Controle en voorbereiding

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Controle en voorbereiding

Berichtdoor Edward » 05 Aug 2012, 12:57

Vanochtend een G-rijder op weg geholpen die z'n stuurbekrachtiging compleet drooggereden had. Dat is de vierde prutser die in een paar weken tegenkom, (naast een Serie II, Volvo Amazone en een Opel) die allemaal met een kleinigheidje dat simpel zat op te lossen was met wat olie, een koperdraad en een krik!! weer op weg te helpen waren. Hoe onvoorbereid kun je op pad gaan?

Laatst werd mij op Twitter verteld dat controle geen onderhoud is. Op zoveel domheid heb ik maar niet gereageerd. Ben ik nou echt één van de weinigen die voor vertrek alle vloeistoffen, bandendruk, cardanassen, etc even controleerd? :dry:

Ook is het kennelijk heel raar om zowel motorolie als koelvloeistof, atf, bakolie en diff olie bij te hebben gewoon voor het geval dat? :huh: :huh:

Anyway, wel effe lekker een kort stukkie door de bergen gestuurd met een G 65 AMG. Stukkie was wel lang genoeg om te weten dat de 130 meer bij mij past dan deze ster. :woohoo: :woohoo:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Thomas Td5

Re:Controle en voorbereiding

Berichtdoor Thomas Td5 » 05 Aug 2012, 13:24

Edward schrijft:

Ook is het kennelijk heel raar om zowel motorolie als koelvloeistof, atf, bakolie en diff olie bij te hebben gewoon voor het geval dat? :huh: :huh:

Zoveel heb ik ook niet bij me als ik op pad ga. ;) Ik heb altijd standaard een fles olie voor de motor bij mij. Mocht er iets zijn dan kan je daarmee misschien nog eeb garage in de buurt halen. Verder controleer ik eens per week onder de motorkap of er niet iets op raakt daar.

Oh ja, en ik heb een ANWB lidmaatschap voor het geval dat. :whistle:

Toch vraag ik me af, als iemand een G65 AMG kan betalen kan er voor de vakantie toch ook een vakantiecheck bij de dealer vanaf? :blink: Een paar maanden geleden kreeg ik de aanbieding van Land Rover ervoor, 49 euro is echt niet duur lijkt me....

Erik Vos

Berichtdoor Erik Vos » 05 Aug 2012, 13:26

twee sterren bij elkaar gaat niet :P :P

Landmarcs

Re: Controle en voorbereiding

Berichtdoor Landmarcs » 05 Aug 2012, 13:32

Tja, je hoeft geen technisch wonderkind te zijn om toch applaus te oogsten.

Een paar jaar terug, kreeg ik werkelijk applaus. Zweedse gidsen kwamen met een uiterst dampige Audi 100 voorrijden (dit ondanks raampjes open), dat gaf te denken (eventueel zelfs het ergste zoals kapotte kachel of erger nog koppakking).

Een blik onder de kap en een letterlijke ingreep -- nl een greep in een bak bladersoep onder de voorruit) deed wonderen: de auto piste als een paard 10tallen liters water.
Een deel van de bladersoep had ook al z'n weg gaan binnen gevonden: matten waren nat en het pollenfilter was meer een luchtbevochtiger.

Je zou toch denken dat je in de voorafgaande weken het water toch had moeten horen klotsen.

Groeten MarcS

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 05 Aug 2012, 13:36

Ik check ook regelmatig en bij reizen hb ik alle vloeistof plus noodslangen, reparatiespul, gereedschap handboeken etc bij. Nooi echt nodig gehad, is het dan ook zinloos?, zeker niet. Iedere dag dat je iets niet nodig hebt is alleen maar meegenomen maar het kan zo van pas komen.
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Bert Spronk

Berichtdoor Bert Spronk » 05 Aug 2012, 14:58

Wees gerust Edward zoals je weet , heb ik ook meestal de inhoud van een gemiddelde anwb wagen bij me :blush:

Daarbij doe ik onderhoud en controlle volgens sommige ook op ziekelijke wijze ,sta en zal het afkloppen dan ook zelden met ellende , maar defect kan natuurlijk altijd het blijft tenslotte techniek ;)

R1200C

Berichtdoor R1200C » 05 Aug 2012, 18:21

Edward schrijft:
Laatst werd mij op Twitter verteld dat controle geen onderhoud is. Op zoveel domheid heb ik maar niet gereageerd.

Je bent ook een enorme .... he?

Controle door een tandarts is hetzelfde als voor elke rit naar de dealer gaan. Goed onderhoud (van je tanden en van je auto) kun je ook zelf uitvoeren en dat is juist wat jij in dit stukje loopt te roepen. Dus wie is hier nou dom? Onderhoud is overigens er voor zorgen dat de oorzaak van het "verbruik" of "verdwijnen" van de zaken die je controleert voor elke rit wordt weggenomen of voorkomen indien mogelijk. Controle is constateren dat iets al dan niet in orde is.

Dat je soms een dealer of een tandarts nodig hebt zal ik niet betwisten maar wees dan wel slim genoeg om de boodschap te begrijpen uit een tweet... :blush:
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 05 Aug 2012, 18:27

O jee...
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

R1200C

Berichtdoor R1200C » 05 Aug 2012, 18:31

ErwinD90 schrijft:
O jee...

Nee hoor, het is Edward maar en ik weet hoe hij is :P

Ik zal wel weer een keer te vaak op zijn tenen hebben gestaan of zo.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 06 Aug 2012, 06:43

Gelukkig maar. Dat jullie zo nu en dan op elkaars tenen staan is prima zolang het allemaal op goede voet gaat!
B)
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Terug naar “Kroeg”