Landmarcs schrijft:
(Voor wie niet met een zekere (on)regelmaat in de binnenlanden van Spanje vertoeft: nadat Santana stopte met de "LandRover" zag je vooral de toenmalige Nissan Patrol op het boerenerf opduiken .... kennelijk heeft die toch niet echt voet aan de grond gekregen want die Nissan lijkt ook weer verdampt. In de 80er jaren zag je alleen de Santana LandRover, en in de armere gebieden bleef dat heel lang zo. Nu zie je nog steeds wat oude Santana's, een enkele roestige Nissan en opvallend veel Defenders.)
In de jaren 80 verloor Land Rover wel meer marktaandeel. Veel Britse boeren ruilden hun Defenders in voor Shoguns (Pajero's hier geheten). De Shoguns werden gezien als beter en betrouwbaarder Alleen de introductie van de 90/110 modellen zorgden ervoor dat de thuismarkt weer groeide voor Land Rover.
Daarnaast gingen ze ook meer doen aan reclame om nieuwe doelgroepen te vinden.
De weinige, oudere Nissan Patrols hier zien er "oud" en "moe" uit, de oude Santana's natuurlijk ook*. Indertijd was een Nissan hier echt wel een verbetering t.o.v. de oude Santana, meer power en verder qua utiliteit een goede vervanger (de Patrols reden hier eigenlijk allemaal met een hoog dak, zowel de korte als de lange) -- ik vond ze er toentertijd wel "uitzien".
Toch denk ik dat de model-herhaling (of zo je wilt het icoon) in de Defender meegeholpen heeft bij het terugwinnen van marktaandeel.
* Waarbij aangetekend moet worden dat de oude Santana's er hier eigenlijk i.h.a. opvallend goed uitzien.
Saluts MarcS