400.000km

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Thomas Td5

400.000km

Berichtdoor Thomas Td5 » 07 Okt 2012, 10:53

Gisteren is het dan gebeurt, mijn Discovery is tien keer de planeet rond gereden. Er staat nu 400.000km op de teller. :) Bijgesloten de foto's.

RobStewart

Re:400.000km

Berichtdoor RobStewart » 07 Okt 2012, 11:06

400.000kms, 40.000 Liters of Diesel, or about €72.000 out of the wallet. That is true Love ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 07 Okt 2012, 11:11

RobStewart schrijft:
400.000kms, 40.000 Liters of Diesel, or about €72.000 out of the wallet. That is true Love ;)

Rob

Dat is wel heeeele dure diesel Rob :P Bij dat tankstation zou ik niet meer komen :laugh:

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Okt 2012, 11:27

marcenvon schrijft:
RobStewart schrijft:

Rob

Dat is wel heeeele dure diesel Rob :P Bij dat tankstation zou ik niet meer komen :laugh:

Marc

Precies, tegen de huidige prijs zit je op iets boven de € 56.000.
Bovendien, zelfs als je deze 400.000 km aan een stuk had gereden was je minstens een half jaar bezig geweest (en bij een realistische gemiddelde snelheid eerder een heel jaar) dus moet je minimaal met de prijzen gedurende die gebruiksduur rekenen.

(En als je nu toch aan het onzinnige experiment begint op 400.000 aan een stuk te rijden dan laat je toch ook een tank-auto komen, dan wordt het een stuk goedkoper.)

O ja, je kan die 400.000 km natuurlijk ook wegrijden door tussen Luxemburg en Andorra op en neer te rijden, da's zo'n 1100 km enkele reis dus zo'n 180 keer op-en-neer – en dan kan je steeds weer goedkoop tanken (als je wat extra in een jerrycan tankt).

Groeten MarcS

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 07 Okt 2012, 11:48

Als ik eerlijk ben let ik niet zo heel erg op de dieselkosten. Anders loop je het risico nog heel erg te schrikken. ;) Overigens, moet vandaag even tanken. Jullie zien de stand van de naald al op de foto. :P :P :P

Ik ben erg blij deze km-stand gehaald te hebben met deze auto. Toen ik de auto kocht bleek er achteraf veel mis mee te zijn. Maar toch is alles gemaakt en is deze km-stand relatief probleemloos gehaald. B)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Okt 2012, 12:22

Thomas Td5 schrijft:
Als ik eerlijk ben let ik niet zo heel erg op de dieselkosten. Anders loop je het risico nog heel erg te schrikken. Overigens, moet vandaag even tanken. Jullie zien de stand van de naald al op de foto.

Ik ben erg blij deze km-stand gehaald te hebben met deze auto. Toen ik de auto kocht bleek er achteraf veel mis mee te zijn. Maar toch is alles gemaakt en is deze km-stand relatief probleemloos gehaald.

Tja, hier zijn wel enkele opmerkingen op z'n plaats.

1º Het is beter je tank gewoonlijk (bijna) leeg te rijden, en niet steeds bij half leeg weer vol te tanken (maar als je al jaren bij half leeg tankt ... houdt het dan maar zo, en tap de tank eerst eens goed af, want als er een bodem water in staat dan wil je die niet "oprijden" :blush: ).

2º Eigenlijk speelt Thomas vals :P : De auto is inmiddels nieuw (of zelfs beter als nieuw) dus zou je ook kunnen zeggen dat ie pas aan de eerste of tweede ton-kilometers toe is. Als ik zo optel wat er aan reparaties is langsgekomen dan beloopt de rekening daarvoor evenzo een substantieel bedrag.

Groeten MarcS

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 07 Okt 2012, 12:56

Landmarcs schrijft:

2º Eigenlijk speelt Thomas vals :P : De auto is inmiddels nieuw (of zelfs beter als nieuw) dus zou je ook kunnen zeggen dat ie pas aan de eerste of tweede ton-kilometers toe is. Als ik zo optel wat er aan reparaties is langsgekomen dan beloopt de rekening daarvoor evenzo een substantieel bedrag.

Je hebt toch dat Johnny Cash liedje dat hij een nieuwe auto in onderdelen bouwt? Doe ik ook. :P

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 07 Okt 2012, 13:06

"One Piece at a Time" absolutely brilliant :D

http://www.youtube.com/watch?v=rWHniL8MyMM

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Sj@rif

Berichtdoor Sj@rif » 07 Okt 2012, 13:27

Landmarcs schrijft:

1º Het is beter je tank gewoonlijk (bijna) leeg te rijden, en niet steeds bij half leeg weer vol te tanken (maar als je al jaren bij half leeg tankt ... houdt het dan maar zo, en tap de tank eerst eens goed af, want als er een bodem water in staat dan wil je die niet "oprijden" :blush: ).

Kan dat echt zo erg worden, MarcS? Ik ging er van uit dat de pomp opvoert vanaf 'het putje', dus dan zou het water meegaan en in het waterscheiderfilter blijven, en daar zit bij mij nooit water in (zolang ik op de weg blijf)...
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Okt 2012, 14:29

Sj@rif schrijft:
Landmarcs schrijft:

Kan dat echt zo erg worden, MarcS? Ik ging er van uit dat de pomp opvoert vanaf 'het putje', dus dan zou het water meegaan en in het waterscheiderfilter blijven, en daar zit bij mij nooit water in (zolang ik op de weg blijf)...

Of het "zo erg" wordt weet ik niet.
Evenwel omdat de diesel een retour-circuit kent, en omdat die retour redelijk wordt opgewarmd krijg je bij een bijna lege tank een aardige opwarming van die tank.
Als je dan tankt verdrijf je de lucht uit de tank en die lucht is dan maximaal verzadigd met waterdamp (aangenomen dat er toch een restje water in de tank zit).
Door met een zekere regelmaat leeg te rijden en daarna weer helemaal vol te tanken verdrijf je dus maximaal water uit de tank. Zit er geen water in dan is er niks te verdrijven, je mag evenwel aannemen dat er met name in voor- en najaar met wisselende temperaturen en zo nu en dan hoge luchtvochtigheid wel enig condenswater in je tank zal zitten. Daarom dus het advies om de tank liever (bijna) leeg te rijden en daarna weer goed vol te gooien. Zet je de auto wat langer weg dan is een volle tank sowieso aan te bevelen omdat je daarmee de kans op condens tijdens stilstand verkleint.

Dat laatste bodempje water zal waarschijnlijk niet opgezogen worden, of anders weggevangen worden door de waterafscheider maar .... een klein bodempje water is nodig voor de vermeerdering van de beruchte "diesel-bacterie" (die "diesel-bacterie" of ook wel "diesel-alg" is in werkelijkheid meestal een schimmel, maar in ieder geval goeit dergelijk ongemak alleen in met water vervuilde diesel).

Bijkomend voordeel van het (bijna) leegrijden is dat je eventuele aangroei van ongewenste organismen minimaliseert: door de tank leeg te rijden en daarna weer vol te vullen verklein je de kansen op aangroei.

Groeten MarcS

PS Het is opvallend, en ook gelukkig, dat de diesel-beestjes de laatste tijd weinig meer in het nieuws zijn. Gelukkig is het omdat veel van de verhalen vooral op broodje Aap gebaseerd waren en voor zover er start-problemen waren meestal terug te voeren waren op vervuilde filters/waterafscheiders.

Terug naar “Kroeg”