Roger B. schrijft:
zie alleen niet waarom een 4x4 rijder in deze enquete zo benadeeld is? ik zie alleen een verschil tussen Diesel en benzine rijders.... en ja, veel terreinwagens hebben een diesel (al zijn er van Landrover relatief veel benzineuitvoeringen (als ze niet omgebouwd zijn)
Precies, het is geen anti 4x4-actie van de KNAC, maar 4x4's, en ook andere meer utilitaire voertuigen zijn vaker diesel, dus daar zit de gevoeligheid.
Het is een gevalletje van "politiek-correct" om hard tegen de diesels te schoppen, en een historisch gegroeid probleem dat een diesel gewoonlijk gebruikt wordt voor veel kilometers (want alleen dan is en diesel lonend). Daarom dus is de diesel nu een makkelijke "scapegoat".*
Ik had overigens een paar jaar terug wel tijdelijk een belasting vrije diesel, een Mitterand-limosine, niet echt in concours-conditie, maar wel de betrouwbare oude auto van mijn goede vader. Deze diesel had met zijn ruim 25 jaar 340.000 kilometers gereden, dus beduidend minder als het gemiddelde kilometrage per jaar van de gemiddelde Nederlandse auto, en in de tijd dat ik 'm had reed ie nog minder (ik had 'm verzekerd tot 10.000 km).
Heel veel relatieve Young-Timers rijden gewoon gematigde kilometrages, dat het een diesel was maakte de auto alleen maar trager, zeker geen auto om veel mee door de stad te raggen. En omdat het een diesel was reed ie ook, ondanks zijn leeftijd, en ondanks zijn omvang, netjes 1:16 a 1:17.
* Als het nog even doorgaat met die belastingvrije hybrides etc. dan lopen die overigens ook een grote kans om ineens in het verdom-hoekje te geraken. Deze auto's zijn ds niet zo schoon en niet zo zuinig als wel gezegd wordt. Het is echter wel een leuk "hebbedingetje" en een geweldige "excuus-truuk" als je in zo'n auto stapt.
Groeten MarcS