Enquête over klassiekergebruik

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
TomVooges

Re:Enquête over klassiekergebruik

Berichtdoor TomVooges » 30 Nov 2012, 12:28

Landmarcs schrijft:
TomVooges schrijft:
Landmarcs schrijft:
VeeTee schrijft:
Landmarcs schrijft:
Qua digitale shit is het Electronisch Patiënten Dossier heel wat shitteriger en dat krijgen we gewoon ongevraagd op ons bordje, zelfs nadat nog maar pas de eerste kamer het heeft afgeserveerd.
Dus .... tel je knopen, kijk aan welke kant je boterham besmeerd is, en laat je GSM thuis.

Groeten MarcS

Wat betreft het EPD, daar moet je wel zelf expliciet persoonlijk toestemming voor verlenen. En dat ben je dus niet verplicht.

Precies, nu nog wel ...

Je bent overigens helemaal niet verplicht om auto te rijden (of om in die ene auto te rijden).
De "spy-ware" houdt alleen maar bij waar de auto is (net als van die voertuig-volgsystemen die als anti-diefstalmaatregel gebruikt worden), niet wat jij doet. Net als overigens de GSM vertelt waar hij is. Nog iets verder gaat het met het DNA-spoor dat iedereen achterlaat, ik heb dan ook meer moeite met verplicht landelijk DNA-profielen registreren.
En je bent wel verplicht een leesbare kentekenplaat op je auto te hebben, en bij inschrijving van een auto moet je je degelijk legitimeren. Op de A2 wordt je nu ook gevolgd, en bij de grens kijken ze nu ook wie er langs rijdt, gewoon op kenteken-basis.

Het kan ook anders, ieder paar kilometer een tolhuisje.

Groeten MarcS

Voordat we weer met allerlei oplossingen komen, wat is nu precies het probleem? Volgens mij is het niet één probleem, maar heeft elke partij een ander probleem met de huidige situatie.

Volgens mij heeft onze regering vooral een tekort op de begroting en wil dat oplossen door meer inkomsten. Dus wordt er in alle kastjes, hoekjes en kieren gezocht naar meer inkomsten. En toen vond men de oldtimer.

De KNAC heeft schijnbaar een probleem met mensen die 'profiteren' van de huidige situatie en dagelijks in een oldtimer rijden. Tenminste, ze vertalen het probleem van de overheid naar een oplossing die vooral 'niet-liefhebbers' zal treffen. Dit is sowieso een subjectieve oplossing die ook maar een deel van de liefhebbers buiten schot houdt.

En dan heb je nog een ideële stroming die een probleem heeft met de belasting op onze leefomgeving, die vindt dat je naar kilometer moet prijzen, of liever nog, naar verbruik van brandstof, omdat je zo minder kilometers of verbruik daadwerkelijk beloont met een heffing die lager ligt. Die stroming brengt alleen oplossingen die of niet uitvoerbaar zijn (alleen belasting op brandstof, tenzij europees), of ontzettend duur is om uit te voeren (kilometerheffing) of niet geliefd vanwege de GPS-boxen (wet op de privacy).

Ik moet zeggen dat ik niet heel veel problemen heb met de huidige situatie, misschien profiteer ik er ook teveel van. Mijn hobbyauto kent relatief weinig vaste lasten per maand (€100 garage en €12 verzekering) de rest loopt op als ik ermee ga rijden (brandstof) of aan ga klussen (onderhoud en modificaties).

Daarbij moet ik zeggen dat ik het toch een openbaring vindt dat de KNAC alleen gaat voor zoveel mogelijk originele auto's, als het erop aan komt. Alsof ik minder van mijn auto geniet, minder liefhebber ben omdat ik hem aangepast heb aan mijn manier van vrijetijdsbesteding.

Ik kijk het nog even aan, maar anders ga ik mijn eigen begrotingstekort verkleinen door het opzeggen van mijn KNAC-lidmaatschap.

-

Tja, als ik even gluur naar jouw "autopark" is duidelijk wat jouw "probleem" is (niet al te groot dus).

Ja, ik ben van "eerlijk" dwz: wie auto rijdt zou met name daarvoor mogen betalen, wie een veel gevraagd product afneemt (nl een drukke weg) mag meer betalen, en wie om welke reden dan ook de trein neemt mag daar ook (beperkt) een voordeeltje aan hebben.

Het huidige systeem is tamelijk pervers in de keuzes: enerzijds zijn er diverse stimuli om zuinig en schoon te kiezen en anderzijds zijn er duidelijke stimuli om als je nu eenmaal een auto hebt die ook maar veel te gebruiken, zoiets werkt slecht, je ziet dan ook iedere dag de resultaten, en als er dan ook nog "sluiproutes" zijn om berekenend voordeeltjes te behalen dan geeft dat scheve ogen. Tel daarbij op dat we met z'n allen linksom of rechtsom de gaten in het grote geld moeten dichten .... en je weet het wel (assurantie-belasting is ook zo'n gaten-dichter).

Daarom dus, en ook omdat ik een (m.i. terechte) zorg heb voor de generaties na ons, denk ik dat een "eerlijker" variabel betaal-systeem beter is voor ons allemaal. En ... als je het goed doet, dan hoeft dat helemaal niet zo vreselijk duur te zijn - ja ja het vorige systeem was een raar waterhoofd, maar als je ziet hoe eenvoudig je je eigen auto kan volgen ... dan hoeft daar maar beperkt wat aan toegevoegd. Het vraagt natuurlijk een zeker vertrouwen in de belastingheffer, maar we vertrouwen toch ook de telefoon-provider, de electriciteitsleverancier etc. (en dat zijn zelfs een ongecontroleerde privé-ondernemingen), deze providers en leveranciers rekenen ook gewoon je gebruik af afhankelijk van het hoe, wat en waar.

Groeten MarcS

Hoho, dit gaat alleen over mijn hobbyauto. Voor onze 2 dagelijkse auto's betalen we gewoon de volle mep.

iemand een architect nodig?

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 30 Nov 2012, 18:49

De FEHAC heeft gereageerd op de vele (?) mails.
Lijkt me een helder verhaal.
Bunnik, december 2012

Beste klassieker liefhebber,

De kort geleden geopende mini-enquête op zowel de FEHAC als op de KNAC website heeft bij sommige klassieker liefhebbers reacties opgeroepen. We kunnen helaas niet op elke reactie persoonlijk antwoord geven. Daarom dit algemene antwoord.

In nauwe samenwerking met elkaar hebben de KNAC en de FEHAC deze mini-enquête gehouden. De enquête was nodig omdat beide partijen in gesprek zijn met het ministerie van Financiën over de MRB vrijstelling voor voertuigen van 25 jaar en ouder.

Ik benadruk daarbij, dat de discussie vooral gaat over oldtimer auto’s die in dagelijks gebruik zijn, die veel kilometers maken en meestal voorzien zijn van een dieselmotor. Omdat dit dagelijks gebruik (van diesels) door de verschillende ministeries wordt gezien als oneigenlijk gebruik en daar tegen, vanuit milieuoverwegingen, terecht bedenkingen kunnen worden gemaakt. Omdat de overheid nog geen mogelijkheden ziet om die specifieke groep ‘belastingontwijkers’ (die hun oldtimer overigens zelden als ‘erfgoed van de weg’ zien en behandelen) aan te pakken, is een regeling bedacht die alle oldtimereigenaren aanpakt. De in de loop der jaren door de FEHAC verzamelde gegevens betreffen vooral de echte oldtimerliefhebber. De huidige enquête moet snel inzicht geven in het werkelijke gebruik van hun oldtimer door oldtimer liefhebbers.

Nog maar enkele weken geleden werden wij allen verrast door de voorgenomen totale afschaffing van de MRB-vrijstelling voor klassiekers. Dankzij intensief lobby werk heeft de Tweede Kamer zich uitgesproken voor het zoeken naar een oplossing om de echte liefhebbers te ontzien, en zitten we nu al weer een tafel in Den Haag. Echter, de ‘window of opportunity’ is zeer beperkt. Vandaar de behoefte om snel actuele en aanvullende informatie te verzamelen.

Om snel een eerste indicatie te krijgen hoe eigenaren van klassieke voertuigen over bepaalde (alternatieve) situaties denken is deze mini-enquête opgezet. Met het oog op de urgentie is er geen tijd voor een uitgebreid en gedegen onderzoek, maar is er dingend behoefte aan een dergelijke snelle inventarisatie die ons waardevolle input levert. Het geeft ons, de vertegenwoordigers van de FEHAC, KNAC, BOVAG, RAI en de FOCWA een eerste indicatie hoe de eigenaren van klassieke voertuigen over bepaalde punten denken. Die resultaten zijn zeer voorlopig maar wel op dit moment bruikbaar bij de eerste onderhandelingen en gesprekken met het Ministerie van Financiën en het Ministerie van Milieu en Infrastructuur. U moet de vragen en de te geven antwoorden dan ook in dat licht bezien. Een eerste indicatie van meningen en niet meer.

Grote FEHAC enquête 2012 - 2013

De FEHAC zal een veel uitgebreidere enquête vanaf 15 december a.s. op een website openen. Met deze uitgebreide enquête wil de FEHAC een soortgelijke enquête uit 2006 een vervolg geven. In deze enquête zijn er veel meer vragen en antwoord mogelijkheden opgenomen over het bezit en gebruik van klassieke voertuigen opgenomen. Het betreft dan zowel klassieke personenauto’s, -bedrijfswagens als –tweewielers. Kortom alle soorten klassieke voertuigen

Met de resultaten van deze enquête heeft de FEHAC een zeer gedegen antwoord op de vele vragen over het bezit en het gebruik van klassieke voertuigen. Daarmee kunnen de onderhandelingen met genoemde Ministeries verder worden afgerond.

De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (1976) ten doel de belangen te behartigen van de eigenaren en houders van historische voertuigen. Het gaat als regel om voertuigen van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt ruim 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die zij bezitten zijn in stand te houden, met inzet van kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Zo zorgen zij er voor, ondersteund door een hele bedrijfstak, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar 35-jarige bestaan is de FEHAC uitgegroeid tot dé gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers.

De FEHAC is in principe geen voorstander van dagelijks gebruik van klassieke voertuigen; immers, het aantal oldtimer voertuigen dat als dagelijks vervoer wordt gebruikt en toch jarenlang door dezelfde eigenaar in goede conditie wordt gehouden, is minimaal. Verreweg de meeste van de dagelijks gebruikte voertuigen is slecht een zeer kort leven beschoren; wil men echt een oldtimer dagelijks gebruiken, dan zijn de kosten onevenredig veel hoger dan van een modern voertuig. Met het dagelijks gebruik van een klassiek voertuig wordt daarom immers de doelstelling om het historisch mobiel erfgoed te bewaren niet ondersteund.

Mocht u belangstelling hebben om op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen rondom de MRB vrijstelling en de FEHAC enquête 2012-2013 dan verzoeken wij u vriendelijk zich in te schrijven voor de FEHAC nieuwsbrief. Dat kunt u doen op de FEHAC website: www.fehac.nl (kolom links “FEHAC Nieuwsbrief publiek”)

Met vriendelijke groet,

FEHAC

Bert Pronk,

voorzitter.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Nov 2012, 19:10

Oeps, tot nu toe bleef in elke discussie het woord "tweewielers" ongenoemd. Dat moet natuurlijk wel zo blijven. :P :P Net als de achterlijk lage mrb op die dingen en het feit dat je geen bijtelling betaald op een motor van de zaak. :blush: :blush:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 30 Nov 2012, 19:24

Edward schrijft:
Oeps, tot nu toe bleef in elke discussie het woord "tweewielers" ongenoemd. Dat moet natuurlijk wel zo blijven. :P :P Net als de achterlijk lage mrb op die dingen en het feit dat je geen bijtelling betaald op een motor van de zaak. :blush: :blush:

Begin je ook een actie toch... :P :P
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Nov 2012, 19:34

Marco 109 schrijft:
Edward schrijft:

Begin je ook een actie toch... :P :P

Ikke nie. Zoals gezegd in dit draadje: ik bagatelliseer alles. Als ze lasten verzwaren (wat onherroepelijk gaat gebeuren) kan ik mijn energie steken in klagen, protesteren, etc of in simpelweg meer geld proberen te verdienen. Dat laatste is veel makkelijker dan proberen Den Haag te veranderen. :blink: :blink: :blink:

En ik kan toch maar op één motor tegelijk rijden. ;) ;)
Edward van Vugt

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 01 Dec 2012, 08:32

Edward schrijft:

Ikke nie. Zoals gezegd in dit draadje: ik bagatelliseer alles. Als ze lasten verzwaren (wat onherroepelijk gaat gebeuren) kan ik mijn energie steken in klagen, protesteren, etc of in simpelweg meer geld proberen te verdienen. Dat laatste is veel makkelijker dan proberen Den Haag te veranderen. :blink: :blink: :blink:

Dat heb ik nu al een aantal keer van je gehoord in dit draadje, maar sta je er wel eens bij stil dat voor 90% van de bevolking het niet mogelijk is om meer geld te verdienen?

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Dec 2012, 09:05

of dat 90% dat nieteens probeert?

ik weet het, het is makkelijker gezegd dan gedaan....meer geld verdienen, maar er zijn zat lui die helemaal niks doen om meer te verdienen
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Dec 2012, 09:25

Voor 90%?? :huh: :huh:

Dat weiger ik categorisch te geloven. Natuurlijk is er een groep met beperkte mogelijkheden en die verdienen alle aandacht en steun. Net zoals ik redelijk pissig kan worden als ik zie hoe een vriendin, bijstandsmoeder mer twee kindjes, rondgepest wordt door de overheid. Maar dat 90% geen mogelijkheden heeft? Dat geloof ik gewoon niet!

Maar we klagen hier liever dan dat we de koe bij de horens pakken. Kan het niet meer aanhoren op feestjes dat mensen ontevreden zij met hun baan maar er een feest en een jaar later nog steeds werken.....
Edward van Vugt

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 01 Dec 2012, 10:10

Edward schrijft:

Dat weiger ik categorisch te geloven. Natuurlijk is er een groep met beperkte mogelijkheden en die verdienen alle aandacht en steun. Net zoals ik redelijk pissig kan worden als ik zie hoe een vriendin, bijstandsmoeder mer twee kindjes, rondgepest wordt door de overheid. Maar dat 90% geen mogelijkheden heeft? Dat geloof ik gewoon niet!

Maar we klagen hier liever dan dat we de koe bij de horens pakken. Kan het niet meer aanhoren op feestjes dat mensen ontevreden zij met hun baan maar er een feest en een jaar later nog steeds werken.....

Waarschijnlijk denk jij dat het voor iedereen makkelijk is om "even" van baan te veranderen om meer geld te verdienen. De realiteit is echter dat voor bijna elke werkende geldt, dat als hij van baan verandert hij niet substantieel meer gaat verdienen. Er zijn maar weinig mensen die onder hun denk- en werkniveau werken. Daar komt bij dat het op dit moment voor veel mensen een te groot risico is om van baan te veranderen.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2012, 10:28

marcenvon schrijft:
Edward schrijft:

Dat heb ik nu al een aantal keer van je gehoord in dit draadje, maar sta je er wel eens bij stil dat voor 90% van de bevolking het niet mogelijk is om meer geld te verdienen?

Marc

Roger B. schrijft:
of dat 90% dat nieteens probeert?

ik weet het, het is makkelijker gezegd dan gedaan....meer geld verdienen, maar er zijn zat lui die helemaal niks doen om meer te verdienen

Edward schrijft:

Uhhh .... vraagt men zich wel eens af of het wel kan ... meer geld verdienen? Misschien is het wel zo dat de hoeveelheid te verdienen geld beperkt is ... of is er nog zoveel geloof en de veerkracht van de natuur en groeien de bomen tot in de hemel. Een rietje in de aardbol en met z'n allen hard blazen, dat helpt ook, dan is er steeds meer aan "natuurlijke hulpbronnen".

Natuurlijk, er is nog steeds aardig geld te verdienen, met een beetje goede wil zelfs voor meer mensen, maar als we om ons heen kijken, en naar de cijfers, dan horen wij hier al tot de rijksten ter aarde (in Zweden en Noorwegen doen ze het nog iets beter dacht ik).

Maar 90% die het beter kan hebben .... ja .. ja .. ja.
Die 90% zou het een stuk(je) beter kunnen hebben als die 10% zich (zoals bijv. het Amarantis-bestuur) niet het perverse doel had gesteld dat zij zelf het doel waren en ze verder schijt hebben aan die 90% die het echte werk doet.

En bedenk, dat naast een beperkt aantal echte uitvreters (waarvan sommigen desondanks een berg geld toucheren, en de anderen een triest minimum) de meeste mensen gewoon graag werken naar hun capaciteit. Niets is aangenamer gewoon correct gewaardeerd worden voor wat je aan kwaliteiten hebt. Dat sommigen bijv. al tevreden zijn met een "mantelzorg" cadeau, en verder de "beloning" dat ze weten dat ze niet meer dan iets medemenselijks doen, is natuurlijk heel dom wan ze want eigenlijk hadden ze dik betaald moeten worden.

Groeten MarcS

PS Ik leef niet om te werken, ik werk (soms) om te leven en (soms) omdat het leuk is.
(En als ik snel rijk had willen worden had ik voor een ander vak moeten doorleren, ik koos een vak dat ik leuk vond in plaats een vak waar het om uurtje factuurtje gaat.)

Terug naar “Kroeg”