vandaag kreeg ik te horen dat je beter alle 4 de banden kan vernieuwen dan bv alleen je voor banden ivm slijtage van je versnellingsbak.
Is dit nu verkoop onzin of zit hier een kern van waarheid in. :blink:
2 of 4 banden vernieuwen
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:2 of 4 banden vernieuwen
MichelvanDoorn schrijft:
Tja, ik neem even aan dat je het hebt over een 110 (gezien je avatar) en dan ... is het onzin.
Alleen als je banden zou kiezen met een duidelijk afwijkende afrol-omtrek dan kan je wellicht problemen krijgen.
Het differentieel van de tussenbak is niet bedoeld om langdurig veel werk te doen, de smering is daarop niet berekend, maar langdurig een beetje werk is geen probleem.
Echter als je bijv. een route rijdt met veel rotondes, of een pasweg met veel haarspeld-bochten of in het terrein waar je zo nu en dan afwisselend wat gripverlies hebt dan moet het middendifferentieel ook werken, en dat gaat dus al jaar en dag gewoon goed. (Langdurig met een spinnend wiel blijven doorraggen, en daar dan geen diff-lock gebruiken is wel bedenkelijk, maar bijv. de Disco 2 heeft dezelfde tussenbak vaak géén diff-lock pookje - de enige bescherming die dan overblijft is de ABS/ETC.)
Anyway, zelfs op een rechte weg leggen de voorwielen een langere weg af (vanwege de vetergang) en op een bochtig parcours kan het verschil tot in de procenten lopen. Monteer je twee nieuwe banden voor en half-sleetse banden achter dan is het verschil ongeveer 1% ... omdat je voorwielen een iets langere afwikkel-lengte hebben compenseert dit zo'n beetje de langere weg tgv de vetergang en dus belast je het midden-differenteel in zo'n geval juist minder als met 4 gelijke banden (niet dat je daar ook maar wakker van moet liggen).
Alleen als je een Freelander met visco ipv de echte tussenbak hebt dan moet je erg opletten met de banden-maten (en wellicht hebben de nieuwste Disco's etc er ook moeite mee, maar daar weet ik te weinig van).
Groeetn MarcS
PS Als je achter tot 3 mm versleten banden monteert en voor nieuwe met 12 mm ... dan moet je wel rekenen op een onvoorspelbaar weggedrag in de wat moeilijker omstandigheden. Achter de half-sleetse banden oprijden kan echter wel.
vandaag kreeg ik te horen dat je beter alle 4 de banden kan vernieuwen dan bv alleen je voor banden ivm slijtage van je versnellingsbak.
Is dit nu verkoop onzin of zit hier een kern van waarheid in. :blink:
Tja, ik neem even aan dat je het hebt over een 110 (gezien je avatar) en dan ... is het onzin.
Alleen als je banden zou kiezen met een duidelijk afwijkende afrol-omtrek dan kan je wellicht problemen krijgen.
Het differentieel van de tussenbak is niet bedoeld om langdurig veel werk te doen, de smering is daarop niet berekend, maar langdurig een beetje werk is geen probleem.
Echter als je bijv. een route rijdt met veel rotondes, of een pasweg met veel haarspeld-bochten of in het terrein waar je zo nu en dan afwisselend wat gripverlies hebt dan moet het middendifferentieel ook werken, en dat gaat dus al jaar en dag gewoon goed. (Langdurig met een spinnend wiel blijven doorraggen, en daar dan geen diff-lock gebruiken is wel bedenkelijk, maar bijv. de Disco 2 heeft dezelfde tussenbak vaak géén diff-lock pookje - de enige bescherming die dan overblijft is de ABS/ETC.)
Anyway, zelfs op een rechte weg leggen de voorwielen een langere weg af (vanwege de vetergang) en op een bochtig parcours kan het verschil tot in de procenten lopen. Monteer je twee nieuwe banden voor en half-sleetse banden achter dan is het verschil ongeveer 1% ... omdat je voorwielen een iets langere afwikkel-lengte hebben compenseert dit zo'n beetje de langere weg tgv de vetergang en dus belast je het midden-differenteel in zo'n geval juist minder als met 4 gelijke banden (niet dat je daar ook maar wakker van moet liggen).
Alleen als je een Freelander met visco ipv de echte tussenbak hebt dan moet je erg opletten met de banden-maten (en wellicht hebben de nieuwste Disco's etc er ook moeite mee, maar daar weet ik te weinig van).
Groeetn MarcS
PS Als je achter tot 3 mm versleten banden monteert en voor nieuwe met 12 mm ... dan moet je wel rekenen op een onvoorspelbaar weggedrag in de wat moeilijker omstandigheden. Achter de half-sleetse banden oprijden kan echter wel.
- peter191064
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 17 Mei 2012, 06:38
- Locatie: Brouwershaven
Re:2 of 4 banden vernieuwen
Dat 4 banden verhaal ken ik wel van de Freelander, dat komt vanwege de visco-koppeling.
Maar of dat nou ook voor een Defender geldt ?
Het zal vast beter zijn, zeker voor de banden boer !
Maar of dat nou ook voor een Defender geldt ?
Het zal vast beter zijn, zeker voor de banden boer !
Defender 90 300 tDi / 1996
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:2 of 4 banden vernieuwen
om verschillende redenen vervang ik banden op elke auto liefst per 4, de versnellingsbak is niet een van die redenen......
@landmarcs
wat bedoel je met "vetergang"?
@landmarcs
wat bedoel je met "vetergang"?
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:2 of 4 banden vernieuwen
Roger B. schrijft:
Tja, natuurlijk rijden we liefst allemaal op rondom nieuwe banden. Maar vertel mij dan waar je die banden laat als je ze bij 80% afdankt .... ;)
En vetergang is een tamelijk gewoon woord in weg- (en spoor-)verkeer. Het wil zeggen dat je ietsje zwalkt om rechtuit te rijden. Rechtuitrijden is altijd een opeenvolging van iets afwijking naar links, gevolgd door een correctie die dan weer ietsje afwijking naar rechts geeft (en/of omgekeerd). Ook als je niet rechtuit rijdt heb je dit vetergang effect alleen valt het niet zo op: als je een bocht doorgaat is het ook een opeenvolging correcties op het aanvankelijk insturen. (En voor wie dit wil betwijfelen: om tot een goed besturen met adequate terugkoppeling te komen heb je een "overshoot" nodig, liefst weinig "overshoot" dat wel, maar zonder werkt het niet.)
Groeten MarcS
om verschillende redenen vervang ik banden op elke auto liefst per 4, de versnellingsbak is niet een van die redenen......
@landmarcs
wat bedoel je met "vetergang"?
Tja, natuurlijk rijden we liefst allemaal op rondom nieuwe banden. Maar vertel mij dan waar je die banden laat als je ze bij 80% afdankt .... ;)
En vetergang is een tamelijk gewoon woord in weg- (en spoor-)verkeer. Het wil zeggen dat je ietsje zwalkt om rechtuit te rijden. Rechtuitrijden is altijd een opeenvolging van iets afwijking naar links, gevolgd door een correctie die dan weer ietsje afwijking naar rechts geeft (en/of omgekeerd). Ook als je niet rechtuit rijdt heb je dit vetergang effect alleen valt het niet zo op: als je een bocht doorgaat is het ook een opeenvolging correcties op het aanvankelijk insturen. (En voor wie dit wil betwijfelen: om tot een goed besturen met adequate terugkoppeling te komen heb je een "overshoot" nodig, liefst weinig "overshoot" dat wel, maar zonder werkt het niet.)
Groeten MarcS
Re:2 of 4 banden vernieuwen
Let wel op met remould-banden, daar kan de maat die erop staat wel hetzelfde zijn als een niet-remould terwijl de werkelijke hoogte sterk afwijkt.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:2 of 4 banden vernieuwen
tja, of je van die vetergang tussen voor en achter zoveek verschil zult hebben als je niet dronken over de weg zwalkt.....?
waarom zou het lastig zijn vier banden gelijk af te slijten, ik wissel regelmatig voor-achter, bij de landrover minder dan bij de mx5 nodig, maar toch...gedurende de gebruiksperiode hou ik gewoon het profiel een beetje in de gaten, aan het eind van de rit min of meer gelijk versleten banden die per set van 4 vernieuwd worden....die banden laat ik doorgaans gewoon bij de bandenboer achter
waarom zou het lastig zijn vier banden gelijk af te slijten, ik wissel regelmatig voor-achter, bij de landrover minder dan bij de mx5 nodig, maar toch...gedurende de gebruiksperiode hou ik gewoon het profiel een beetje in de gaten, aan het eind van de rit min of meer gelijk versleten banden die per set van 4 vernieuwd worden....die banden laat ik doorgaans gewoon bij de bandenboer achter
gone
Re:2 of 4 banden vernieuwen
Ppffff, profiel in de gaten houden, banden wisselen van voor naar achter. Veels te veel werk! :dry: :dry:
De voorbanden slijten bij ons als een dolle omdat wij de rotondes nogal enthousiast nemen. Dus als de voorbanden slecht worden gaan ze naar achter en voor nieuwe erop. :blush: :blush:
De voorbanden slijten bij ons als een dolle omdat wij de rotondes nogal enthousiast nemen. Dus als de voorbanden slecht worden gaan ze naar achter en voor nieuwe erop. :blush: :blush:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:2 of 4 banden vernieuwen
Roger B. schrijft:
Tja, je kan bij de LandRover ook juist aansturen op één nieuwe (liefst een compleet 2º reserve-wiel), dan heb je met de 1º reserve een goede mogelijkheid om je banden "zuinig" op te rijden. Ik heb nu meer wielen liggen, dus keuze, maar als je weinig keuze hebt dan is het heel prettig om de winter in te kunnen met meer profiel en dan 's zomers de half-sleetse banden op te rijden. Er zijn misschien mensen die in één seizoen hun banden oprijden (ik ken ze niet, in tegendeel, ik ken iemand die ruim 10 jaar met zijn eerste setje banden deed), maar als je langer als een jaar met je banden doet komt er het moment dat de banden voor 's winters gebruik tekort zullen schieten maar zomer's nog wel kunnen voldoen.
En wat betreft de vetergang: Als je alleen rechtuit zou veteren dan is het verschil niet zo groot maar het veteren samen met zo hier een daar een bochtje of rotonde, en daarbij het kleine beetje extra wielslip van de sturende voorwielen (en eventueel ook nog het bandenspanningsverschil tussen voor en achter) maken alles tesamen dat de voorwielen echt "merkbaar" vaker rond gaan als de achterwielen. (Niet voor niks wordt sterk ontraden om met DiffLock langer als heel even op verharde weg te rijden, als het verschil werkelijk verwaarloosbaar zou zijn dan zouden de banden die verschillen wel "kwijt" kunnen raken.
Groeten MarcS
tja, of je van die vetergang tussen voor en achter zo veel verschil zult hebben als je niet dronken over de weg zwalkt.....?
waarom zou het lastig zijn vier banden gelijk af te slijten, ik wissel regelmatig voor-achter, bij de landrover minder dan bij de mx5 nodig, maar toch...gedurende de gebruiksperiode hou ik gewoon het profiel een beetje in de gaten, aan het eind van de rit min of meer gelijk versleten banden die per set van 4 vernieuwd worden....die banden laat ik doorgaans gewoon bij de bandenboer achter
Tja, je kan bij de LandRover ook juist aansturen op één nieuwe (liefst een compleet 2º reserve-wiel), dan heb je met de 1º reserve een goede mogelijkheid om je banden "zuinig" op te rijden. Ik heb nu meer wielen liggen, dus keuze, maar als je weinig keuze hebt dan is het heel prettig om de winter in te kunnen met meer profiel en dan 's zomers de half-sleetse banden op te rijden. Er zijn misschien mensen die in één seizoen hun banden oprijden (ik ken ze niet, in tegendeel, ik ken iemand die ruim 10 jaar met zijn eerste setje banden deed), maar als je langer als een jaar met je banden doet komt er het moment dat de banden voor 's winters gebruik tekort zullen schieten maar zomer's nog wel kunnen voldoen.
En wat betreft de vetergang: Als je alleen rechtuit zou veteren dan is het verschil niet zo groot maar het veteren samen met zo hier een daar een bochtje of rotonde, en daarbij het kleine beetje extra wielslip van de sturende voorwielen (en eventueel ook nog het bandenspanningsverschil tussen voor en achter) maken alles tesamen dat de voorwielen echt "merkbaar" vaker rond gaan als de achterwielen. (Niet voor niks wordt sterk ontraden om met DiffLock langer als heel even op verharde weg te rijden, als het verschil werkelijk verwaarloosbaar zou zijn dan zouden de banden die verschillen wel "kwijt" kunnen raken.
Groeten MarcS
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:2 of 4 banden vernieuwen
Dixo schrijft:
Ja, Ja, dat komt voor, maar dan hebben ze iets fout gedaan: een karkas van een band met een andere hoogte-breedte verhouding gebruikt. Zo'n band kan heel veel op eentje van de goede verhoudingen lijken totdat je erop gaat rijden ... je rijdt dan alleen rondjes lekker. (Been there, done that .... op een van mijn vorige 2x4 auto's toen ik ieder jaar twee leuke goedkope bandjes kocht en de oude van voor naar achter deed).
Maar goed, ik zou voor de LandRover niet gauw voor gecoverde banden gaan (althans niet voor een auto waarmee je ook de "grote weg" mee op gaat -- voor een uitsluitend terrein karretje is het natuurlijk wat anders).
Groeten MarcS
Let wel op met remould-banden, daar kan de maat die erop staat wel hetzelfde zijn als een niet-remould terwijl de werkelijke hoogte sterk afwijkt.
Ja, Ja, dat komt voor, maar dan hebben ze iets fout gedaan: een karkas van een band met een andere hoogte-breedte verhouding gebruikt. Zo'n band kan heel veel op eentje van de goede verhoudingen lijken totdat je erop gaat rijden ... je rijdt dan alleen rondjes lekker. (Been there, done that .... op een van mijn vorige 2x4 auto's toen ik ieder jaar twee leuke goedkope bandjes kocht en de oude van voor naar achter deed).
Maar goed, ik zou voor de LandRover niet gauw voor gecoverde banden gaan (althans niet voor een auto waarmee je ook de "grote weg" mee op gaat -- voor een uitsluitend terrein karretje is het natuurlijk wat anders).
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten