Omdat het topic "Einde voor belansting vrij landrover rijden??" best wat reacties heeft losgemaakt en er wat loopgraven zijn aangelegd dacht ik om het eens langs een andere weg te doen...
Wat zijn volgens jullie redelijke voorwaarden voor MRB vrijstelling?
In het al eerder genoemde topic, meldde ik al dat wat mij betreft op termijn alleen electriek nog MRB vrij moet zijn en voor voertuigen met verbrandings motoren (voor hybrides evt een kortingspercentage) een MRB naar verbruik (dus ga ik ook betalen voor de 15000km per jaar in mijn geïmporteerde 109 series III uit 1975). Nog even in het midden latend hoe een mogelijke toekomstige regeling uitgevoerd en gecontroleerd moet worden.
groetjes, Fenna
wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?
Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?
Mijn inziens moet het in elk geval op basis van gebruik, niet bezit.
Verder zou een belasting op echte milieuschade wel een goede zijn. Maar dan wel echt, dus het zeer vervuilende bouwen van electrische auto's en de rest ook meerekenen (worden de oldtimers ineens wel weer goedkoop trouwens...)
Als je kiest voor vrijstelling oldtimers dan in elk geval een kilometerrestrictie of max aantal dagen per jaar o.i.d.
Dus een duidelijk onderscheid tussen oldtimer hobby en dagelijkse auto.
Verder zou een belasting op echte milieuschade wel een goede zijn. Maar dan wel echt, dus het zeer vervuilende bouwen van electrische auto's en de rest ook meerekenen (worden de oldtimers ineens wel weer goedkoop trouwens...)
Als je kiest voor vrijstelling oldtimers dan in elk geval een kilometerrestrictie of max aantal dagen per jaar o.i.d.
Dus een duidelijk onderscheid tussen oldtimer hobby en dagelijkse auto.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?
Het productie proces ook verdisconteren is een interessante :)

-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?
Tja, electrisch heeft de toekomst zeggen velen ... ik durf dit te betwijfelen.
Naar mijn idee heeft OV de toekomst en wat we daarmee uitsparen kan je dan tegen een serieus km-tarief "opmaken" voor bijv. wereldreizen, vakanties en andere bijzondere verrichtingen waar OV niet echt handig kan zijn.
Maar goed ... er is in ieder geval een "nieuwe" maas in de regelgeving: Als je electrisch belasting-vrij maakt wie verboedt je dan om een generator onder de motorkap (of in de laadbak) te zetten. Die generator mag dan zelfs op accijnsvrije brandstof draaien !!
En ... in principe kan je dan met veel kleinere accu's toe, en een generator met slechts een gemiddeld benodigd vermogen.
Om alle "ja maar" tegenwerpingen even voor te zijn: Belastingvrijdom voor "puur" electrisch rijden is niet gekoppeld aan de wijze van electriciteitsopwekking: atoom, wind of doe-het-zelf electriciteit is voor de wetgever hetzelfde. Een electrische auto met generator om en-route de accu's bij te laden is dus voor de wetgever geen hybride maar puur electrisch (dwz zolang de verbrandingsmotor maar niet mechanisch is gekoppeld aan de aandrijflijn).
Er zijn overigens heel interessante kansen aan zo'n generator-electrische aandrijving -- de generator kan nl ook met ee heteluchtmotor of een stoomturbine of wat dan ook aangedreven worden en dus zijn er veel meer brandstoffen mogelijk ... ook gewoon hernieuwbare brandstoffen zoals hout of stro.
Groeten MarcS
PS Wat mij betreft komt er een stevige accijns op de auto-motive brandstof en daarnaast een snelheids-, tijds- en plaatsafhankelijke kilometer-beprijzing.
Naar mijn idee heeft OV de toekomst en wat we daarmee uitsparen kan je dan tegen een serieus km-tarief "opmaken" voor bijv. wereldreizen, vakanties en andere bijzondere verrichtingen waar OV niet echt handig kan zijn.
Maar goed ... er is in ieder geval een "nieuwe" maas in de regelgeving: Als je electrisch belasting-vrij maakt wie verboedt je dan om een generator onder de motorkap (of in de laadbak) te zetten. Die generator mag dan zelfs op accijnsvrije brandstof draaien !!
En ... in principe kan je dan met veel kleinere accu's toe, en een generator met slechts een gemiddeld benodigd vermogen.
Om alle "ja maar" tegenwerpingen even voor te zijn: Belastingvrijdom voor "puur" electrisch rijden is niet gekoppeld aan de wijze van electriciteitsopwekking: atoom, wind of doe-het-zelf electriciteit is voor de wetgever hetzelfde. Een electrische auto met generator om en-route de accu's bij te laden is dus voor de wetgever geen hybride maar puur electrisch (dwz zolang de verbrandingsmotor maar niet mechanisch is gekoppeld aan de aandrijflijn).
Er zijn overigens heel interessante kansen aan zo'n generator-electrische aandrijving -- de generator kan nl ook met ee heteluchtmotor of een stoomturbine of wat dan ook aangedreven worden en dus zijn er veel meer brandstoffen mogelijk ... ook gewoon hernieuwbare brandstoffen zoals hout of stro.
Groeten MarcS
PS Wat mij betreft komt er een stevige accijns op de auto-motive brandstof en daarnaast een snelheids-, tijds- en plaatsafhankelijke kilometer-beprijzing.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?
mrb, vroeger wegenbelasting, is er ook om onderhoud en aanleg van wegen te bekostigen.....zie niet in waarom electrieke voertuigen niet mee zouden betalen aan de weg die ze gebruiken.
oldtimers een verworven recht van belastingvrijheid geven vindt ik prima, maar daarbij wel wat restricties om dagelijks gebruik tegen te gaan. ook import zou beperkingen opgelrgd moeten krijgen....bijvoorbeeld nl voertuig vanaf 25 jaar import van jonger dan 50 jaar eerst een x-tal jaren wel belasting betalen...
maar zeer zeker die wildgroei van dagelijks gebruik tegen gaan.
kilometerheffing ipv bezitsbelasting prima, maar niet zoals het een paar jaar terug gebracht werd....
voor de bepaling hoe veel je rijdt hoeft niet bekend te zijn WAAR ik rij, noch hoe hard, en de prijs bij voorbaat al in vijf jaar ruimschoots laten verdubbelen vind ik ook te ver gaan
oldtimers een verworven recht van belastingvrijheid geven vindt ik prima, maar daarbij wel wat restricties om dagelijks gebruik tegen te gaan. ook import zou beperkingen opgelrgd moeten krijgen....bijvoorbeeld nl voertuig vanaf 25 jaar import van jonger dan 50 jaar eerst een x-tal jaren wel belasting betalen...
maar zeer zeker die wildgroei van dagelijks gebruik tegen gaan.
kilometerheffing ipv bezitsbelasting prima, maar niet zoals het een paar jaar terug gebracht werd....
voor de bepaling hoe veel je rijdt hoeft niet bekend te zijn WAAR ik rij, noch hoe hard, en de prijs bij voorbaat al in vijf jaar ruimschoots laten verdubbelen vind ik ook te ver gaan
gone
- Thomas Td5
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34
Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?
Landmarcs schrijft:
Ik wil een diesel-elektrische Disco. :P Is het net een diesel locomotief geworden. :laugh:
Overigens is het elektrische of hybride rijden het interessantste voor bedrijven cq. lease rijders. Die hebben dan minimale bijtelling. Voor privé bezit is het minder interessant, plus de kosten van de auto's zijn zeer hoog. Het onderhoud is ook nog onduidelijk. Niemand bezit nog een Opel Ampera van 10 jaar oud of met 2 ton op de klok.
Maar goed ... er is in ieder geval een "nieuwe" maas in de regelgeving: Als je electrisch belasting-vrij maakt wie verboedt je dan om een generator onder de motorkap (of in de laadbak) te zetten. Die generator mag dan zelfs op accijnsvrije brandstof draaien !!
Ik wil een diesel-elektrische Disco. :P Is het net een diesel locomotief geworden. :laugh:
Overigens is het elektrische of hybride rijden het interessantste voor bedrijven cq. lease rijders. Die hebben dan minimale bijtelling. Voor privé bezit is het minder interessant, plus de kosten van de auto's zijn zeer hoog. Het onderhoud is ook nog onduidelijk. Niemand bezit nog een Opel Ampera van 10 jaar oud of met 2 ton op de klok.
Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?
We betalen al per kilometer, met de huidige brandstofprijzen hoeft daar niets meer bovenop.
Wegenbelasting in de huidige vorm afschaffen.
Maar die mooie snelwegen moeten nog ergens van bekostigd worden, dus een voegtuiggebonden wegenvignet net als de Zwitsers hebben voor iedereen die van onze snelwegen gebruik maakt. Ongeacht of dit nu een Nederlands kenteken of een buitenlands kenteken betreft.
Wegenbelasting in de huidige vorm afschaffen.
Maar die mooie snelwegen moeten nog ergens van bekostigd worden, dus een voegtuiggebonden wegenvignet net als de Zwitsers hebben voor iedereen die van onze snelwegen gebruik maakt. Ongeacht of dit nu een Nederlands kenteken of een buitenlands kenteken betreft.
-
Lucas van Lierop
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 05 Sep 2009, 12:01
Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?
Ik graag nog even opmerkingen dat ik vind dat belastingvoordeel (tot wel 100%!) voor kleine zuinige auto's er ook afgeschaft mag worden. Nu betalen wij ook voor toyota aygo's etc terwijl die ook het asfalt verslijten etc. Moet er wel bijzeggen dat ik niet weet of ie regeling nog helemaal actueel is.
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?
Dixo schrijft:
Da's dus lood om oud ijzer ... probeer maar eens zonder autoweg ergens te komen (anders dan een rondje om de kerk, of in de wingewesten rond Edward). Zelfs in Zwitserland moet de je weg goed kennen om niet onbedoeld op een autoweg te verdwalen ... been there done that, ik kan toch echt bovengemiddeld goed kaart lezen maar wegomleggingen etc houden geen rekening met vignet-lozen.
Daarnaast is een autoweg-vignet weer niet kilometer/tijd/snelheids-afhankelijk dus weer "oneerlijk".
Groeten MarcS
PS Of de huidige accijnzen de kosten van het Nederlandse asfalt dekken is maar de vraag. Als je de kosten van het wegennet alhier echt bedrijfsmatig berekent dan zouden we schrikken -- vgl de tol-prijzen die geprivatiseerde partijen rekenen.
(Da's dan wel weer een goede reden om een 4x4 aan te schaffen :) )
We betalen al per kilometer, met de huidige brandstofprijzen hoeft daar niets meer bovenop.
Wegenbelasting in de huidige vorm afschaffen.
Maar die mooie snelwegen moeten nog ergens van bekostigd worden, dus een voegtuiggebonden wegenvignet net als de Zwitsers hebben voor iedereen die van onze snelwegen gebruik maakt. Ongeacht of dit nu een Nederlands kenteken of een buitenlands kenteken betreft.
Da's dus lood om oud ijzer ... probeer maar eens zonder autoweg ergens te komen (anders dan een rondje om de kerk, of in de wingewesten rond Edward). Zelfs in Zwitserland moet de je weg goed kennen om niet onbedoeld op een autoweg te verdwalen ... been there done that, ik kan toch echt bovengemiddeld goed kaart lezen maar wegomleggingen etc houden geen rekening met vignet-lozen.
Daarnaast is een autoweg-vignet weer niet kilometer/tijd/snelheids-afhankelijk dus weer "oneerlijk".
Groeten MarcS
PS Of de huidige accijnzen de kosten van het Nederlandse asfalt dekken is maar de vraag. Als je de kosten van het wegennet alhier echt bedrijfsmatig berekent dan zouden we schrikken -- vgl de tol-prijzen die geprivatiseerde partijen rekenen.
(Da's dan wel weer een goede reden om een 4x4 aan te schaffen :) )
Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?
Lucas van Lierop schrijft:
Die regeling is bijzonder actueel en erg succesvol. Doel is namelijk het gebruik van dit soort "zuinige" auto's te bevorderen en dat lukt prima.
Ik graag nog even opmerkingen dat ik vind dat belastingvoordeel (tot wel 100%!) voor kleine zuinige auto's er ook afgeschaft mag worden. Nu betalen wij ook voor toyota aygo's etc terwijl die ook het asfalt verslijten etc. Moet er wel bijzeggen dat ik niet weet of ie regeling nog helemaal actueel is.
Die regeling is bijzonder actueel en erg succesvol. Doel is namelijk het gebruik van dit soort "zuinige" auto's te bevorderen en dat lukt prima.
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten