Wegrijhulp

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
TomVooges

Wegrijhulp

Berichtdoor TomVooges » 12 Dec 2012, 15:50

Een fractie van de prijs van een echte zandplaat.. Maar ook een fractie van de werking van een echte zandplaat? Misschien een beetje klein denk ik. (180mm breed) :huh: Wel een leuk concept. Iemand al uitgeprobeerd?

http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/reisartikelen/wegrijhulp-nv.html?utm_source=emailservice&utm_medium=email&utm_campaign=winterklaarmail&utm_content=wegrijhulp&m_i=5x65C5AvJURIofEdi2i%2B_EjTz86H8sVgQ7fcqYqlVgzka605O#meer_informatie

iemand een architect nodig?

Roger B.

Re: Wegrijhulp

Berichtdoor Roger B. » 12 Dec 2012, 16:45

vraag me af of dat heel blijft als er geen vast ondergrond onder zit (blubber, mul zand e.d.) en er een zware laro op staat..

daarnaast is dat dichte deel natuurlijk ook snel glad in de blubber enzo.

die 18cm zal niet direkt het probleem geven
gone

Willem
Beheerder

Re:Wegrijhulp

Berichtdoor Willem » 12 Dec 2012, 19:42

TomVooges schrijft:
Een fractie van de prijs van een echte zandplaat.. Maar ook een fractie van de werking van een echte zandplaat? Misschien een beetje klein denk ik. (180mm breed) :huh: Wel een leuk concept. Iemand al uitgeprobeerd?

http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/reisartikelen/wegrijhulp-nv.html?utm_source=emailservice&utm_medium=email&utm_campaign=winterklaarmail&utm_content=wegrijhulp&m_i=5x65C5AvJURIofEdi2i%2B_EjTz86H8sVgQ7fcqYqlVgzka605O#meer_informatie

Ik heb ze, zien er niet gek uit. Voornamelijk voor in de gewone auto bij wat sneeuw, maar ik denk dat ik ze in de zomer in de Defender leg.

Grootste aandachtspunt is denk ik het "drijfvermogen" of de hoogte. De meeste rijplaten hebben of meer dicht oppervlak waardoor ze een beetje "drijven" of zijn 5 cm dik en star waardoor ze niet heel diep wegzakken. Deze zijn dun, flexibel en weinig oppervlakte.

Maar bovenstaande is een aanname, ze zouden zomaar kunnen verrassen. Ik ga het in ieder geval proberen als ik kan. Waren een paar weken geleden 14,95 voor leden, helemaal mooi
Nieuws en feiten over de Land Rover Defender www.landrover-defender.eu

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 13 Dec 2012, 10:18

https://www.kunststofroosters.nl/producten/details/Kunststof+roosters/RC-3365M-RI/52

Ook een mooi alternatief. Heb ik ooit op de vakantiebeurs gezien dacht ik. Maar ook zelf te maken. Uit een looprooster met antislip oppervlak van 3600x1200 kan je (snijverlies meegerekend) toch wel 10 rijplaten van 1200x300 halen, dus 30 euro ex btw. per setje van 2...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Dec 2012, 10:53

TomVooges schrijft:
https://www.kunststofroosters.nl/producten/details/Kunststof+roosters/RC-3365M-RI/52

Ook een mooi alternatief. Heb ik ooit op de vakantiebeurs gezien dacht ik. Maar ook zelf te maken. Uit een looprooster met antislip oppervlak van 3600x1200 kan je (snijverlies meegerekend) toch wel 10 rijplaten van 1200x300 halen, dus 30 euro ex btw. per setje van 2...

Rekenvaudje :( 10 rijplaten uit 3600x1200 - één plaat a € 300,- excl BTW - setje van twee = ± € 60,-

Verder wordt er vaak een dikte van 38 mm gebruikt, dus een plaat komt dan op € 370,– excl BTW.

Aan de andere kant: er zijn meer leveranciers (Vink, Buva, ... ), dit is toevallig (en gelukkig) eentje die gewoon de retailprijzen op het web zet - misschien zijn er nog leukere prijsjes mogelijk.

GROOT nadeel van dit soort roosters is het volume, als je er 4 hebt dan is het best een stevige stapel. Mooist is het wellicht als je ze links en rechts naast het chassis kan hangen (dat moet kunnen bij een 110. (Dat is dan direct een oplossing voor "na goed gebruik": zulke roosters worden heeeel vies in de modder.)

Resteren de vragen mbt de mechanische eigenschappen:
+ buigzaamheid <> stijfheid (en het breekpunt) -- de dikkere kan je ook als overbrugger gebruiken *
+ weer-bestendigheid: ik weet dat glasfiber-kunststof boogstokken voor een boogtent een zorgelijk bezit worden als het vriesweer is: die stokken worden dan ineens heel bros

Ovreigens uit ervaring kan ik melden dat zo'n rooster best goed werkt, dwz: ik heb ooit een restje gevonden (een 30 mm variant en wat smal - en maar eentje) en dit restje heeft me al eens geweldig geholpen. (Gelukkig was er een kraan+slang in de buurt, ik heb dus ook de ervaring met heeeel vies.)

* Miscchien kan een architect eens een paar sommetjes op dit probleem loslaten :)

Groeten MarcS

Philip

Berichtdoor Philip » 13 Dec 2012, 12:39

Ik ga kijken of ANWB ze nog heeft liggen.

Maar ik ga ze wel van een lang touwtje voorzien waarmee ze aan de Land Rover geknoopt kunnen worden.
1. Als ik dan weer op gang ben dan sleep ik ze vanzelf mee tot op de plek waar ik goed en veilig kan stoppen. En hoef ik niet tientallen meters terug te lopen om nog eens mn bordjes te gaan halen.
2. Nog veel belangrijker: zo worden ze niet tegen iemands schenen of knieen gelanceerd met een rotgang, om ergens in de middle-of-nowhere een openbot breuk of forse snijwond te veroorzaken. Sommige bestuurders zijn nog steeds van mening: 'gas is alles' en 'remmen is angst'.

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Dec 2012, 14:03

Voor in de sneeuw zal het wellicht wat zijn maar voor off road zijn meteen stuk. Ik heb waffleboards van Paddock en die steunen en kraken al alles bij elkaar als je er een LaRo opzet.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Dec 2012, 14:33

Edward schrijft:
Voor in de sneeuw zal het wellicht wat zijn maar voor off road zijn meteen stuk. Ik heb waffleboards van Paddock en die steunen en kraken al alles bij elkaar als je er een LaRo opzet.......

Die Waffleboards van Paddock steunen en kraken waarschijnlijk al als ze jou zien ... dat doen we toch allemaal :unsure:

Ik vrees overigens ook dat de ANWB-wegrijd-hulpjes in een beetje terrein al snel het onderspit delven, zeker als het kouder is neemt de "rek" van plastic fors af, eenmaal door de rek heen gedrukt is het over.

Groeetn MarcS

PS De Paddock-Waffleboards zijn vlgs mij niets anders als de hiervoor besproken in stroken gezaagde roosters.
PS2 Wat hebben de Paddock-Waffleboards voor maten (niet alleen de buitenmaten, maar ook de "waffle" zelf)?

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 14 Dec 2012, 04:22

Landmarcs schrijft:
TomVooges schrijft:

Rekenvaudje :( 10 rijplaten uit 3600x1200 - één plaat a € 300,- excl BTW - setje van twee = ± € 60,-

Verder wordt er vaak een dikte van 38 mm gebruikt, dus een plaat komt dan op € 370,– excl BTW.

Aan de andere kant: er zijn meer leveranciers (Vink, Buva, ... ), dit is toevallig (en gelukkig) eentje die gewoon de retailprijzen op het web zet - misschien zijn er nog leukere prijsjes mogelijk.

GROOT nadeel van dit soort roosters is het volume, als je er 4 hebt dan is het best een stevige stapel. Mooist is het wellicht als je ze links en rechts naast het chassis kan hangen (dat moet kunnen bij een 110. (Dat is dan direct een oplossing voor "na goed gebruik": zulke roosters worden heeeel vies in de modder.)

+ buigzaamheid <> stijfheid (en het breekpunt) -- de dikkere kan je ook als overbrugger gebruiken *
+ weer-bestendigheid: ik weet dat glasfiber-kunststof boogstokken voor een boogtent een zorgelijk bezit worden als het vriesweer is: die stokken worden dan ineens heel bros

Ovreigens uit ervaring kan ik melden dat zo'n rooster best goed werkt, dwz: ik heb ooit een restje gevonden (een 30 mm variant en wat smal - en maar eentje) en dit restje heeft me al eens geweldig geholpen. (Gelukkig was er een kraan+slang in de buurt, ik heb dus ook de ervaring met heeeel vies.)

* Miscchien kan een architect eens een paar sommetjes op dit probleem loslaten :)

Groeten MarcS

Nou, deze architect moet duidelijk geen sommetjes hier op loslaten. Wat suf. :blush:

Maar goed, ik ben geen constructeur en al helemaal geen werktuigbouwkundige. Volgens mij gewoon trial and error. Je moet ze misschien niet echt gebruiken voor een overbrugging (als ik de tabel met belastingen bekijk), maar als wegrijplaat bij zand, modder of sneeuw is het volgens mij wel wat, zeker door de vele vakjes die grip op de band en ondergrond goed garanderen. Hoe is jouw ervaring bij dit soort gebruik, Edward?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Dec 2012, 10:14

TomVooges schrijft:
Landmarcs schrijft:
TomVooges schrijft:

Groeten MarcS

Nou, deze architect moet duidelijk geen sommetjes hier op loslaten. Wat suf. :blush:

Maar goed, ik ben geen constructeur en al helemaal geen werktuigbouwkundige. Volgens mij gewoon trial and error. Je moet ze misschien niet echt gebruiken voor een overbrugging (als ik de tabel met belastingen bekijk), maar als wegrijplaat bij zand, modder of sneeuw is het volgens mij wel wat, zeker door de vele vakjes die grip op de band en ondergrond goed garanderen. Hoe is jouw ervaring bij dit soort gebruik, Edward?

Op zich is doorbuigen niet direct een probleem, zolang doorbuigen maar niet in breken overgaat.

De 38 mm variant zal een stuk minder doorbuigen* - het is immers de hoogte die het 'm doet - in principe zou je ook langwerpige sleuven kunnen hebben want het gaat toch vooral om de langs-stabiliteit (het spul bestaat ook in een "trap-tree" variant smal met een grote stijfheid in de lengte), aan de andere kant: de vierkante gaten geven weer veel grip.

* Daarom hebben ze ook heavy-duty varianten in 50 mm.

Blijft dus de vraag van het ruimte-beslag: Onder de auto, naast het chassis ophangen is vlgs mij de enige oplossing om daar vanaf te zijn. In principe kunnen zulke gratings tegen weer en wind, dus het buiten-klimaat naast het chassis is niet direct een handicap.

Groeten MarcS

PS Mbt het rekenwonder: Wellicht zijn andere leveranciers goedkoper, en zelfs al kosten ze € 70-80 per twee dan ben je nog concurrerend tov de gebruikelijke off-road leveranciers.

Terug naar “Kroeg”