Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re:Einde voor belansting vrij landrover rijden??

Berichtdoor Landmarcs » 26 Sep 2012, 09:43

Lucas van Lierop schrijft:
Sorry voor OT maar kan het niet laten: heb in de trein wel eens steekwagen met daarop achterbalk of nog grotere stukken staal achter mijn vouwfiets gehad en dat mocht ook. Ook eens een fles 10liter menggas meegenomen maar wel beetje incognito verpakt zodat ik niet als terrorist gezien werd

Vlgs de regels mag je zelfs geen klein flesje spiritus meenemen om je MSR-brandertje aan te maken, de benzine voor die MSR is al helemaal taboe. Gelukkig wordt in de praktijk de soep lang niet zo heet gegeten. (Als je die regels streng leest mag je zelfs geen wegwerp-gasaansteker meenemen.)

In de praktijk zijn de spoorwegen erg tolerant wat betreft "handbagage". Alleen als je je erg horkerig opstelt, en/of je de pech hebt een zwaar humeurige conducteur te treffen kan je tegen een grens aanlopen.

En, het is een beetje afhankelijk van de verbinding, maar als het een beetje meezit kan de trein heel interessante prestaties leveren. Bijv. in 12 uur van de voet van de Pyreneeën naar huis (incl vouwfiets en grote rugzak), of Utrecht - Stockholm binnen de 24 uur met slechts één overstap in Kopenhagen. Dat zijn prestaties waar je toch echt wel moe van wordt als je dat per auto wilt evenaren.

Groeten MarcS

Dixo

Berichtdoor Dixo » 26 Sep 2012, 13:10

Landmarcs schrijft:
Utrecht - Stockholm binnen de 24 uur met slechts één overstap in Kopenhagen. Dat zijn prestaties waar je toch echt wel moe van wordt als je dat per auto wilt evenaren.

Utrecht-Schiphol-Stockholm, en kun je Kopenhagen overslaan ;) Kan er ook nog wel 20 uur van die tijd af :)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Sep 2012, 14:36

Dixo schrijft:
Landmarcs schrijft:
Utrecht - Stockholm binnen de 24 uur met slechts één overstap in Kopenhagen. Dat zijn prestaties waar je toch echt wel moe van wordt als je dat per auto wilt evenaren.

Utrecht-Schiphol-Stockholm, en kun je Kopenhagen overslaan ;) Kan er ook nog wel 20 uur van die tijd af :)

Kijk, daar heb je het weer. Van de trein wordt gezegd dat die je niet brengt waar je heen wilt, en dat ie niet vertrekt waar je vertrekken wilt. Dit geldt voor die vliegmachines eens te meer.
Stockholm heeft geen vliegveld (dwz op het vliegveld Stockholm-Bromma vliegen geen internationale diensten). Verder denk ik dat je met voor en natransport, incheck-tijd en vertragingen met 4 uur meestentijds de reistijd schromelijk onderschat.

Bovendien vloog toentertijd de vliegmachien niet (of zeer aleatoir) want er was net een vulkaan op IJsland uitgebarsten. Zelfs onze Bea nam toentertijd de trein, ze werd gewoon aangehaakt aan een normale internationale trein .... ze vloog overigens wel weer terug en haar privé-trein werd apart teruggereden.

(En tenslotte: als we nog even doorvliegen landen er op Schiphol alleen nog maar watervliegtuigen. Zelfs als je alleen in een Defender rijdt ligt de CO2 uitstoot in dezelfde grote-orde als die van het vliegen.)

Groeten MarcS

R1200C

Berichtdoor R1200C » 26 Sep 2012, 15:00

Landmarcs schrijft:
Dixo schrijft:
Landmarcs schrijft:

Kijk, daar heb je het weer. Van de trein wordt gezegd dat die je niet brengt waar je heen wilt, en dat ie niet vertrekt waar je vertrekken wilt. Dit geldt voor die vliegmachines eens te meer.
Stockholm heeft geen vliegveld (dwz op het vliegveld Stockholm-Bromma vliegen geen internationale diensten). Verder denk ik dat je met voor en natransport, incheck-tijd en vertragingen met 4 uur meestentijds de reistijd schromelijk onderschat.

Bovendien vloog toentertijd de vliegmachien niet (of zeer aleatoir) want er was net een vulkaan op IJsland uitgebarsten. Zelfs onze Bea nam toentertijd de trein, ze werd gewoon aangehaakt aan een normale internationale trein .... ze vloog overigens wel weer terug en haar privé-trein werd apart teruggereden.

(En tenslotte: als we nog even doorvliegen landen er op Schiphol alleen nog maar watervliegtuigen. Zelfs als je alleen in een Defender rijdt ligt de CO2 uitstoot in dezelfde grote-orde als die van het vliegen.)

Groeten MarcS

Je vliegt in 2 uur naar Stockholm (rijden overigens 15 uur), jouw trein zal er echt meer dan 8 uur over hebben gedaan dus zelfs al zou ik 6 uur "extra" nemen dan ben je nog sneller. Daarnaast zit je dan geen uren in de trein. Op luchthavens kun je tenminste nog rondlopen, eten, drinken, naar het toilet etc.

Maar goed, ga jij lekker met de trein. Van mij mag je ;)
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Sep 2012, 16:53

R1200C schrijft:
Landmarcs schrijft:
Dixo schrijft:
Landmarcs schrijft:

Groeten MarcS

Je vliegt in 2 uur naar Stockholm (rijden overigens 15 uur), jouw trein zal er echt meer dan 8 uur over hebben gedaan dus zelfs al zou ik 6 uur "extra" nemen dan ben je nog sneller. Daarnaast zit je dan geen uren in de trein. Op luchthavens kun je tenminste nog rondlopen, eten, drinken, naar het toilet etc.

Hartelijk dank Joost, fijn dat ik de trein mag nemen.

Wel is het jammer dat je niet kan lezen, en kennelijk ook niks van de trein weet.

1º In de trein kan je rondlopen, eten, internetten, naar de WC en zelfs slapen (met keuze uit couchette en echt slaaprijtuig).
2º Je kan niet naar Stockholm vliegen ... tenzij je een privé jet tot je beschikking hebben. "Normale" luchtreizigers hebben keuze uit Arlanda of Skavsta.
3º In 15 uur naar Stockholm rijden zal best kunnen, maar alleen met twee of meer chauffeurs en verder geen tegenslag (er zit altijd nog een veerpont in de route).
4º Als er een vulkaan uitbarst loop je het risico op vele dagen/weken vertraging.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Sep 2012, 17:03

ja, en als er een fikse regenbui een stuk spoor laat verzakken sta je met een trein ook stil......waar gaat dit nog over?

en? wordt belastingvoordeel op oldtimers aangepakt of niet?
gone

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 26 Sep 2012, 17:03

Landmarcs schrijft:
R1200C schrijft:
Landmarcs schrijft:
Dixo schrijft:
Landmarcs schrijft:

Groeten MarcS

Hartelijk dank Joost, fijn dat ik de trein mag nemen.

Wel is het jammer dat je niet kan lezen, en kennelijk ook niks van de trein weet.

1º In de trein kan je rondlopen, eten, internetten, naar de WC en zelfs slapen (met keuze uit couchette en echt slaaprijtuig).
2º Je kan niet naar Stockholm vliegen ... tenzij je een privé jet tot je beschikking hebben. "Normale" luchtreizigers hebben keuze uit Arlanda of Skavsta.
3º In 15 uur naar Stockholm rijden zal best kunnen, maar alleen met twee of meer chauffeurs en verder geen tegenslag (er zit altijd nog een veerpont in de route).
4º Als er een vulkaan uitbarst loop je het risico op vele dagen/weken vertraging.

Groeten MarcS

Tjoeketjoeketjoeke tringtring, MarcS heeft een topic weer kunnen ombuigen naar zijn stokpaardjes.

Een topic over belastingvrij LaRo rijden heeft volgens mij niets te maken met treinreizen naar Stockholm, maar dat zal wel weer aan mij liggen.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Sep 2012, 17:21

marcenvon schrijft:

Tjoeketjoeketjoeke tringtring, MarcS heeft een topic weer kunnen ombuigen naar zijn stokpaardjes.

Een topic over belastingvrij LaRo rijden heeft volgens mij niets te maken met treinreizen naar Stockholm, maar dat zal wel weer aan mij liggen.

Marc

Beste Marc,

Het was Lucas die het trein-spoor weer liet opleven.
Het was Joost hapte op de ruimte voor "ons" als er een paar meer mensen in de trein zouden stappen.

Landmarcs schrijft:
R1200C schrijft:
Landmarcs schrijft:
Zelfs al stapt maar een beperkt percentage van die klerken in het OV ... dan is de weg ineens een heel stuk leger voor ons en die anderen die wel een goede reden hebben om in de auto te stappen.

Natuurlijk. Dus wel roepen dat anderen (lekker stigmatiserend "klerken" genoemd overigens) hun auto uit moeten maar zelf gewoon in de auto blijven zitten.

Verbeter de wereld begin bij jezelf!

Ik ben overigens al aan de rest van de wereld toe...

Ha, Ha, :cheer: :laugh: :woohoo: Je hoeft maar een hengeltje uit te werpen en direct al iemand die hapt :laugh: .

Wie mij beter kent die weet dat ik graag, en soms zelfs tegen beter weten in, in de trein stap.

Ik had dat ons welbewust gebruikt omdat naar mijn idee maar iets te vaak gezegd wordt dat het OV geen alternatief is terwijl dan diegene die dat zegt zich baseert op bijv. die ene dag dat er zoveel sneeuw valt dat hij/zij zelf niet met de auto wil rijden. Zulke lieden zeggen dan: Nee, het OV is niks voor mij.

Ik ken ook van die kantoorklerken die een parkeerplaats claimen omdat zij carpoolen ... en dan als je navraagt blijkt dat ze met hun wederhelft carpoolen tussen Zoetermeer en Den Haag en dus op grond van dit carpoolen recht hebben op een gesubsidieerde parkeerplaats (als er nu ergens vlot en zinvol OV rijdt dan is het wel tussen Zoetermeer en Den Haag). En ja hoor, het gaat hier gewoon om "kantoorklerken", dwz werkzaam op een kantoor en daar vooral bezig met schuiven van papier en/of het bezighouden van collega's. (Ik heb me ook wel eens met dit soort klerkenwerk beziggehouden.)

En ja, ik ken ook de uitslag van een OV-stimulerings-traject met duur ingehuurde externen (die vast met de auto kwamen). Voor een brave ambtenaar die langzaamaan 99% van de tijd met de trein kwam omdat het traject Abcoude - Den Haag ipv 45 minuten vaak anderhalf uur of langer nam was het advies ...... Ja, Ja, je raad het al: Er is geen alternatief, reis met de auto, er zijn geen carpoolers. En dat terwijl de trein-reis Abcoude - Den Haag ± een uur neemt, zowel heen als terug, en dat er bovendien indertijd een doorgaande trein reed van Abcoude naar Den Haag.

En de samenhang met belastingvrij rijden is hierin gelegen dat het belastingvrij rijden toch vooral wordt ondermijnd door die mensen die de belastingvrije "old-timer" gebruiken om lekker veel kilometers te maken - de belastingvrijdom was ooit ingegeven door de gedachte dat een "old-timer" eigenlijk alleen maar heel soms op de weg komt en het dus onredelijk is om de volle mep te betalen (net zo als het kwart-tarief voor de camper uitgaat van een beperkt gebruik).

Verdere samenhang is hierin gelegen dat er altijd mensen zijn die de leukste oplossingen zoeken binnen de regelgeving, en dat die "leukste" oplossingen niet altijd "leuk" zijn voor iedereen tesamen. Natuurlijk is het heel leuk als je met een Maserati file-loos naar verweg mag racen, en liefst nog eens belastingvrij, maar in ons deel van de wereld betekent dat dat andere mensen voor jou ultieme vrijheid op hun vrijheid moeten inleveren.

Groeten MarcS

PS De trein is al heel lang geen tsjoeke tsjoeke meer.

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 26 Sep 2012, 21:47

Landmarcs schrijft:
Beste Marc,

Het was Lucas die het trein-spoor weer liet opleven.
Het was Joost hapte op de ruimte voor "ons" als er een paar meer mensen in de trein zouden stappen.

Het was MarcS die er dan weer tot den treure over doorjengelt.
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Roger72

Berichtdoor Roger72 » 26 Sep 2012, 21:57

Dit leidt nergens toe, we zijn ver off topic en het wordt een beetje persoonlijk...

Slotje.....
Ik ben moderator-af.

Terug naar “Kroeg”