Qua veiligheid zijn er heel wat paradoxale zaken. De overwegingen mbt Afganistan ken ik niet, vlgs mij is de enige veiligheid daar .... vertrekken (de afgelopen eeuwen is het overheersen van Afganistan steeds weer op een mislukking uitgelopen).
Anyway, een grappige paradox is dat allerlei traditionele automobiele vormen nogal onveilig blijken wanneer ze bescherming moeten geven tegen mijnen en (berm)bommen. de dunne beplating maakt ze alleen maar onveiliger, en zelfs het kussentje op stoelen en bankjes maakt dat de inzittenden minder kansen hebben. Dus ... wellicht is een minimalistisch voertuig wel weer "beter" ... in ieder geval is het in de wapenwedloop weer een andere stap: tegen meer gepantserde voertuigen heb je meer explosie-kracht en/of pantserdoorbordende zaken nodig, tegen iets ultra lichts moet heb je meer aan een spijkerbom.
Duidelijk is wel - althans voor mij - dat ik voorlopig niet dat deel van de wereld wil bezoeken (terwijl je 30-35 jaar geleden gewoon over land door Afganistan kon reizen).
Groeten MarcS
Iemand zin in een projectje?
Re:Iemand zin in een projectje?
Wat ik eruit heb begrepen is dat de engelse jongens en meisjes in uniform niet echt in de rij staan om er mee te mogen rijden daar en erg hard roepen om een ge-update versie van de wolf
En om dan maar even helemaal off topic te gaan......mijnenbestendige voertuigen zijn er wel degelijk.......zoals de Nederlanders de Australische Bushmaster hebben, en de Amerikanen hebben een gelijkwaardig voertuig, de Cougar....en dat alles afgeleid van de zgn Zuid Afrikaanse "Buffel" en "Casspir" die al stammen uit de tijd van een dikke 20 jaar geleden toen ik daar mocht wonen gedurende bijna 4 jaar De wigvormige bodem schijnt de explosiedruk van richting te veranderen
maar dat was dus volledig OT allemaal
En om dan maar even helemaal off topic te gaan......mijnenbestendige voertuigen zijn er wel degelijk.......zoals de Nederlanders de Australische Bushmaster hebben, en de Amerikanen hebben een gelijkwaardig voertuig, de Cougar....en dat alles afgeleid van de zgn Zuid Afrikaanse "Buffel" en "Casspir" die al stammen uit de tijd van een dikke 20 jaar geleden toen ik daar mocht wonen gedurende bijna 4 jaar De wigvormige bodem schijnt de explosiedruk van richting te veranderen
maar dat was dus volledig OT allemaal
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders