Informatie Defender 130

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re:Informatie Defender 130

Berichtdoor Edward » 29 Nov 2012, 16:37

Landmarcs schrijft:
Roger B. schrijft:
geen constructieve reden, in de zin van het kan niet, maar aanpassen op de langere wielbasis te duur voor de verwachtte verkoop

Precies .... kan niet bestaat niet.
Echter als je met een 130 een "full-lock-turn" maakt dan is het weglengte verschil tussen voor en achter as al 2,3% als de ABS/ETC bij 3% verschil gaat ingrijpen dan komt het onterecht ingrijpen al eng dichtbij. Dus vraagt dat om een nogal vergaande aanpassing.

Groeten MarcS

Dat verklaart waarom het op een Crafter/Sprinter met grotere wielbasis dan 130 inch wel kan. ;) ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Nov 2012, 16:53

Edward schrijft:
Landmarcs schrijft:
Roger B. schrijft:
geen constructieve reden, in de zin van het kan niet, maar aanpassen op de langere wielbasis te duur voor de verwachtte verkoop

Precies .... kan niet bestaat niet.
Echter als je met een 130 een "full-lock-turn" maakt dan is het weglengte verschil tussen voor en achter as al 2,3% als de ABS/ETC bij 3% verschil gaat ingrijpen dan komt het onterecht ingrijpen al eng dichtbij. Dus vraagt dat om een nogal vergaande aanpassing.

Groeten MarcS

Dat verklaart waarom het op een Crafter/Sprinter met grotere wielbasis dan 130 inch wel kan. ;) ;)

Op die Crafter/Sprinter zit bijna zeker een moderner systeem (en is ook geen 4x4 zo neem ik aan).
De modernere ESP-achtige systemen houden (als alles goed is) rekening met het bochtenwerk, en dus met de verschillende verschillen afhankelijk van de gewenste bocht.

Anyway, ook op een 110 zit je bij full-lock dicht tegen de mogelijkheden van het LandRover/WABCO systeem.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Nov 2012, 17:26

kwestie vab parameters aanpassen op wielbasis, bij ontwerp voor crafter e.d meegenomen....voor de verkoop aantallen 130 waarvan dan een deel ook nog zonder geleverd zou worden zal dat te duur geweest zijn
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Nov 2012, 17:46

Roger B. schrijft:
kwestie vab parameters aanpassen op wielbasis, bij ontwerp voor crafter e.d meegenomen....voor de verkoop aantallen 130 waarvan dan een deel ook nog zonder geleverd zou worden zal dat te duur geweest zijn

Och mis het echt niet. Mét ABS remt ie langzamer. Met de 130 haal ik de bocht wel, met de Disco met z'n klapper ABS ben ik er steeds voorbij. :blink: :blink:

En een uitwijk manoeuvre mét ABS met een 130 van 2400kg resulteert onherroepelijk in rollen...... Dan maar er vol in. :blush: :blush:
Edward van Vugt

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 29 Nov 2012, 22:37

TomVooges wrote:
Ik kan via de voor mij bekende bronnen niet vinden wat een nieuwe Defender 130 Td5 in 1999 moest kosten (in standaard-trim). Wel info over de 90 en 110.

Now I can tell you exactly to the cent what both a 90 and 110 Td5 CSW geel kenteken cost in 1999 :ohmy: but they both included BPM. However give or take a few guilden the 130 on grijs kenteken cost 102.000 FL

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Nov 2012, 23:08

RobStewart schrijft:

Ik kan via de voor mij bekende bronnen niet vinden wat een nieuwe Defender 130 Td5 in 1999 moest kosten (in standaard-trim). Wel info over de 90 en 110.

Now I can tell you exactly to the cent what both a 90 and 110 Td5 CSW geel kenteken cost in 1999 :ohmy: but they both included BPM. However give or take a few guilden the 130 on grijs kenteken cost 102.000 FL

Rob

Rob,

Normally I wouldn't question your answers ...
As a basic 110 HT in 1999 did cost some ƒ 50.000 I have quite a few question-marks at the ƒ 102.000 quote.

Greetings MarcS

In vrije vertaling:
Normaal geloof ik Rob op z'n blauwe ogen, maar hier heb ik toch vraagtekens.
Een standaard 110HT kwam in 1999 op zo'n ƒ 50.000, dus die ƒ 102.000 kan niet waar zijn.

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 30 Nov 2012, 15:00

Edward schrijft:
Roger B. schrijft:

Och mis het echt niet. Mét ABS remt ie langzamer. Met de 130 haal ik de bocht wel, met de Disco met z'n klapper ABS ben ik er steeds voorbij. :blink: :blink:

En een uitwijk manoeuvre mét ABS met een 130 van 2400kg resulteert onherroepelijk in rollen...... Dan maar er vol in. :blush: :blush:

Ik geloof wel in ABS, heb verschillende slipcursussen gedaan en meerdere auto's met en zonder ABS zeer stevig moeten afremmen tijdens winterse omstandigheden. Maar dus nooit in een Defender, wel in de RRC (zonder ABS) en ik vind het best eng als zo'n 2300kg gaat schuiven op de snelweg. :blush: Maar mijn idee is ook dat je met ABS minder snel hoeft uit te wijken.. Omdat je sneller stil staat. Of rijd ik niet dicht genoeg op mijn voorgangers? :blink:

Een 130 staat misschien voor eind 2013 op het programma bij ons. Zit te denken aan importeren uit Duitsland, daar zie je wel een paar aantrekkelijk geprijsde te koop staan uit die tijd. Als je 40.000 euro nieuwprijs voor 1999 aanhoudt, is de verschuldigde BPM rond de 500 euro, valt dus wel mee.

iemand een architect nodig?

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 30 Nov 2012, 15:34

Als de 130 ouder is dan 5jaar hoef je denk ik geen BPM te betalen, mits hij op grijskenteken gaat natuurlijk.

Kan me niet voorstellen dat het bij import anders is de termijnen.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Nov 2012, 15:53

TomVooges schrijft:
Edward schrijft:
Roger B. schrijft:

Ik geloof wel in ABS, heb verschillende slipcursussen gedaan en meerdere auto's met en zonder ABS zeer stevig moeten afremmen tijdens winterse omstandigheden. Maar dus nooit in een Defender, wel in de RRC (zonder ABS) en ik vind het best eng als zo'n 2300kg gaat schuiven op de snelweg. :blush: Maar mijn idee is ook dat je met ABS minder snel hoeft uit te wijken.. Omdat je sneller stil staat. Of rijd ik niet dicht genoeg op mijn voorgangers? :blink:

Een 130 staat misschien voor eind 2013 op het programma bij ons. Zit te denken aan importeren uit Duitsland, daar zie je wel een paar aantrekkelijk geprijsde te koop staan uit die tijd. Als je 40.000 euro nieuwprijs voor 1999 aanhoudt, is de verschuldigde BPM rond de 500 euro, valt dus wel mee.

Je staat niet sneller stil met ABS dat is een misverstand. Je remweg is zelfs langer! De winst zit er in dat je wagen bestuurbaar blijft bij vol remmen en dat kun je van een 130 zonder ABS niet zeggen. Met onze Range hebben we ooit de ABS uitgeprobeerd op hoge snelheid en uit moeten wijken, dat ging net goed in de zin dat we een wiel voelden liften en terug vallen. Met de 130 diezelfde actie doen had eri geresulteerd dat we over de kop gerold waren. Met of zonder ABS.

Je praat hier over een onderstel uit de jaren 70 waar sindsdien niks meer aan verbeterd is. :blink: :blink:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Nov 2012, 15:57

TomVooges schrijft:
Edward schrijft:

Tom,

Met ABS remt ie minder als zonder. Hij remt evenwel ook gecontroleerder.

Ik heb een keertje echt met de billen knijp gezeten omdat een paar dwazen voor me wegens ineens verijsde weg gingen remmen. De ABS haalt er dan wel netjes de vaart uit zonder dat je gaat schuiven (de auto's voor me gingen bijna overdwars, en dat waren kleine Franse dingetjes dus daar wil je niet graag zijdelings in gaan met een 110).
Jammergenoeg was de auto achter mij niet zo gelukkig, en ik daarmee dus ook niet.

Mbt de ABS: Ik ken een filmpje waar diverse testjes gedaan werden, en uiteindelijk ook een 2CV-bestel. Die 2CV remde het beste, beter als een standaard Golf en veel beter als een Golf met ABS – 't was wel op een speciaal geprepareerde gladde weg.

Maar ook: Ik probeer het nog wel eens - glad hellinkje, twee wielen in de modderige berm en dan rustig remmen. Heel leerzaam is dan de band-afdruk max 10-15cm gladde stukjes, voor de rest een keurige profiel-afdruk in de modder.
Je houdt dus langer zelf het "stuur", en met een zwaardere/topzware auto als een Defender ben je al lang blij als het controle houden wil zeggen dat je gecontroleerd rechtuit gaat. Gaat ie nl aan het tollen, zelfs als dat rustig gaat, dan heb je weinig kans de controle weer terug te krijgen.

En ... ga je een helling op met passages met minder grip ... dan werkt de ABS/ETC alleen maar tegen, DiffLock helpt dan wel (wat) maar je hebt dan liever een knopje om de ABS/ETC uit te zetten.

Groeten MarcS

PS Ik zal eens kijken of ik nog een ouder prijslijst vind.

Terug naar “Kroeg”