Wetgeving terreinrijden Nederland?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Arjan287

Wetgeving terreinrijden Nederland?

Berichtdoor Arjan287 » 13 Nov 2012, 17:23

Hallo allemaal,

Voor een presentatie van een studie die ik nu volg heb ik 4x4/terreinrijden gekozen. Nu moet daar ook een juridisch aspect aan gekoppelt worden. Daarom ben ik op zoek naar wetgeving die het verbied/toelaat waar je in Nederland wel/niet offroad mag gaan.

Natuurlijk zijn er de bekende inrijverbodsborden/gesloten verklaringen (etc.) die standaard in de WegenverkeersWet voorkomen. Ook al gevonden zijn de bekende borden van Natuurmonumenten. Maar weet iemand ook in welke artikelen in de WvW staat dat je alleen maar op de weg mag rijden?

Stel dat ik b.v. een stuk weg afsnij via een grasveld, is dat ook strafbaar enzo ja op basis van welk artikel. Enzovoorts.

Oké ik ben de wetsbundels nog niet diep ingedoken, maar als iemand het zo weet dan scheelt dat weer zoek werk. De studie op zich kost al genoeg tijd :-)

ALvast bedankt!

grt Arjan
Yeah eindelijk mijn eigen Discovery!!

1996 300tdi ES

Ron63

Re:Wetgeving terreinrijden Nederland?

Berichtdoor Ron63 » 13 Nov 2012, 17:38

zoiets?

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2012, 18:18

Arjan287 schrijft:

....

Stel dat ik b.v. een stuk weg afsnij via een grasveld, is dat ook strafbaar enzo ja op basis van welk artikel. Enzovoorts.

....

Tja, ik vroeg me ook als eens af of je bijv. over het "gazon" binnendoor langs een stoplicht mag. (Ik ken iets vergelijkbaars waar je over het terrein van een tankstation het stoplicht mist.)
Niet dat ik dit gauw zal doen, zowel gewoon fatsoenshalve als ook om de 4x4-haters geen munitie te geven.

Verder is er bijv. het parkeren in de berm oid, dat mag, in een plantsoen kan je het evenwel beter niet doen. Ook hier heb je soms een zachte grens.
Nog zoiets: Een gazonnetje waar soms "illegaal" op geparkeerd wordt (op welke grond illegaal weet ik niet daarom dus tussen "aanhalingstekens") daarom zijn er zg varkensruggen aangebracht, en met bijv. een Defender zijn die varkensruggen bijna een uitnodiging (dwz: daar waar ze niet liggen wordt op het gazon geparkeerd, en ik kan dus mooi parkeren waar ze wel liggen - voor het goede begrip: het gaat om hetzelfde gazonnetje).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2012, 20:00

artikel ken ik niet maar groenstroken, groenvoorzieningen en dergelijke mogen niet bereden worden (en ja marc, om er te parkeren moet je het eerst berijden) Vaak wordt het wel gedoogd, maar ze kunnen je er op pakken volgens mij

verder is het berijden van (on)verharde wegen volgens mij toegestaan, tenzij aangegeven dat het niet mag
gone

R1200C

Berichtdoor R1200C » 13 Nov 2012, 20:11

Roger B. schrijft:
artikel ken ik niet maar groenstroken, groenvoorzieningen en dergelijke mogen niet bereden worden (en ja marc, om er te parkeren moet je het eerst berijden) Vaak wordt het wel gedoogd, maar ze kunnen je er op pakken volgens mij

Klopt. Op het industrieterrein waar wij werken krijg je een bon als je met een of twee wielen in het groen staat.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2012, 21:13

R1200C schrijft:
Roger B. schrijft:

Klopt. Op het industrieterrein waar wij werken krijg je een bon als je met een of twee wielen in het groen staat.

Kloppen en Kloppen is twee. (En als ik er sta sta ik niet in het groen maar in de modder :) )

In een APV (algemene plaatselijke verordening) kan heel veel geregeld worden, ook zaken die je niet direct verwacht of waar je elders nooit problemen mee zou krijgen - toch hebben die verordeningen vrijwel dezelfde kracht als een gewone wettelijk voorschrift.
In een buurgemeente alhier krijg je zelfs een bon als je twee wielen op de stoeprand staat (en dus ook als je breeduit op het trottoir staat), terwijl je elders wel op het trottoir mag staan (zolang het trottoir maar ruimte genoeg biedt aan de gebruikelijke trotoirgebruikers).

Gelukkig zijn de meeste APV's ± standaard volgens het model van de VNG dus hoef je gewoonlijk niet met een hele bibliotheek op pad.

Groeten MarcS

Philip

Berichtdoor Philip » 13 Nov 2012, 21:14

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

ad. rijbaan : elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden;

ae. rijstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan van zodanige breedte dat bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen daarvan gebruik kunnen maken;

Artikel 10

1.Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan . Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.

2.Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.

Philip

Berichtdoor Philip » 13 Nov 2012, 21:17

Duidelijk dus.

En dat binnen 3 minuten googlen.

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Nov 2012, 21:19

Philip schrijft:
Duidelijk dus.

En dat binnen 3 minuten googlen.

Zo is het, schrap het forum maar we hebben google. Niet dat ie nou iets weet over onverharde paden. alle uitzinderingen die in de apv worden gemaakt en ga zo maar door.

Heel behulpzaam Philip. :dry: :dry:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2012, 21:21

Philip schrijft:
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

ad. rijbaan : elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden;

ae. rijstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan van zodanige breedte dat bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen daarvan gebruik kunnen maken;

Artikel 10

1.Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan . Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.

2.Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.

Zo zie je maar: Je mag dus over het gazon achter het stoplicht langs als je daar tussendoor even parkeert.

En wat betreft het trottoir: Ik meen eens gelezen te hebben dat iemand die beboet was op een reusachtige bestraat plein ... de uitkomst was dat zoiets niet gezien kan worden als trottoir in de zin van de wet (zodra een "trottoir" veel ruimer is als een "rijbaan" voor voetgangers wordt een "trottoir" dus multifunctioneel).

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”