Enquête over klassiekergebruik

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re:Enquête over klassiekergebruik

Berichtdoor Landmarcs » 29 Nov 2012, 12:50

Roger B. schrijft:
R1200C schrijft:
marcel vonk schrijft:
is daarvoor een oldtimmer regeling !!??

Waarom stel je deze vraag?

ik den dat het marcels bedoeling is, dat men even stil staat bij "zin van de wetgeving" omtrent deze regeling, en dan als meb reeel is tot de antwoorden komt die marco gaf....

ik denk dat je gerust kunt stellen dat hier op forum in de topics over afschaf van de oldtimer regeling het hardst geklaagd werd door de groep die in het tweede stukje beschreven wordt

Echter, de hardst getroffenen zijn de mensen in categorie 1, want juist als je weinig rijdt is het extra zuur als je als uitvreter wordt bestempeld.

Net zo goed als het zuur is dat je met een 4x4 - door sommigen - als verspiller wordt gezien en dat dat maar de vraag is, want wie 40.000 km zuinig 1:20 rijdt die "verstookt" toch duidelijk meer als wie 15.000 km 1:10 rijdt. (Ik ben dus duidelijk voorstander van meer accijns en een kilometerbeprijzing voor spits- en druk West-Nederlands verkeer.) En het afschaffen van de vaste MRB en BPM.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Nov 2012, 12:52

Ken een aantal liefhebbers die dagelijks in hun oldtimers rijden en die ook niks anders rijden. De consensus onder hen is simpel; als we moeten gaan betalen net als ieder ander dan is dat zo. Simpel. Hun voorkeur is niet ingegeven door financiële motieven. :) :)

Natuurlijk is er een groep die hun hobby nu niet meer kan betalen, maar zo werkt onze samenleving nu eenmaal. De nieuwe Range Rover is erg mooi, maar ik kan hem nu niet betalen. Hoe oneerlijk. :dry: :dry:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

marcel vonk

Berichtdoor marcel vonk » 29 Nov 2012, 13:10

Roger B. schrijft:
R1200C schrijft:
marcel vonk schrijft:

ik den dat het marcels bedoeling is, dat men even stil staat bij "zin van de wetgeving" omtrent deze regeling, en dan als meb reeel is tot de antwoorden komt die marco gaf....

ik denk dat je gerust kunt stellen dat hier op forum in de topics over afschaf van de oldtimer regeling het hardst geklaagd werd door de groep die in het tweede stukje beschreven wordt

Roger inderdaad de spijker op z,n kop! vind iets teveel krokedillen tranen voorbij komen
de regeling is ooit bedoeld voor oldtimmers en zeker niet voor net 25 jaar oude defenders en rangerovers (de laatste met een nieuwere opbouw wat zeker niks meer met een oldtimmer te maken heeft, maar wel onder de regeling "valt" dus begrijpelijk dat de eerste groep liefhebbers nu en straks ontzien worden. Ben voor een Belgisch sijsteem (dat ik dat ooit nog zou zeggen) oldtimmer alleen rijden in het weekend en feestdagen of aantoonbaar op weg naar een evenement en dus niet voor normaal woon / werk verkeer.

Oh ja er staat onder mijn eerste posting ook nog iets in hele kleine letters...!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Nov 2012, 13:30

marcel vonk schrijft:
Roger B. schrijft:
R1200C schrijft:
marcel vonk schrijft:

Roger inderdaad de spijker op z,n kop! vind iets teveel krokedillen tranen voorbij komen
de regeling is ooit bedoeld voor oldtimmers en zeker niet voor net 25 jaar oude defenders en rangerovers (de laatste met een nieuwere opbouw wat zeker niks meer met een oldtimmer te maken heeft, maar wel onder de regeling "valt" dus begrijpelijk dat de eerste groep liefhebbers nu en straks ontzien worden. Ben voor een Belgisch sijsteem (dat ik dat ooit nog zou zeggen) oldtimmer alleen rijden in het weekend en feestdagen of aantoonbaar op weg naar een evenement en dus niet voor normaal woon / werk verkeer.

Oh ja er staat onder mijn eerste posting ook nog iets in hele kleine letters...!

Tja, en ik ben voor een systeem waar het gebruik wordt belast. Ieder andere aanpassing op het huidige systeem heeft linksom of rechtsom perverse prikkels in zich.

Zo is de hierboven genoemde Pseudo-Old-Timer RangeRover's die gewoon als moderne luxewagen gereden wordt een mooi voorbeeld van zo'n mazen-in-de-wet zoeker, maar ook die "hybride" belasting vrije auto die daadwerkelijk gewoon 1:12 rijdt gebruikt/misbruikt de regelingen.

Zou gewoon een belangrijk deel van de belasting in de accijns zitten dan wordt de keuze voor de auto, de keuze voor welke auto en de keuze voor welke rijstijl direct voelbaar. En dan kan daarnaast een extra kilometer-prijs geheven worden voor de veelgevraagde trajecten en tijden, gewoon als een soort afspiegeling van de markt-prijs.

Groeten MarcS

R1200C

Berichtdoor R1200C » 29 Nov 2012, 13:33

Alleen op "niet-werkdagen" vind ik geen goed idee. Simpel om dat ik geen 24 uur per dag werk en niet exclusief op maandag tm vrijdag. Daarnaast is de definitie van feestdag weer zo ruim dat je er weer van alles omheen zult moeten vastleggen.

Wel grappig dat jouw definitie van klassieker kennelijk auto's van 25 jaar en 1 dag uitsluit "want geen klassieker". Er zijn genoeg merken die meerdere jaren achter elkaar (nagenoeg) gelijke modellen hebben gevoerd en die dus ook voor en na de 25 jaar grens hetzelfde model leverden. Zijn dat dan geen klassiekers?

Ga je de leeftijdsgrens los laten dan zet je de deur wagenwijd open voor rijders van Priussen en andere moderne gedrochten. Want die zijn ook bijzonder en daarmee dus misschien wel potentiele klassiekers.

Gewoon simpel houden die hele regeling en niet te veel (papieren?) rompslomp er aan verbinden. Beperk bijvoorbeeld het aantal kilometers (wat weer niet fijn is voor de klassieker rijder die er mee op vakantie wil) en controleer dat via de APK.

Of nog leuker (levert ook nog eens geld op) laat elke klassieker rijder een x bedrag per kilometer betalen en controleer dat weer via de APK. Eens in de twee jaar een afrekening en klaar is klassieke klara.

En ja, er zijn klassiekers die vrijgesteld zijn van APK. Maar of je in een auto van voor 1960 (geloof dat dat de grens was) elke dag op en neer naar je werk wilt/kunt rijden.......
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Nov 2012, 13:44

Het huidige voorstel dat op de KNAC site staat is heel simpel. 30 en 35 jaar is mrb vrij en daaronder moet je nog betalen. Geen moeilijk handhaafbare km beperkingen, dagenkaarten etc. Simpel.

Natuurlijk zuur voor degenen wier auto nog geen 30 of 35 jaar is, maar wel heel duidelijk en simpel. Ook kunnen er zo nog oldtimers bijkomen, want ook auto's uit de jaren 90 zijn best de moeite van het bewaren waard.

Ik vind het best zo. Nu nog kijken of het ook zo wordt of nog erger. :huh: :huh:
Edward van Vugt

marcel vonk

Berichtdoor marcel vonk » 29 Nov 2012, 13:52

R1200c,
ik hoop dat ze jouw voorstel invoeren, wel eens bekeken hoe een kilometer teller
van een serie's werkt, dan rijdt die van mij nooit meer per jaar dan.............vul maar in

edward,
30-35 jaar regel is nog niet zo gek, en wie weet een geluk en breien ze er nog een overgangsregeling aan voor alles nu tussen de 25 en 30/35 jaar

Marcel

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 29 Nov 2012, 14:01

Edward schrijft:
Het huidige voorstel dat op de KNAC site staat is heel simpel. 30 en 35 jaar is mrb vrij en daaronder moet je nog betalen. Geen moeilijk handhaafbare km beperkingen, dagenkaarten etc. Simpel.

Natuurlijk zuur voor degenen wier auto nog geen 30 of 35 jaar is, maar wel heel duidelijk en simpel. Ook kunnen er zo nog oldtimers bijkomen, want ook auto's uit de jaren 90 zijn best de moeite van het bewaren waard.

Ik vind het best zo. Nu nog kijken of het ook zo wordt of nog erger. :huh: :huh:

Waar zit die 5 jaar verschil in? Is een 35 jaar oudere diesel net zo schoon als een 30 jarige benzinemotor? Zijn dieselauto's lelijker, dus niet interessant voor de gemiddelde 'echte autoliefhebber'?

Het is allemaal zo uit de lucht gegrepen en ik snap niet dat zoiets als de KNAC voor zo'n simplistisch tegenvoorstel gaat (terwijl de regering niet eens een panklaar voorstel heeft liggen). Onder het mom van 'politieke haalbaarheid'. Pleurt toch een end op met je autoclup, je bent geen politieke partij, maar een belangenvereniging! Ze moeten opkomen voor mijn belangen, niet als elke willekeurige Haagse flapdrol luchtballonnetjes op gaan laten als de coalitie een scheet laat.

Voor de duidelijkheid, ik ben er dus (nog) wel lid van..

iemand een architect nodig?

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Nov 2012, 14:10

TomVooges schrijft:
Edward schrijft:

Waar zit die 5 jaar verschil in? Is een 35 jaar oudere diesel net zo schoon als een 30 jarige benzinemotor? Zijn dieselauto's lelijker, dus niet interessant voor de gemiddelde 'echte autoliefhebber'?

Het is allemaal zo uit de lucht gegrepen en ik snap niet dat zoiets als de KNAC voor zo'n simplistisch tegenvoorstel gaat (terwijl de regering niet eens een panklaar voorstel heeft liggen). Onder het mom van 'politieke haalbaarheid'. Pleurt toch een end op met je autoclup, je bent geen politieke partij, maar een belangenvereniging! Ze moeten opkomen voor mijn belangen, niet als elke willekeurige Haagse flapdrol luchtballonnetjes op gaan laten als de coalitie een scheet laat.

Voor de duidelijkheid, ik ben er dus (nog) wel lid van..

Begin je toch fijn met Paul van de prik een schreeuwclub die niks geeft om haalbaarheid? Zij doen nog wat, dat is meer dan je van ons kunt zeggen. Ja, zanikken op een forum maar of dat zo constructief is dat daar een goede regeling uitkomt? :blink:
:blink: :blink:
Edward van Vugt

marcel vonk

Berichtdoor marcel vonk » 29 Nov 2012, 14:15

Tom. adem in en uit........

Elke regeling is te betwisten en ja 35 jaar en diegene die dan 34 jaar zijn, maar ja dan zitten we weer met de 33 jarige.....

Ik denk dat als de keus is helemaal geen oldtimmer regeling (1e berichten) en de regeling zoals nu voorgesteld door de Knac, we gezien het eerste voorstel trots / blij mogen zijn wat ze voor elkaar gebokst hebben.............uitgaande dat dit het gaat worden, want morgen krijgen samson en [strike]gert[/strike] mark ruzie over.... en veranderd er helemaal niks en kunnen we weer gaan spelen met een rood potlood.....

Terug naar “Kroeg”