden aan de standaard sankey chassisbalk maten of dat ik moet gaan downsizen om zodoende gewicht te besparen omdat het geval ongeremd zal zijn.

Het project zal niet zo snel gaan verlopen, want ik zal echt bij nul moeten gaan beginnen, dwz met niks aan onderdelen dus ik moet echt de spullen bij elkaar gaan sprokkelen.
Denk daarbij aan de as, die ik vervolgens zal moeten modificeren (of wellicht wel in zijn geheel zelf zal moeten maken) zodat hij dezelfde spoorbreedte heeft als de defender, maar ook naar de veren zal ik bijv op zoek moeten gaan.

Inmiddels al veel research op het net gedaan en bergen afbeelding gedownload, omdat dat de enige referentie is die ik heb, daar we hier geen sankeys hebben.
Ook in techniek heb ik al wat vragen gepost waarvan de antwoorden me hopelijk een stuk verder gaan helpen

Afijn, Ik heb er zin an zeg maar, maar het zal een grote uitdaging gaan worden wat betreft mijn laskunsten en wbt het onderdelen verhaal.

Ik zal proberen regelmatig verslag te blijven doen met evt foto; s erbij van de vorderingen

uiteraard zijn tips ed altijd welkom

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

TMW

Berichtdoor TMW » 17 Sep 2013, 11:00

Hoi,

ik heb hier nog wel een paar Sankey wielen liggen die ik niet meer nodig heb.
Mocht je geinteresseerd zijn, laat maar weten.
Steek is gelijk aan die van een Defender (5*165.1)
Band die erop ligt is de Sankeymaat (dacht 6.5X16)

Uiteraard Legergroen...
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Sep 2013, 12:15

Is goed twan....breng jij ze even naar brazilie? :D :lol:
gone

TMW

Berichtdoor TMW » 17 Sep 2013, 12:30

Gelukkig hebben we niet allemaal zoveel tijd over dat we profielen van leden uit ons hoofd leren...

Maar je punt is gemaakt (twee keer zelfs).

Ik zal het wel even nameten en via mail regelen.
Tenzij Luke binnenkort nog een keer in NL is.
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Luke

Berichtdoor Luke » 27 Dec 2013, 00:50

Even een vraag aan 1 van de heren modorators........

zou 1 van jullie wellicht dit topicje samen kunnen voegen met een ander topic van mij in techniek : "paar vraagjes voor sankey bezitters" ?

Het gaat hier immers om hetzelfde projectje en op die manier staat alle info wat overzichtelijker bij elkaar.
Of het in de kroeg staat of in techniek maakt dan verder niet zoveel uit, mogen jullie bepalen ;)

gr

Luke

Terug naar “Kroeg”