Landmarcs schrijft:
R1200C schrijft:
Edward schrijft:
Ppffff, profiel in de gaten houden, banden wisselen van voor naar achter. Veels te veel werk! :dry: :dry:
De voorbanden slijten bij ons als een dolle omdat wij de rotondes nogal enthousiast nemen. Dus als de voorbanden slecht worden gaan ze naar achter en voor nieuwe erop. :blush: :blush:
Doe je dat bewust of alleen omdat ze voor sneller slijten?
Ook als je niet als een dolle hond rond de rotondes rijdt slijten de voorbanden vlotter als de achterbanden. De voorbanden hebben nu eenmaal meer werk te doen zelfs al is er qua tractie een zekere bias richting achterwielen (deze bias hangt weer samen met de weglengteverschillen).
De voorbanden hebben meer werk te doen, en ik deel dan ook de opvatting van Edward dat het wijs is de sleetse van voor naar achter te wisselen en nieuwe banden vóór te verkiezen.
Groeten MarcS
PS Als je echt zuinig bent, dan zet je zomers de oude banden weer terug. 's Winters heb je dan 10-12 mm voor en 7-8 mm achter, en zomers 7-8 mm voor en 4-5 mm achter, zolang je niet al te veel gaat modderen komt Jan Splinter zo ook de zomer door.
Dat vermoeden had ik al: de verkeerde redenering wordt gebruikt om de slechtste banden achter te hebben en de beste voor.
Je achterbanden zorgen er voor dat je auto recht uit blijft rijden (of in de bocht netjes de bocht volgt die je voorbanden aangeven). Verlies je voor grip dan ga je rechtdoor, verlies je achter grip dan komt de achterkant je voorbij en vlieg je tollende de weg af.
Kies wat je zelf wilt maar bij mij gaan de beste banden altijd achter. Niet in de laatste plaats omdat ik sneller merk dat mijn voorbanden op zijn dan achter (los van het regelmatig controleren van de profielen en oppervlaktes natuurlijk).
Tot zover het offtopic uitstapje ;)
$ en 5 mm rij ik nie eens mee nie. Wellicht is slecht een verkeerd woord en had ik minst goede moeten zeggen. Als de rechtuitstabiliteit in het geding komt heb je geen banden op je auto maar nog slechts rolrubbers. :blink: :blink:
Tegen de tijd dat ik met zo'n banden rij ben ik waarschijnlijk ook opgetogen als m'n auto door de apk komt....