Groet, Willem

Ja, dat gaat zelfs verder dan tegenhanger, want hoewel er allerlei theorieën zijn, is de meest plausibele, dat de Gaz minimaal was geïnspireerd op de grote hoeveelheden jeeps die via het lend lease program naar de Sovjet Unie waren verscheept. Gaz zelf was de opvolger van Naz dat voor de oorlog samenwerkte met Ford - die appel viel dus niet ver van de boom - want zoals bekend produceerde Ford veel jeeps in WOII. Dat zijn verre neven van hetzelfde oervoertuig.
Ja, dat gaat zelfs verder dan tegenhanger, want hoewel er allerlei theorieën zijn, is de meest plausibele, dat de Gaz minimaal was geïnspireerd op de grote hoeveelheden jeeps die via het lend lease program naar de Sovjet Unie waren verscheept. Gaz zelf was de opvolger van Naz dat voor de oorlog samenwerkte met Ford - die appel viel dus niet ver van de boom - want zoals bekend produceerde Ford veel jeeps in WOII. Dat zijn verre neven van hetzelfde oervoertuig.
Willem_G schrijft:
Ja, dat gaat zelfs verder dan tegenhanger, want hoewel er allerlei theorieën zijn, is de meest plausibele, dat de Gaz minimaal was geïnspireerd op de grote hoeveelheden jeeps die via het lend lease program naar de Sovjet Unie waren verscheept. Gaz zelf was de opvolger van Naz dat voor de oorlog samenwerkte met Ford - die appel viel dus niet ver van de boom - want zoals bekend produceerde Ford veel jeeps in WOII. Dat zijn verre neven van hetzelfde oervoertuig.
De Sovjets kopieerden graag. Veel personenauto's waren ook gebaseerd op oudere Europese modellen. De luxe ZiL wagens waren klonen van Amerikaanse luxe wagens.
De productiecijfers in de eerste jaren
Zie hier een Bantam-prototype-reconstructie
Landmarcs schrijft:
En zo kwamen er juist ook Bantams naar Rusland.
Dat is leuk - je gaat er spontaan van googlen - want volgens de 'legende', verhaalt op de Russische Wiki site over de GAZ-64, raakte de chefstaf van het Rode Leger generaal Tyagunov in een terreinvoertuig geïnteresseerd, na het lezen van een artikel in een Amerikaans autoblad over de massaproductie van de Bantamjeeps. Hij gaf daarop opdracht aan hoofdingenieur B. Gracheva van GAZ opdracht een soortgelijk voertuig te ontwikkelen die dat prompt in 51 dagen klaarspeelde. - Gracheva moet als hoofdingenieur van GAZ natuurlijk bekend zijn geweest met toenmalige technologie van Ford en de chassis van die tijd. Hij zal mogelijk zelfs in contact hebben gestaan met technici van Ford die hun activiteiten in 34 beëindigende. Veel van de historische verhalen, zeker die van de Russische kant moeten overigens met een korrel zout worden genomen, omdat zij nadien vaak in patriottisch perspectief werden geplaatst.
Gr. Willem
GAZR-1
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten