2 of 4 banden vernieuwen

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re:2 of 4 banden vernieuwen

Berichtdoor Edward » 15 Dec 2012, 11:12

R1200C schrijft:
Landmarcs schrijft:
R1200C schrijft:
Edward schrijft:
Ppffff, profiel in de gaten houden, banden wisselen van voor naar achter. Veels te veel werk! :dry: :dry:

De voorbanden slijten bij ons als een dolle omdat wij de rotondes nogal enthousiast nemen. Dus als de voorbanden slecht worden gaan ze naar achter en voor nieuwe erop. :blush: :blush:

Doe je dat bewust of alleen omdat ze voor sneller slijten?

Ook als je niet als een dolle hond rond de rotondes rijdt slijten de voorbanden vlotter als de achterbanden. De voorbanden hebben nu eenmaal meer werk te doen zelfs al is er qua tractie een zekere bias richting achterwielen (deze bias hangt weer samen met de weglengteverschillen).

De voorbanden hebben meer werk te doen, en ik deel dan ook de opvatting van Edward dat het wijs is de sleetse van voor naar achter te wisselen en nieuwe banden vóór te verkiezen.

Groeten MarcS

PS Als je echt zuinig bent, dan zet je zomers de oude banden weer terug. 's Winters heb je dan 10-12 mm voor en 7-8 mm achter, en zomers 7-8 mm voor en 4-5 mm achter, zolang je niet al te veel gaat modderen komt Jan Splinter zo ook de zomer door.

Dat vermoeden had ik al: de verkeerde redenering wordt gebruikt om de slechtste banden achter te hebben en de beste voor.

Je achterbanden zorgen er voor dat je auto recht uit blijft rijden (of in de bocht netjes de bocht volgt die je voorbanden aangeven). Verlies je voor grip dan ga je rechtdoor, verlies je achter grip dan komt de achterkant je voorbij en vlieg je tollende de weg af.

Kies wat je zelf wilt maar bij mij gaan de beste banden altijd achter. Niet in de laatste plaats omdat ik sneller merk dat mijn voorbanden op zijn dan achter (los van het regelmatig controleren van de profielen en oppervlaktes natuurlijk).

Tot zover het offtopic uitstapje ;)

$ en 5 mm rij ik nie eens mee nie. Wellicht is slecht een verkeerd woord en had ik minst goede moeten zeggen. Als de rechtuitstabiliteit in het geding komt heb je geen banden op je auto maar nog slechts rolrubbers. :blink: :blink:

Tegen de tijd dat ik met zo'n banden rij ben ik waarschijnlijk ook opgetogen als m'n auto door de apk komt....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Dec 2012, 12:28

Edward schrijft:

4 en 5 mm rij ik nie eens mee nie. Wellicht is slecht een verkeerd woord en had ik minst goede moeten zeggen. Als de rechtuitstabiliteit in het geding komt heb je geen banden op je auto maar nog slechts rolrubbers. :blink: :blink:

Tegen de tijd dat ik met zo'n banden rij ben ik waarschijnlijk ook opgetogen als m'n auto door de apk komt....

Een profiel-diepte van 4-5mm is bij de ene band nie wat het bij de andere wel is (en bij beide is het APK-afdoende, maar dat is dus een ander verhaal, een horror-story).

Ik ken dus iemand die trots was op zij 10 jaar en 200.000 km op zijn BF-Goodrich AT's ... en het was ook een prestatie .... maar dus vooral dat ie er met ook maar een beetje regen of sneeuw nog mee kon rijden. (Om over een stukje iets glibberige klei maar niet te spreken ... ik moest bijna komen om 'm los te trekken.) Van het oude betrouwbare AT-profiel was weinig meer over, ja een vage omfloerste afdruk van wat het vroeger ooit was, meer een rolrubber als een betrouwbare band – toch was het nog steeds een ruimschoots APK-waardige band :huh: .

Als je evenwel - zoals ik als voorbeeld noemde - met voor 7-8 mm en achter 4-5 mm op bijv. een Michelin XPC of een Latitude-Cross in de zomer op en neer naar Zweden rijdt dan is er niet zoveel om je zorgen over te maken. 't Is geen uitrusting voor een modderpartijtje, en misschien moet je in een hevige hoosbui iets meer op aquaplaning letten maar verder is d'r niks mis. Ik denk dat deze banden het in zo'n hoosbui zelfs beter doen als Mud-rubber met 8 mm profiel :silly: .

Ander verhaal: vlgs het boekje moet een winterband minimaal 4 mm profiel hebben ... ik ben hier dus duidelijk een stuk strenger als "het boekje", wat mij betreft is voor 's winters 7-8 mm al bedenkelijk. Nog bedenkelijker is de APK-norm wat betreft de profieldiepte (die ook nog eens maar ook eer een deel van de bandbreedte aanwezig hoeft te zijn), je mag daar ook in hoosbuien en 's winters mee rondrijden ... misschien zagen we daar dan ook de gevolgen van bij de laatste ijzel-passages in NO-Nederland.

M.i. is het niet voor niks dat de banden-bazen de Mud-banden (en de grover AT's) met een duidelijk dieper aanvangsprofiel de fabriek uitrollen. Als je met 10-11 mm zou beginnen en bij 7-8 mm als "op" bent dan gaat het bandenleven snel – een Mud-band rolt dan ook met meer millimeters rubber de fabriek uit, deze band lijkt misschien een langer leven te hebben maar hij is ook "eerder" op.

Groeten MarcS

R1200C

Berichtdoor R1200C » 15 Dec 2012, 13:12

Edward schrijft:
$ en 5 mm rij ik nie eens mee nie. Wellicht is slecht een verkeerd woord en had ik minst goede moeten zeggen. Als de rechtuitstabiliteit in het geding komt heb je geen banden op je auto maar nog slechts rolrubbers. :blink: :blink:

Kun je uitleggen waarom je de beste banden voor wilt hebben? Je heb namelijk (zeker met jouw 130) doorgaans meer gewicht (en dus grip) op de voorbanden dan op de achterbanden. Dan is meer profieldiepte achter juist weer een voordeel voor water en andere zooi afvoer.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Dec 2012, 15:24

R1200C schrijft:
Edward schrijft:

Kun je uitleggen waarom je de beste banden voor wilt hebben? Je heb namelijk (zeker met jouw 130) doorgaans meer gewicht (en dus grip) op de voorbanden dan op de achterbanden. Dan is meer profieldiepte achter juist weer een voordeel voor water en andere zooi afvoer.

Zucht, ik heb het niet over de 130. dat heb ik al een keer verteld. Ik hoef niet de beste banden voor of achter, dat vind ik theoretisch gelul dat pas aan de orde komt als je op echt slechte banden rijdt. :blink: :blink:

De voorbanden slijten het hardst, dus daar wil ik het meeste materiaal voor handen hebben. Simpel.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Dec 2012, 15:45

Edward schrijft:
R1200C schrijft:
Edward schrijft:

Zucht, ik heb het niet over de 130. dat heb ik al een keer verteld. Ik hoef niet de beste banden voor of achter, dat vind ik theoretisch gelul dat pas aan de orde komt als je op echt slechte banden rijdt. :blink: :blink:

De voorbanden slijten het hardst, dus daar wil ik het meeste materiaal voor handen hebben. Simpel.

Precies, de voorbanden slijten het hardst omdat ze het meeste werk moeten doen, daarom dus is het het verstandigst de beste banden voor te doen .... en dat natuurlijk binnen bepaalde grenzen. Op dezelfde wijze als men in geval van keuze aanbeveelt om sneeuwkettingen voor te monteren (als je maar één paar hebt -- en dus alleen bij steile afdalingen achter).
Bovendien, zolang je rechtuit rijdt rijden de achterwielen ± in het spoor van de voorwielen dus de achterwielen hoeven veel minder water weg te werken in geval van een natte weg.

Is het verschil tussen voor en achter zo dramatisch dat je met onverwacht uitbreken moet rekenen dan moet je je afvragen of je wel slim bezig bent.

Groeten MarcS

PS Nog een "vrolijke" gedachte: Als je de beste banden achter monteert, dus daar waar je banden minder slijten, dan raak je nooit van je "beste" banden af.
Dat lijkt we een soort perpetuum mobile, maar ik bedoel dat je dan dus moet doorrijden met steeds triestere voorbanden ... Monteer je de beste voor (en leg je de echte rampgevallen terzijde, of eventueel als reserve) dan slijt je je banden veel evenwichtiger op.

Fabian

Berichtdoor Fabian » 16 Dec 2012, 18:09

De banden met het hoogste profiel horen achter.
Bij grenssituaties als prut- en aquaplanning moeten de achterbanden de grip het beste kunnen verwerken, vanwege fishtailen of uitbreken.
Regelmatig voor met achter wisselen is een optie.
Of de automatische 'difflock' (en andere regelingen) bij de RRS/LR3 te gevoelig reageert op bandenmaten en bandenspanning is wel een vraag.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Dec 2012, 19:15

Fabian schrijft:
De banden met het hoogste profiel horen achter.
Bij grenssituaties als prut- en aquaplanning moeten de achterbanden de grip het beste kunnen verwerken, vanwege fishtailen of uitbreken.
Regelmatig voor met achter wisselen is een optie.
Of de automatische 'difflock' (en andere regelingen) bij de RRS/LR3 te gevoelig reageert op bandenmaten en bandenspanning is wel een vraag.

Leuke theorie, maar aangezien ze voor sneller slijten als achter kan je aan deze regel alleen voldoen door de banden aan de lopende band (no pun intended) te wisselen.

Verder ook theorie, nl gebaseerd op een gelijke uitbreek-kans voor en achter.
Aangezien het overduidelijk is dat de voorbanden sneller slijten mag je aannemen dat ze voor meer werk doen (waar anders slijten ze van) en dus is het aangewezen dat die banden die het meeste werk doen ook het best bestand zijn tegen het werk.

In de limiet wil je ook weer niet dat je achterkant je inhaalt dus waardeloos profiel achter en nieuw voor is geen optie (maar omgekeerd ook niet). Bij wat minder grip heb je sowieso om te beginnen al een zeker onderstuur. Het is toch ook prettig dat je in geval van "nood" nog wat te sturen overhoudt.

Zie overigens ook: http://www.lrch.nl/oude-forum -- sliptechniek bij permanent 4x4, in de afdeling "techniek".

Groeten MarcS

Fabian

Berichtdoor Fabian » 16 Dec 2012, 19:51

Achter breekt eerder uit in bochten omdat de draaicirkel kleiner is.
Voorbanden slijten meer (en schuin) door remmen en omdat de spoorinstelling meer 'sleept'. (is wel neutraler af te stellen met de spoorstang).
En je zou zeggen dat de nieuwe Latitude Cross banden een beter winter samenstelling hebben als de XPC.

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Dec 2012, 20:08

Fabian schrijft:
Voorbanden slijten meer (en schuin) door remmen en omdat de spoorinstelling meer 'sleept'. (is wel neutraler af te stellen met de spoorstang).
En je zou zeggen dat de nieuwe Latitude Cross banden een beter winter samenstelling hebben als de XPC.

Nou, kan je uit ervaring vertellen dat de Latitude Cross een pure zomerband is. :dry: :dry: Absoluut waardeloos op sneeuw en ijzel. ;)
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Dec 2012, 20:49

Edward schrijft:
Fabian schrijft:

Nou, kan je uit ervaring vertellen dat de Latitude Cross een pure zomerband is. :dry: :dry: Absoluut waardeloos op sneeuw en ijzel. ;)

Da's in ieder geval iets waar wij het roerend eens zijn.
De Latitude Cross wordt ineens verraderlijk bij zelfs maar een klein beetje sneeuw.
(En de XPC wordt in Zweden - waar ze toch wel iets van sneeuw weten - als winterband geaccepteerd.)

Samengevat ...... "het is niet allemaal wat het lijkt".

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”