TomVooges schrijft:
Edward schrijft:
Och mis het echt niet. Mét ABS remt ie langzamer. Met de 130 haal ik de bocht wel, met de Disco met z'n klapper ABS ben ik er steeds voorbij. :blink: :blink:
En een uitwijk manoeuvre mét ABS met een 130 van 2400kg resulteert onherroepelijk in rollen...... Dan maar er vol in. :blush: :blush:
Ik geloof wel in ABS, heb verschillende slipcursussen gedaan en meerdere auto's met en zonder ABS zeer stevig moeten afremmen tijdens winterse omstandigheden. Maar dus nooit in een Defender, wel in de RRC (zonder ABS) en ik vind het best eng als zo'n 2300kg gaat schuiven op de snelweg. :blush: Maar mijn idee is ook dat je met ABS minder snel hoeft uit te wijken.. Omdat je sneller stil staat. Of rijd ik niet dicht genoeg op mijn voorgangers? :blink:
Een 130 staat misschien voor eind 2013 op het programma bij ons. Zit te denken aan importeren uit Duitsland, daar zie je wel een paar aantrekkelijk geprijsde te koop staan uit die tijd. Als je 40.000 euro nieuwprijs voor 1999 aanhoudt, is de verschuldigde BPM rond de 500 euro, valt dus wel mee.
Tom,
Met ABS remt ie minder als zonder. Hij remt evenwel ook gecontroleerder.
Ik heb een keertje echt met de billen knijp gezeten omdat een paar dwazen voor me wegens ineens verijsde weg gingen remmen. De ABS haalt er dan wel netjes de vaart uit zonder dat je gaat schuiven (de auto's voor me gingen bijna overdwars, en dat waren kleine Franse dingetjes dus daar wil je niet graag zijdelings in gaan met een 110).
Jammergenoeg was de auto achter mij niet zo gelukkig, en ik daarmee dus ook niet.
Mbt de ABS: Ik ken een filmpje waar diverse testjes gedaan werden, en uiteindelijk ook een 2CV-bestel. Die 2CV remde het beste, beter als een standaard Golf en veel beter als een Golf met ABS – 't was wel op een speciaal geprepareerde gladde weg.
Maar ook: Ik probeer het nog wel eens - glad hellinkje, twee wielen in de modderige berm en dan rustig remmen. Heel leerzaam is dan de band-afdruk max 10-15cm gladde stukjes, voor de rest een keurige profiel-afdruk in de modder.
Je houdt dus langer zelf het "stuur", en met een zwaardere/topzware auto als een Defender ben je al lang blij als het controle houden wil zeggen dat je gecontroleerd rechtuit gaat. Gaat ie nl aan het tollen, zelfs als dat rustig gaat, dan heb je weinig kans de controle weer terug te krijgen.
En ... ga je een helling op met passages met minder grip ... dan werkt de ABS/ETC alleen maar tegen, DiffLock helpt dan wel (wat) maar je hebt dan liever een knopje om de ABS/ETC uit te zetten.
Groeten MarcS
PS Ik zal eens kijken of ik nog een ouder prijslijst vind.