Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor R1200C » 25 Sep 2012, 10:19

fenix2 schrijft:
Er is feitelijk maar 1 toekomst voor auto's en dat is electrisch met opwekking uit niet vervuilende bronnen (wind/zon, waterstof icm brandstofcel ed)


Niet mee eens. Electrisch is een bijzonder inefficiente manier voor vervoer. Er gaat tijdens het transport veel energie verloren, het "vullen" van de auto kost veel tijd, de accutechnologie is bijzonder milieu onvriendelijk om maar een paar zaken te noemen.

Een hoogenergetisch, makkelijk te transporteren en duurzaam te verkrijgen energiedrager zal de toekomst hebben. Daarbij zullen zaken als waterstof of biogassen eerder de slag winnen dan electrische oplossingen.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2012, 10:50

R1200C schrijft:
fenix2 schrijft:
Er is feitelijk maar 1 toekomst voor auto's en dat is electrisch met opwekking uit niet vervuilende bronnen (wind/zon, waterstof icm brandstofcel ed)


Niet mee eens. Electrisch is een bijzonder inefficiente manier voor vervoer. Er gaat tijdens het transport veel energie verloren, het "vullen" van de auto kost veel tijd, de accutechnologie is bijzonder milieu onvriendelijk om maar een paar zaken te noemen.

Een hoogenergetisch, makkelijk te transporteren en duurzaam te verkrijgen energiedrager zal de toekomst hebben. Daarbij zullen zaken als waterstof of biogassen eerder de slag winnen dan electrische oplossingen.


Qua efficiëntie is er meer te verbeteren.
Wat dacht je van die rijen hoogtepuntjes van technologie van stuk voor stuk 1 ton, bestuurd door een en al human error ...
We hebben daarvoor al veel langer iets dat OV heet .... en als we daar met z'n allen instappen (ook qua inspanning om deze vervoersvorm te optimaliseren) dan is er heel erg veel te winnen.

Wat mij betreft beginnen we ermee om met de wegenbelasting iedere belastingbetaler ook een OV-abonnement te geven -- pas dan wordt de keuze tussen auto of OV een "eerlijke".


Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor Roger B. » 25 Sep 2012, 11:41

voor jou is ov misschien werkbaar.... maar voor mij niet, ik heb veel gereedschap en materiaal bij me, mijn klanten wonen niet naast het station, of hebben een bushalte voor de deur.
gone

Gebruikersavatar
Marco 109
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Aug 2008, 16:25
Locatie: Emmer-Compascuum

Re:Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor Marco 109 » 25 Sep 2012, 12:41

Als je denk dat openbaar (of beter" collectief")vervoer de oplossing gaat zijn negeer je wel een aantal belangrijke ontwikkelingen in de maatschappij (zoals de ontwikkeling dat de mens in west europa steeds individueler wordt)

Openbaar vervoer vertrekt op een tijd die niet uitkomt, van een plek waar je niet bent, naar een plaats waar je niet moet zijn (en met mensen die je niet aanstaan, maar da's niet zo belangrijk)

Collectief vervoer is leuk in bevolkingsconcentraties (steden) waar ook veel werkplekken geconcentreerd zijn (bedrijfsterreinen en kantoorkolossen)maar een beetje meer " buiten" en dan werkt het niet, of het is heel duur.
Waarbij je je ook nog kunt afvragen of die trein/bus/tram/vliegtuig wel zoveel milieuwinst oplevert......
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor R1200C » 25 Sep 2012, 15:17

Landmarcs schrijft:
pas dan wordt de keuze tussen auto of OV een "eerlijke".


Dus "gratis" OV? Knul: op dit moment doet de NS er alles aan om de treinen tijdens de spits LEGER te krijgen. Denk je nou echt dat ons spoornet er op zit te wachten om nog meer auto's te gaan vervangen?

Daarnaast heb ik de keuze tussen OV en auto al lang gemaakt. Misschien dat jij het er wel voor over hebt maar ik vind 1 uur en 40 minuten per dag EXTRA reistijd een beetje overdreven voor hemelsbreed nog geen 40 km.

Komt bij dat je volgens mij nu niet de werkelijke km kosten betaalt als je met het OV gaat dus daar wordt je ook voor een deel door de staat gesponsord.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2012, 15:25

Roger B. schrijft:
voor jou is ov misschien werkbaar.... maar voor mij niet, ik heb veel gereedschap en materiaal bij me, mijn klanten wonen niet naast het station, of hebben een bushalte voor de deur.

Marco 109 schrijft:
Als je denk dat openbaar (of beter" collectief")vervoer de oplossing gaat zijn negeer je wel een aantal belangrijke ontwikkelingen in de maatschappij (zoals de ontwikkeling dat de mens in west europa steeds individueler wordt)

Openbaar vervoer vertrekt op een tijd die niet uitkomt, van een plek waar je niet bent, naar een plaats waar je niet moet zijn (en met mensen die je niet aanstaan, maar da's niet zo belangrijk)

Collectief vervoer is leuk in bevolkingsconcentraties (steden) waar ook veel werkplekken geconcentreerd zijn (bedrijfsterreinen en kantoorkolossen)maar een beetje meer " buiten" en dan werkt het niet, of het is heel duur.
Waarbij je je ook nog kunt afvragen of die trein/bus/tram/vliegtuig wel zoveel milieuwinst oplevert......


Ja, Ja, ik weet ook maar al te goed dat er bezwaren zijn aan OV, maar als ik iedere ochtend de files aanzie en daar 90% kantoorklerken zie die niet meer verplaatsen als zichzelf en een koffertje met obligate sinaasappel (en dus zo'n 1000 kg modale middenklasser) .... dan denk ik dat dat dus een stuk efficiënter kan.
Zelfs al stapt maar een beperkt percentage van die klerken in het OV ... dan is de weg ineens een heel stuk leger voor ons en die anderen die wel een goede reden hebben om in de auto te stappen.

En wat betreft het niet altijd even geweldig zijn van het OV: da's waar, maar da's deels ook de schuld van al die mensen die nooit in het OV stappen. Directe bussen en treinen gaan pas rijden als er genoeg vraag naar is. Zo rijdt er bijv. een aantal snelbussen tussen Amersfoort en Utrecht-Uithof omdat daar vraag naar is, en omdat die rijden is de vraag weer verder toegenomen. En als ik het even op mijzelf betrek: Ik moest geruime tijd op en neer naar Zwolle. Met een luxe vouwfiets en de trein deed ik dat sneller en minder gestressed als met de auto. Zonder vouwfiets was het OV overigens ineens een waardeloos alternatief, dus het komt ook aan op enige creativiteit van de kant van de reiziger.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor Edward » 25 Sep 2012, 15:29

Landmarcs schrijft:
Roger B. schrijft:
voor jou is ov misschien werkbaar.... maar voor mij niet, ik heb veel gereedschap en materiaal bij me, mijn klanten wonen niet naast het station, of hebben een bushalte voor de deur.

Marco 109 schrijft:
Als je denk dat openbaar (of beter" collectief")vervoer de oplossing gaat zijn negeer je wel een aantal belangrijke ontwikkelingen in de maatschappij (zoals de ontwikkeling dat de mens in west europa steeds individueler wordt)

Openbaar vervoer vertrekt op een tijd die niet uitkomt, van een plek waar je niet bent, naar een plaats waar je niet moet zijn (en met mensen die je niet aanstaan, maar da's niet zo belangrijk)

Collectief vervoer is leuk in bevolkingsconcentraties (steden) waar ook veel werkplekken geconcentreerd zijn (bedrijfsterreinen en kantoorkolossen)maar een beetje meer " buiten" en dan werkt het niet, of het is heel duur.
Waarbij je je ook nog kunt afvragen of die trein/bus/tram/vliegtuig wel zoveel milieuwinst oplevert......


Ja, Ja, ik weet ook maar al te goed dat er bezwaren zijn aan OV, maar als ik iedere ochtend de files aanzie en daar 90% kantoorklerken zie die niet meer verplaatsen als zichzelf en een koffertje met obligate sinaasappel (en dus zo'n 1000 kg modale middenklasser) .... dan denk ik dat dat dus een stuk efficiënter kan.
Zelfs al stapt maar een beperkt percentage van die klerken in het OV ... dan is de weg ineens een heel stuk leger voor ons en die anderen die wel een goede reden hebben om in de auto te stappen.

En wat betreft het niet altijd even geweldig zijn van het OV: da's waar, maar da's deels ook de schuld van al die mensen die nooit in het OV stappen. Directe bussen en treinen gaan pas rijden als er genoeg vraag naar is. Zo rijdt er bijv. een aantal snelbussen tussen Amersfoort en Utrecht-Uithof omdat daar vraag naar is, en omdat die rijden is de vraag weer verder toegenomen. En als ik het even op mijzelf betrek: Ik moest geruime tijd op en neer naar Zwolle. Met een luxe vouwfiets en de trein deed ik dat sneller en minder gestressed als met de auto. Zonder vouwfiets was het OV overigens ineens een waardeloos alternatief, dus het komt ook aan op enige creativiteit van de kant van de reiziger.

Groeten MarcS


Ook op het gebied van OV is innovatie mogelijk. Trein en bus opereren nu nog net als 100 jaar geleden met dat verschil dat betrouwbare velgremmen zijn ingeruild voor onbetrouwbare schijfremmen bij de trein.

Maar in het licht van deze discussie is die Wubbo Ockels ineens zo gek nog niet met z'n 'maatwerk Ov'..........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor R1200C » 25 Sep 2012, 15:37

Landmarcs schrijft:
Zelfs al stapt maar een beperkt percentage van die klerken in het OV ... dan is de weg ineens een heel stuk leger voor ons en die anderen die wel een goede reden hebben om in de auto te stappen.


Natuurlijk. Dus wel roepen dat anderen (lekker stigmatiserend "klerken" genoemd overigens) hun auto uit moeten maar zelf gewoon in de auto blijven zitten.

Verbeter de wereld begin bij jezelf!

Ik ben overigens al aan de rest van de wereld toe...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2012, 16:25

R1200C schrijft:
Landmarcs schrijft:
Zelfs al stapt maar een beperkt percentage van die klerken in het OV ... dan is de weg ineens een heel stuk leger voor ons en die anderen die wel een goede reden hebben om in de auto te stappen.


Natuurlijk. Dus wel roepen dat anderen (lekker stigmatiserend "klerken" genoemd overigens) hun auto uit moeten maar zelf gewoon in de auto blijven zitten.

Verbeter de wereld begin bij jezelf!

Ik ben overigens al aan de rest van de wereld toe...


Ha, Ha, :cheer: :laugh: :woohoo: Je hoeft maar een hengeltje uit te werpen en direct al iemand die hapt :laugh: .

Wie mij beter kent die weet dat ik graag, en soms zelfs tegen beter weten in, in de trein stap.

Ik had dat ons welbewust gebruikt omdat naar mijn idee maar iets te vaak gezegd wordt dat het OV geen alternatief is terwijl dan diegene die dat zegt zich baseert op bijv. die ene dag dat er zoveel sneeuw valt dat hij/zij zelf niet met de auto wil rijden. Zulke lieden zeggen dan: Nee, het OV is niks voor mij.

Ik ken ook van die kantoorklerken die een parkeerplaats claimen omdat zij carpoolen ... en dan als je navraagt blijkt dat ze met hun wederhelft carpoolen tussen Zoetermeer en Den Haag en dus op grond van dit carpoolen recht hebben op een gesubsidieerde parkeerplaats (als er nu ergens vlot en zinvol OV rijdt dan is het wel tussen Zoetermeer en Den Haag). En ja hoor, het gaat hier gewoon om "kantoorklerken", dwz werkzaam op een kantoor en daar vooral bezig met schuiven van papier en/of het bezighouden van collega's. (Ik heb me ook wel eens met dit soort klerkenwerk beziggehouden.)

En ja, ik ken ook de uitslag van een OV-stimulerings-traject met duur ingehuurde externen (die vast met de auto kwamen). Voor een brave ambtenaar die langzaamaan 99% van de tijd met de trein kwam omdat het traject Abcoude - Den Haag ipv 45 minuten vaak anderhalf uur of langer nam was het advies ...... Ja, Ja, je raad het al: Er is geen alternatief, reis met de auto, er zijn geen carpoolers. En dat terwijl de trein-reis Abcoude - Den Haag ± een uur neemt, zowel heen als terug, en dat er bovendien indertijd een doorgaande trein reed van Abcoude naar Den Haag.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor Edward » 25 Sep 2012, 16:33

Landmarcs schrijft:
R1200C schrijft:
Landmarcs schrijft:
Zelfs al stapt maar een beperkt percentage van die klerken in het OV ... dan is de weg ineens een heel stuk leger voor ons en die anderen die wel een goede reden hebben om in de auto te stappen.


Natuurlijk. Dus wel roepen dat anderen (lekker stigmatiserend "klerken" genoemd overigens) hun auto uit moeten maar zelf gewoon in de auto blijven zitten.

Verbeter de wereld begin bij jezelf!

Ik ben overigens al aan de rest van de wereld toe...


Ha, Ha, :cheer: :laugh: :woohoo: Je hoeft maar een hengeltje uit te werpen en direct al iemand die hapt :laugh: .

Wie mij beter kent die weet dat ik graag, en soms zelfs tegen beter weten in, in de trein stap.

Ik had dat ons welbewust gebruikt omdat naar mijn idee maar iets te vaak gezegd wordt dat het OV geen alternatief is terwijl dan diegene die dat zegt zich baseert op bijv. die ene dag dat er zoveel sneeuw valt dat hij/zij zelf niet met de auto wil rijden. Zulke lieden zeggen dan: Nee, het OV is niks voor mij.

Ik ken ook van die kantoorklerken die een parkeerplaats claimen omdat zij carpoolen ... en dan als je navraagt blijkt dat ze met hun wederhelft carpoolen tussen Zoetermeer en Den Haag en dus op grond van dit carpoolen recht hebben op een gesubsidieerde parkeerplaats (als er nu ergens vlot en zinvol OV rijdt dan is het wel tussen Zoetermeer en Den Haag). En ja hoor, het gaat hier gewoon om "kantoorklerken", dwz werkzaam op een kantoor en daar vooral bezig met schuiven van papier en/of het bezighouden van collega's. (Ik heb me ook wel eens met dit soort klerkenwerk beziggehouden.)

En ja, ik ken ook de uitslag van een OV-stimulerings-traject met duur ingehuurde externen (die vast met de auto kwamen). Voor een brave ambtenaar die langzaamaan 99% van de tijd met de trein kwam omdat het traject Abcoude - Den Haag ipv 45 minuten vaak anderhalf uur of langer nam was het advies ...... Ja, Ja, je raad het al: Er is geen alternatief, reis met de auto, er zijn geen carpoolers. En dat terwijl de trein-reis Abcoude - Den Haag ± een uur neemt, zowel heen als terug, en dat er bovendien indertijd een doorgaande trein reed van Abcoude naar Den Haag.

Groeten MarcS



Wel op een ander spoor, maar ja.

Mijn vrouw reist al anderhalf jaar van Onstwedde naar Eindhoven voor een klus. In Assen de trein naar Eindhoven, laptop open en lekker werken. Probeer dat eens met de auto. Zowel qua kosten als qua comfort kan daar geen auto tegenop.

Daarbij moet dan wel weer aangetekend worden dat ik haar naar assen breng en ophaal. We hebben een tijd een 106 gehad als stationsfiets, maar ook daar blijft weinig van over na frequent een week op een parkeerplaats.

De trein heeft zeker z'n voordelen, maar zonder auto als aanvulling is het bijna niet te doen. Zeker niet in een gebied als het onze. De bus doet er 1.5 uur over om hier te komen mét een overstap en wachttijd zonder bushokje en dan staat de dichtstbijzijnde bushalte op 25 minuten lopen.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten