als je in de markt zou zijn voor een offroadtrailer.....wat zou je dan zoeken en hoeveel zou dat mogen kosten?
-kogel koppeling of nato-oog?
-lege trailer om zelf in te richten
-ingerichte trailer met keuken en tanks e.d. maar verder kaal?
-volledig ingerichtte trailer zonder daktent
-volledig ingerichtte trailer compleet met tent
en prefereer je een lage trailer (sankey achtig) of een hoge trailer
wil je een soort van caravan met slaapgelegenheid in de trailer (al dan niet na uitklappen van panelen) of compact uitschuif/klapbare keuken en dergelijke met daktent erop?
kortom welke wensen worden er aan een tenttrailer gesteld en wat mag het kosten?
what about offroad-trailers?
Re:what about offroad-trailers?
Ben zelf niet zo van de tenttrailers, maar als ik er eentje zou willen zou ik 'm op dezelfde wielen willen als de auto, en zou ik 'm met een eigen kenteken willen hebben zodat je niet gebonden bent aan de 750kg limiet.
Re:what about offroad-trailers?
Dat is een leuke Roger :)
Voor mij zou het een lage enkel-as trailer worden met meerdere aparte lagen. Baklengte ca 2,5 meter en breedte gelijk aan de laro.
Onderste laag voor een complete set extra wielen, dan een laag voor een veldkeuken en daar bovenop een hefdak constructie om onder te slapen. Op het dak een pakket zonnecellen om een accu systeem op spanning te houden Langs de zijkant evt nog plek voor een aantal jerry-cans (water en brandstof)
Voor het opbergen van de wielen denk ik aan een soort van lade systeem om ze in en uit de trailer te krijgen. Vanuit het hefdak ook een uitklapbare overdekking voor de veldkeuken (uitschuifbaar werkblad met snijruimte, wasbak en kookstel)
De trailer met een vaste dissel aan een nato trekhaak op de achterbalk van de laro
Over wat het me mag kosten moet ik nog even nadenken....
groetjes, Fenna
Voor mij zou het een lage enkel-as trailer worden met meerdere aparte lagen. Baklengte ca 2,5 meter en breedte gelijk aan de laro.
Onderste laag voor een complete set extra wielen, dan een laag voor een veldkeuken en daar bovenop een hefdak constructie om onder te slapen. Op het dak een pakket zonnecellen om een accu systeem op spanning te houden Langs de zijkant evt nog plek voor een aantal jerry-cans (water en brandstof)
Voor het opbergen van de wielen denk ik aan een soort van lade systeem om ze in en uit de trailer te krijgen. Vanuit het hefdak ook een uitklapbare overdekking voor de veldkeuken (uitschuifbaar werkblad met snijruimte, wasbak en kookstel)
De trailer met een vaste dissel aan een nato trekhaak op de achterbalk van de laro
Over wat het me mag kosten moet ik nog even nadenken....
groetjes, Fenna

-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:what about offroad-trailers?
complete set wielen....2, 4 of 6?? en waarom niet voorop/achterop/opzij? kost fors ruimte als je ze in een lade wil.....
waarom nato en niet gewoon kogelkoppeling?? zie dat met name bij defenders vaak dat offroadtrailers een natokoppeling hebben/krijgen lijkt me meer rammelgeluiden geven dan een kogel......
waarom nato en niet gewoon kogelkoppeling?? zie dat met name bij defenders vaak dat offroadtrailers een natokoppeling hebben/krijgen lijkt me meer rammelgeluiden geven dan een kogel......
gone
Re:what about offroad-trailers?
Ik denk dat veel afhangt van het gebruik dat je voor ogen hebt en natuurlijk persoonlijke voorkeur. Daarnaast zijn er technische-, praktische- en financiële verschillen.
Het maakt nogal uit of je zo'n ding gebruikt voor 2x 250km voor een weekend evenement of dat je een half jaar of langer op reis gaat.
Ik heb een kleine zelfbouw offroadtrailer met daktent die 5 à 6 maal per jaar voor een weekend/weekje en ook nog eens door 1 persoon wordt gebruikt. Klein, licht eenvoudig. Ik heb m'n keukenspullen en wat basis keukenvoorraad in allu kisten. Het is alsof je kampeert met een klein tentje, met dit verschil dat je niet steeds weer alle spullen hoeft te verzamelen en in je auto hoeft te zetten. Oorspronkelijk met nato-oog, inmiddels met kogelkoppeling, dat is toch comfortabeler. Op hoge terreinbanden; is alleen handig omdat m'n daktent zo op een lekkere hoogte staat (ben er nog nooit mee door de Landsart gereden :laugh: )
Licht en klein kan ook in mijn geval. Omdat het korte reizen zijn kan ik wel met één reservewiel uit de voeten, heb ik alleen 5l reserve diesel (in de auto) en kom ik met een paar liter water ook al een heel eind ...
Omdat ik zelf ook wat mechanische gebreken vertoon ben ik toch aan een nieuw project begonnen; een kleine offroad caravan op basis van een Sankey en eigen opbouw constructie. Zie: nieuw project
De redenen: meer slaapcomfort (er komt een lattenbodem/matras 200x70 in), de mogelijkheid om binnen te zitten, makkelijker koken, beter bereikbare opbergruimte. En natuurlijk de bouw en voorstudie/pret! Ook nu weer licht, ik zou niet weten hoe ik in de buurt van de 750 kg zou moeten komen en voor één persoon handelbaar. Hij wordt ongeremd met een kogelkoppeling.
Inmiddels is de bak van de Sankey verwijderd en is hij ingekort. Er komt een nieuwe bumper op en de dissel wordt verlengt zodat de as verder naar achteren komt te liggen.
Ik bedoel er maar mee te zeggen dat het belangrijk is goed te inventariseren wat je er mee gaat/wil doen en daarop je keuzes bepalen. Vervolgens kiezen voor technische de beste of maximaal haalbare oplossingen binnen je budget.
Gerard
Het maakt nogal uit of je zo'n ding gebruikt voor 2x 250km voor een weekend evenement of dat je een half jaar of langer op reis gaat.
Ik heb een kleine zelfbouw offroadtrailer met daktent die 5 à 6 maal per jaar voor een weekend/weekje en ook nog eens door 1 persoon wordt gebruikt. Klein, licht eenvoudig. Ik heb m'n keukenspullen en wat basis keukenvoorraad in allu kisten. Het is alsof je kampeert met een klein tentje, met dit verschil dat je niet steeds weer alle spullen hoeft te verzamelen en in je auto hoeft te zetten. Oorspronkelijk met nato-oog, inmiddels met kogelkoppeling, dat is toch comfortabeler. Op hoge terreinbanden; is alleen handig omdat m'n daktent zo op een lekkere hoogte staat (ben er nog nooit mee door de Landsart gereden :laugh: )
Licht en klein kan ook in mijn geval. Omdat het korte reizen zijn kan ik wel met één reservewiel uit de voeten, heb ik alleen 5l reserve diesel (in de auto) en kom ik met een paar liter water ook al een heel eind ...
Omdat ik zelf ook wat mechanische gebreken vertoon ben ik toch aan een nieuw project begonnen; een kleine offroad caravan op basis van een Sankey en eigen opbouw constructie. Zie: nieuw project
De redenen: meer slaapcomfort (er komt een lattenbodem/matras 200x70 in), de mogelijkheid om binnen te zitten, makkelijker koken, beter bereikbare opbergruimte. En natuurlijk de bouw en voorstudie/pret! Ook nu weer licht, ik zou niet weten hoe ik in de buurt van de 750 kg zou moeten komen en voor één persoon handelbaar. Hij wordt ongeremd met een kogelkoppeling.
Inmiddels is de bak van de Sankey verwijderd en is hij ingekort. Er komt een nieuwe bumper op en de dissel wordt verlengt zodat de as verder naar achteren komt te liggen.
Ik bedoel er maar mee te zeggen dat het belangrijk is goed te inventariseren wat je er mee gaat/wil doen en daarop je keuzes bepalen. Vervolgens kiezen voor technische de beste of maximaal haalbare oplossingen binnen je budget.
Gerard
Re:what about offroad-trailers?
Roger B. schrijft:
Een complete set is 6 (4 voor de auto en 2 voor de trailer). Als onderste laag om het zwaartepunt laag te houden. (als je 1 keer met een onstabiele slingerende zware aanhanger hebt gereden weet je dat je dat nooit nog een keer wilt) Na een nachtje slapen vraag ik me alleen af of met de wielen op een laag uitgevlakt het gewicht niet tever bij de as vandaan komt te liggen...
Die extra set wielen is bedoeld om met ruim verschillende weer en ondergrond situaties uit de wielen te kunnen. Gewone reserve wielen heb ik 2 stuks aan de auto
Dat eventueel rammelen van een nato koppeling had ik nog niet zo bij stilgestaan. Het gaat me er vooral om dat de koppeling niet lager komt dan de achterbalk van de auto. Als dat met een kogel ook prima lukt, zal dat inderdaad wel comfortabeler zijn.
Het beoogd gebruik van zo'n trailer zou zijn voor lange reizen waar de wind me brengt.
Overigens is een trailer voor mij (voorlopig?) alleen een gedachten experimentje. Enerzijds omdat een 109 voor mij alleen (en evt de kat) wel genoeg ruimte zou moeten bieden en anderzijds omdat mijn 109 nog tijd en geld nodig heeft
Verder zijn bij de trailer zowel de naven als de wielen uitwisselbaar met de trekkende laro
complete set wielen....2, 4 of 6?? en waarom niet voorop/achterop/opzij? kost fors ruimte als je ze in een lade wil.....
waarom nato en niet gewoon kogelkoppeling?? zie dat met name bij defenders vaak dat offroadtrailers een natokoppeling hebben/krijgen lijkt me meer rammelgeluiden geven dan een kogel......
Een complete set is 6 (4 voor de auto en 2 voor de trailer). Als onderste laag om het zwaartepunt laag te houden. (als je 1 keer met een onstabiele slingerende zware aanhanger hebt gereden weet je dat je dat nooit nog een keer wilt) Na een nachtje slapen vraag ik me alleen af of met de wielen op een laag uitgevlakt het gewicht niet tever bij de as vandaan komt te liggen...
Die extra set wielen is bedoeld om met ruim verschillende weer en ondergrond situaties uit de wielen te kunnen. Gewone reserve wielen heb ik 2 stuks aan de auto
Dat eventueel rammelen van een nato koppeling had ik nog niet zo bij stilgestaan. Het gaat me er vooral om dat de koppeling niet lager komt dan de achterbalk van de auto. Als dat met een kogel ook prima lukt, zal dat inderdaad wel comfortabeler zijn.
Het beoogd gebruik van zo'n trailer zou zijn voor lange reizen waar de wind me brengt.
Overigens is een trailer voor mij (voorlopig?) alleen een gedachten experimentje. Enerzijds omdat een 109 voor mij alleen (en evt de kat) wel genoeg ruimte zou moeten bieden en anderzijds omdat mijn 109 nog tijd en geld nodig heeft
Verder zijn bij de trailer zowel de naven als de wielen uitwisselbaar met de trekkende laro

Re:what about offroad-trailers?
Tjee, vind ik wel erg over de top hoor, 6 complete wielen naast nog 2 gewone reservewielen... :huh:
Als je goede AT banden hebt en als de trailer dezelfde wielen/banden heeft als de auto, zou ik hoogstens 2 reservewielen meenemen, daarnaast een bandenreparatieset, compressor en gereedschap (hi-ift, bandenlichters) om in 't veld te repareren mocht je met 2 reservewielen dan nog niet uitkomen voordat je weer in de bewoonde wereld bent. Zelfs bij de veldgarage onder die dikke boom in Afrika kunnen ze je band repareren...
Als je goede AT banden hebt en als de trailer dezelfde wielen/banden heeft als de auto, zou ik hoogstens 2 reservewielen meenemen, daarnaast een bandenreparatieset, compressor en gereedschap (hi-ift, bandenlichters) om in 't veld te repareren mocht je met 2 reservewielen dan nog niet uitkomen voordat je weer in de bewoonde wereld bent. Zelfs bij de veldgarage onder die dikke boom in Afrika kunnen ze je band repareren...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:what about offroad-trailers?
denk dat de extra set van 6 bedoeld is als je bijvoorbeeld naar scandinavie gaat in de winter, zodat je een set met spikes mee kunt nemen om daar te monteren, maar dan nog..... dan zouden je reservewielen al deel uit kunnen maken van je tweede set.
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:what about offroad-trailers?
Roger B. schrijft:
Zijn in Scandinavië ook spikes verplicht op de aanhanger als het trekkend voertuig spikes heeft ?
Zo niet dan kan je met 4 "reserve-wielen" toe. Spikes mogen overigens ook in Frankrijk ... en ze kunnen daar best praktisch zijn ... ik heb al eens echt stil gestaan, en moest me vasthouden aan de auto om dat stilstaan ook waar te maken.
O ja, hoeveel wegen vier (of zes) wielen? Want het geheel moest toch ook onder de 750 kg blijven?
Groeten MarcS
PS 't Wordt wel begrotelijk en volumineus: Een setje AT's voor 's zomers, een setje Mud's voor het leuk, een setje Hakapelitta's voor 's winters en een idem setje met spijkers voor erbij.
PS2 Als de aanhanger gelijke wielen heeft heb je ingeval van echte nood sowieso al een 2 tal extra reserves
denk dat de extra set van 6 bedoeld is als je bijvoorbeeld naar scandinavie gaat in de winter, zodat je een set met spikes mee kunt nemen om daar te monteren, maar dan nog..... dan zouden je reservewielen al deel uit kunnen maken van je tweede set.
Zijn in Scandinavië ook spikes verplicht op de aanhanger als het trekkend voertuig spikes heeft ?
Zo niet dan kan je met 4 "reserve-wielen" toe. Spikes mogen overigens ook in Frankrijk ... en ze kunnen daar best praktisch zijn ... ik heb al eens echt stil gestaan, en moest me vasthouden aan de auto om dat stilstaan ook waar te maken.
O ja, hoeveel wegen vier (of zes) wielen? Want het geheel moest toch ook onder de 750 kg blijven?
Groeten MarcS
PS 't Wordt wel begrotelijk en volumineus: Een setje AT's voor 's zomers, een setje Mud's voor het leuk, een setje Hakapelitta's voor 's winters en een idem setje met spijkers voor erbij.
PS2 Als de aanhanger gelijke wielen heeft heb je ingeval van echte nood sowieso al een 2 tal extra reserves
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:what about offroad-trailers?
je wil niet met spikes fors in de ankers moeten met een aanhanger met gewone banden........winterband of niet, die komt je voorbijzeilen...... aanhanger altijd "net zo goede" banden als de auto anders bij remsituaties gevaarlijk (bij ongeremd is dat effect stukken minder)
kennis van me heeft het met een paardentrailer vol sledehonden achter zijn Hi-lux meegemaakt dat de winterbanden onder de hi-lux beter remden dan de gewone banden onder de paardentrailer..... finks geschaard, geen ernstige schade aan de honden (wel nieuwe laadbak op de hi-lux kunnen zetten thuis)
kennis van me heeft het met een paardentrailer vol sledehonden achter zijn Hi-lux meegemaakt dat de winterbanden onder de hi-lux beter remden dan de gewone banden onder de paardentrailer..... finks geschaard, geen ernstige schade aan de honden (wel nieuwe laadbak op de hi-lux kunnen zetten thuis)
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten