wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
marcenvon
Berichten: 426
Lid geworden op: 24 Okt 2011, 10:11
Locatie: Warmenhuizen

Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?

Berichtdoor marcenvon » 25 Sep 2012, 10:28

Lucas van Lierop schrijft:
Ik graag nog even opmerkingen dat ik vind dat belastingvoordeel (tot wel 100%!) voor kleine zuinige auto's er ook afgeschaft mag worden. Nu betalen wij ook voor toyota aygo's etc terwijl die ook het asfalt verslijten etc. Moet er wel bijzeggen dat ik niet weet of ie regeling nog helemaal actueel is.


Dat belastingvoordeel op kleine zuinige auto's heeft niets te maken met het verslijten van het asfalt. Je betaalt namelijk geen wegenbelasting, maar motorrijtuigenbelasting, dus voor het hebben van een auto, niet voor het gebruik maken van de weg.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Dixo
Berichten: 557
Lid geworden op: 16 Nov 2011, 20:07

Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?

Berichtdoor Dixo » 25 Sep 2012, 10:35

Landmarcs schrijft:


Daarnaast is een autoweg-vignet weer niet kilometer/tijd/snelheids-afhankelijk dus weer "oneerlijk".


Een liter brandstof is toch ook prima kilometer/snelheids/dorstigheidvandeauto-afhankelijk? Een onzuinige auto is meer verbruik per kilometer, veel kilometers maken is meer liters verbruiken, en het gaspedaal dieper intrappen leidt tot meer verbruik.

Het grootste deel van de brandstof per liter gaat naar de overheid. Prima toch?

Blijkbaar zijn we erg gastvrij voor mensen en dus weggebruikers uit andere landen. Geen enkel probleem, maar die kunnen er toch ook best eens voor betalen als ze ervan gebruik maken? Kun je wel allemaal dure portalen neerzetten met falende computersystemen van de overheid en miljoenenbegrotingen tot gevolg, maar waarom niet gewoon een simpel en beproefd systeem wat door andere landen al jaren wordt gebruikt overnemen?

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?

Berichtdoor tim » 25 Sep 2012, 10:40

De reden dat het succesvol is, ligt primair in het financieele aspect.
De gemiddelde bezitter van zo'n electro auto weet geen snars van de werkelijke belasting qwa milieu.
Net zogoed als dat de gemiddelde nederlander niet de samenstelling van een marsreep kent.

Die electro auto die van dezelfde snelweg gebruikt maakt als ik met m'n dieselauto; "verbruikt" hij geen asfalt, en al het bijbehorende onderhoud??
Waar gaat het om?:je betaalt voor datgene waar je gebruik van maakt, namelijk de weg.
Wat doet het er toe wat voorn soort aandrijving je hebt?
Voor mijn part heb je 10 HDAD smurfen onder je motorkap liggen die je vooruit brengen.

Maar zoals alles in nederland geregeld is, er zit totaal geen rode lijn uiteindelijk in.
Uber hapsnap beleid, ver verwijderd van logica en rechtvaardigheid in de zin dat dingen fair geregeld zijn.

Want waarom de KLM als commercieel bedrijf geen accijns op z'n kerozine betaald en ik als burger/zelfstandige wel, leg het maar uit.


We maken een wet, en er volgen 806 uitzonderingen.
Met als netto effect dat er geen touw aan vast te knopen is.

Oorzaak en gevolgtrekking wordt structureel met het badwater weggegooid.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?

Berichtdoor tim » 25 Sep 2012, 10:46

marcenvon schrijft:
Je betaalt namelijk geen wegenbelasting, maar motorrijtuigenbelasting, dus voor het hebben van een auto, niet voor het gebruik maken van de weg.

Marc


Ja, en wat doe je vervolgens met die auto, in je linkerbovenkeukenkastje parkeren??
Whats in a name?
Natuurlijk is het wegenbelasting, in de praktijk.
Woordspelletjes.
En hoe zwaarder je voertuig, hoe meer je betaalt, vanuit de aanname dat je dan meer "weg" verbruikt/verslijt.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?

Berichtdoor tim » 25 Sep 2012, 11:02

Landmarcs schrijft:


Of de huidige accijnzen de kosten van het Nederlandse asfalt dekken is maar de vraag. Als je de kosten van het wegennet alhier echt bedrijfsmatig berekent dan zouden we schrikken -- vgl de tol-prijzen die geprivatiseerde partijen rekenen.
(Da's dan wel weer een goede reden om een 4x4 aan te schaffen :) )


Die vergelijking gaat niet geheel op, voor zover ik weet zijn we als automobilist nog steeds een netto betaler, het brengt meer op dan dat het kost.
Daarnaast is het uiteraard wel zo dat een commercieele marktpartij wil verdienen op zijn weginvestering.
Een overheid zou niet mogen verdienen/overhouden aan de weg, daar het een algeheel maatschappelijk niet meer weg te denken belang is dat we het stelsel hebben.
Een land zonder wegennet is teruggaan naar het stenentijdperk.

Wel weer een extra reden om een landrover te hebben :unsure:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2012, 11:28

tim schrijft:
Landmarcs schrijft:


Of de huidige accijnzen de kosten van het Nederlandse asfalt dekken is maar de vraag. Als je de kosten van het wegennet alhier echt bedrijfsmatig berekent dan zouden we schrikken -- vgl de tol-prijzen die geprivatiseerde partijen rekenen.
(Da's dan wel weer een goede reden om een 4x4 aan te schaffen :) )


Die vergelijking gaat niet geheel op, voor zover ik weet zijn we als automobilist nog steeds een netto betaler, het brengt meer op dan dat het kost.
Daarnaast is het uiteraard wel zo dat een commerciële marktpartij wil verdienen op zijn weginvestering.
Een overheid zou niet mogen verdienen/overhouden aan de weg, daar het een algeheel maatschappelijk niet meer weg te denken belang is dat we het stelsel hebben.
Een land zonder wegennet is teruggaan naar het stenentijdperk.

Wel weer een extra reden om een landrover te hebben :unsure:


Tja, zoals ik al schreef: Of we netto betaler zijn hangt erg af van het al dan niet meenemen van diverse kosten en van de manier van het berekenen van de kostprijs.
Ook als je de commerciële winst van de geprivatiseerde tol meeneemt in de vergelijking blijft het duidelijk dat een serieuze betaling van wat een weg kost veel hoger ligt als we zouden hopen.

Even als voorbeeldje aan de heel andere kant van het kostenplaatje, namelijk de locale verkeers-infrastructuur: Bij iedere inrichtings-ontwikkeling wordt de weg-infrastructuur grotendeels (of helemaal) uit de exploitatie betaalt, dus als je een huis koopt betaal je de weg voor je deur maar ook betaal je mee aan de rotonde om de hoek etc. Het onderhoud van die weg betaal je vervolgens weer grotendeels via de OZB. Dit soort infrastructuur wordt dus niet betaald door uit de "wegenbelasting".

En dat op gemeentelijk niveau de kosten leuk kunnen doortikken kan je zien aan de Belgische gemeente Hasselt: Daar is het experiment gedaan met gratis OV .... en dat kon makkelijk betaald worden door de mindere uitgaven tgv. minder asfalt omdat er met minder auto's minder asfalt nodig bleek. (Hier in Nederland lukt dit niet omdat de OV-geldstroom in een keurslijf zit.)


Groeten MarcS

marcenvon
Berichten: 426
Lid geworden op: 24 Okt 2011, 10:11
Locatie: Warmenhuizen

Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?

Berichtdoor marcenvon » 25 Sep 2012, 11:56

tim schrijft:
marcenvon schrijft:
Je betaalt namelijk geen wegenbelasting, maar motorrijtuigenbelasting, dus voor het hebben van een auto, niet voor het gebruik maken van de weg.

Marc


Ja, en wat doe je vervolgens met die auto, in je linkerbovenkeukenkastje parkeren??
Whats in a name?
Natuurlijk is het wegenbelasting, in de praktijk.
Woordspelletjes.
En hoe zwaarder je voertuig, hoe meer je betaalt, vanuit de aanname dat je dan meer "weg" verbruikt/verslijt.


Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben, maar dat is wel de interpretatie van de wetgever waardoor hij zuinigere auto's dat voordeel kan geven.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?

Berichtdoor R1200C » 25 Sep 2012, 15:19

marcenvon schrijft:
tim schrijft:
marcenvon schrijft:
Je betaalt namelijk geen wegenbelasting, maar motorrijtuigenbelasting, dus voor het hebben van een auto, niet voor het gebruik maken van de weg.

Marc


Ja, en wat doe je vervolgens met die auto, in je linkerbovenkeukenkastje parkeren??
Whats in a name?
Natuurlijk is het wegenbelasting, in de praktijk.
Woordspelletjes.
En hoe zwaarder je voertuig, hoe meer je betaalt, vanuit de aanname dat je dan meer "weg" verbruikt/verslijt.


Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben, maar dat is wel de interpretatie van de wetgever waardoor hij zuinigere auto's dat voordeel kan geven.

Marc


Ga me niet vertellen dat jullie niet snappen dat deze regeling verdwijnt als iedereen in een "fiscaal aantrekkelijke" auto rijdt. Nu al worden de regels aangescherpt en is er zowat elk kwartaal weer een aantal auto's dat in een hogere bijtellingscategorie valt. Het gaat hier puur om de bevordering, niet om het kostendekkend krijgen.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?

Berichtdoor Edward » 25 Sep 2012, 15:32

R1200C schrijft:
marcenvon schrijft:
tim schrijft:
marcenvon schrijft:
Je betaalt namelijk geen wegenbelasting, maar motorrijtuigenbelasting, dus voor het hebben van een auto, niet voor het gebruik maken van de weg.

Marc


Ja, en wat doe je vervolgens met die auto, in je linkerbovenkeukenkastje parkeren??
Whats in a name?
Natuurlijk is het wegenbelasting, in de praktijk.
Woordspelletjes.
En hoe zwaarder je voertuig, hoe meer je betaalt, vanuit de aanname dat je dan meer "weg" verbruikt/verslijt.


Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben, maar dat is wel de interpretatie van de wetgever waardoor hij zuinigere auto's dat voordeel kan geven.

Marc


Ga me niet vertellen dat jullie niet snappen dat deze regeling verdwijnt als iedereen in een "fiscaal aantrekkelijke" auto rijdt. Nu al worden de regels aangescherpt en is er zowat elk kwartaal weer een aantal auto's dat in een hogere bijtellingscategorie valt. Het gaat hier puur om de bevordering, niet om het kostendekkend krijgen.



De minister heeft open en bloot toegegeven dat de regeling onbetaalbaar is door z'n succes. Dat is echter de standaard spagaat van de overheid. Zo iedereen de waarschuwing ter harte nemen en stoppen met roken dan hadden we heel veel accijns tekort en een hoop werkelozen erbij. Idem met de snelheidsboetes, wil je de overheid echt naaien (en dus jezelf) ben dan eens een jaar collectief gehoorzaam.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:wat zijn redelijke voorwaarden voor MRB vrij?

Berichtdoor R1200C » 25 Sep 2012, 15:39

Edward schrijft:
De minister heeft open en bloot toegegeven dat de regeling onbetaalbaar is door z'n succes. Dat is echter de standaard spagaat van de overheid. Zo iedereen de waarschuwing ter harte nemen en stoppen met roken dan hadden we heel veel accijns tekort en een hoop werkelozen erbij. Idem met de snelheidsboetes, wil je de overheid echt naaien (en dus jezelf) ben dan eens een jaar collectief gehoorzaam.


Ach, ik rook en ik drink niet en als ik D'n Harrie zou gaan rijden krijg ik ook geen CJIB fanmail meer. Dus mezelf naaien is wat lastig zo :laugh:
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten