In een voorgaand item op het forum over een schitterende Uaz werd er opgemerkt dat er zulke smalle bandjes onder zaten en waarom er toch geen hele brede onder zaten om beter door de blubber te kunnen.
Ik ben dat soort opmerkingen vaker tegen gekomen en ik ben van mening dat als je genoeg vermogen en koppel hebt en je op Ijsland woont dat hele brede banden heel erg goed zijn. Maar als je ergens in de Ukraine of Polen verblijft dat smallere bandjes in de dagelijkse praktijk gewoon beter zijn.
Hier in Nederland is het puur cosmetisch om brede banden er onder te zetten, omdat het geen enkel dagelijks nut heeft dan de rolweerstand - op asfalt wel te verstaan - en dus het brandstof verbruik te verhogen.
Het oogt gewoon mooi, en het is gewoon lekker. ;)
Ik had het ook op het techniek deel kunnen zetten, maar daar zie ik zelf liever de onderbouwde technische feiten en oplossingen - ik ben gewoon heel benieuwd naar de verschillende meningen en zienswijzes die er zijn -> dus kroeg.
Comments anyone? :woohoo:
Wanneer zijn brede banden beter en wanneer smalle?
Re:Wanneer zijn brede banden beter en wanneer smalle?
Yup, geheel mee eens.
Een beetje stoere auto in de goede zin van het woord vraagt gewoon ook om een beetje "body" genereerende band, vandaar mijn keuze van 265 banden op de defender.
Ik ben niet zo van de uiterlijkheden, maar daar waar het met recht van toepassing is, pas je het toe.
De meerheid aan kosten neem ik voor lief.
Een defender tegenkomend met de standaard bandenmaat vindt ik gewoon zielig, alsof ie bij de dierenarts "geholpen" is...
Een beetje stoere auto in de goede zin van het woord vraagt gewoon ook om een beetje "body" genereerende band, vandaar mijn keuze van 265 banden op de defender.
Ik ben niet zo van de uiterlijkheden, maar daar waar het met recht van toepassing is, pas je het toe.
De meerheid aan kosten neem ik voor lief.
Een defender tegenkomend met de standaard bandenmaat vindt ik gewoon zielig, alsof ie bij de dierenarts "geholpen" is...
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
- Thomas Td5
Ik heb zelf de maat 255/70/R16 onder de Disco liggen. (BFG AT's). Optisch zien onder een Disco bredere banden er net wat beter uit. Ik vind het er vreemd uitzien, een grote stevige wagen op hele iele bandjes.
Overigens kan het nog veel breder. Kijk maar eens naar wat voor banden je soms onder een BMW X5 ziet liggen. Ik zag er laatst een en ik zou zweren die die banden twee keer zo breed waren als de mijne. Alhoewel een X5 niet snel off-road zal komen denk ik.
Overigens kan het nog veel breder. Kijk maar eens naar wat voor banden je soms onder een BMW X5 ziet liggen. Ik zag er laatst een en ik zou zweren die die banden twee keer zo breed waren als de mijne. Alhoewel een X5 niet snel off-road zal komen denk ik.
Het hangt helemaal af van het terrein waar je rijdt en waarmee. Daarnaast is het heel belangrijk wat het doel is. Een dagje spelen is wat anders dan een reis van 3000km. Op reis ga je om problemen heen, anders zoek je ze waarschijnlijk op.
Als ik met de 130 in Fürstenau kom met 7.5x16 loopt ie overal vast omdat ie met z'n diffs op de grond staat voordat er grip is gevonden. Met 285ers gaat dat allemaal probleemloos.
In Mammut is het net andersom, daar loopt een brede band vol met de rooie plak en glibber je alle kanten op. Maar ook met een smalle band is dan het gewicht van de 130 een probleem.
Ander terrein waar ik veel speel is de Oirschotse hei, daar doen muds helemaal niks want die graven meteen. Daar werken of straatbanden of zandbanden het best en dan wel weer zo breed mogelijk, want er is geen laag om door te snijden dus wil je bovenop blijven staan. Kom ik dan een keer onverwacht een stukje hei tegen heb ik dan ook weer echt een probleem met die brede balonnen want dan glijd ie echt alle kanten op.
Maar het is ook errug leuk om juist met de verkeerde banden een terrein proberen te bedwingen, dus ik heb alleen nog muds en een setje zandbanden. :P :P
Als ik met de 130 in Fürstenau kom met 7.5x16 loopt ie overal vast omdat ie met z'n diffs op de grond staat voordat er grip is gevonden. Met 285ers gaat dat allemaal probleemloos.
In Mammut is het net andersom, daar loopt een brede band vol met de rooie plak en glibber je alle kanten op. Maar ook met een smalle band is dan het gewicht van de 130 een probleem.
Ander terrein waar ik veel speel is de Oirschotse hei, daar doen muds helemaal niks want die graven meteen. Daar werken of straatbanden of zandbanden het best en dan wel weer zo breed mogelijk, want er is geen laag om door te snijden dus wil je bovenop blijven staan. Kom ik dan een keer onverwacht een stukje hei tegen heb ik dan ook weer echt een probleem met die brede balonnen want dan glijd ie echt alle kanten op.
Maar het is ook errug leuk om juist met de verkeerde banden een terrein proberen te bedwingen, dus ik heb alleen nog muds en een setje zandbanden. :P :P
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
heb je die 285ers in furstenau dan op 80 85 hoog ?
Anders blijft de diff hoogte toch hetzelfde in verhouding met de grond ??
Tenzij je met een andere spanning rijd, toch ??
Ik moet ook wat aanpassingen doen om diep gereden sporen te kunnen nemen die de 85 jongens gemaakt hebben.
Probeer daar dan ook naast te blijven. :-)
Ik moet ook wat aanpassingen doen om diep gereden sporen te kunnen nemen die de 85 jongens gemaakt hebben.
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007
-
Landmarcs
edwinhout schrijft:
Tja, het blijft een wapenwedloop, en die blijf je verliezen.
Groeten MarcS
Tja, het blijft een wapenwedloop, en die blijf je verliezen.
Groeten MarcS
edwinhout schrijft:
Niet extra hoog het zijn gewoon 33ers. Maar door de breedte icm met aflaten is er dermate veel grip en drijfvermogen dat ik niet onderin dat spoor kom en me heel vaak kan redden.
Rij tegenwoordig vaak op rotsen en dat gaat ook beter met breed dan met smal. :P :P
Niet extra hoog het zijn gewoon 33ers. Maar door de breedte icm met aflaten is er dermate veel grip en drijfvermogen dat ik niet onderin dat spoor kom en me heel vaak kan redden.
Rij tegenwoordig vaak op rotsen en dat gaat ook beter met breed dan met smal. :P :P
Edward van Vugt
-
Roger B.
Edward schrijft:
die ene keer in Engeland afgelopen 12 maanden? of in the rocky hills van grûn? :laugh:
die ene keer in Engeland afgelopen 12 maanden? of in the rocky hills van grûn? :laugh:
gone
edwinhout schrijft:
Nee, die 85 is een percentage van de breedte. Zo is een 235/85/16 kleiner dan een 255/85/16. En is een 285/75/16 weer bijna gelijk in hoogte aan die 255/85/16, alleen dus 30mm verschil in breedte.
Kijk maar eens bij bijvoorbeeld deze tire size calculator:
http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp
Nee, die 85 is een percentage van de breedte. Zo is een 235/85/16 kleiner dan een 255/85/16. En is een 285/75/16 weer bijna gelijk in hoogte aan die 255/85/16, alleen dus 30mm verschil in breedte.
Kijk maar eens bij bijvoorbeeld deze tire size calculator:
http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp
Roger B. schrijft:
Nope, Duitsland
Edward schrijft:
Nope, Duitsland
Edward van Vugt