Enquête over klassiekergebruik

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
R1200C

Re:Enquête over klassiekergebruik

Berichtdoor R1200C » 29 Nov 2012, 14:53

TomVooges schrijft:
Ze moeten opkomen voor mijn belangen, niet als elke willekeurige Haagse flapdrol luchtballonnetjes op gaan laten als de coalitie een scheet laat.

Ahhh, voor JOUW belangen. Helder :P

Ik vind dat de KNAC (ben geen lid btw) het goed doet door te begrijpen dat alles niet bij het oude zal blijven en publiekelijk over suggesties te (laten) praten. De enquêtes die ze op hun site zetten hebben haken en ogen en zullen misschien marginaal wat betekenen in Den Haag. Maar hier op het forum gaan lopen roeptoeteren helpt natuurlijk al helemaal niets.

@Marcel: tuurlijk kun je zowat elke regel buigen. Maar niet elke oldtimer zit in elkaar als een Series en niet elke oldtimer eigenaar wil voor een paar centen de boel flessen. Maar je hebt gelijk. Op deze manier kan een kleine groep het voor de overgrote meerderheid weer verpesten :X
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 29 Nov 2012, 15:13

R1200C schrijft:
TomVooges schrijft:
Ze moeten opkomen voor mijn belangen, niet als elke willekeurige Haagse flapdrol luchtballonnetjes op gaan laten als de coalitie een scheet laat.

Ahhh, voor JOUW belangen. Helder :P

Ik vind dat de KNAC (ben geen lid btw) het goed doet door te begrijpen dat alles niet bij het oude zal blijven en publiekelijk over suggesties te (laten) praten. De enquêtes die ze op hun site zetten hebben haken en ogen en zullen misschien marginaal wat betekenen in Den Haag. Maar hier op het forum gaan lopen roeptoeteren helpt natuurlijk al helemaal niets.

@Marcel: tuurlijk kun je zowat elke regel buigen. Maar niet elke oldtimer zit in elkaar als een Series en niet elke oldtimer eigenaar wil voor een paar centen de boel flessen. Maar je hebt gelijk. Op deze manier kan een kleine groep het voor de overgrote meerderheid weer verpesten :X

Ja, MIJN belangen. Ik voelde me in het verleden goed vertegenwoordigd door de KNAC. Ook door de Fehac, waar ik via de RR Trust ook lid van ben. Zeker de laatste heeft in het verleden veel goeds gedaan voor een brede groep oldtimer-liefhebbers. De vorige wijziging (vanaf 1987 vrijstelling maar wel diesel-toeslag, etc) kon mijn goedkeuring en begrip echt wel krijgen, vooral omdat het een ingbouwde overgangsregeling had. Maar de Fehac hanteert nu dezelfde enquete als de KNAC, helaas. Ik heb het bestuur van de Trust wel gevraagd of ze mijn zorgen (en die van zeker 10 andere leden) kunnen overbrengen naar de Fehac, voor mijn gevoel houden mijn constructieve mogelijkheden dan wel op.

Maar waarom moet een partij als de KNAC niet inzetten op behoud van het huidige systeem. Was dat dan zo slecht? Hoe oud is dat systeem nou eigenlijk? Conservatisme is zeker een partij als de VVD niet vreemd. Het is toch geen vies idee om in te zetten op geen verandering, het kabinet wel een wijzigingsvoorstel doet (dat heeft ze nog niet gedaan, slechts een voornemen uitgesproken), vervolgens samen tot een oplossing te komen?

* :huh: Inademend en ook weer uitademend :ohmy: *

iemand een architect nodig?

R1200C

Berichtdoor R1200C » 29 Nov 2012, 15:27

TomVooges schrijft:
Ja, MIJN belangen. Ik voelde me in het verleden goed vertegenwoordigd door de KNAC. Ook door de Fehac, waar ik via de RR Trust ook lid van ben. Zeker de laatste heeft in het verleden veel goeds gedaan voor een brede groep oldtimer-liefhebbers. De vorige wijziging (vanaf 1987 vrijstelling maar wel diesel-toeslag, etc) kon mijn goedkeuring en begrip echt wel krijgen, vooral omdat het een ingbouwde overgangsregeling had. Maar de Fehac hanteert nu dezelfde enquete als de KNAC, helaas. Ik heb het bestuur van de Trust wel gevraagd of ze mijn zorgen (en die van zeker 10 andere leden) kunnen overbrengen naar de Fehac, voor mijn gevoel houden mijn constructieve mogelijkheden dan wel op.

Maar waarom moet een partij als de KNAC niet inzetten op behoud van het huidige systeem. Was dat dan zo slecht? Hoe oud is dat systeem nou eigenlijk? Conservatisme is zeker een partij als de VVD niet vreemd. Het is toch geen vies idee om in te zetten op geen verandering, het kabinet wel een wijzigingsvoorstel doet (dat heeft ze nog niet gedaan, slechts een voornemen uitgesproken), vervolgens samen tot een oplossing te komen?

Altijd gedacht dat de belangen van het individu per definitie in het gedrang kwamen als er een "organisatie" voor meerdere "individuen" mee aan de slag gaat.

En waarom je niet in moet zetten op behoud van wat er is? Simpel: omdat op de rem trappen het sturen een stuk minder makkelijk maakt. Niets blijft zoals het is, zelfs een diamant kan krassen krijgen. De kunst is om die krassen zodanig aan te brengen dat het eindresultaat iets is waar je mee kunt leven. De reden dat de MRB vrijstelling waarschijnlijk niet als vanouds kan blijven is omdat er een aantal mensen vindt dat "anderen" voordeel hebben of iets doen waar zij het niet mee eens zijn (vul maar in: milieu vervuilen, in auto's rijden, plezier hebben etc.). "Misbruik van de regel" komt dan ook langs en dus gaat er iets veranderen.

Als de VVD het alleen voor het zeggen had waren dit soort discussies niet nodig. Maar om de grote punten van partij 1 uit te kunnen voeren zullen ze soms op kleine punten (want ja dat is dit) partij 2 wat geven.

Dus mensen, niet op de rem trappen maar mee draaien aan het stuur B)

(Als er genoeg mensen linksaf willen en genoeg rechtsaf gaan we vanzelf rechtdoor...)
Kei veel groeten,

Joost

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 29 Nov 2012, 15:38

R1200C schrijft:
TomVooges schrijft:

Altijd gedacht dat de belangen van het individu per definitie in het gedrang kwamen als er een "organisatie" voor meerdere "individuen" mee aan de slag gaat.

En waarom je niet in moet zetten op behoud van wat er is? Simpel: omdat op de rem trappen het sturen een stuk minder makkelijk maakt. Niets blijft zoals het is, zelfs een diamant kan krassen krijgen. De kunst is om die krassen zodanig aan te brengen dat het eindresultaat iets is waar je mee kunt leven. De reden dat de MRB vrijstelling waarschijnlijk niet als vanouds kan blijven is omdat er een aantal mensen vindt dat "anderen" voordeel hebben of iets doen waar zij het niet mee eens zijn (vul maar in: milieu vervuilen, in auto's rijden, plezier hebben etc.). "Misbruik van de regel" komt dan ook langs en dus gaat er iets veranderen.

Als de VVD het alleen voor het zeggen had waren dit soort discussies niet nodig. Maar om de grote punten van partij 1 uit te kunnen voeren zullen ze soms op kleine punten (want ja dat is dit) partij 2 wat geven.

Dus mensen, niet op de rem trappen maar mee draaien aan het stuur B)

(Als er genoeg mensen linksaf willen en genoeg rechtsaf gaan we vanzelf rechtdoor...)

Precies dat laatste regeltje is mijn idee.

Je hebt misschien wel gelijk dat constructief meedenken productiever is, al is in het verleden gebleken dat als je maar genoeg mensen vertegenwoordigd, je wel degelijk wordt gehoord, ook al ben je helemaal tegen de plannen van het kabinet. Dat was tenminste de vorige keer het geval toen de oldtimerregeling op losse schroeven stond en ook toen ondernemers opeens hun 15 jaar oude auto volledig bij moesten gaan tellen over de nieuwwaarde, dat is toen ook heel effectief teruggebracht tot een aanvaardbaar niveau (meer gaan bijtellen, maar nog steeds over de dagwaarde).

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 29 Nov 2012, 15:38

Laat de KNAC het nu gewoon heel duidelijk uitleggen op facebook (en wellicht ook op hun eigen site:
Op veler verzoek:

De huidige vrijstelling van MRB is ingesteld om het voor echte hobbyisten mogelijk te maken oude auto’s als technisch en cultureel erfgoed voor het nageslacht veilig te stellen. De KNAC komt op voor de belangen van deze hobbyisten. Dit is in lijn met de definitie van de internationale automobielfederatie FIA waarvan de KNAC één van de oprichters was.

Het mag duidelijk zijn dat
er op dit moment veel “klassiekerliefhebbers” zijn die om economische motieven met een oude auto rijden. Daarbij ook nog eens met dieselmotoren die meer belastend zijn voor het milieu dan moderne diesels. De afgelopen jaren is er een spectaculair groot aantal van dit soort auto’s geïmporteerd. De overheid mist hierdoor inkomsten uit MRB en ook het milieu gaat er niet op vooruit.

Daar kun je je ogen niet voor sluiten. Waar wij momenteel aan denken is de vrijstelling MRB in lijn te brengen met de internationale FIA-definitie wanneer een auto een oldtimer is.
Dat is een auto ouder dan 30 jaar. Voor diesels willen wij de grens stellen op 35 jaar. Momenteel blijven LPG-rijders dus buiten schot in ons voorstel. Voornamelijk omdat deze brandstof gunstiger is voor het milieu.

Of dat ook zo kan blijven zal afhangen of mensen in de toekomst massaal hun oude auto met dieselmotor wegdoen en er een oude auto met LPG-installatie voor in de plaats nemen. Dit ook weer om te profiteren van de MRB-vrijstelling maar niet met het doel de auto voor de hobby te gebruiken en te behouden voor toekomstige generaties.

Wij zijn voor het in origineel staat houden van een klassieke auto. Wij zijn dan ook geen voorstander van het inbouwen van LPG-installaties in originele klassieke auto’s.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 29 Nov 2012, 15:46

Marco 109 schrijft:
Laat de KNAC het nu gewoon heel duidelijk uitleggen op facebook (en wellicht ook op hun eigen site:
Op veler verzoek:

De huidige vrijstelling van MRB is ingesteld om het voor echte hobbyisten mogelijk te maken oude auto’s als technisch en cultureel erfgoed voor het nageslacht veilig te stellen. De KNAC komt op voor de belangen van deze hobbyisten. Dit is in lijn met de definitie van de internationale automobielfederatie FIA waarvan de KNAC één van de oprichters was.

er op dit moment veel “klassiekerliefhebbers” zijn die om economische motieven met een oude auto rijden. Daarbij ook nog eens met dieselmotoren die meer belastend zijn voor het milieu dan moderne diesels. De afgelopen jaren is er een spectaculair groot aantal van dit soort auto’s geïmporteerd. De overheid mist hierdoor inkomsten uit MRB en ook het milieu gaat er niet op vooruit.

Daar kun je je ogen niet voor sluiten. Waar wij momenteel aan denken is de vrijstelling MRB in lijn te brengen met de internationale FIA-definitie wanneer een auto een oldtimer is.
Dat is een auto ouder dan 30 jaar. Voor diesels willen wij de grens stellen op 35 jaar. Momenteel blijven LPG-rijders dus buiten schot in ons voorstel. Voornamelijk omdat deze brandstof gunstiger is voor het milieu.

Of dat ook zo kan blijven zal afhangen of mensen in de toekomst massaal hun oude auto met dieselmotor wegdoen en er een oude auto met LPG-installatie voor in de plaats nemen. Dit ook weer om te profiteren van de MRB-vrijstelling maar niet met het doel de auto voor de hobby te gebruiken en te behouden voor toekomstige generaties.

Wij zijn voor het in origineel staat houden van een klassieke auto. Wij zijn dan ook geen voorstander van het inbouwen van LPG-installaties in originele klassieke auto’s.

Zolang geld schaars blijft, zullen mensen altijd mee willen profiteren van de goedkoopste oplossing. Een auto kan een hobby zijn, maar is voor velen uiteindelijk toch een gebruiksvoorwerp. Daarom is het KNAC-voorstel zo halfbakken, geeft ze met deze uitspraak ook zelf toe. En blijft haar enquete tendentieus. Niemand wil bijvoorbeeld een kastje in zijn mooie oldtimer, dus zullen ze die optie niet kiezen, maar betalen naar gebruik is misschien wel de helderste oplossing.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Nov 2012, 15:59

Marco 109 schrijft:
Op veler verzoek:

En als je goed leest is dus overduidelijk wat de KNAC wil.

1º Ze willen niet benadrukken dat die 30 jaar al staand beleid is (met een overgangsregeling). Het nieuwe/staande beleid had doordat je de diesel- en LPG-toeslag moest gaan betalen voor de jonge Old-Timers al een sterk ontmoedigende werking, alleen .... zitten we nu nog even in de golf van net voor 1987 auto's.
2º Ze willen doen voorkomen dat ze vóór het milieu zijn, maar eigenlijk gewoon een grote groep veilig stellen en dat doen door een "scape-goat" te offeren.
3º Ze houden van benzine, en zelfs niet van LPG, ook al is LPG bij een oude benzine motor ontegenzeggelijk schoner, dat 35 jarige diesels weer wel mogen onderstreept nog eens dat het milieu-argument alleen wordt opgepakt daar waar het ze uitkomt - voor de pre 1980 is er zelfs geen roet-meting verplicht.
4º Ze willen dus liefst een maximaal behoud van het pervers-prikkelend systeem, alleen met een iets hogere instap-drempel. Als de KNAC en de andere knac-ers "eerlijk" waren dan zouden ze ook voor de 30 en 35 jarige auto's een kilometer (of dagen) beperking willen, want alleen dan weet je zeker dat het onbedoeld meeliften van kilometer-vreters onmogelijk wordt.

De KNAC wil dus niet het beste voor zijn leden, of het beste voor de Nederlandse automobilist, maar gewoon het allerbeste voor sommige leden (ofwel: all animals are equal, some are more equal than others). oeps, al weer niet in de hier gebruikelijke voertaal

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Nov 2012, 18:51

Toch zit er hier een heel stel met droge ogen te beweren dat je als je een ouwe LaRo dagelijks rijdt dat je dan goed bezig bent en beloont moet worden?? :huh: :huh:

Leg mij dat eens uit. Waarom moet ik dik mrb betalen en iemand in een oud wrak niet?? Wat een tunnelvisie. De meeste van die oldtimers zijn compleet verzaagde wrakken met andere motoren, verklote of compleet gewisselde body's en ga zo maar door. Voor de ware oldtimer liefhebber dus van geen enkele waarde. :dry: :dry:

Ook het argument van Marc op de prik dat je met een nieuwere diesel in je oldtimer goed bezig bent want milieuvriendelijker geeft aan wat een enorme oogkleppen sommigen hier ophebben. :blink: :blink:

De echte liefhebber die wagen behoud en ere houdt moet gespaard worden. Al die dagelijkse rijders moeten gewoon mrb betalen net als ieder ander. Liefst in een km systeem maar dat zit er voorlopig niet in.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 29 Nov 2012, 19:00

Edward schrijft:

De echte liefhebber die wagen behoud en ere houdt moet gespaard worden. Al die dagelijkse rijders moeten gewoon mrb betalen net als ieder ander. Liefst in een km systeem maar dat zit er voorlopig niet in.

Amen!
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

R1200C

Berichtdoor R1200C » 29 Nov 2012, 19:16

Edward schrijft:

Dacht dat jij in een ander topic nog met droge ogen beweerde dat je iemand kende die een echte liefhebber was maar wel dagelijks met zijn klassieker(s) reed. Jaja, die zou ook gewoon MRB betalen maar wanneer ben je nou wel of geen liefhebber.

Jij hebt op-/aanmerkingen op de manier waarop ik D'n Harrie weer een hard chassis gaf, ben ik dan geen liefhebber en jij wel?

Denk dat een subjectief iets als "liefhebber" niet gaat werken. Je zult inderdaad een harde, controleerbare regel moeten gaan hanteren. En accepteren dat er mensen "creatief" mee om gaan helaas...
Kei veel groeten,

Joost

Terug naar “Kroeg”