Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
arjan_de_jong

Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor arjan_de_jong » 10 Sep 2012, 18:00

We gaan maar hopen dat het zo ver niet gaat komen!

Wij rijden max iets van 2000 km per jaar met de landrover. Hij is er echt voor er bij en voor de fun. Belasting betalen we al genoeg voor de Volvo op LPG (330 euro per kwartaal...)

Mensen met een oldtimer gaan waarschijnlijk wegenbelasting betalen
PvdA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie willen dat mensen met een oldtimer wegenbelasting gaan betalen. Het CDA wil dat voor mensen met een auto die jonger is dan 1959. Nu zijn alle auto’s van 1986 of eerder nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Het CDA wil met haar maatregel 100 miljoen euro extra belastinginkomsten realiseren. De andere partijen boeken 200 miljoen euro in. Eerder leidde pogingen om wegenbelasting in te voeren voor oldtimers tot protest. De afgelopen maanden gingen in Den Haag echter weer stemmen op om de vrijstelling af te schaffen, omdat een toevloed van oldtimers uit het buitenland slecht zou zijn voor het milieu.

bron: http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/09_september/07/binnenland/over-veel-maatregelen-zijn-partijen-het-al-eens.xml
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.

Re: Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor Roger B. » 10 Sep 2012, 18:06

tja.... dan weet je wat je NIET moet stemmen lijkt me, als je belastingvrije oldtimers primair belang vindt....
gone

Edward

Re: Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor Edward » 10 Sep 2012, 18:18

Die belastingopbrengst van 100 tot zelfs wel 200 miljoen is natuurlijk ook dagdromen. Dat bedrag gaat er wel door, maar dan aan afschrijving op de auto's die verkocht gaan worden omdat men ze gewoon niet meer kan betalen. Dat zag je ook bij het grijs kenteken, mensen verkochten hun wagen met dik verlies omdat ze de mrb niet langdurig konden opbrengen en dus maar meteen een andere oplossing kozen.

Idd hopen dat de soep niet zo heet wordt gegeten.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Quink

Re:Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor Quink » 10 Sep 2012, 19:22

Als dat door zou gaan denk ik dat wij onze Landrover weg zullen doen. Rijden er ook tamelijk weinig mee (3-3500/jaar of zo), dus dat worden dan wel verdraaid dure km's..... :(

Maar goed, het is gelukkig nog niet zo ver. Vraag me sowieso af, het probleem is dat er steeds meer oude auto's rondrijden die dagelijks gebruikt worden. Zegt men. Waarom dan niet gewoon de vrijstelling gebonden aan een max. aantal km's?

Of helemaal geen MRB meer, maar verrekend via de benzineprijs. Niet dat er niet al genoeg belasting op zit, maar toch. :huh:

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 10 Sep 2012, 20:12

arjan_de_jong schrijft:
Wij rijden max iets van 2000 km per jaar met de landrover. Hij is er echt voor er bij en voor de fun. Belasting betalen we al genoeg voor de Volvo op LPG (330 euro per kwartaal...)

Dat valt toch best mee, betaal een stuk meer voor de 307sw en de 110 beide op diesel :P

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Sep 2012, 20:26

Quink schrijft:
Waarom dan niet gewoon de vrijstelling gebonden aan een max. aantal km's?

Of helemaal geen MRB meer, maar verrekend via de benzineprijs. Niet dat er niet al genoeg belasting op zit, maar toch. :huh:

km gebonden vrijstelling is praktisch bijna niet te checken, terugdraaien, losgekoppelde teller en noem maar op...te fraude gevoelig

mrb in brandstof kost grensstreek tankstations de kop omdat er dan in het buitenland getankt gaat worden
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Sep 2012, 20:35

arjan_de_jong schrijft:

Quink schrijft:
Als dat door zou gaan denk ik dat wij onze Landrover weg zullen doen. Rijden er ook tamelijk weinig mee (3-3500/jaar of zo), dus dat worden dan wel verdraaid dure km's..... :(

Maar goed, het is gelukkig nog niet zo ver. Vraag me sowieso af, het probleem is dat er steeds meer oude auto's rondrijden die dagelijks gebruikt worden. Zegt men. Waarom dan niet gewoon de vrijstelling gebonden aan een max. aantal km's?

Opcenten op de literprijs en/of een kilometerheffing zijn verreweg te verkiezen boven de huidige MRB !

Om de mopperaars even voor te zijn: als die kilometer-beprijzing zwaar op de maag ligt voor die momenten dat je in de file staat ... met de moderne techniek is het probleemloos mogelijk de kilometerbeprijzing niet alleen van plaats en tijd afhankelijk te maken maar ook afhankelijk van de gereden (gemiddelde) snelheid.
Wat mij betreft kan dan de snelheidsboete grotendeels vervallen en vervangen worden door een belasting-top-tarief (maar ik vrees dat ik nu weer geen handen op elkaar krijg en ipv klappen krijg).

Het is natuurlijk zuur om belasting te moeten betalen, of het nu MRB, BPM, accijns of kilometerbeprijzing is maar een beprijzing door een combi van accijns enkilometers is wel het eerlijkst: Wie dagelijks in de spits rijdt (en dus op die momenten dat de wegcapaciteit knellend is) betaalt meer als wie buiten de spits en/of buiten de randstad rijdt. Bij vliegtuig-tickets vinden we dit soort beprijzing al jaren heel gewoon.
En wij zijn Old-Timer ook echt zuinig als Oldie berijdt die hoeft met zo'n tarifering ook niet te schrikken (dit was ooit de achtergrond van de vrijstelling: de Old-Timer regeling vindt zijn oorsprong in de gedachte dat een Old-Timer nauwelijks kilometers maakt).
Sterker nog, een kilometer-beprijzing ipv MRB en BPM maakt het hebben van een "andere" auto naast de alledaagse alleen maar interessanter.

Groeten MarcS

Quink

Berichtdoor Quink » 10 Sep 2012, 20:50

Roger B. schrijft:
mrb in brandstof kost grensstreek tankstations de kop omdat er dan in het buitenland getankt gaat worden

Daar geloof ik niet zo in. Woon het grootste deel van mijn leven in de grensstreek nabij Duitsland, en ondanks het soms tamelijk forse verschil in benzineprijs heb ik niet veel tankstations in Nl net over de grens zien verdwijnen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Sep 2012, 20:54

ben volledig voorstander van belasting op gebruik ipv belasting op bezit, alleen was de kilometer heffing zoals die een paar jaar geleden voorgesteld werd bij de tarieven die bij aanvang gehanteerd werden voor iemand die 20.000 per jaar rijdt met een middenklasser al een verdubbeling, en ze wisten vooraf al dat in een aantal jaren het tarief bijna zou verdrievoudigen.... dat is dan dus gewoon nog meer melken uit de heilige koe... daarnaast was het geplande kastje in de auto een potentieel drama vwb privacybescherming, en werden er absurde strafmaatregelen gesteld voor rijden met een niet werkend systeem (want hoe weet je als bestuurder dat het ding niet naar behoren werkt)

kortom.... gebruiksbelasting JA, maar wel zonder extreme lastenverzwaring en praktisch handhaafbaar
gone

Quink

Berichtdoor Quink » 10 Sep 2012, 20:56

Landmarcs schrijft:

Het is natuurlijk zuur om belasting te moeten betalen,

Het belasting betalen an sich heb ik niet zo'n probleem mee. Maar idd dan wel een belastingtarief aangepast aan het gebruik. ;)

Terug naar “Kroeg”