Kijk maar eens bij bijvoorbeeld deze tire size calculator:
http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp
Of deze... ;)
Kijk maar eens bij bijvoorbeeld deze tire size calculator:
http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp

In een voorgaand item op het forum over een schitterende Uaz werd er opgemerkt dat er zulke smalle bandjes onder zaten en waarom er toch geen hele brede onder zaten om beter door de blubber te kunnen.
Ik ben dat soort opmerkingen vaker tegen gekomen en ik ben van mening dat als je genoeg vermogen en koppel hebt en je op Ijsland woont dat hele brede banden heel erg goed zijn. Maar als je ergens in de Ukraine of Polen verblijft dat smallere bandjes in de dagelijkse praktijk gewoon beter zijn.
Hier in Nederland is het puur cosmetisch om brede banden er onder te zetten, omdat het geen enkel dagelijks nut heeft dan de rolweerstand - op asfalt wel te verstaan - en dus het brandstof verbruik te verhogen.
Het oogt gewoon mooi, en het is gewoon lekker. ;)
Ik had het ook op het techniek deel kunnen zetten, maar daar zie ik zelf liever de onderbouwde technische feiten en oplossingen - ik ben gewoon heel benieuwd naar de verschillende meningen en zienswijzes die er zijn -> dus kroeg.
Comments anyone? :woohoo:
Nou rijden die Noren, Zweden en vooral de Finnen in de winter op banden die toch relatief smal zijn.
Door het smallere bandje hebben ze meer druk op het contact vlak met de weg en hebben zo meer grip en voertuig beheersing. Met name op de ijzige ondergrond.
In die smalle bandjes schroeven ze dan ook nog een studs als het ook voor hun niet meer te doen is met sneeuwkettingen.
Het argument over de band als je over nette graszoden moet rijden je niet te veel profiel moet hebben, dat vind ik wel een goeie.
En de smalle band onder de Land Rover die overal door komt in terrein zonder zweten, maar op het asfalt wat geluid onder vind. Goeie.
Heb je dan de XZL van michelin of heb je dan ook nog zo'n smalle zandband zoals je die onder sommige ex-UK MOD nineties tegenkomt?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten