De auto zal er in ieder geval niet zo uitzien als

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re:De auto zal er in ieder geval niet zo uitzien als

Berichtdoor Edward » 02 Okt 2012, 09:51

Die tunnel vloerverwarming is makkelijk op te lossen door aan de onderzijde van de vloer, tunnel en seatbase thermische isolatie aan te brengen. Dat heb ik ju bij een paar 110's gedaan en werkt boven verwachting. Bovendien beïnvloed het de baktemperatuur niet, aldus een kennis met een Madman in z'n Puma.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

R1200C

Berichtdoor R1200C » 02 Okt 2012, 10:59

Lucas van Lierop schrijft:
Ik nooit begrepen dat ze defender niet op basis van wel doorontwikkelde range/disco zijn gaan maken. Dus chassis en body van buiten zo houden maar van binnen betere zitpositie etc, comfort etc. Kan ie er van buiten nog net zo 'oer' uit zien en ook zo rijden maar toch voor langere afstanden etc geschikt zijn. Begrijp me niet verkeerd ik vind defs mooi en leuk aar waarom je nou tegen het raam moet zitten? En er b.v. Geen airbags in passen (kon in disco 1en rrc al) en je dus niet meer door keuringen komt dat vind ik bijzonder. Anywy hopelijk komen ze gewoon me zo'n tussenoplossing: loos van een def met een moderner interieur etc. (en v8 diesel :))

Dat je "tegen" het raam moet zitten heeft een heel simpele reden. De Defender is van oorsprong een voertuig waarmee je het terrein in gaat. Dat is minder vlak dan de openbare weg en dus schud je "wat" meer heen en weer. Hoe kleiner de afstand (lees 0) tussen je schouder en het raam of de deurstijl hoe minder je er tegen aan zult klappen (OK, midden in de auto raak je de zijkanten nooit...). Dus de reden dat je zo zit is puur een praktische reden.

OK wel voor een praktijk waar de Defender in de praktijk een stuk minder voor gebruikt wordt maar dat heeft niets met het ontwerp te maken ;)
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Okt 2012, 11:11

R1200C schrijft:
Lucas van Lierop schrijft:
Ik nooit begrepen dat ze defender niet op basis van wel doorontwikkelde range/disco zijn gaan maken. Dus chassis en body van buiten zo houden maar van binnen betere zitpositie etc, comfort etc. Kan ie er van buiten nog net zo 'oer' uit zien en ook zo rijden maar toch voor langere afstanden etc geschikt zijn. Begrijp me niet verkeerd ik vind defs mooi en leuk aar waarom je nou tegen het raam moet zitten? En er b.v. Geen airbags in passen (kon in disco 1en rrc al) en je dus niet meer door keuringen komt dat vind ik bijzonder. Anywy hopelijk komen ze gewoon me zo'n tussenoplossing: loos van een def met een moderner interieur etc. (en v8 diesel :))

Dat je "tegen" het raam moet zitten heeft een heel simpele reden. De Defender is van oorsprong een voertuig waarmee je het terrein in gaat. Dat is minder vlak dan de openbare weg en dus schud je "wat" meer heen en weer. Hoe kleiner de afstand (lees 0) tussen je schouder en het raam of de deurstijl hoe minder je er tegen aan zult klappen (OK, midden in de auto raak je de zijkanten nooit...). Dus de reden dat je zo zit is puur een praktische reden.

OK wel voor een praktijk waar de Defender in de praktijk een stuk minder voor gebruikt wordt maar dat heeft niets met het ontwerp te maken ;)

OK, maar ik mis dus dat kussentje ter hoogte van mijn hoofd (ik heb een dikke kop, dus echt stuk gaat ie niet), en een beetje ruimte voor mijn elleboog (kennelijk heb ik goed ontwikkelde ellebogen).
Vlgs een Defender-test was het juist de bedoeling dat je tegen het raam ging zitten ... je kan het ook iets anders uitdrukken: alleen als je tegen de deurpost leunt zit je goed, heb je ruimte voor je rechter been en staat je linker been precies zo dat je de koppeling met voldoende kracht kan bedienen. Ofwel: het toppunt van ergonomie.
In ieder geval zit iedere doorgewinterde Defender-rijder lekker tegen die deurpost aan.

Groeten MarcS

PS Die "Hoe kleiner de afstand (lees 0)" zie je overigens ook goed geïllustreerd aan de kartonnen eierdoos: zat het ei niet klem dan kwamen er nauwelijks hele eieren thuis na een fietstochtje (of een tochtje achterin een Defender).

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 02 Okt 2012, 12:51

Landmarcs schrijft:
Veel hinderlijker is dat je met je elleboog tegen de deur aan zit zolang je het raam niet helemaal naar beneden kan draaien, en dat je met je hoofd tegen de deurstijl stuitert als je zonder nadenken door een kuil hobbelt.

Bofkont met je draairaampjes. Probeer maar eens met schuifraampjes op een knappe manier je arm buitenboord te hengelen, om maar niet te spreken over je hoofd uit het raam steken tijdens een trial :(

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Okt 2012, 15:56

marcenvon schrijft:
Landmarcs schrijft:
Veel hinderlijker is dat je met je elleboog tegen de deur aan zit zolang je het raam niet helemaal naar beneden kan draaien, en dat je met je hoofd tegen de deurstijl stuitert als je zonder nadenken door een kuil hobbelt.

Bofkont met je draairaampjes. Probeer maar eens met schuifraampjes op een knappe manier je arm buitenboord te hengelen, om maar niet te spreken over je hoofd uit het raam steken tijdens een trial :(

Marc

Tja, ik ben zelfs dubbel-bofkont: ik heb voor mijn nwe Defender zelfs het vakje "electrieke raampjes" aangevinkt ... ik kan nu ook het raam aan de andere kant bedienen zonder halsbrekende toeren. Ook kan die deuk in mijn linker scheenbeen nu weer aanhelen -- voorheen paste daar de raamzwengel precies in.
(Nu nog de schakeling zo aanpassen dat de raampjes ook op en neer willen als de sleutel uit het contact is - want dat zoals het nu is is't hééél lastig, de ramen blijven staan waar ze op stonden.)

Groeten MarcS

PS Hoe leuk die schuiframen er ook uitzien, ik denk niet dat ik er mijn dikke kop doorgestoken krijg.
PS2 't Is best handig als je je auto door het raam kan verlaten als ie op z'n kop in de greppel ligt.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Okt 2012, 17:06

marcenvon schrijft:

Marc

niet zeuren....jij kiest voor belastingvrij rijden
gone

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 02 Okt 2012, 18:53

Roger B. schrijft:
marcenvon schrijft:

Marc

niet zeuren....jij kiest voor belastingvrij rijden

Ik kies niet voor belastingvrij rijden, ik kies voor klassiek rijden.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Okt 2012, 19:12

hoedanook....je kiest voor een model met schuifraampjes....hoe je het benoemen wil mag je zelf kiezen
gone

Terug naar “Kroeg”