Enquête over klassiekergebruik
Re:Enquête over klassiekergebruik
Als ik het goed begrijp is het dus niet zo dat wanneer die regel in zou gaan en mijn benzine oldtimer is op dat moment 28 jaar dat deze nooit meer belastingvrij wordt, maar 2 jaar later weer belasting vrij is? Wanneer dit zo is wordt mijn 110 mooi geschorst en ga ik er in die 2 jaar alleen in bijvoorbeeld de zomer een paar weken mee rijden.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Enquête over klassiekergebruik
R1200C schrijft:
Die 30/35 vraag is eenvoudigweg ingegeven door 1º de bestaande nieuwe regelgeving die nu loopt en de belastingvrijdom - met een overgangsregeling - verschuift van 25 naar 30 jaar, en het nu kennelijk als acuut gevoelde (onderbuik) gevoel dat er ineens allemaal nog net belastingvrije Duitse Diesels over de oostgrens ons land binnenrollen (en Diesels die zijn "vuil" en worden gebruikt om veel kilometers te maken, althans dat is het gevoelen).
Om dus aan deze gevoelens tegemoet te komen is de 30/35 uit de hoge hoed gekomen ... that's all.
Het had de (oude)auto-lobbyisten beter gestaan om niet direct en zeker niet zo spastisch op dit "gesundenes volksempfinden" te reageren maar eens beter en cijfermatig onderbouwd op een en ander te reageren. De twee vóór-onderstellingen: nl dat er veel belasting "ontdoken" wordt, en dat er veel vuile auto's aan het wagenpark worden toegevoegd zijn op zijn minst questionabel. En de neven-doelstelling om met deze maatregelen veel belasting binnen te halen is nogal optimistisch.
Verder is de "enquete" zoals ik al eerder schreef, bewust of onbewust toegeschreven naar een eindresultaat, wellicht ingegeven door (vragen vanuit) de "Triumph Spitfire" doelgroep.
Blijft een punt dat eigenlijk alleen een kilometerbeprijzing, al dan niet in combinatie met een stevige accijnsverhoging, tot een eerlijker resultaat leidt (en dan gaan OldTimers dus ook betalen, en dus is de "Triumph Spitfire" doelgroep daar ook weer niet blij mee).
Groeten MarcS
PS Het is politiek niet correct om vraagtekens te zetten bij de nieuwe belastingvrije auto's, want dan ben je "tegen het milieu" ook al rijden juist die nieuwe belastingvrijen heel veel kilometers en zijn deze auto's wellicht zelfs door die vele kilometers netto vervuilender.
Wat is de achterliggende gedachte dat er het onderscheid wordt gemaakt tussen 30 en 35 jaar? Weet iemand dat?
Voor de rest vind ik het complete onzin om nu te zeggen dat "daardoor" de enquete waardeloos is. Alsof een oldtimer van 35 geen optie is. Ook het gezever over het feit dat 4x4's buiten deze enquete vallen mogen ze me graag uitleggen want dat snap ik niet. Nergens staat dat een oldtimer per definitie een "asfalt" wagen moet zijn. Het gaat puur om leeftijd/bouwjaar.
Natuurlijk hebben bestaande gevallen van net 25 jaar een probleem met deze regeling en zou een overgangsregeling (datum laatste te naam stelling bijvoorbeeld) een prettige zijn. Maar als de keuze is 30/35 met verschuivende jaartallen of helemaal niets dan liever 5 of 10 jaar wachten en je auto dan lekker rijden dan helemaal niet rijden toch?
Gewoon invullen en elk initiatief om de regelgevers te beinvloeden ondersteunen. Als eenlingen of kleine groep maak je al helemaal geen kans...
Die 30/35 vraag is eenvoudigweg ingegeven door 1º de bestaande nieuwe regelgeving die nu loopt en de belastingvrijdom - met een overgangsregeling - verschuift van 25 naar 30 jaar, en het nu kennelijk als acuut gevoelde (onderbuik) gevoel dat er ineens allemaal nog net belastingvrije Duitse Diesels over de oostgrens ons land binnenrollen (en Diesels die zijn "vuil" en worden gebruikt om veel kilometers te maken, althans dat is het gevoelen).
Om dus aan deze gevoelens tegemoet te komen is de 30/35 uit de hoge hoed gekomen ... that's all.
Het had de (oude)auto-lobbyisten beter gestaan om niet direct en zeker niet zo spastisch op dit "gesundenes volksempfinden" te reageren maar eens beter en cijfermatig onderbouwd op een en ander te reageren. De twee vóór-onderstellingen: nl dat er veel belasting "ontdoken" wordt, en dat er veel vuile auto's aan het wagenpark worden toegevoegd zijn op zijn minst questionabel. En de neven-doelstelling om met deze maatregelen veel belasting binnen te halen is nogal optimistisch.
Verder is de "enquete" zoals ik al eerder schreef, bewust of onbewust toegeschreven naar een eindresultaat, wellicht ingegeven door (vragen vanuit) de "Triumph Spitfire" doelgroep.
Blijft een punt dat eigenlijk alleen een kilometerbeprijzing, al dan niet in combinatie met een stevige accijnsverhoging, tot een eerlijker resultaat leidt (en dan gaan OldTimers dus ook betalen, en dus is de "Triumph Spitfire" doelgroep daar ook weer niet blij mee).
Groeten MarcS
PS Het is politiek niet correct om vraagtekens te zetten bij de nieuwe belastingvrije auto's, want dan ben je "tegen het milieu" ook al rijden juist die nieuwe belastingvrijen heel veel kilometers en zijn deze auto's wellicht zelfs door die vele kilometers netto vervuilender.
Re:Enquête over klassiekergebruik
Wat een onzin wordt er hier (en op de prik al helemaal) weer eens geschreven zeg.....
Iedere enquette en elk onderzoek kan met " gestuurde resultaten" worden gemaakt.
Wellicht denk de knac gewoon aan de grootste groep belanghebbende (en waarschijnlijk dus " leden" ).
Of, ze hebben reeds inside info dat sommige dingen onhaalbaar zijn, en hebben de reeel haalbaar geachte zaken alvast op een rijtje gezet.
Of zijn al die boze 4x4 rijders wellicht zo boos om dat ze prachtige benzine motoren uit hun La Ro hebben gehaald en er diesels voor hebben teruggezet (zoals met veruit de meeste 6 cilinders is gebeurd, en zelfs met V8en gebeurd ....) :S :X
Iedere enquette en elk onderzoek kan met " gestuurde resultaten" worden gemaakt.
Wellicht denk de knac gewoon aan de grootste groep belanghebbende (en waarschijnlijk dus " leden" ).
Of, ze hebben reeds inside info dat sommige dingen onhaalbaar zijn, en hebben de reeel haalbaar geachte zaken alvast op een rijtje gezet.
Of zijn al die boze 4x4 rijders wellicht zo boos om dat ze prachtige benzine motoren uit hun La Ro hebben gehaald en er diesels voor hebben teruggezet (zoals met veruit de meeste 6 cilinders is gebeurd, en zelfs met V8en gebeurd ....) :S :X
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Enquête over klassiekergebruik
Marco 109 schrijft:
Ja, Ja, zal allemaal wel (hoewel ik bij jouw alinea 2 vraagtekens heb : volgens mij is er sprake van nogal ongericht piepen en spartelen, net als bij de inkomens-afhankelijke premie en bij de hypotheek-veranderingen).
Er is nu sprake van een rare belangen-afweging, en al helemaal niet van een belangen-vertegenwoordiging. Het lijkt het meest op een "enquete" van bijv de ouderen bond die vraagt of ouderen voortaan "ouderen-korting" moeten krijgen.
Als je je richt op een doelgroep die al lang weet dat 30 jaar de "OldTimer"grens zal worden, en in die doelgroep zit een willekeurige verdeling van auto-leeftijden en brandstoffen dan weet je dat de grootste gemene deler gaat winnen.
Alle 30-plus benzine-rijders zullen tegen een 30- of 60-dagenkaart of kastje kiezen.
Alle 35-plus diesel-rijders zullen tegen een 30- of 60-dagenkaart of km-kastje kiezen.
(Dit met uitzondering van een enkele dwaas of altruïst.)
Blijft over de groep van 30-35 jarige dieselaars ... en die worden dan ook nog eens over drie alternatieven uitgesmeerd.
Daar zie je alle ingrediënten voor een gemanipuleerd eindresultaat.
"Eerlijk" zou het zijn als je nu ruimschoots over het voetlicht brengt dat alle sinds de laatste regeling "nieuwe" OldTimers al belasting gaan betalen voor zover het de diesel- of gas-toeslag betreft, en dat dus die "vermaledijde" Young-Timers helemaal niet zo'n wereldbedreigende ontwikkeling zal vormen.
Verder zou het "eerlijk" zijn als de KNAC, ANWB en andere "belangenverdedigaars" zich zouden inzetten vóór een kilometerbeprijzing, in plaats van wat ze tot nog toe gedaan hebben, nl het saboteren en meehuilen met de huilende wolven, en het meesmullen van de chocoladeletter-krant.
Groeten MarcS (die vooralsnog geen enkel belang heeft bij welke belastingvrij regeling dan ook)
Wat een onzin wordt er hier (en op de prik al helemaal) weer eens geschreven zeg.....
Iedere enquette en elk onderzoek kan met " gestuurde resultaten" worden gemaakt.
Wellicht denk de knac gewoon aan de grootste groep belanghebbende (en waarschijnlijk dus " leden" ).
Of, ze hebben reeds inside info dat sommige dingen onhaalbaar zijn, en hebben de reeel haalbaar geachte zaken alvast op een rijtje gezet.
Of zijn al die boze 4x4 rijders wellicht zo boos om dat ze prachtige benzine motoren uit hun La Ro hebben gehaald en er diesels voor hebben teruggezet (zoals met veruit de meeste 6 cilinders is gebeurd, en zelfs met V8en gebeurd ....) :S :X
Ja, Ja, zal allemaal wel (hoewel ik bij jouw alinea 2 vraagtekens heb : volgens mij is er sprake van nogal ongericht piepen en spartelen, net als bij de inkomens-afhankelijke premie en bij de hypotheek-veranderingen).
Er is nu sprake van een rare belangen-afweging, en al helemaal niet van een belangen-vertegenwoordiging. Het lijkt het meest op een "enquete" van bijv de ouderen bond die vraagt of ouderen voortaan "ouderen-korting" moeten krijgen.
Als je je richt op een doelgroep die al lang weet dat 30 jaar de "OldTimer"grens zal worden, en in die doelgroep zit een willekeurige verdeling van auto-leeftijden en brandstoffen dan weet je dat de grootste gemene deler gaat winnen.
Alle 30-plus benzine-rijders zullen tegen een 30- of 60-dagenkaart of kastje kiezen.
Alle 35-plus diesel-rijders zullen tegen een 30- of 60-dagenkaart of km-kastje kiezen.
(Dit met uitzondering van een enkele dwaas of altruïst.)
Blijft over de groep van 30-35 jarige dieselaars ... en die worden dan ook nog eens over drie alternatieven uitgesmeerd.
Daar zie je alle ingrediënten voor een gemanipuleerd eindresultaat.
"Eerlijk" zou het zijn als je nu ruimschoots over het voetlicht brengt dat alle sinds de laatste regeling "nieuwe" OldTimers al belasting gaan betalen voor zover het de diesel- of gas-toeslag betreft, en dat dus die "vermaledijde" Young-Timers helemaal niet zo'n wereldbedreigende ontwikkeling zal vormen.
Verder zou het "eerlijk" zijn als de KNAC, ANWB en andere "belangenverdedigaars" zich zouden inzetten vóór een kilometerbeprijzing, in plaats van wat ze tot nog toe gedaan hebben, nl het saboteren en meehuilen met de huilende wolven, en het meesmullen van de chocoladeletter-krant.
Groeten MarcS (die vooralsnog geen enkel belang heeft bij welke belastingvrij regeling dan ook)
Re:Enquête over klassiekergebruik
Ik heb een mail gestuurd over deze tendentieuze enquete.
Een aparte 4x4-lobby lijkt me onverstandig; ik zie deze liefhebbers niet een andere liefhebber zijn dan iemand met een mercedes 123, MGB of wat dan ook. Of wel, maar binnen de 4x4 rijders zijn er ook legio verschillen. Dat zie je alleen al op dit forum.
Helemaal eens met Marc zijn punten hierboven, trouwens.
Een aparte 4x4-lobby lijkt me onverstandig; ik zie deze liefhebbers niet een andere liefhebber zijn dan iemand met een mercedes 123, MGB of wat dan ook. Of wel, maar binnen de 4x4 rijders zijn er ook legio verschillen. Dat zie je alleen al op dit forum.
Helemaal eens met Marc zijn punten hierboven, trouwens.
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
Re:Enquête over klassiekergebruik
Hoeveel mensen die nu ineens op de kast zitten en brieven sturen, mailen en de fora vol jammeren zijn lid van de KNAC? Hoeveel van die mensen hebben een actieve rol in het behoud van oldtimers in Nederland?
Het is heel makkelijk om een grote bek te hebben als er iets gebeurd en dan een belangenorganisatie die al jaren z'n best doet af te zeiken. Als de KNAC geen oog heeft voor 4x4 rijders komt dat waarschijnlijk omdat er geen actieve leden in hun bestand zitten die voor die belangen opkomen. :blink: :blink:
Het is heel makkelijk om een grote bek te hebben als er iets gebeurd en dan een belangenorganisatie die al jaren z'n best doet af te zeiken. Als de KNAC geen oog heeft voor 4x4 rijders komt dat waarschijnlijk omdat er geen actieve leden in hun bestand zitten die voor die belangen opkomen. :blink: :blink:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Enquête over klassiekergebruik
Ik ben lid.
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Enquête over klassiekergebruik
zie alleen niet waarom een 4x4 rijder in deze enquete zo benadeeld is? ik zie alleen een verschil tussen Diesel en benzine rijders.... en ja, veel terreinwagens hebben een diesel (al zijn er van Landrover relatief veel benzineuitvoeringen (als ze niet omgebouwd zijn)
gone
Re:Enquête over klassiekergebruik
Roger B. schrijft:
Omdat al die lui hun V8 vervangen hebben voor een diesel. Zoals Marco ook al aangaf. Nu hebben ze dadelijk 10 jaar aan hun broek hangen. :woohoo: :woohoo:
Mis gegokt. :dry:
zie alleen niet waarom een 4x4 rijder in deze enquete zo benadeeld is? ik zie alleen een verschil tussen Diesel en benzine rijders.... en ja, veel terreinwagens hebben een diesel (al zijn er van Landrover relatief veel benzineuitvoeringen (als ze niet omgebouwd zijn)
Omdat al die lui hun V8 vervangen hebben voor een diesel. Zoals Marco ook al aangaf. Nu hebben ze dadelijk 10 jaar aan hun broek hangen. :woohoo: :woohoo:
Mis gegokt. :dry:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Enquête over klassiekergebruik
Edward schrijft:
Geweldig, bedankt voor je medeleven. Fijne vent. :)
Mag de mijne straks 6 jaar in jouw schuur staan?
Roger B. schrijft:
zie alleen niet waarom een 4x4 rijder in deze enquete zo benadeeld is? ik zie alleen een verschil tussen Diesel en benzine rijders.... en ja, veel terreinwagens hebben een diesel (al zijn er van Landrover relatief veel benzineuitvoeringen (als ze niet omgebouwd zijn)
Omdat al die lui hun V8 vervangen hebben voor een diesel. Zoals Marco ook al aangaf. Nu hebben ze dadelijk 10 jaar aan hun broek hangen. :woohoo: :woohoo:
Mis gegokt. :dry:
Geweldig, bedankt voor je medeleven. Fijne vent. :)
Mag de mijne straks 6 jaar in jouw schuur staan?
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten