2 of 4 banden vernieuwen

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
R1200C

Re:2 of 4 banden vernieuwen

Berichtdoor R1200C » 14 Dec 2012, 20:59

Edward schrijft:
Ppffff, profiel in de gaten houden, banden wisselen van voor naar achter. Veels te veel werk! :dry: :dry:

De voorbanden slijten bij ons als een dolle omdat wij de rotondes nogal enthousiast nemen. Dus als de voorbanden slecht worden gaan ze naar achter en voor nieuwe erop. :blush: :blush:

Doe je dat bewust of alleen omdat ze voor sneller slijten?
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Dec 2012, 21:20

R1200C schrijft:
Edward schrijft:
Ppffff, profiel in de gaten houden, banden wisselen van voor naar achter. Veels te veel werk! :dry: :dry:

De voorbanden slijten bij ons als een dolle omdat wij de rotondes nogal enthousiast nemen. Dus als de voorbanden slecht worden gaan ze naar achter en voor nieuwe erop. :blush: :blush:

Ook als je niet als een dolle hond rond de rotondes rijdt slijten de voorbanden vlotter als de achterbanden. De voorbanden hebben nu eenmaal meer werk te doen zelfs al is er qua tractie een zekere bias richting achterwielen (deze bias hangt weer samen met de weglengteverschillen).

De voorbanden hebben meer werk te doen, en ik deel dan ook de opvatting van Edward dat het wijs is de sleetse van voor naar achter te wisselen en nieuwe banden vóór te verkiezen.

Groeten MarcS

PS Als je echt zuinig bent, dan zet je zomers de oude banden weer terug. 's Winters heb je dan 10-12 mm voor en 7-8 mm achter, en zomers 7-8 mm voor en 4-5 mm achter, zolang je niet al te veel gaat modderen komt Jan Splinter zo ook de zomer door.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Dec 2012, 21:29

ik heb nogal een hekel aan rijden op verschillende merk/type banden voor/achter (laat staan links/rechts) en omdat sommige merken om de paar jaar hun modellen aanpassen loop je bij wisselen per twee dus kans dat tegen de tijd dat je nieuwe banden nodig hebt het model gewijzigd is...

verder heb ik ongeveer een zelfde kronkel in mijn hoofd met leeftijd van banden.... dus die ene keer extra per jaar de wielen wisselen (twee keer doe ik zondermeer al bij winter/zomer wissel)

Bij de T4, die maar 30k per jaar reed wisselde ik voor/achter alleen bij de zomer/winter wissels
gone

MichelvanDoorn

Berichtdoor MichelvanDoorn » 14 Dec 2012, 23:28

Kreeg al een beetje het vermoeden dat het een beetje verkoop praatje was.
Er zit natuurlijk wel wat in met oog op het weg gedrag als je met nieuwe banden voor en wat mindere banden achter gaat rijden. Maar dat is niet het geval.

Dat van een visco koppeling had al eens gehoord om dat ik een tijdje geleden ben wezen kijken naar een freelander.

Bedankt voor jullie snelle reaktie's kan ik weer gerust gaan slapen :P
morgen om 07.30 eerst nog even een nacht dienstje lopen :S

MichelvanDoorn

Berichtdoor MichelvanDoorn » 14 Dec 2012, 23:37

Stevig door een rotonde??? deze steek je toch met de Defender gewoon recht over :woohoo: :P :woohoo: Mits er geen al te grote opstakels staan..

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Dec 2012, 23:43

MichelvanDoorn schrijft:
Stevig door een rotonde??? deze steek je toch met de Defender gewoon recht over :woohoo: :P :woohoo: Mits er geen al te grote opstakels staan..

Ha, Ha, :laugh: :woohoo: :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Dec 2012, 00:36

MichelvanDoorn schrijft:

Dit verhaal gaat over de Disco, die maakt de meeste kilometers. :P :P

Op de Defender liggen muds en die rij altijd maar half af. dan beginnen ze off road slechter te presteren. Bovendien zijn ze met half profiel nog prima te verkopen aan een gierige prikker. :blush: :blush:

Dus daar gaan ze wel per 4 op. :P :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 15 Dec 2012, 00:50

Edward schrijft:

Vrek dat je er bent , leg gewoon 4 nieuwe :P
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Dec 2012, 00:55

nee, hij bespaart op banden voor als dat rotondewerk zijn middendiff sloopt, net als in mijn D1 :p
gone

R1200C

Berichtdoor R1200C » 15 Dec 2012, 10:04

Landmarcs schrijft:
R1200C schrijft:
Edward schrijft:

Ook als je niet als een dolle hond rond de rotondes rijdt slijten de voorbanden vlotter als de achterbanden. De voorbanden hebben nu eenmaal meer werk te doen zelfs al is er qua tractie een zekere bias richting achterwielen (deze bias hangt weer samen met de weglengteverschillen).

De voorbanden hebben meer werk te doen, en ik deel dan ook de opvatting van Edward dat het wijs is de sleetse van voor naar achter te wisselen en nieuwe banden vóór te verkiezen.

Groeten MarcS

PS Als je echt zuinig bent, dan zet je zomers de oude banden weer terug. 's Winters heb je dan 10-12 mm voor en 7-8 mm achter, en zomers 7-8 mm voor en 4-5 mm achter, zolang je niet al te veel gaat modderen komt Jan Splinter zo ook de zomer door.

Dat vermoeden had ik al: de verkeerde redenering wordt gebruikt om de slechtste banden achter te hebben en de beste voor.

Je achterbanden zorgen er voor dat je auto recht uit blijft rijden (of in de bocht netjes de bocht volgt die je voorbanden aangeven). Verlies je voor grip dan ga je rechtdoor, verlies je achter grip dan komt de achterkant je voorbij en vlieg je tollende de weg af.

Kies wat je zelf wilt maar bij mij gaan de beste banden altijd achter. Niet in de laatste plaats omdat ik sneller merk dat mijn voorbanden op zijn dan achter (los van het regelmatig controleren van de profielen en oppervlaktes natuurlijk).

Tot zover het offtopic uitstapje ;)
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Terug naar “Kroeg”