tim schrijft:
Landmarcs schrijft:
Of de huidige accijnzen de kosten van het Nederlandse asfalt dekken is maar de vraag. Als je de kosten van het wegennet alhier echt bedrijfsmatig berekent dan zouden we schrikken -- vgl de tol-prijzen die geprivatiseerde partijen rekenen.
(Da's dan wel weer een goede reden om een 4x4 aan te schaffen :) )
Die vergelijking gaat niet geheel op, voor zover ik weet zijn we als automobilist nog steeds een netto betaler, het brengt meer op dan dat het kost.
Daarnaast is het uiteraard wel zo dat een commerciële marktpartij wil verdienen op zijn weginvestering.
Een overheid zou niet mogen verdienen/overhouden aan de weg, daar het een algeheel maatschappelijk niet meer weg te denken belang is dat we het stelsel hebben.
Een land zonder wegennet is teruggaan naar het stenentijdperk.
Wel weer een extra reden om een landrover te hebben :unsure:
Tja, zoals ik al schreef: Of we netto betaler zijn hangt erg af van het al dan niet meenemen van diverse kosten en van de manier van het berekenen van de kostprijs.
Ook als je de commerciële winst van de geprivatiseerde tol meeneemt in de vergelijking blijft het duidelijk dat een serieuze betaling van wat een weg kost veel hoger ligt als we zouden hopen.
Even als voorbeeldje aan de heel andere kant van het kostenplaatje, namelijk de locale verkeers-infrastructuur: Bij iedere inrichtings-ontwikkeling wordt de weg-infrastructuur grotendeels (of helemaal) uit de exploitatie betaalt, dus als je een huis koopt betaal je de weg voor je deur maar ook betaal je mee aan de rotonde om de hoek etc. Het onderhoud van die weg betaal je vervolgens weer grotendeels via de OZB. Dit soort infrastructuur wordt dus niet betaald door uit de "wegenbelasting".
En dat op gemeentelijk niveau de kosten leuk kunnen doortikken kan je zien aan de Belgische gemeente Hasselt: Daar is het experiment gedaan met gratis OV .... en dat kon makkelijk betaald worden door de mindere uitgaven tgv. minder asfalt omdat er met minder auto's minder asfalt nodig bleek. (Hier in Nederland lukt dit niet omdat de OV-geldstroom in een keurslijf zit.)
Groeten MarcS