Quink schrijft:
Lucas van Lierop schrijft:Je hoort het al van mij mag die vrijstelling er af, gelijke monikken gelijke kappen.
Ben benieuwd naar je definitie van gelijke monniken. Mijns inziens is er toch nogal een verschil tussen het dagelijks gebruik van een auto (al dan niet 25+ jaar oud), en auto's waar een paar 1000 km/jaar mee wordt gereden. Tikje merkwaardig om dat als gelijkwaardig te zien.
Tja, één van de problemen is dat "diezelfde mensen" (dwz ik zie gelijksoortige argumenten mbt een alwetende overheid, vrijheidsbeperking, etc) nog niet zo lang geleden de kilometer-beprijzing hebben gefrustreerd. Met een eerlijke kilometerbeprijzing (waarin wat mij betreft ook de gereden snelheid meeweegt, en liefst ook de "Leeuwarden-toeslag" automatisch meegenomen wordt) zijn de eerlijke weinig-rijders alleen maar beter af, en worden de "ik koop lekker een belastingvrije en knap die op als nieuw en betaal lekker puh helemaal niks voor die 30.000-40.000 km per jaar" mensen gewoon goed aangeslagen. Met een dergelijk systeem is de perverse prikkel om toch maar veel kilometers te maken met een oude roethoester ineens gereduceerd tot een marginaal gekietel (nl het plezier van die paar echte hobbisten).
En dan wat betreft de gelijke monniken en verworven rechten en of "afspraak is afspraak" (zoals onze lachende premier zo nu en dan uitroept):
In de pensioenen wordt genadeloos gesnoeid, inmiddels al enige tijd ... ja, ja, bijna ongemerkt ... is de afspraak dat wie voor 2015 65 wordt kan rekenen op een partner AOW, wie na 1950 geboren was moest dus sparen (dat was indertijd "Een slimme meid is op haar toekomst voorbereidt") ineens terzijde geschoven ... en dat dus voor mensen die daarvoor niet meer kunnen sparen oid. Iets vergelijkbaars in de gezondheidszorg, wie al een halve eeuw ziek is en vroeger goedkope pillen ook nog eens 100% vergoed kreeg mag dankzij de farmaceutische industrie-monopolies en dankzij een eigen een steeds hoger risico ieder jaar zowel die pharmaceutische industrie als de begroting spekken.
(Overigens ook hier geldt: of het nu eigen risico is of verzekerd ... iemand gaat het betalen, de rekening wordt verlegd maar we zijn niet goedkoper uit .... dat geldt dus ook voor het schuiven met MRB, en andere belastingen.)
Aan de andere kant doen we nog steeds spastisch mbt de hypotheek-rente-aftrek waarmee uiteindelijk de huizenprijzen hoog gehouden worden en dus helemaal aan het eind van de rit de banken worden gesubsidieerd. (Versta me goed, ik ben ook niet voor een koud beëindigen van deze aftrek, daarmee lopen de kosten - nl. het redden van alle banken - nog hoger op, maar lang een redelijke route aftoppen en vervolgens laten uitsterven is beter als vlgs "afspraak-is-afspraak" een hypotheek op de toekomst nemen.)
Uiteindelijk is het probleem een politiek probleem, en het grootste probleem met de politiek is dat de echte inhoudelijke argumenten gewoonlijk weinig gewicht hebben, de acute onderbuikgevoelens hebben steeds weer de overhand.
Dus oude auto's vervuilen en 130 km/u moet kunnen .... misschien is een goede uitruil dat je met een Old-Timer niet harder als 100 km/u mag (of dat je mag kiezen voor je eigen MRB-tarief afhankelijk van de max snelheid die je kan/wil gaan rijden?).
Groeten MarcS