R1200C schrijft:
tim schrijft:
Niet om het 1 en ander, maar mede wat edward beschrijft, je gaat echt als ray naar dingen kijken.
Achter mijn stoelen in de 110 ligt een dik breekijzer, en als het echt moet, dan maar met god zegen de greep hanteren.
Echt, te bizar voor woorden wat anderen zich denken toe kunnen eigenen waar jezelf je de pokken voor kunt werken.
soo, dat moest er effe uit!
Ik begrijp je gevoel maar ik denk dat je je eerst moet realiseren dat degene die jouw auto wil op geweld is voorbereid en er waarschijnlijk veel meer ervaring mee heeft dan jij. In een dergelijke situatie (weet niet hoe ik zelf zou reageren btw) kun je beter de confrontatie niet rechtstreeks aangaan maar vooraf bedenken hoe je er voor kunt zorgen de ander dwars te zitten zonder zelf in zijn buurt te komen.
Joost, dat zijn wijze woorden.
Ik trof hier, inmiddels ook alweer 8 jaar geleden (de tijd gaat snel) een ongenode gast in huis, dwz: ik kwam aan het eind van de dag, in het duister (het was eind november), thuis en dacht om te beginnen "Oh mijn wederhelft heeft haar reserve-fietssleuteltje gezocht", er lagen nl wat diverse sleutels bij de achterdeur, het volgende moment zag ik een open raam en gelijktijdig hoorde ik gestommel in het verder donkere huis. (Het raam bleek overigens gebroken, maar ja, wie let er op glasgerinkel om 6 uur 's avonds ... midden in de nacht, dan is het wat anders, maar 's avonds denk je eerder aan een ongelukje met een lege fles.)
Ik ben toen naar boven gestormd, de dief is via balkon, schuurtje en aangrenzende tuinen verdwenen ....
De politie, die wel heel snel ter plaatse was, vroeg mij "Heb u erover nagedacht wat of wie u tegen kon komen?", en "Hebt u gezien waarmee het raam is opengetrokken?". Nee, daar had ik dus helemaal niet over nagedacht. Het enige wat ik toen dacht: dit is niet goed, dit moet stoppen (op zich logisch, alleen niet echt efficient).
Ik weet nu, mocht zoiets weer gebeuren: Deur weer dicht, afstand houden, politie bellen en goed kijken of je kan zien waar de dief heen gaat. Als je een beetje geluk hebt is de politie er snel – ze doen echt hun best als het om een inbraak "in progress" gaat.
Ik bleek gelukkig tamelijk op tijd thuis gekomen te zijn, de dief was net begonnen met zijn "speurwerk" (dat is nl hier echt nodig, ik ben mijn spullen zelf maar wat vaak kwijt). Wel bleek heel snel dat de dief o.a. de reserve-autosleuteltjes meegenomen had. Da's dus zorgelijk, dus auto elders, verborgen en achter een hek, parkeren. De volgende dag de dealer bellen voor een nieuwe sloten-set ...
De dief bleek overigens heel brutaal na zijn tocht door een paar tuinen hier voorlangs teruggelopen te zijn want de politie vond hier voor de deur op straat een leeg documententasje dat 10 minuten eerder dus nog bij ons binnen lag.
En, een paar dagen later vond een buurmeisje de reserve-autosleuteltjes, dat scheelde dus weer veel zorgen en gedoe (wel was inmiddels bij de dealer alles binnen - dus helemaal gratis was het niet), en maanden later kwam uit dezelfde tuin ook nog een van onze reserve huissleutels.
De dief heeft wellicht op straat ontdekt dat hij de nuttige inhoud van het documententasje inmiddels kwijt was en dat het tasje hem alleen maar kon belasten. Of de inbraak nu gericht op de autosleutels was, of dat dat een handige bijvangst was .... ik heb er nooit een conclusief antwoord op gekregen. Wel zijn er sindsdien hier in de buurt nog een paar auto's via een sleutel-diefstal verdwenen, en ik ... ik heb reservesleutels etc nu op een weinig voor de hand liggende verbergplek liggen (wel met weinig moeite bereikbaar, want je wilt niet dat je er teveel ongemak aan hebt, je wilt nl dat je de verbergplek goed gebruikt).
NB Deze, en een vorige inbraak leerde me wel dat een "beetje" dief precies weet waar je je spullen hebt liggen en/of verbergt. Dus alle voor de hand liggende verbergplekken, en ook alle plekken die je als goede tweede bedenkt, zijn dus bekende plekken.
Groeetn MarcS