Laat het niet te ver klappen bij verkoop

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re:Laat het niet te ver klappen bij verkoop

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2012, 10:54

Thomas Td5 schrijft:

Als je je echt zorgen wil maken denk dan eens aan de variabele zorgpremie en eigen risico. Een midden inkomen gaat als snel tweehonderd euro per maand meer betalen. Van dat bedrag kan ik een tweede Disco rijden. :side:

Thomas,

Wat noem jij een middeninkomen ? Er is natuurlijk wel iets aan te merken over het hoe en wat van het bepalen van dat "midden" maar we gebruiken daarvoor al jaar en dag het Modaal-inkomen als maatstaf.

En als jij van € 200,– per maand een Disco kan rijden dan zie ik je dat graag waarmaken (wat mij betreft mag je dit waarmaken gewoon op papier doen).
Ik googlede even en vond al snel een verouderde lijst: zelfs als je de afschrijving op nul zet komt een gemiddelde rijder aan € 200,– al te kort als zijn keuze op een Panda of groter valt (vaste kosten ± € 90,–, variabele kosten ± € 120,–).

Groeten MarcS

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 04 Nov 2012, 11:19

Ik doelde op de wegenbelasting. Ik betaal nog altijd minder dan 200 euro per maand aan wegenbelasting voor een geelkenteken Disco.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2012, 12:29

Thomas Td5 schrijft:
Ik doelde op de wegenbelasting. Ik betaal nog altijd minder dan 200 euro per maand aan wegenbelasting voor een geelkenteken Disco.

Je schreef "Van dat bedrag kan ik een tweede Disco rijden" en je bedoelde stilstaan.
Een Disco laten stilstaan kan goedkoper, dwz je kan een Disco net niet laten stilstaan tegen de veranderingen in de zorgpremie voor de modaal-verdiener (want naar verluid gaat de modaalverdiener zelfs een paar Euro erop vooruit).

Marc

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Nov 2012, 15:17

Och, er wordt al geroepen dat men het in de eerste kamer gaat tegenhouden. Dus ook hier maar eens afwachten wat het gaat worden. :whistle: :whistle:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ppw

Berichtdoor ppw » 04 Nov 2012, 16:48

;) prsc.... soep wordt nooit zo heet gegeten als opgedient..., besides... heb vernomen :blush: ( wie niet) dat er nogal wat oneenigheid is met de regeeraccoorden... kijken hoe lang Rutte II het uberhaubt volhoud :laugh:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2012, 16:48

Edward schrijft:
Och, er wordt al geroepen dat men het in de eerste kamer gaat tegenhouden. Dus ook hier maar eens afwachten wat het gaat worden. :whistle: :whistle:

Ach het wordt trekken en duwen, en een aantal rare uitwassen gladstrijken.
Het inkomens-afhankelijke eigen risico is bijv. erg duur in de uitvoering.
(En er zijn sowieso allerlei bedenkelijkheden aan een dergelijk eigen risico.)
En het is natuurlijk erg gek dat de inkomens-afhankelijke premie niet naar het gezinsinkomen kijkt maar naar het individuele (zodat het een verschil maakt of je twee modale inkomens binnen krijgt of een keer 2x modaal).

Om eerlijk te zijn denk ik dat je als je nu eenmaal belastingen moet betalen, en als het nu eenmaal zo is verdeeld dat sommigen dat makkelijker kunnen als anderen dat het verreweg het makkelijkste en het eerlijkste/overzichtelijkste is als dat gewoon in een keer gedaan wordt en niet belasting hier, premie daar, verzekering zus en bijdrage daar, steeds op basi van ieder voor zich redelijke gronden maar in totaal een onoverzichtelijk doolhof.

En ... dat we daarmee de "concurrentie" in de ziektekostenverzekeringen kwijtraken is naar min idee alleen maar winst. Wat dat betreft was het ouderwetse semi-overheids-ziekenfonds zo gek nog niet. Gewoon één duidelijke organisatie zonder een veelvoud van dure directeuren.
Misschien soms wat ambtelijk, maar in ieder geval wel "grijpbaar" (probeer nu nl maar eens iets uit te vechten met een van die private ziektekostenverzekeraars - daar word je alleen maar zieker van).

Groeten MarcS

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 04 Nov 2012, 17:27

Landmarcs schrijft:

En ... dat we daarmee de "concurrentie" in de ziektekostenverzekeringen kwijtraken is naar min idee alleen maar winst. Wat dat betreft was het ouderwetse semi-overheids-ziekenfonds zo gek nog niet. Gewoon één duidelijke organisatie zonder een veelvoud van dure directeuren.

Die dure directeuren had je ook, maar die zaten bij de particuliere verzekeringen. Overigens is een directeur niet de hoofdmoot van de kosten.

Concurrentie is geen slechte zaak of idee in de zorgverzekering. Het doel is juist dat de prijzen naar beneden gaan en de dienstverlening steeds beter wordt. Helaas is dat doel ook niet echt gehaald.

De inkomensafhankelijke zorgpremie is gelijk aan nationalisatie van de gezondheidsverzekeringen. De verzekeraars krijgen al hun geld ineens via een overheidsorgaan. Dit omdat zij zelf niet het belastbaar inkomen mogen opvragen van hun klanten. Aangezien iedereen hetzelfde moet betalen overal hoef je je ook niet meer te onderscheiden. Nu kan een verzekeraar nog lokkertjes doen voor nieuwe klanten. Straks hoeft het niet, het maakt ook niet uit waar je klanten zitten.

ppw

Berichtdoor ppw » 04 Nov 2012, 17:55

hmmm, volgens mij nog wel, namelijk met aanvullende onzin.... en lijkt me ook dat er een mogelijkheid bestaat dat men minder snel richting dokter gaat, wat an sich prima is, want dat scheelt weer kosten, maar qua gezondheid ( bijv. tandartsbezoek) stellen mensen het uit om eigen risico niet te belasten, wat weer nadelig kan zijn... :side:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2012, 18:00

Thomas Td5 schrijft:

Die dure directeuren had je ook, maar die zaten bij de particuliere verzekeringen. Overigens is een directeur niet de hoofdmoot van de kosten.

Ja, Ja, maar nu zitten die dure directeuren overal, en in veelvoud.

Concurrentie is geen slechte zaak of idee in de zorgverzekering. Het doel is juist dat de prijzen naar beneden gaan en de dienstverlening steeds beter wordt. Helaas is dat doel ook niet echt gehaald.

Waarmee is bewezen dat concurrentie helemaal niet gezondmakend is.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2012, 18:15

ppw schrijft:
hmmm, volgens mij nog wel, namelijk met aanvullende onzin.... en lijkt me ook dat er een mogelijkheid bestaat dat men minder snel richting dokter gaat, wat an sich prima is, want dat scheelt weer kosten, maar qua gezondheid ( bijv. tandartsbezoek) stellen mensen het uit om eigen risico niet te belasten, wat weer nadelig kan zijn... :side:

Hmmm ... heb ik minder last van migraine als ik een eigen bijdrage moet betalen, of was het beter geweest voor de MS van wijlen mijn goede vader ? Een eigen bijdrage is in ongeveer alle gevallen gewoon een asociale belasting voor iemand die toch al iets meer pech heeft in het leven. Een eigen bijdrage is even redelijk en sociaal als een extra belasting op schoenmaat 45.

Door de "concurrentie" kan ik nu niet meer het goedkoopste anti-migraine middel vragen (wel met meer bijwerkingen, maar daar kon ik mee leven) want ... de markt is te klein en het wordt dus niet meer geleverd. Dus met een beetje pech heb ik mijn eigen risico in augustus volgeslikt.

Eigen risico is leuk op terreinen waar je als verzekerde werkelijk invloed hebt op het optreden van het risico. Maar bij gezondheid is die invloed in werkelijkheid maar klein.
Wat de gezondheidsfreaks je ook willen doen geloven, en wat de statistiek ook lijkt te zeggen ... stel dat je door 3 ons groenten per dag en 3 dagen vis en weinig vlees en veel volkoren en weinig vet of zout etc je kans op ziekte X met 25% kan verkleinen dan lijkt dat geweldig ... maar als de kans op deze ziekte X 4% is dan is het effect van al de gezonde maatregelen slechts 1%, en dat dus afgezet tegen de 96% die toch al niet ziek werd.

Goed, niemand wordt voor z'n lol ziek, ongeveer niemand gaat om niks naar de dokter, en als iemand met iets zorgelijks naar de dokter gaat en hij wordt in een gesprek van 5 minuten gerustgesteld dat is dat heel veel waard. Sterker nog, uit langlopend onderzoek blijkt dat pessimistische mensen langer leven (heeft Calvijn toch gelijk?) – pessimistische mensen gaan namelijk eerder naar de dokter met iets dat ze verontrust, en eens in de zoveel tijd was dat dus heel verstandig.

Groeten MarcS

PS Een ziektekostenverzekering is heel wat anders als een auto-verzekering. Je verzekert je auto, kijkt eventueel op 't internet naar ervaringen, en eventueel heb je pech, met een toch niet ideale behandeling en/of je hebt zelf niet goed alle kleine lettertjes gelezen. Eenmaal wijzer geworden neem je je verlies en stap je over naar een andere (been there done that).
Als je ziek wordt (iets waar je 1º erg weinig aan kan doen en 2º waar je ook verder niet op voorbereid kan zijn want ziek en ziek is zelden gelijk, en zeker erg veel variabeler als gewone blikschade <> total-loss, als je eenmaal ziek bent dan toch nog maar weer gaan zoeken naar een betere verzekeraar .... dat werkt dus niet.

Terug naar “Kroeg”