Enquête over klassiekergebruik

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re:Enquête over klassiekergebruik

Berichtdoor Edward » 28 Nov 2012, 13:39

TomVooges schrijft:
Edward schrijft:
Roger B. schrijft:
zie alleen niet waarom een 4x4 rijder in deze enquete zo benadeeld is? ik zie alleen een verschil tussen Diesel en benzine rijders.... en ja, veel terreinwagens hebben een diesel (al zijn er van Landrover relatief veel benzineuitvoeringen (als ze niet omgebouwd zijn)

Omdat al die lui hun V8 vervangen hebben voor een diesel. Zoals Marco ook al aangaf. Nu hebben ze dadelijk 10 jaar aan hun broek hangen. :woohoo: :woohoo:

Mis gegokt. :dry:

Geweldig, bedankt voor je medeleven. Fijne vent. :)

Mag de mijne straks 6 jaar in jouw schuur staan?

Yup, geen punt hoor. :P :P Zet hem wel op zolder. Kunnen we ervan genieten als we aan de bar hangen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Nov 2012, 13:49

Roger B. schrijft:
zie alleen niet waarom een 4x4 rijder in deze enquete zo benadeeld is? ik zie alleen een verschil tussen Diesel en benzine rijders.... en ja, veel terreinwagens hebben een diesel (al zijn er van Landrover relatief veel benzineuitvoeringen (als ze niet omgebouwd zijn)

Precies, het is geen anti 4x4-actie van de KNAC, maar 4x4's, en ook andere meer utilitaire voertuigen zijn vaker diesel, dus daar zit de gevoeligheid.
Het is een gevalletje van "politiek-correct" om hard tegen de diesels te schoppen, en een historisch gegroeid probleem dat een diesel gewoonlijk gebruikt wordt voor veel kilometers (want alleen dan is en diesel lonend). Daarom dus is de diesel nu een makkelijke "scapegoat".*

Ik had overigens een paar jaar terug wel tijdelijk een belasting vrije diesel, een Mitterand-limosine, niet echt in concours-conditie, maar wel de betrouwbare oude auto van mijn goede vader. Deze diesel had met zijn ruim 25 jaar 340.000 kilometers gereden, dus beduidend minder als het gemiddelde kilometrage per jaar van de gemiddelde Nederlandse auto, en in de tijd dat ik 'm had reed ie nog minder (ik had 'm verzekerd tot 10.000 km).

Heel veel relatieve Young-Timers rijden gewoon gematigde kilometrages, dat het een diesel was maakte de auto alleen maar trager, zeker geen auto om veel mee door de stad te raggen. En omdat het een diesel was reed ie ook, ondanks zijn leeftijd, en ondanks zijn omvang, netjes 1:16 a 1:17.

* Als het nog even doorgaat met die belastingvrije hybrides etc. dan lopen die overigens ook een grote kans om ineens in het verdom-hoekje te geraken. Deze auto's zijn ds niet zo schoon en niet zo zuinig als wel gezegd wordt. Het is echter wel een leuk "hebbedingetje" en een geweldige "excuus-truuk" als je in zo'n auto stapt.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Nov 2012, 13:53

Edward schrijft:

Omdat al die lui hun V8 vervangen hebben voor een diesel.

dom natuurlijk...waarom nie gewoon allebei?? :blink: :blush: :huh: heb ik ook gedaan :silly:
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Nov 2012, 15:19

Landmarcs schrijft:
Roger B. schrijft:

Precies, het is geen anti 4x4-actie van de KNAC, maar 4x4's, en ook andere meer utilitaire voertuigen zijn vaker diesel, dus daar zit de gevoeligheid.
Het is een gevalletje van "politiek-correct" om hard tegen de diesels te schoppen, en een historisch gegroeid probleem dat een diesel gewoonlijk gebruikt wordt voor veel kilometers (want alleen dan is en diesel lonend). Daarom dus is de diesel nu een makkelijke "scapegoat".*

Ik had overigens een paar jaar terug wel tijdelijk een belasting vrije diesel, een Mitterand-limosine, niet echt in concours-conditie, maar wel de betrouwbare oude auto van mijn goede vader. Deze diesel had met zijn ruim 25 jaar 340.000 kilometers gereden, dus beduidend minder als het gemiddelde kilometrage per jaar van de gemiddelde Nederlandse auto, en in de tijd dat ik 'm had reed ie nog minder (ik had 'm verzekerd tot 10.000 km).

Heel veel relatieve Young-Timers rijden gewoon gematigde kilometrages, dat het een diesel was maakte de auto alleen maar trager, zeker geen auto om veel mee door de stad te raggen. En omdat het een diesel was reed ie ook, ondanks zijn leeftijd, en ondanks zijn omvang, netjes 1:16 a 1:17.

* Als het nog even doorgaat met die belastingvrije hybrides etc. dan lopen die overigens ook een grote kans om ineens in het verdom-hoekje te geraken. Deze auto's zijn ds niet zo schoon en niet zo zuinig als wel gezegd wordt. Het is echter wel een leuk "hebbedingetje" en een geweldige "excuus-truuk" als je in zo'n auto stapt.

Groeten MarcS

Nou, bij mij staat er wel eens een wagen binnen met draaiende motor en dan is duidelijk dat een diesel nie bijdraagt aan de frisse lucht in de stad. Meer roetuitstoot en beduidend meer walm. :blink: :blink:

Nu is de luchtkwaliteit in steden toch al ronduit beroerd, dus alle beetjes zullen daar helpen. :huh: :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Nov 2012, 15:45

Edward schrijft:

Nou, bij mij staat er wel eens een wagen binnen met draaiende motor en dan is duidelijk dat een diesel nie bijdraagt aan de frisse lucht in de stad. Meer roetuitstoot en beduidend meer walm. :blink: :blink:

Nu is de luchtkwaliteit in steden toch al ronduit beroerd, dus alle beetjes zullen daar helpen. :huh: :huh:

Klopt .... maar het verraderlijke is dat je de diesel-kwalm ziet en ruikt, bij een oude diesel zie en ruik je dit nog weer beter, een "schone" motor is evenwel nog steeds niet schoon.
In stedelijke omgeving is een diesel zeker geen eerste keus, maar gezien de betere prestaties in kilometers per liter brandstof is een diesel weel een stuk "beter".
Ook qua levensduur-prestatie is een diesel duidelijk beter: aan het eind van de rit gaat een diesel langer mee.

Groeten MarcS

PS Ik heb wel eens een garage uitgeruimd waar jaren lang een diesel Golfje in geparkeerd werd, netjes achteruit, en dus ... die garage had als een soort roet-filter gefunctioneerd, alles wat je vast pakte was zwart.

dennis83

Berichtdoor dennis83 » 28 Nov 2012, 20:43

Zojuist ook even een mail gestuurd, goede actie alleen jammer dat hij niet compleet is.
Groeten,

Dennis

Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.

marcel vonk

Berichtdoor marcel vonk » 29 Nov 2012, 09:22

Als je smorgens slapperig opstaat en uit het raam kijkt naar een mooie zons opkomst, en denkt
"vandaag eens een leuk ritje rijden met mijn geliefde oldtimmer" met het bezoek aan een terrasje in de zon en vervolgens na een goed ontbijt de garage inloopt, de deken van je oldtimmer aftrekt en na de vloeistoffen controle en het omdraaien van de sleutel
het vertrouwde brommetje van onder de motorkap weer hoort.................

is daarvoor een oldtimmer regeling !!??

Als je smorgens opstaat en in de ochtendkrant (die met die chocelade letters) leest
dat door (mis)gebruik de oldtimmer regeling gaat verdwijnen en je dan besluit dat dan ook je ""geliefde"" oldtimmer die je elke dag naar je werk, sport en familie brengt, maar de deur uitgaat omdat je nu (net als ieder ander) gewoon wegenbelasting moet betalen, en dus niet meer
zo voordelig uit bent..............

knuppel in hoenderhok!?

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 29 Nov 2012, 09:47

Ik denk:

marcel vonk schrijft:
Als je smorgens slapperig opstaat en uit het raam kijkt naar een mooie zons opkomst, en denkt
"vandaag eens een leuk ritje rijden met mijn geliefde oldtimmer" met het bezoek aan een terrasje in de zon en vervolgens na een goed ontbijt de garage inloopt, de deken van je oldtimmer aftrekt en na de vloeistoffen controle en het omdraaien van de sleutel
het vertrouwde brommetje van onder de motorkap weer hoort.................

Ja, hier is die voor bedoeld.

Als je smorgens opstaat en in de ochtendkrant (die met die chocelade letters) leest
dat door (mis)gebruik de oldtimmer regeling gaat verdwijnen en je dan besluit dat dan ook je ""geliefde"" oldtimmer die je elke dag naar je werk, sport en familie brengt, maar de deur uitgaat omdat je nu (net als ieder ander) gewoon wegenbelasting moet betalen, en dus niet meer
zo voordelig uit bent..............

Nee, hiervoor is de regeling nooit bedoeld geweest.
Maar de regeling stond (staat het momenteel) wel toe....
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

R1200C

Berichtdoor R1200C » 29 Nov 2012, 10:57

marcel vonk schrijft:

Waarom stel je deze vraag?
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Nov 2012, 12:29

R1200C schrijft:
marcel vonk schrijft:

Waarom stel je deze vraag?

ik den dat het marcels bedoeling is, dat men even stil staat bij "zin van de wetgeving" omtrent deze regeling, en dan als meb reeel is tot de antwoorden komt die marco gaf....

ik denk dat je gerust kunt stellen dat hier op forum in de topics over afschaf van de oldtimer regeling het hardst geklaagd werd door de groep die in het tweede stukje beschreven wordt
gone

Terug naar “Kroeg”