Hai,
Ik kan via de voor mij bekende bronnen niet vinden wat een nieuwe Defender 130 Td5 in 1999 moest kosten (in standaard-trim). Wel info over de 90 en 110.
Verder meen ik mij te herinneren dat een 130 nooit over ABS of ESP heeft beschikt. Klopt dat en wat is daar precies de reden van?
Bedankt!
Informatie Defender 130
Informatie Defender 130
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
Re:Informatie Defender 130
Nieuwprijs kan ik je niet mee helpen, ik bel dan gewoon ff de dealert. ABS en Tc is idd niet leverbaar en nooit geweest. Reden is waarschijnlijk dat de snoertjes te kort zijn om die 20 inch te overbruggen? :P :P
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Informatie Defender 130
Edward schrijft:
Meer aannemelijk is dat de ABS & ETC gaat opspelen als je een strakke bocht rijdt.
Door de grotere wielbasis rijden de achterwielen een kleinere binnen-bocht en dus signaleert de ABS/ETC waarschijnlijk net iets teveel weglengte/omwentelinge-veschil tussen voor en achter.
Het is jammer dat de ABS/ETC regelunit geen input krijgt over de stuuruitslag (owoh niet weer een sensor), als je de stuuruitslag zou meenemen dan zou de ABS/ETC beter "inspelen" op het bochtenwerk.
Uhhh nu ik het opschrijf ... misschien is het ook wel de lengte van de remleiding die beperkend (dwz te lang) wordt.
Groeten MarcS
Nieuwprijs kan ik je niet mee helpen, ik bel dan gewoon ff de dealert. ABS en Tc is idd niet leverbaar en nooit geweest. Reden is waarschijnlijk dat de snoertjes te kort zijn om die 20 inch te overbruggen? :P :P
Meer aannemelijk is dat de ABS & ETC gaat opspelen als je een strakke bocht rijdt.
Door de grotere wielbasis rijden de achterwielen een kleinere binnen-bocht en dus signaleert de ABS/ETC waarschijnlijk net iets teveel weglengte/omwentelinge-veschil tussen voor en achter.
Het is jammer dat de ABS/ETC regelunit geen input krijgt over de stuuruitslag (owoh niet weer een sensor), als je de stuuruitslag zou meenemen dan zou de ABS/ETC beter "inspelen" op het bochtenwerk.
Uhhh nu ik het opschrijf ... misschien is het ook wel de lengte van de remleiding die beperkend (dwz te lang) wordt.
Groeten MarcS
Re:Informatie Defender 130
Landmarcs schrijft:
Hebben vrachtwagens dan nooit ABS? :huh: Of gaan die uit van een heel andere opzet?
@Edward: stom, dat wordt de weg inderdaad.
Edward schrijft:
Nieuwprijs kan ik je niet mee helpen, ik bel dan gewoon ff de dealert. ABS en Tc is idd niet leverbaar en nooit geweest. Reden is waarschijnlijk dat de snoertjes te kort zijn om die 20 inch te overbruggen? :P :P
Meer aannemelijk is dat de ABS & ETC gaat opspelen als je een strakke bocht rijdt.
Door de grotere wielbasis rijden de achterwielen een kleinere binnen-bocht en dus signaleert de ABS/ETC waarschijnlijk net iets teveel weglengte/omwentelinge-veschil tussen voor en achter.
Het is jammer dat de ABS/ETC regelunit geen input krijgt over de stuuruitslag (owoh niet weer een sensor), als je de stuuruitslag zou meenemen dan zou de ABS/ETC beter "inspelen" op het bochtenwerk.
Uhhh nu ik het opschrijf ... misschien is het ook wel de lengte van de remleiding die beperkend (dwz te lang) wordt.
Groeten MarcS
Hebben vrachtwagens dan nooit ABS? :huh: Of gaan die uit van een heel andere opzet?
@Edward: stom, dat wordt de weg inderdaad.
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Informatie Defender 130
TomVooges schrijft:
'k Weet 't niet, misschien speelt mee dat vrachtwagens grotere draaicirkels hebben ?
Of een andere opzet, en vlgs mij was ook de 4-wiel ABS/ETC op de Defenders/Disco's nogal "revolutionair" dwz effectiever als de tot dan toe geleverde systemen. (Naar verluid was BMW indertijd erg in zijn nopjes met deze kennis.)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nu ik nog weer even verder ben ... denk ik dat ik misschien wel op het verkeerde spoor zat.
Is het niet zo dat de heavy-duty 110 ook alleen zonder ABS/ETC geleverd kan worden ? 'k Weet 't niet, maar wellicht heeft de heavy-duty ook een heavy-duty achteras (en dus niet alleen heavy-duty veren), en heeft die heavy-duty achteras geen mogelijkheid om de ABS-sensoren te plaatsen ? De 130 heeft in ieder geval ook een heavy uitrusting.
Groeten MarcS
Landmarcs schrijft:
Edward schrijft:
Nieuwprijs kan ik je niet mee helpen, ik bel dan gewoon ff de dealert. ABS en Tc is idd niet leverbaar en nooit geweest. Reden is waarschijnlijk dat de snoertjes te kort zijn om die 20 inch te overbruggen? :P :P
Meer aannemelijk is dat de ABS & ETC gaat opspelen als je een strakke bocht rijdt.
Door de grotere wielbasis rijden de achterwielen een kleinere binnen-bocht en dus signaleert de ABS/ETC waarschijnlijk net iets teveel weglengte/omwentelinge-veschil tussen voor en achter.
Het is jammer dat de ABS/ETC regelunit geen input krijgt over de stuuruitslag (owoh niet weer een sensor), als je de stuuruitslag zou meenemen dan zou de ABS/ETC beter "inspelen" op het bochtenwerk.
Uhhh nu ik het opschrijf ... misschien is het ook wel de lengte van de remleiding die beperkend (dwz te lang) wordt.
Groeten MarcS
Hebben vrachtwagens dan nooit ABS? :huh: Of gaan die uit van een heel andere opzet?
@Edward: stom, dat wordt de weg inderdaad.
'k Weet 't niet, misschien speelt mee dat vrachtwagens grotere draaicirkels hebben ?
Of een andere opzet, en vlgs mij was ook de 4-wiel ABS/ETC op de Defenders/Disco's nogal "revolutionair" dwz effectiever als de tot dan toe geleverde systemen. (Naar verluid was BMW indertijd erg in zijn nopjes met deze kennis.)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nu ik nog weer even verder ben ... denk ik dat ik misschien wel op het verkeerde spoor zat.
Is het niet zo dat de heavy-duty 110 ook alleen zonder ABS/ETC geleverd kan worden ? 'k Weet 't niet, maar wellicht heeft de heavy-duty ook een heavy-duty achteras (en dus niet alleen heavy-duty veren), en heeft die heavy-duty achteras geen mogelijkheid om de ABS-sensoren te plaatsen ? De 130 heeft in ieder geval ook een heavy uitrusting.
Groeten MarcS
Re:Informatie Defender 130
Uhm, ABS en ETC zijn toch compleet verschillende zaken??? ABS kijkt per wiel of dat stil staat terwijl het voertuig nog beweegt en niet naar alle wielen volgens mij. Dan maakt draaicirkel niets meer uit.
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Re:Informatie Defender 130
Volgens mij maken ze van eenzelfde soort sensor gebruik, alleen de ene of het wiel blokkeert en de andere of het spint (harder draait dan de andere wielen). Misschien gebruiken ze zelfs dezelfde sensor, dat weet ik niet.
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Informatie Defender 130
R1200C schrijft:
Nee, ABS en ETC zijn sterk verweven en dat was ook het "revolutionaire":
De LandRover WABCO ABS/ETC "kijkt" naar de verschillen in draaisnelheid.
Bij een verschil van meer dan (ik meen) 3% grijpt het systeem in. Tijdens een rem-manoeuvre wordt de remkracht van het teveel vertraagde wiel weggenomen, tijdens het rijden wordt het wiel dat te vaak draait bijgeremd.
Je kan dan ook hebben dat als je helling-op rijdt op een weinig vaste ondergrond dat de ABS/ETC - en in dit geval dus de traction-control - juist in de bochten bij de voorwielen te vaak ingrijpt.
De onvaste ondergrond geeft dan al een beetje extra voorwielslip, en dan doet de extra weglengte die de voorwielen in een bocht maken de rest .... in dit soort gevallen wil je dus liever een knopje om de ABS/ETC tijdelijk stil te krijgen, want helling-op in de bocht de voorwielen afremmen is niet bepaald de manier om vlot door de bocht te komen (diff-lock inzetten help dan wel maar is niet ideaal).
Groeten MarcS
Uhm, ABS en ETC zijn toch compleet verschillende zaken??? ABS kijkt per wiel of dat stil staat terwijl het voertuig nog beweegt en niet naar alle wielen volgens mij. Dan maakt draaicirkel niets meer uit.
Nee, ABS en ETC zijn sterk verweven en dat was ook het "revolutionaire":
De LandRover WABCO ABS/ETC "kijkt" naar de verschillen in draaisnelheid.
Bij een verschil van meer dan (ik meen) 3% grijpt het systeem in. Tijdens een rem-manoeuvre wordt de remkracht van het teveel vertraagde wiel weggenomen, tijdens het rijden wordt het wiel dat te vaak draait bijgeremd.
Je kan dan ook hebben dat als je helling-op rijdt op een weinig vaste ondergrond dat de ABS/ETC - en in dit geval dus de traction-control - juist in de bochten bij de voorwielen te vaak ingrijpt.
De onvaste ondergrond geeft dan al een beetje extra voorwielslip, en dan doet de extra weglengte die de voorwielen in een bocht maken de rest .... in dit soort gevallen wil je dus liever een knopje om de ABS/ETC tijdelijk stil te krijgen, want helling-op in de bocht de voorwielen afremmen is niet bepaald de manier om vlot door de bocht te komen (diff-lock inzetten help dan wel maar is niet ideaal).
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Informatie Defender 130
geen constructieve reden, in de zin van het kan niet, maar aanpassen op de langere wielbasis te duur voor de verwachtte verkoop
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Informatie Defender 130
Roger B. schrijft:
Precies .... kan niet bestaat niet.
Echter als je met een 130 een "full-lock-turn" maakt dan is het weglengte verschil tussen voor en achter as al 2,3% als de ABS/ETC bij 3% verschil gaat ingrijpen dan komt het onterecht ingrijpen al eng dichtbij. Dus vraagt dat om een nogal vergaande aanpassing.
Groeten MarcS
geen constructieve reden, in de zin van het kan niet, maar aanpassen op de langere wielbasis te duur voor de verwachtte verkoop
Precies .... kan niet bestaat niet.
Echter als je met een 130 een "full-lock-turn" maakt dan is het weglengte verschil tussen voor en achter as al 2,3% als de ABS/ETC bij 3% verschil gaat ingrijpen dan komt het onterecht ingrijpen al eng dichtbij. Dus vraagt dat om een nogal vergaande aanpassing.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten