arjan_de_jong schrijft:
Wij rijden max iets van 2000 km per jaar met de landrover. Hij is er echt voor er bij en voor de fun. Belasting betalen we al genoeg voor de Volvo op LPG (330 euro per kwartaal...)
Quink schrijft:
Als dat door zou gaan denk ik dat wij onze Landrover weg zullen doen. Rijden er ook tamelijk weinig mee (3-3500/jaar of zo), dus dat worden dan wel verdraaid dure km's..... :(
Maar goed, het is gelukkig nog niet zo ver. Vraag me sowieso af, het probleem is dat er steeds meer oude auto's rondrijden die dagelijks gebruikt worden. Zegt men. Waarom dan niet gewoon de vrijstelling gebonden aan een max. aantal km's?
Of helemaal geen MRB meer, maar verrekend via de benzineprijs. Niet dat er niet al genoeg belasting op zit, maar toch. :huh:
Opcenten op de literprijs en/of een kilometerheffing zijn verreweg te verkiezen boven de huidige MRB !
Om de mopperaars even voor te zijn: als die kilometer-beprijzing zwaar op de maag ligt voor die momenten dat je in de file staat ... met de moderne techniek is het probleemloos mogelijk de kilometerbeprijzing niet alleen van plaats en tijd afhankelijk te maken maar ook afhankelijk van de gereden (gemiddelde) snelheid.
Wat mij betreft kan dan de snelheidsboete grotendeels vervallen en vervangen worden door een belasting-top-tarief (maar ik vrees dat ik nu weer geen handen op elkaar krijg en ipv klappen krijg).
Het is natuurlijk zuur om belasting te moeten betalen, of het nu MRB, BPM, accijns of kilometerbeprijzing is maar een beprijzing door een combi van accijns enkilometers is wel het eerlijkst: Wie dagelijks in de spits rijdt (en dus op die momenten dat de wegcapaciteit knellend is) betaalt meer als wie buiten de spits en/of buiten de randstad rijdt.
Bij vliegtuig-tickets vinden we dit soort beprijzing al jaren heel gewoon.
En wij zijn Old-Timer ook echt zuinig als Oldie berijdt die hoeft met zo'n tarifering ook niet te schrikken (dit was ooit de achtergrond van de vrijstelling: de Old-Timer regeling vindt zijn oorsprong in de gedachte dat een Old-Timer nauwelijks kilometers maakt).
Sterker nog, een kilometer-beprijzing ipv MRB en BPM maakt het hebben van een "andere" auto naast de alledaagse alleen maar interessanter.
Groeten MarcS