TomVooges schrijft:
Landmarcs schrijft:
VeeTee schrijft:
Landmarcs schrijft:
Qua digitale shit is het Electronisch Patiënten Dossier heel wat shitteriger en dat krijgen we gewoon ongevraagd op ons bordje, zelfs nadat nog maar pas de eerste kamer het heeft afgeserveerd.
Dus .... tel je knopen, kijk aan welke kant je boterham besmeerd is, en laat je GSM thuis.
Groeten MarcS
Wat betreft het EPD, daar moet je wel zelf expliciet persoonlijk toestemming voor verlenen. En dat ben je dus niet verplicht.
Precies, nu nog wel ...
Je bent overigens helemaal niet verplicht om auto te rijden (of om in die ene auto te rijden).
De "spy-ware" houdt alleen maar bij waar de auto is (net als van die voertuig-volgsystemen die als anti-diefstalmaatregel gebruikt worden), niet wat jij doet. Net als overigens de GSM vertelt waar hij is. Nog iets verder gaat het met het DNA-spoor dat iedereen achterlaat, ik heb dan ook meer moeite met verplicht landelijk DNA-profielen registreren.
En je bent wel verplicht een leesbare kentekenplaat op je auto te hebben, en bij inschrijving van een auto moet je je degelijk legitimeren. Op de A2 wordt je nu ook gevolgd, en bij de grens kijken ze nu ook wie er langs rijdt, gewoon op kenteken-basis.
Het kan ook anders, ieder paar kilometer een tolhuisje.
Groeten MarcS
Voordat we weer met allerlei oplossingen komen, wat is nu precies het probleem? Volgens mij is het niet één probleem, maar heeft elke partij een ander probleem met de huidige situatie.
Volgens mij heeft onze regering vooral een tekort op de begroting en wil dat oplossen door meer inkomsten. Dus wordt er in alle kastjes, hoekjes en kieren gezocht naar meer inkomsten. En toen vond men de oldtimer.
De KNAC heeft schijnbaar een probleem met mensen die 'profiteren' van de huidige situatie en dagelijks in een oldtimer rijden. Tenminste, ze vertalen het probleem van de overheid naar een oplossing die vooral 'niet-liefhebbers' zal treffen. Dit is sowieso een subjectieve oplossing die ook maar een deel van de liefhebbers buiten schot houdt.
En dan heb je nog een ideële stroming die een probleem heeft met de belasting op onze leefomgeving, die vindt dat je naar kilometer moet prijzen, of liever nog, naar verbruik van brandstof, omdat je zo minder kilometers of verbruik daadwerkelijk beloont met een heffing die lager ligt. Die stroming brengt alleen oplossingen die of niet uitvoerbaar zijn (alleen belasting op brandstof, tenzij europees), of ontzettend duur is om uit te voeren (kilometerheffing) of niet geliefd vanwege de GPS-boxen (wet op de privacy).
Ik moet zeggen dat ik niet heel veel problemen heb met de huidige situatie, misschien profiteer ik er ook teveel van. Mijn hobbyauto kent relatief weinig vaste lasten per maand (€100 garage en €12 verzekering) de rest loopt op als ik ermee ga rijden (brandstof) of aan ga klussen (onderhoud en modificaties).
Daarbij moet ik zeggen dat ik het toch een openbaring vindt dat de KNAC alleen gaat voor zoveel mogelijk originele auto's, als het erop aan komt. Alsof ik minder van mijn auto geniet, minder liefhebber ben omdat ik hem aangepast heb aan mijn manier van vrijetijdsbesteding.
Ik kijk het nog even aan, maar anders ga ik mijn eigen begrotingstekort verkleinen door het opzeggen van mijn KNAC-lidmaatschap.
-
Tja, als ik even gluur naar jouw "autopark" is duidelijk wat jouw "probleem" is (niet al te groot dus).
Ja, ik ben van "eerlijk" dwz: wie auto rijdt zou met name daarvoor mogen betalen, wie een veel gevraagd product afneemt (nl een drukke weg) mag meer betalen, en wie om welke reden dan ook de trein neemt mag daar ook (beperkt) een voordeeltje aan hebben.
Het huidige systeem is tamelijk pervers in de keuzes: enerzijds zijn er diverse stimuli om zuinig en schoon te kiezen en anderzijds zijn er duidelijke stimuli om als je nu eenmaal een auto hebt die ook maar veel te gebruiken, zoiets werkt slecht, je ziet dan ook iedere dag de resultaten, en als er dan ook nog "sluiproutes" zijn om berekenend voordeeltjes te behalen dan geeft dat scheve ogen. Tel daarbij op dat we met z'n allen linksom of rechtsom de gaten in het grote geld moeten dichten .... en je weet het wel (assurantie-belasting is ook zo'n gaten-dichter).
Daarom dus, en ook omdat ik een (m.i. terechte) zorg heb voor de generaties na ons, denk ik dat een "eerlijker" variabel betaal-systeem beter is voor ons allemaal. En ... als je het goed doet, dan hoeft dat helemaal niet zo vreselijk duur te zijn - ja ja het vorige systeem was een raar waterhoofd, maar als je ziet hoe eenvoudig je je eigen auto kan volgen ... dan hoeft daar maar beperkt wat aan toegevoegd. Het vraagt natuurlijk een zeker vertrouwen in de belastingheffer, maar we vertrouwen toch ook de telefoon-provider, de electriciteitsleverancier etc. (en dat zijn zelfs een ongecontroleerde privé-ondernemingen), deze providers en leveranciers rekenen ook gewoon je gebruik af afhankelijk van het hoe, wat en waar.
Groeten MarcS
Hoho, dit gaat alleen over mijn hobbyauto. Voor onze 2 dagelijkse auto's betalen we gewoon de volle mep.