Lucas van Lierop schrijft:
Ik nooit begrepen dat ze defender niet op basis van wel doorontwikkelde range/disco zijn gaan maken. Dus chassis en body van buiten zo houden maar van binnen betere zitpositie etc, comfort etc. Kan ie er van buiten nog net zo 'oer' uit zien en ook zo rijden maar toch voor langere afstanden etc geschikt zijn. Begrijp me niet verkeerd ik vind defs mooi en leuk aar waarom je nou tegen het raam moet zitten? En er b.v. Geen airbags in passen (kon in disco 1en rrc al) en je dus niet meer door keuringen komt dat vind ik bijzonder. Anywy hopelijk komen ze gewoon me zo'n tussenoplossing: loos van een def met een moderner interieur etc. (en v8 diesel :))
Ik snap niet wat er tegen het raam zitten is ... dan heb je nog een beetje ruggesteun.
Veel hinderlijker is dat je met je elleboog tegen de deur aan zit zolang je het raam niet helemaal naar beneden kan draaien, en dat je met je hoofd tegen de deurstijl stuitert als je zonder nadenken door een kuil hobbelt.
Anyway: Lange afstanden kan je best rijden met de modernere Defenders, ook zonder masochistische nijgingen, en qua zitcomfort: de actieve zithouding heeft ook voordelen (ik ken mensen met een zwakke rug die juist minder klachten hebben door de actieve zit). Maar goed, verbeteren is best mogelijk, ik zou niks tegen een 115 hebben als opvolger van de 110 ... een paar cm meer achter het stuur en een laadbak van 2 meter, daar is niks tegen.
Groeten MarcS
PS Wat eigenlijk de grootste comfort-bederver is, zelfs bij de nieuwste Defenders, is de gratis vloer/tunnel-verwarming die met name hartje zomer voluit aanstaat - de eerste 100-200 km valt dat niet zo op, maar als je nog 900 km verder moet dan wordt die vloerverwarming toch wel hinderlijk.