Gaan we weer 'Rookvrij Utrecht'
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Gaan we weer 'Rookvrij Utrecht'
dat "vrees" klinkt dan weer alsof je juist wel zou willen dat het doorgaat...
gone
Re:Gaan we weer 'Rookvrij Utrecht'
Landmarcs schrijft:
Hier in de binnenstad (als je het een stad mag noemen) valt het wel mee, kan met de buren nog steeds onze auto voor de kwijt, ondanks de maatvoering van de auto's :laugh:
Groet Ron
Lucas van Lierop schrijft:
Gelukkig wonen wij net buiten de echte binnenstad maar ik wordt hier toch niet erg blij van...
Je wordt toch ook niet blij van met de auto de binnenstad in ? (Dat geldt voor zo ongeveer iedere binnenstad van een stad die de naam stad verdient.)
Ik heb 20 jaar in Utrecht gewoond, en toen was de binnenstad nog "gewoon" toegankelijk maar zelfs toen was er geen winst te behalen met de auto in de stad.
Groeten MarcS
Hier in de binnenstad (als je het een stad mag noemen) valt het wel mee, kan met de buren nog steeds onze auto voor de kwijt, ondanks de maatvoering van de auto's :laugh:
Groet Ron

110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Gaan we weer 'Rookvrij Utrecht'
Ron63 schrijft:
Hmm, vanuit Uterèèg gezien is Leie dat dorp achter Woerden.
Groeten MarcS
Hier in de binnenstad (als je het een stad mag noemen) valt het wel mee, kan met de buren nog steeds onze auto voor de kwijt, ondanks de maatvoering van de auto's :laugh:
Groet Ron
Hmm, vanuit Uterèèg gezien is Leie dat dorp achter Woerden.
Groeten MarcS
-
Frankvandenberg
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 03 Sep 2009, 23:27
- Contact:
Re:Gaan we weer 'Rookvrij Utrecht'
Daar is in ieder geval nog plek Haha. Op de huizen na, erg Amerikaans.
-
Frankvandenberg
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 03 Sep 2009, 23:27
- Contact:
Re:Gaan we weer 'Rookvrij Utrecht'
Opnieuw onder vuur.
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/147781/Relatief_vervuilende_oldtimer_maakt_steeds_meer_kilometers.html
Nieuwsbericht van de Rijksoverheid zelf
Auto’s ouder dan 25 jaar (oldtimers) vormen in een aantal grote steden nu nog ongeveer 1% van het licht wegverkeer. Zij zijn echter wel verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de uitstoot aan PM10-fijn stof en 20% van de NOx. De uitstoot van fijnstof (PM10) uit de uitlaat van dieselvoertuigen van die leeftijd, goed voor de helft van de import van oldtimers, is 80 keer hoger dan van een moderne dieselauto.
Hetzelfde geldt voor oldtimers op benzine en LPG. De uitstoot van NOx van deze voertuigen is 40-100 keer hoger dan van een moderne benzineauto. De import van één oude auto van voor 1988 doet zo het effect van vele nieuwe schone auto’s teniet. Dat blijkt uit het onderzoek “Milieueffecten van oldtimers” dat het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en TNO in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben uitgevoerd en dat vandaag is gepubliceerd.
Staatssecretaris Atsma constateert dat het rapport de vermoedens bevestigt. “Jonge oldtimers, net ouder dan 25 jaar, zijn de afgelopen jaren in flinke aantallen geïmporteerd en worden steeds vaker ingezet voor dagelijks gebruik. Omdat deze auto’s sterk vervuilend zijn, zijn ze in hoge mate verantwoordelijk voor de luchtvervuiling in met name grote steden.” Atsma wil samen met zijn collega-staatssecretaris Weekers (Financiën) serieus kijken naar de aanbevelingen in het rapport. “Enerzijds stimuleren we automobilisten succesvol om te investeren in nieuwe, schone auto’s, maar tegelijkertijd houden we een importstroom van vieze, oude auto’s in stand, waarmee de winst van schone lucht voor een groot deel weer ongedaan wordt gemaakt.”
Bron OldtimmerNieuws
Oldtimer wederom politiek doelwit
Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat het aandeel voertuigen ouder dan 25 jaar in Nederland is gestegen van 165.000 in 2000 tot 410.000 in 2010. Ter vergelijking: Nederland kent een voertuigenpark van 7.500.000 auto’s, 1.100.000 bedrijfsauto’s en ruim 600.000 motoren. Niet alleen in absolute getallen is het aandeel oldtimers toegenomen, ook maakt het aandeel oldtimers nu een groter deel uit van het geheel. Was in 2000 slechts 2,2% van de voertuigen in Nederland 25 jaar of ouder, in 2010 is dat aandeel gestegen naar 4,4%.
Maar er is ook een keerzijde aan de toename van oldtimers in Nederland. Zo is het een zorgwekkende ontwikkeling dat 75% van de dieselauto’s van het bouwjaar 1986 achteraf is geïmporteerd. Juist omdat de auto’s van begin jaren tachtig kwalitatief beter zijn lijkt er een groep te ontstaan die de vrijstellingsregeling oneigenlijk gebruikt en dagelijks in een oldtimer rijdt. Niet omdat ze zoveel hebben met oldtimers, maar primair vanuit de gedachte zo goedkoop te kunnen rijden. Juist deze groep maakt de oldtimer een makkelijk doelwit voor groeperingen als Milieudefensie en gemeenten die graag een milieuzone willen invoeren. Kortgeleden kondigde de gemeente Utrecht al een algeheel verbod op ‘oude’ personenauto’s in de milieuzone te willen. De grens zou dan voor een dieselauto liggen op 8 jaar en een benzineauto op 12 jaar. Utrecht claimt dat het wagenpark in Utrecht vervuilender is dan het landelijke gemiddelde. Naast Eindhoven is Utrecht de enige stad in Nederland die een milieuzone kent. Daar schuilt meteen een probleem in. Lokale politici bedenken vanachter hun bureau de meest wilde plannen waarmee hele groepen aan de kant worden gezet. Om hun ideeën kracht bij te zetten is er een onderzoek uitgevoerd door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), dat is uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM). Het PBL geeft aan dat uit het onderzoek blijkt dat een milieuzone voor oldtimers de uitstoot van schadelijke stoffen kan verminderen en zo stikstofdioxideknelpunten kan wegnemen.
Het PBL komt met opmerkelijke cijfers op de proppen: in 2011 bedroeg de uitstoot van oldtimers bijna 3 kiloton stikstofoxiden (NOx) en 0,2 kiloton fijn stof (PM10). Dat is respectievelijk 10 en 5 procent van de totale emissies van personenauto’s in datzelfde jaar, terwijl het aantal kilometers dat oldtimers aflegden slechts ongeveer 1,5 procent uitmaakte van het totale aantal kilometers gereden door personenauto’s. Als we het rapport van PBL doorbladeren dan zien we ook dat juist de gemiddelde jaarkilometrage van geïmporteerde dieselauto’s ruim 10.000 kilometer bedraagt. Ter vergelijking: oldtimers met de bouwjaren van 1970 tot en met 1986 zijn jaarlijks goed voor circa 3.500
(benzineauto’s) en 7.000 (dieselauto’s) kilometers. Als bron zijn de NAP-gegevens gebruikt. Deze cijfers liggen overigens fors hoger dan het gemiddelde dat de FEHAC bij onderzoek onder haar leden constateerde: slechts 1900 kilometer per jaar.
Van de totale uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof van de sector verkeer en vervoer zijn oldtimers volgens het PBL verantwoordelijk voor respectievelijk circa 2 en 6 procent. In 2015 is de uitstoot van oldtimers weliswaar nog steeds 3 kiloton stikstofoxiden en 0,2 kiloton fijn stof, maar is het aandeel van de oldtimers groter: op het totaal van de uitstoot door personenauto’s zijn de oldtimeremissies dan 15 procent stikstofoxiden en 5 procent fijn stof. Het aandeel in de emissie van stikstofoxiden stijgt, omdat de rest van het personenautopark schoner wordt als gevolg van de Europese emissienormering.
De Mercedes 190 de meest geïmporteerde auto op dit moment. Zoals we al eerder hebben betoogd is er helemaal niets mis met een mooie Mercedes 190, integendeel, maar de massale import van dit model (en natuurlijk vele andere merken en modellen) zorgt wel voor beeldvorming die er al toe heeft geleid dat de belastingvrijstelling is stilgelegd en in later stadium in een aangepaste vorm weer is teruggekomen. Dat deze beeldvorming ook nog eens wordt ondersteund met cijfermateriaal doet de zaak van de oltimerliefhebbers natuurlijk helemaal geen goed. Het zou wel jammer zijn dat een kleine groep het voor de echte oldtimerliefhebbers in Nederland moeilijk maakt. Zeker, de groep overtreedt geen enkele wet door dagelijks in een auto rond te rijden in een auto van net 25 jaar oud. Maar dit ‘handig’ gebruikmaken van de vrijstellingsregel kan er wel toe leiden dat alle oldtimerbezitters sterk beperkt worden in hun vrijheid. De plannen van de gemeente Utrecht zijn daar een voorbeeld van en daar zit natuurlijk niemand op te wachten.
Het rapport van de PBL wordt breed in de media uitgemeten en zal ongetwijfeld ook een politiek vervolg krijgen. Hier op de redactie is een kant-en-klare oplossing niet voorhanden. We hopen alleen dat het besef bij een ieder komt dat met de huidige koers de oldtimerbezitters vroeg of laat in het gedrang komen. Misschien toch nog een tip: wordt lid van een oldtimerclub die is aangesloten bij de FEHAC. De FEHAC zet zich al decennia lang met verve in voor de belangen van oldtimerbezitter en het belang van de het behoud van het mobiele erfgoed in Nederland. Wellicht dat we samen het tij kunnen keren voor het te laat is?
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/147781/Relatief_vervuilende_oldtimer_maakt_steeds_meer_kilometers.html
Nieuwsbericht van de Rijksoverheid zelf
Auto’s ouder dan 25 jaar (oldtimers) vormen in een aantal grote steden nu nog ongeveer 1% van het licht wegverkeer. Zij zijn echter wel verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de uitstoot aan PM10-fijn stof en 20% van de NOx. De uitstoot van fijnstof (PM10) uit de uitlaat van dieselvoertuigen van die leeftijd, goed voor de helft van de import van oldtimers, is 80 keer hoger dan van een moderne dieselauto.
Hetzelfde geldt voor oldtimers op benzine en LPG. De uitstoot van NOx van deze voertuigen is 40-100 keer hoger dan van een moderne benzineauto. De import van één oude auto van voor 1988 doet zo het effect van vele nieuwe schone auto’s teniet. Dat blijkt uit het onderzoek “Milieueffecten van oldtimers” dat het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en TNO in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben uitgevoerd en dat vandaag is gepubliceerd.
Staatssecretaris Atsma constateert dat het rapport de vermoedens bevestigt. “Jonge oldtimers, net ouder dan 25 jaar, zijn de afgelopen jaren in flinke aantallen geïmporteerd en worden steeds vaker ingezet voor dagelijks gebruik. Omdat deze auto’s sterk vervuilend zijn, zijn ze in hoge mate verantwoordelijk voor de luchtvervuiling in met name grote steden.” Atsma wil samen met zijn collega-staatssecretaris Weekers (Financiën) serieus kijken naar de aanbevelingen in het rapport. “Enerzijds stimuleren we automobilisten succesvol om te investeren in nieuwe, schone auto’s, maar tegelijkertijd houden we een importstroom van vieze, oude auto’s in stand, waarmee de winst van schone lucht voor een groot deel weer ongedaan wordt gemaakt.”
Bron OldtimmerNieuws
Oldtimer wederom politiek doelwit
Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat het aandeel voertuigen ouder dan 25 jaar in Nederland is gestegen van 165.000 in 2000 tot 410.000 in 2010. Ter vergelijking: Nederland kent een voertuigenpark van 7.500.000 auto’s, 1.100.000 bedrijfsauto’s en ruim 600.000 motoren. Niet alleen in absolute getallen is het aandeel oldtimers toegenomen, ook maakt het aandeel oldtimers nu een groter deel uit van het geheel. Was in 2000 slechts 2,2% van de voertuigen in Nederland 25 jaar of ouder, in 2010 is dat aandeel gestegen naar 4,4%.
Maar er is ook een keerzijde aan de toename van oldtimers in Nederland. Zo is het een zorgwekkende ontwikkeling dat 75% van de dieselauto’s van het bouwjaar 1986 achteraf is geïmporteerd. Juist omdat de auto’s van begin jaren tachtig kwalitatief beter zijn lijkt er een groep te ontstaan die de vrijstellingsregeling oneigenlijk gebruikt en dagelijks in een oldtimer rijdt. Niet omdat ze zoveel hebben met oldtimers, maar primair vanuit de gedachte zo goedkoop te kunnen rijden. Juist deze groep maakt de oldtimer een makkelijk doelwit voor groeperingen als Milieudefensie en gemeenten die graag een milieuzone willen invoeren. Kortgeleden kondigde de gemeente Utrecht al een algeheel verbod op ‘oude’ personenauto’s in de milieuzone te willen. De grens zou dan voor een dieselauto liggen op 8 jaar en een benzineauto op 12 jaar. Utrecht claimt dat het wagenpark in Utrecht vervuilender is dan het landelijke gemiddelde. Naast Eindhoven is Utrecht de enige stad in Nederland die een milieuzone kent. Daar schuilt meteen een probleem in. Lokale politici bedenken vanachter hun bureau de meest wilde plannen waarmee hele groepen aan de kant worden gezet. Om hun ideeën kracht bij te zetten is er een onderzoek uitgevoerd door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), dat is uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM). Het PBL geeft aan dat uit het onderzoek blijkt dat een milieuzone voor oldtimers de uitstoot van schadelijke stoffen kan verminderen en zo stikstofdioxideknelpunten kan wegnemen.
Het PBL komt met opmerkelijke cijfers op de proppen: in 2011 bedroeg de uitstoot van oldtimers bijna 3 kiloton stikstofoxiden (NOx) en 0,2 kiloton fijn stof (PM10). Dat is respectievelijk 10 en 5 procent van de totale emissies van personenauto’s in datzelfde jaar, terwijl het aantal kilometers dat oldtimers aflegden slechts ongeveer 1,5 procent uitmaakte van het totale aantal kilometers gereden door personenauto’s. Als we het rapport van PBL doorbladeren dan zien we ook dat juist de gemiddelde jaarkilometrage van geïmporteerde dieselauto’s ruim 10.000 kilometer bedraagt. Ter vergelijking: oldtimers met de bouwjaren van 1970 tot en met 1986 zijn jaarlijks goed voor circa 3.500
(benzineauto’s) en 7.000 (dieselauto’s) kilometers. Als bron zijn de NAP-gegevens gebruikt. Deze cijfers liggen overigens fors hoger dan het gemiddelde dat de FEHAC bij onderzoek onder haar leden constateerde: slechts 1900 kilometer per jaar.
Van de totale uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof van de sector verkeer en vervoer zijn oldtimers volgens het PBL verantwoordelijk voor respectievelijk circa 2 en 6 procent. In 2015 is de uitstoot van oldtimers weliswaar nog steeds 3 kiloton stikstofoxiden en 0,2 kiloton fijn stof, maar is het aandeel van de oldtimers groter: op het totaal van de uitstoot door personenauto’s zijn de oldtimeremissies dan 15 procent stikstofoxiden en 5 procent fijn stof. Het aandeel in de emissie van stikstofoxiden stijgt, omdat de rest van het personenautopark schoner wordt als gevolg van de Europese emissienormering.
De Mercedes 190 de meest geïmporteerde auto op dit moment. Zoals we al eerder hebben betoogd is er helemaal niets mis met een mooie Mercedes 190, integendeel, maar de massale import van dit model (en natuurlijk vele andere merken en modellen) zorgt wel voor beeldvorming die er al toe heeft geleid dat de belastingvrijstelling is stilgelegd en in later stadium in een aangepaste vorm weer is teruggekomen. Dat deze beeldvorming ook nog eens wordt ondersteund met cijfermateriaal doet de zaak van de oltimerliefhebbers natuurlijk helemaal geen goed. Het zou wel jammer zijn dat een kleine groep het voor de echte oldtimerliefhebbers in Nederland moeilijk maakt. Zeker, de groep overtreedt geen enkele wet door dagelijks in een auto rond te rijden in een auto van net 25 jaar oud. Maar dit ‘handig’ gebruikmaken van de vrijstellingsregel kan er wel toe leiden dat alle oldtimerbezitters sterk beperkt worden in hun vrijheid. De plannen van de gemeente Utrecht zijn daar een voorbeeld van en daar zit natuurlijk niemand op te wachten.
Het rapport van de PBL wordt breed in de media uitgemeten en zal ongetwijfeld ook een politiek vervolg krijgen. Hier op de redactie is een kant-en-klare oplossing niet voorhanden. We hopen alleen dat het besef bij een ieder komt dat met de huidige koers de oldtimerbezitters vroeg of laat in het gedrang komen. Misschien toch nog een tip: wordt lid van een oldtimerclub die is aangesloten bij de FEHAC. De FEHAC zet zich al decennia lang met verve in voor de belangen van oldtimerbezitter en het belang van de het behoud van het mobiele erfgoed in Nederland. Wellicht dat we samen het tij kunnen keren voor het te laat is?
-
Frankvandenberg
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 03 Sep 2009, 23:27
- Contact:
Re:Gaan we weer 'Rookvrij Utrecht'
En weer een.
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/147993/Scherpe_daling_import_klassieke_autos.html
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/147993/Scherpe_daling_import_klassieke_autos.html
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten