what about offroad-trailers?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
fenix2

Re:what about offroad-trailers?

Berichtdoor fenix2 » 30 Sep 2012, 13:33

Een voorbij zeilende zware aanhanger heb ik met sneeuw/ijscondities al eens meegemaakt en dat is beslist geen hobby momentje... gelukkig viel de schade mee.

Daarom ook een extra set wielen met spike banden. 6 Wielen wegen inderdaad wel het een en ander, maar in winters weer wil je niet nog eerst je gewone banden van de velgen halen en de spikes op je velgen monteren. Dan wil je met een half uur weer op pad zijn op andere banden.
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2012, 13:42

en winterbanden met spike-mogelijkheid..... zijn die spikes daar relatief eenvoudig de- en montabel bij, of is dat eenmalig erin schieten en daarna is het een spike-band?
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2012, 13:49

Zomaar wat vragen; waarom moet een aanhanger dezelfde lompe zware wielen hebben als de wagen ervoor? Een aanhanger rijdt zelfden lek en van een normaal aanhangerwiel kun je er twee meenemen tegen 1 Land Rover wiel.

Verder is idd het gebruik van belang. De meeste off road trailers komen net zo veel off road als een Range in de PC Hooft.

Ga je echt off road dan is een din of nato oog noodzaak. Ik ben nu 4 keer met een trailer op Fürstenau geweest om te testen en ik kan je zeggen dat bij de kogel en kop serieus slijtage te meten is. Nadeel van mijn dinoog met vangmuil is dat de horizontale beweging te klein is.

Duidelijk is wel dat er weinig mensen zijn die écht gaan off roaden met hun trailer, dus daar kan het ontwerp dus op aangepast worden. Verder is de 1000kg die Land Rover opgeeft off road ook wel degelijk de grens. Met een Oryx bv sta je off road meer stil dan dat je rijdt. Maar voor greenlanen is het een geweldig leuk ding. Alleen naar mijn zin te krap.

Persoonlijk vind ik onafhankelijke vering meer nadelen hebben dan voordelen, maar bij echt off roaden blijft bij een torsieas die as wel irritant vaak ergens achter hangen.

Het verbaast me dat als ik op bv ExpeditionPortal kijk de enige twee varianten eigenlijk alleen de slaapdoos en de daktent trailer zijn. Kennelijk is een vouwwagen achtig iets te lastig te maken of zo?

Kortom, mijn eigen ontwerp van een uitvouwtrailer met vaste kasten, uitschuifkeuken, luifel, etc vind ik het beste ontwerp. :P :P

Nu nog tijd vinden om hem af te bouwen.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 30 Sep 2012, 13:50

Wat ik er van heb begrepen is dat spike banden met of zonder spikes geleverd kunnen worden. In hoeverre spikes achteraf (de)montabel zijn is een wat grijs gebied met een tendens om het niet te doen. Achteraf spikes monteren zou dan nog wel kunnen, maar spikes demonteren wordt over het algemeen afgeraden.
Afbeelding

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 30 Sep 2012, 13:59

overigens kan het net zo goed andersom zijn dat achteraf demonteren kan en monteren niet ... het is al even geleden dat ik me er op heb ingelezen)
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Sep 2012, 14:20

fenix2 schrijft:
Wat ik er van heb begrepen is dat spike banden met of zonder spikes geleverd kunnen worden. In hoeverre spikes achteraf (de)montabel zijn is een wat grijs gebied met een tendens om het niet te doen. Achteraf spikes monteren zou dan nog wel kunnen, maar spikes demonteren wordt over het algemeen afgeraden.

fenix2 schrijft:
overigens kan het net zo goed andersom zijn dat achteraf demonteren kan en monteren niet ... het is al even geleden dat ik me er op heb ingelezen)

Ik kan me vergissen maar monteren (moet dan wel een spijkerbare band zijn) en demonteren kan, maar vlgs mij beide slechts eenmalig.
Lijkt me overigens best een klus, 't zijn niet weinig spijkers. In Zweden waar vrij veel op spijkerbanden gereden wordt is de winst gewoonlijk beperkt – juist doordat velen met spijkers rijden is het wegdek goed ruw. Als het een keertje goed ijzelt ... dan lijken mij spijkerbanden wel prettig (hoewel je dan weer 10-dubbel moet uitkijken mbt het weggedrag van de anderen).

Ik heb al tweemaal mogen meemaken dat op een beijzelfde weg de auto's het ene moment nog met 100 km en meer langs komen rijden en het volgende moment ze met dezelfde snelheid ongecontroleerd schuiven, piouetjes maken etc. gelukkig ging dat tweemaal voor mij goed ... de derde keer was het slechts lokaal verijsde sneeuw en ging het goed mis (en dat was dan voor mij 3x zonder spijkers).

Groeten MarcS

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 30 Sep 2012, 14:54

Dat het mis kan gaan heb ik in NL al gemerkt ... experimenteren met banden doe ik dan ook liever niet ... heb het graag in 1 keer raak met de juiste band.

Met achteraf spikes (de)monteren bedoel ik nadat de band in gebruik is genomen. Voor het ingebruik nemen kan uiteraard makkelijk nog spikes worden gemonteerd, hoewel het er maar een stuk of 100 zijn per band (oa afhankelijk van de banden maat);-)
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2012, 15:00

het wordt een bandendiscussie ipv kampeertrailer discussie......

maar zonder experimenteren vindt je dus nooit de beste band, de beste combi onder jouw auto in de door jou gekozen maat kun je alleen door eigen ervaring vinden en dat is dus experimenteren.

je kunt ipv een set banden met spikes ook zoeken naar een goede sneeuwketting met (soort van) spikes.... veel eenvoudiger mee te nemen en gaat waarschijnlijk ook langer mee
gone

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 30 Sep 2012, 15:08

We zijn inderdaad een beetje verder ingegaan op het waarom van een complete wielenset meenemen in een trailer. Overigens heb ik al wat ervaringen met hoe ik het niet(meer) wil, dus kan ik nu zeggen hoe ik het wel wil ;-) Vandaar een complete set extra wielen mee op een lange reis met trailer en dat gewicht wil ik graag dicht bij de as van die trailer hebben en dat bepaald dus ook hoe de trailer er komt uit te zien. Wat ik verder op en aan de trailer zou willen, komt dan om de wielen heen.
(zo we zijn weer terug on-topic :))
Afbeelding

Gerard

Berichtdoor Gerard » 30 Sep 2012, 18:11

Voor de rekenaars onder ons:

http://www.angib.pwp.blueyonder.co.u...rop/tear83.htm

http://www.angib.pwp.blueyonder.co.u...rop/tear81.htm

http://www.angib.pwp.blueyonder.co.u...rop/tear84.htm

Gerard

Terug naar “Kroeg”