ppw schrijft:
hmmm, volgens mij nog wel, namelijk met aanvullende onzin.... en lijkt me ook dat er een mogelijkheid bestaat dat men minder snel richting dokter gaat, wat an sich prima is, want dat scheelt weer kosten, maar qua gezondheid ( bijv. tandartsbezoek) stellen mensen het uit om eigen risico niet te belasten, wat weer nadelig kan zijn... :side:
Hmmm ... heb ik minder last van migraine als ik een eigen bijdrage moet betalen, of was het beter geweest voor de MS van wijlen mijn goede vader ? Een eigen bijdrage is in ongeveer alle gevallen gewoon een asociale belasting voor iemand die toch al iets meer pech heeft in het leven. Een eigen bijdrage is even redelijk en sociaal als een extra belasting op schoenmaat 45.
Door de "concurrentie" kan ik nu niet meer het goedkoopste anti-migraine middel vragen (wel met meer bijwerkingen, maar daar kon ik mee leven) want ... de markt is te klein en het wordt dus niet meer geleverd. Dus met een beetje pech heb ik mijn eigen risico in augustus volgeslikt.
Eigen risico is leuk op terreinen waar je als verzekerde werkelijk invloed hebt op het optreden van het risico. Maar bij gezondheid is die invloed in werkelijkheid maar klein.
Wat de gezondheidsfreaks je ook willen doen geloven, en wat de statistiek ook lijkt te zeggen ... stel dat je door 3 ons groenten per dag en 3 dagen vis en weinig vlees en veel volkoren en weinig vet of zout etc je kans op ziekte X met 25% kan verkleinen dan lijkt dat geweldig ... maar als de kans op deze ziekte X 4% is dan is het effect van al de gezonde maatregelen slechts 1%, en dat dus afgezet tegen de 96% die toch al niet ziek werd.
Goed, niemand wordt voor z'n lol ziek, ongeveer niemand gaat om niks naar de dokter, en als iemand met iets zorgelijks naar de dokter gaat en hij wordt in een gesprek van 5 minuten gerustgesteld dat is dat heel veel waard. Sterker nog, uit langlopend onderzoek blijkt dat pessimistische mensen langer leven (heeft Calvijn toch gelijk?) – pessimistische mensen gaan namelijk eerder naar de dokter met iets dat ze verontrust, en eens in de zoveel tijd was dat dus heel verstandig.
Groeten MarcS
PS Een ziektekostenverzekering is heel wat anders als een auto-verzekering. Je verzekert je auto, kijkt eventueel op 't internet naar ervaringen, en eventueel heb je pech, met een toch niet ideale behandeling en/of je hebt zelf niet goed alle kleine lettertjes gelezen. Eenmaal wijzer geworden neem je je verlies en stap je over naar een andere (been there done that).
Als je ziek wordt (iets waar je 1º erg weinig aan kan doen en 2º waar je ook verder niet op voorbereid kan zijn want ziek en ziek is zelden gelijk, en zeker erg veel variabeler als gewone blikschade <> total-loss, als je eenmaal ziek bent dan toch nog maar weer gaan zoeken naar een betere verzekeraar .... dat werkt dus niet.