Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Lucas van Lierop

Re:Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor Lucas van Lierop » 24 Sep 2012, 07:51

Voor mij is een kasteel in frankrijk met een zwembad en een harem van beelschone vrouwen ook een lange wens geweest, zit er niet in met mijn inkomen en de belastingdienst heeft daar niet eens een mooie regeling voor...

goed... wat ik wil zeggen is dat je nou niet alles kan hebben en mrb vrijstelling is nou eenmaal geen verworven recht. Ik betaal ook gewoon en flink ook. Ander voorbeeld mijn huis is al 100 jaar oud maar gek genoeg moet ik nog steeds OZB betalen.

Je hoort het al van mij mag die vrijstelling er af, gelijke monikken gelijke kappen.

Groet
Lucas

fenix2 schrijft:
en terug on-topic ...

Voor mij is landrover rijden een lange wens geweest die alleen te doen is met een oude belastingvrije diesel waar ik zelf veel aan sleutel. Elke prive kilometer die ik rij is hobby rijden en dus verantwoord om de laro voor te gebruiken. Zo hobby ik alleen wel makkelijk rond de 15000 km per jaar naast de 45000 per jaar voor mijn werk (met bedrijfsauto van de baas, een euro-5 norm diesel).
Overigens is mijn laro uit 1975, dit jaar in NL op kenteken gekomen en bij aanschaf een map erbij met bonnetjes en tax-discs teruggaand tot 1989. Tijdens de renovatie van de heaterbox vond ik nog wat onderdeel bonnetjes van toen de auto in de fabriek in elkaar gesleuteld werd. Als dat geen historie is :)
Voor de auto is van 1975 tot 2004 road-tax betaald en heeft wat mij betreft ruimschoots een belastingvrije oude dag verdiend.

Als MRB vrijstelling komt te vervallen voor klassiekers, ben ik aangewezen op niet zo piep jonge bescheiden grijze benzine muizen en kan ik alleen nog maar kijken naar het echte gereedschap.

De huidige regeling vind ik prima met een mooie overgangsregeling vanuit de oude situatie. Laat ze er in den haag nu maar lekker vanaf blijven..... go FEHAC go :D

groetjes, Fenna
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Sep 2012, 09:09

en dan nog......dat voor een auto roadtax betaald is.....heeft de nl regering en dus nederland geen cent van gezien..... als je dat als grondslag wil nemen dan ben je ook gelijk van die importstroom oude auto's af.....eerst in nl 25 jaar belasting inkomsten betaald hebben voor vrijstelling zou dan ook een optie zijn om de import van belastingvoordeelauto's een halt toe te roepen. eventueel kun je dan nog een tweede grens van bijv. 50 jaar stellen waarbij ook een import belasting vrij is, zodat de heel oude echte oldtimers wel nog houdbaar zijn voor de hobby
gone

Quink

Berichtdoor Quink » 24 Sep 2012, 09:49

Lucas van Lierop schrijft:
Je hoort het al van mij mag die vrijstelling er af, gelijke monikken gelijke kappen.

Ben benieuwd naar je definitie van gelijke monniken. Mijns inziens is er toch nogal een verschil tussen het dagelijks gebruik van een auto (al dan niet 25+ jaar oud), en auto's waar een paar 1000 km/jaar mee wordt gereden. Tikje merkwaardig om dat als gelijkwaardig te zien.

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 24 Sep 2012, 09:56

Ik rijdt alleen maar hobbymatig, ik ga op de fiets naar werk, supermarkt etc en ik betaal wel gewoon (Disco Diesel). Dan schuurt het dat er mensen zijn met een 'oude' auto die volledig is opgeknapt, nieuwe motor etc etc. daar heel veel mee rijden en nergens voor betalen, en ja die zijn er zat.

Groet
Lucas

Quink

Berichtdoor Quink » 24 Sep 2012, 10:19

Dan schuurt het dat er mensen zijn met een 'oude' auto die volledig is opgeknapt, nieuwe motor etc etc. daar heel veel mee rijden

Ben ik ook zeker met je eens. Mede door dergelijk gebruik komt de regeling ook in gevaar denk ik. Maar ik ben het oneens met je m.b.t. het "gelijke monniken" verhaal. Het gaat over compleet verschillend gebruik van een auto, dus geenzins "gelijk".

Dat je een auto hebt waarvoor je wel wegenbelasting moet betalen terwijl je er weinig gebruik van maakt is idd een tikje zuur, maar wel je eigen keuze natuurlijk. ;)

Dan zou misschien toch het eerlijkst zijn om de MRB te betalen op basis van km's die daadwerkelijk gereden worden, via de brandstof bijv.

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Sep 2012, 10:21

Lijkt me duidelijk dat ook onder de liefhebbers de wens er is om de "ontduikers" aan te pakken en de verzamelaars en hobbyrijders te sparen.

Kn toch niet heel moeilijk zijn om daar een nette regeling voor te verzinnen? :huh: :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 24 Sep 2012, 10:22

Klopt dat is zeker mijn eigen keuze, echter een oude land rover (want je kan ook een oude toyota 1.3 benzine gaan rijden) gaan rijden vanwege de mrb vrijstelling is ook een keuze. Betalen voor gebruik ipv bezit zou ik super vinden. Zo kan je gerust 20 old timers hebben zonder veel kosten. als je echter iedere dag op de A2 zit heb je pech (daar kunnen ze dan die 5 rijstroken van betalen).

Groet
Lucas

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Sep 2012, 10:52

Quink schrijft:

Ben benieuwd naar je definitie van gelijke monniken. Mijns inziens is er toch nogal een verschil tussen het dagelijks gebruik van een auto (al dan niet 25+ jaar oud), en auto's waar een paar 1000 km/jaar mee wordt gereden. Tikje merkwaardig om dat als gelijkwaardig te zien.

Tja, één van de problemen is dat "diezelfde mensen" (dwz ik zie gelijksoortige argumenten mbt een alwetende overheid, vrijheidsbeperking, etc) nog niet zo lang geleden de kilometer-beprijzing hebben gefrustreerd. Met een eerlijke kilometerbeprijzing (waarin wat mij betreft ook de gereden snelheid meeweegt, en liefst ook de "Leeuwarden-toeslag" automatisch meegenomen wordt) zijn de eerlijke weinig-rijders alleen maar beter af, en worden de "ik koop lekker een belastingvrije en knap die op als nieuw en betaal lekker puh helemaal niks voor die 30.000-40.000 km per jaar" mensen gewoon goed aangeslagen. Met een dergelijk systeem is de perverse prikkel om toch maar veel kilometers te maken met een oude roethoester ineens gereduceerd tot een marginaal gekietel (nl het plezier van die paar echte hobbisten).

En dan wat betreft de gelijke monniken en verworven rechten en of "afspraak is afspraak" (zoals onze lachende premier zo nu en dan uitroept):
In de pensioenen wordt genadeloos gesnoeid, inmiddels al enige tijd ... ja, ja, bijna ongemerkt ... is de afspraak dat wie voor 2015 65 wordt kan rekenen op een partner AOW, wie na 1950 geboren was moest dus sparen (dat was indertijd "Een slimme meid is op haar toekomst voorbereidt") ineens terzijde geschoven ... en dat dus voor mensen die daarvoor niet meer kunnen sparen oid. Iets vergelijkbaars in de gezondheidszorg, wie al een halve eeuw ziek is en vroeger goedkope pillen ook nog eens 100% vergoed kreeg mag dankzij de farmaceutische industrie-monopolies en dankzij een eigen een steeds hoger risico ieder jaar zowel die pharmaceutische industrie als de begroting spekken.
(Overigens ook hier geldt: of het nu eigen risico is of verzekerd ... iemand gaat het betalen, de rekening wordt verlegd maar we zijn niet goedkoper uit .... dat geldt dus ook voor het schuiven met MRB, en andere belastingen.)
Aan de andere kant doen we nog steeds spastisch mbt de hypotheek-rente-aftrek waarmee uiteindelijk de huizenprijzen hoog gehouden worden en dus helemaal aan het eind van de rit de banken worden gesubsidieerd. (Versta me goed, ik ben ook niet voor een koud beëindigen van deze aftrek, daarmee lopen de kosten - nl. het redden van alle banken - nog hoger op, maar lang een redelijke route aftoppen en vervolgens laten uitsterven is beter als vlgs "afspraak-is-afspraak" een hypotheek op de toekomst nemen.)

Uiteindelijk is het probleem een politiek probleem, en het grootste probleem met de politiek is dat de echte inhoudelijke argumenten gewoonlijk weinig gewicht hebben, de acute onderbuikgevoelens hebben steeds weer de overhand.
Dus oude auto's vervuilen en 130 km/u moet kunnen .... misschien is een goede uitruil dat je met een Old-Timer niet harder als 100 km/u mag (of dat je mag kiezen voor je eigen MRB-tarief afhankelijk van de max snelheid die je kan/wil gaan rijden?).

Groeten MarcS

R1200C

Berichtdoor R1200C » 24 Sep 2012, 11:50

Ik rijdt alleen maar hobbymatig, ik ga op de fiets naar werk, supermarkt etc en ik betaal wel gewoon (Disco Diesel). Dan schuurt het dat er mensen zijn met een 'oude' auto die volledig is opgeknapt, nieuwe motor etc etc. daar heel veel mee rijden en nergens voor betalen, en ja die zijn er zat.

Groet
Lucas

Vind dat best krom: als jij er voor kiest (zoals je zelf al hebt aangegeven) om een bepaalde auto te rijden moet je niet beginnen over de "goedkopere" keuze die anderen maken. Heeft niets met ontduiken te maken tot ze gaan rijden met een auto die niet meer voldoet aan de eisen die er zijn gesteld.

Het is nog steeds mogelijk om op basis van "nieuwe" onderdelen een belastingvrije auto op te bouwen die 100% nieuw is maar wel zo oud is als zou moeten. Dus als je er de hobby in hebt en het geld er voor over hebt zou ik zeggen waarom niet...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 24 Sep 2012, 11:58

Quink schrijft:

Ik denk dat de groep mensen met een auto (jonger dan 25) en maar een paar 1000 km/jaar rijden heel errug groot is. Moeten ook gewoon betalen.

Groet Ron

Ps 15000km belastingvrij rijden voor de hobby? sorry vind ik beetje onzinnig verhaal.
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Kroeg”