Wanneer zijn brede banden beter en wanneer smalle?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Philip

Re:Wanneer zijn brede banden beter en wanneer smalle?

Berichtdoor Philip » 22 Nov 2012, 19:06

Veelal een kwestie dus van wat wil ik er mee doen en wat kan die band nou eigenlijk?

Ga je naar de heide en over het gras: brede band liefst met zand profiel
Ardennen: zowel de smalle, hoge band als de brede mud gaan goed. wegprofiel doet het iets minder ivm de vettige leem.
NL asfalt: whatever, maar liefst een wegprofiel vanwege de kortere remweg
Ijs: voor grip: een smalle band vanwege de druk
sneeuw: liefst iets breder, tenzij je OP de sneeuw moet rijden maar dan moet je IJslands breed en hoog pakken.
Oost Europa: smalle bandjes - even de landswijsheid volgen.
Woestijnzand: iets bredere band met weinig profiel
Woestijn (met gewoon heel veel stenen): band met wat hoogte en misschien iets breder.

Maar waar kan ik dan nou het beste mee rijden over de green lanes in de UK?

Of over de paadjes door de velden in het noord oosten van Frankrijk in de Elzas met die giga vettige leem?

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Nov 2012, 19:43

Dat is persoonlijk denk ik. Op Engelse greenlanes doen muds het prima. Of dat nu een 235 of een 285 er is. Maar ,et een AT kom je er ook wel.

Het gaat er vooral om wat je zelf het fijnste vind om mee te rijden en of je de ruimte hebt voor meerdere sets wielen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Nov 2012, 19:48

Edward schrijft:
.......en of je de ruimte hebt voor meerdere sets wielen. ;)

EN of je zin hebt om telkens wielen te wisselen.....

ik vond muds eronder schroeven ipv de AT's waarmee ik op de weg reed als ik een dagje offroad ging vaak al veel moeite... en dan ga je dus gewoon toch op je AT's
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Nov 2012, 21:37

Philip schrijft:
Veelal een kwestie dus van wat wil ik er mee doen en wat kan die band nou eigenlijk?

Ga je naar de heide en over het gras: brede band liefst met zand profiel
Ardennen: zowel de smalle, hoge band als de brede mud gaan goed. wegprofiel doet het iets minder ivm de vettige leem.
NL asfalt: whatever, maar liefst een wegprofiel vanwege de kortere remweg
Ijs: voor grip: een smalle band vanwege de druk
sneeuw: liefst iets breder, tenzij je OP de sneeuw moet rijden maar dan moet je IJslands breed en hoog pakken.
Oost Europa: smalle bandjes - even de landswijsheid volgen.
Woestijnzand: iets bredere band met weinig profiel
Woestijn (met gewoon heel veel stenen): band met wat hoogte en misschien iets breder.

Maar waar kan ik dan nou het beste mee rijden over de green lanes in de UK?

Of over de paadjes door de velden in het noord oosten van Frankrijk in de Elzas met die giga vettige leem?

Dag Philip,

Mbt de breedte in de sneeuw deel ik je mening niet. Ook daar kan je beter smal hebben - want in de sneeuw moet je niet rekenen op "floatation" zolang je geen IJsland-banden hebt.

In zand is een zandband of bij gebrek daaraan een goed sleetse band, liefst wat breder en zachter eerste keus, in gras (dwz grasland waarin je geen sporen wilt trekken) wil je eerder een licht AT of winterbanden profiel, want je wilt toch ook tractie op nat gras (kijk maar eens naar de plantsoen/gazon-tractoren).

En in de boetseerklei van NO-Frankrijk denk ik dat je uiteindelijk toch het beste uit bent met een MUD-band ... alleen onderweg erheen wil je weer liever iets dat meer afgestemd is op weggebruik (dus misschien toch maar weer een AT).
Je kan natuurlijk ook zeggen dat het juist een extra sport is om met AT banden een MUD-traject te rijden. Als goede "stevige" AT wilt zou de Goodyear Duratrac misschien nog wel eens beter kunnen zijn als "the usual suspects" die je hier vaker ziet langs komen. (Alleen is die Duratrac in Europa niet in 235/85x16 leverbaar, althans niet via de normale import.)

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”