Automatische Remingreep (dus zonder rijinstructeur)

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Automatische Remingreep (dus zonder rijinstructeur)

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2024, 15:15

Inmiddels bijna 15 maanden geleden kwam ik onverwacht een VolvoXC40 tegen, ik op de fiets en de ontmoeting was nogal close (ik zag de voorruit van zo nabij dat ik er een bloedneus aan over hield - vervelender is dat met name mijn rechter been blijvende schade lijkt te hebben, gerekte banden en (dus) minder stabiliteit, en ook blijvend een zeker oedeem - ook vervelend is dat mijn fiets nog steeds niet zo lekker als voorheen uit zichzelf recht rijdt (toch nog maar weer eens terug naar de fietsenmaker).   Pas achteraf realiseerde ik me dat ik in zekere zin geluk heb gehad met die moderne Volvo XC40, de chauffeur was direct na deze ongemakkelijke ontmoeting ruimschoots meer geschrokken als ikzelf, de automatische remingreep is niet iets waar je als chauffeur op rekent. Ik was als onvrijwillige hoofdrolspeler evenwel heel blij dat ik de voorruit met slechts een bescheiden snelheid tegenkwam ... bij een "gewone" auto zonder allerlei veiligheidsmaatregelen loop je kans op ernstig hoofdletsel (of nog erger).

Gister ging het op de fiets allemaal goed (ik moest wel zo hier en daar goed opletten vanwege verijsde sneeuw, ik snap niet dat de gemeente de weinig bereden wegen niet met zand strooit).
Op de rotonde vlak bij thuis had ik evenwel nog weer een ervaring waarvan ik dacht "Die remingreep zonder rijinstructeur, dat is maar een gemengd genoegen".  

Ik reed op de rotonde op de aanliggende fietsstrook, er kwam op een zijweg een Tesla aangereden - niet erg hard overigens - ik reed (met mijn handen klaar voor een remingreep mijnerzijds) door alsof ik 'm niet gezien had ... ik had immers voorrang.  
De Tesla heeft kennelijk een boel AI aan boord, de Tesla maakte een noodstop, nog ruim voordat ik zijn potentiële pad kruiste.   Ik denk dat de chauffeur weer even goed wakker geschud werd - misschien kan dat geen kwaad.  
Wat ik me evenwel wel afvroeg:  " Wat als zo'n automatische remingreep een dergelijke noodremming doet op een gladde weg ? ".   Zo'n woeste remming op een verijzelde weg kan tot een volmaakt ongecontroleerde schuiver leiden, of is de Tesla AI zo slim dat ie ziet dat de auto met vier geblokkeerde wielen zich nog steeds verplaatst (normaal werkt de ABS op een verschilmeting, met rondom geblokkeerde remmen is er geen verschil meer te meten).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Automatische Remingreep (dus zonder rijinstructeur)

Berichtdoor Erik Peters » 18 Jan 2024, 17:43

Na die remingreep stonden er dus 4 zwarte strepen op de weg?
Dan deugt de ABS niet, want ook met maximaal remmen hoort de ABS te functioneren en te zorgen dat er niks blokkeert.
Alleen op spekgladde weg krijg je geen remvertraging.

Een nichtje wonend in Zwitserland kreeg ooit eens een Mercedes aan de linkerkant 'binnen' in een haarspeldbocht. De weg was wat glad. Mijn nichtje wipte snel op de lege rechter stoel en kwam er dus redelijk goed vanaf. Die man in de Mercedes (die van de berg af kwam) snapte er niks van, hij had toch ABS.....

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Automatische Remingreep (dus zonder rijinstructeur)

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2024, 18:07

Erik Peters schreef:Na die remingreep stonden er dus 4 zwarte strepen op de weg?

Die Tesla reed niet erg hard, hij stond dus nogal ongenuanceerd met een klap stil, nog voor de ABS iets had kunnen doen.

Bij de Volvo weet ik niet of de ABS genoeg tijd had om iets te doen, wel weet ik dat ie zodanig krachtig remde dat ik na de ontmoeting met de voorruit weer terugviel op mijn fietswrak.

Overigens werkt de ABS veelal niet bij een lage snelheid, en ook niet bij een te klein omwentelingsverschil. Ik meen gelezen te hebben dat de ABS/ETC bij de Td5 al bij een kortstondig weglengteverschil van 10 cm ingrijpt (dat komt overeen met een kortstondige extra verdraaiing van 15º).

Maar goed, het Mercedes-voorval illustreert dus dat ABS en 4 blokkerende wielen een niet denkbeeldig risico is.   Mijn tot nog toe positieve ervaringen met de AI-remingreep suggereren dat je bij serieuzere gladheid beter veel (of alles) uit zet (als dat tenminste kan).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Automatische Remingreep (dus zonder rijinstructeur)

Berichtdoor Edward » 18 Jan 2024, 18:50

Met AI hebben die systemen geen klote te maken als je de werking in ogenschouw neemt. Zo af en toe spring ik wel een bij op de vrachtwaggel en die gaat te pas en te onpas volle bak in de ankers als ie een struik of een te grote paal op de middenafscheiding oid "ziet". En nee, zo'n systeem houdt geen rekening met het weer dus de abs mag het bruuske remmen oplossen.

Maak ook vooral de voorkant heel goed sneeuwvrij want anders wordt je doof van alle alarmen die afgaan.

Met verschillende personenwagens ook al meegemaakt. Net zoals een cruisecontrol die zogenaamd adaptief is. Voegt er een auto voor je uit trekt ie volle bak op naar de 100 waar ie nog op ingesteld stond. Om vervolgens weer vol in de ankers te gaan zodra de wagen daarvoor die net zoals de uitvoegende auto maar 80 reed binnen de ingestelde afstand kwam.

Het idee achter die systemen is niet per sé slecht, maar de uitvoering is nog bi Windows 95......

Sowieso moet er een verbod komen voor mensen die al 5 jaar mét al die systemen rijden om nog in een "ouderwetse" auto te stappen zonder extra lessen. Want dat is pas echt levensgevaarlijk.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Automatische Remingreep (dus zonder rijinstructeur)

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2024, 20:16

Edward schreef:Met AI hebben die systemen geen klote te maken als je de werking in ogenschouw neemt. Zo af en toe spring ik wel een bij op de vrachtwaggel en die gaat te pas en te onpas volle bak in de ankers als ie een struik of een te grote paal op de middenafscheiding oid "ziet". En nee, zo'n systeem houdt geen rekening met het weer dus de abs mag het bruuske remmen oplossen.

Maak ook vooral de voorkant heel goed sneeuwvrij want anders wordt je doof van alle alarmen die afgaan.

Met verschillende personenwagens ook al meegemaakt. Net zoals een cruisecontrol die zogenaamd adaptief is. Voegt er een auto voor je uit trekt ie volle bak op naar de 100 waar ie nog op ingesteld stond. Om vervolgens weer vol in de ankers te gaan zodra de wagen daarvoor die net zoals de uitvoegende auto maar 80 reed binnen de ingestelde afstand kwam.

Het idee achter die systemen is niet per sé slecht, maar de uitvoering is nog bi Windows 95......

Sowieso moet er een verbod komen voor mensen die al 5 jaar mét al die systemen rijden om nog in een "ouderwetse" auto te stappen zonder extra lessen. Want dat is pas echt levensgevaarlijk.

De eerste observatie is natuurlijk definitie-afhankelijk.
Vooralsnog is AI (=Aritficial Intelligence) nog verre van intelligent in de betekenis van nadenkend.

In het Tesla-geval was wat mij betreft interessant dat ik nog ruim aan de andere kant van de middengeleider was en dat het AI-systeem mij als loodrecht op de Tesla-rijrichting rijdend "slachtoffer" zag en daarom de remmen met een hoorbare knal/dreun vol liet werken.

Echt intelligent is dit mijns inziens niet, wat wel "intelligent" is dat het bewakingssysteem kennelijk een bewegend "slachtoffer" weet te herkennen, zelfs al zijn er ook onbeweeglijke obstakels in het "zicht".   De ongenuanceerde remingreep is natuurlijk weer het toppunt van on-intelligent.

Verder klopt het (of althans dat vermoed ik) dat het adaptieve rijgedrag iets is waar je liever verre van blijft.   Ik reed al eens achter een auto die zo vaak en zo zenuwachtig de remlichten deed oplichten dat ik daar zelfs niet de meest opgefokte chauffeur bij kon bedenken ... het bleef zo hardnekkig voortgaan dat het wel "artificieel" moest zijn.   De beste oplossing was gewoon een paar honderd meter terugzakken want zelfs volgen op tweemaal de normale afstand was nog onrustig.
Ook hier vrees ik overigens het moment dat er meer van de AI-adaptieven op de weg komen, een treintje van dit soort "adaptieven" gaat z'n eigen leven leiden ... en dat gaat dan vanzelf een keertje mis zodra de weg ineens glad is, of ... wanneer er een wat opgefokt "normaal" mens achter rijdt,

't Is jammer dat je niet met 100% zekerheid zo'n AI-auto kan herkennen.   Je kan je - zolang je het niet al te dol maakt - gewoon voor zo'n auto werpen ... de AI remt sneller dan wie dan ook (wee diegene die zonder AI of menselijke intelligentie een beetje opdingerig achter zo'n
AI-auto zit, zonder AI win je het nooit qua reactievermogen).

Groeten MarcS

PS   Vrienden met zo'n AI-auto zetten inmiddels ongeveer alles wat er aan AI uit te zetten is uit. De auto zag op de autoweg ook de snelheidsbeperkingen die voor de afrit bedoeld waren.   En rijd je door een wei naar je tent dan kom je niet ver, steeds een rem-ingreep.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Automatische Remingreep (dus zonder rijinstructeur)

Berichtdoor Edward » 18 Jan 2024, 20:44

Landmarcs schreef: wanneer er een wat opgefokt "normaal" mens achter rijdt,



In de Randstad geldt die combi wellicht als normaal...... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Automatische Remingreep (dus zonder rijinstructeur)

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2024, 21:28

Edward schreef:
Landmarcs schreef: wanneer er een wat opgefokt "normaal" mens achter rijdt, ..

In de Randstad geldt die combi wellicht als normaal......

Ha, Ha, je hebt scoort een bonuspunt.   Ik bedoelde wat anders: ik bedoelde "normaal" tegenover AI.
Opgefokt is eigenlijk overal "normaal" daar waar dat "opgefokte" juist niks oplevert, nu ja het levert nog meer opgefoktheid op.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
RaRo74
Berichten: 340
Lid geworden op: 20 Feb 2011, 12:09

Re: Automatische Remingreep (dus zonder rijinstructeur)

Berichtdoor RaRo74 » 18 Jan 2024, 22:28

Ach, naast de RaRo heb ik o.a. een Tesla in het wagenpark en kan je vertellen dat de huidige generaties geen radar meer hebben dus sneeuwvrij maken is overbodig :lol:
Tesla werkt met behulp van de 7 onboard camera's en die zien meer en sneller dan wat jij ziet met inderdaad AI voor de herkenning.

Geen onrustige CC met volgafstand dus maar AutoPilot die exact netjes binnen de lijntjes kleurt, netjes afstand houdt aan de hand van de snelheid. Dus bij hogere snelheid meer afstand en alles geleidelijk aan, eventueel naar wens in en bij te stellen.
Afritten al dan niet met snelheidsaanduiding worden dusdanig herkent waardoor snelheid automatisch afneemt. Geen probleem dus als je met 130 op AutoPilot aankomt rijden achter een vrachtwagen om daarna de afrit te nemen. Verouderde systemen van andere merken pakken na het nemen van de afslag inderdaad de snelheid weer op naar die 130 en ik kan je vertellen dat dit geen leuke ervaring is met 500pk bij een korte afrit :lol:

Beterschap trouwens MarcS.

Dan zal het er zo ongeveer uitgezien hebben. Dan doet Tesla het wel leuk als je het filmje afkijkt:

https://www.youtube.com/watch?v=4Hsb-0v95R4

Zelf heb ik dit soort ingrepen gelukkig nog niet meegemaakt met mijn Tesla. 1x kwam een appende bestuurder op de rechter baan te snel en te dicht naar de onderbroken streep links van de bestuurder terwijl ik daar net op de andere baan reed bijna naast deze bestuurder. Mijn Tesla greep rustig maar voelbaar in door af te remmen om te voorkomen dat wanneer de bestuurder door kwam deze mij niet zou raken.
Laatst gewijzigd door RaRo74 op 20 Jan 2024, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Automatische Remingreep (dus zonder rijinstructeur)

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2024, 20:40

RaRo74 schreef:... een Tesla in het wagenpark en kan je vertellen dat de huidige generaties geen radar meer hebben dus sneeuwvrij maken is overbodig
Vision werkt met behulp van de 7 onboard camera's en die zien meer en sneller dan wat jij ziet met inderdaad AI voor de herkenning.

Geen onrustige CC met volgafstand dus maar AutoPilot die exact netjes binnen de lijntjes kleurt, netjes afstand houdt aan de hand van de snelheid. Dus bij hogere snelheid meer afstand en alles geleidelijk aan, eventueel naar wens in en bij te stellen.

https://www.youtube.com/watch?v=4Hsb-0v95R4

Zelf heb ik dit soort ingrepen gelukkig nog niet meegemaakt met mijn Tesla.

Ik geloof direct dat Tesla het allemaal wat slimmer doet — toch vroeg de afdaling van de Col de la Schlucht zo nu en dan ingrijpen van de chauffeur; BigBrother-Tesla dacht meer dan eens erg optimistisch over de snelheden waarmee ie de bocht zou kunnen nemen (op de fiets doe ik het beter).

Mijn vraag blijft staan: bij een bescheiden snelheid een "knallende" noodremming ... hoe werkt dat uit op een gladde weg zoals we nu maar zo kunnen tegenkomen ?
Ik heb overigens beslist respect voor de herkenningssoftware: een kruisende fietser die vanuit de Tesla gezien nog "achter" een middengeleider rijdt herkennen is een opvallend "slimme" prestatie.

Of de Tesla mijn Volvo-avontuur beter had gedaan weet ik niet.   Het begon ermee dat de Volvo-chauffeur de weg niet kende, en vooral dat hij zonder nadenken of kijken ineens koos om rechtsaf af te slaan omdat ie verrast werd door een bussluis (waar ie overigens gewoon overheen had kunnen rijden).   Met slechts enkele meters "bedenktijd" is een noodremming denkelijk nog het beste.   Een lagere neus, zoals van de Tesla is voor een fietser gemiddeld maar een matig genoegen.   Een lagere neus was natuurlijk wel bete geweest voor mijn been en knie, of het beter voor mijn neus etc. geweest was is maar de vraag (met je hoofd tegen een dakrand aanknallen kan beroerd uitpakken).
Qua herstel: Dank.   Ik vrees evenwel dat een volledig herstel iets van lange duur is als het al tot volledig herstel komt.

Groeten MarcS

PS  Herkent de Tesla ook overstekende katten (of ander klein wild) ... wij verloren 6 jaar geleden een geweldig leuke, en verder ook oplettende kat aan een onvriendelijke ontmoeting met een elektrisch rijdende auto < die auto maakte geen autogeluid, de kat oordeelde dat er geen gevaar was >.

Gebruikersavatar
RaRo74
Berichten: 340
Lid geworden op: 20 Feb 2011, 12:09

Re: Automatische Remingreep (dus zonder rijinstructeur)

Berichtdoor RaRo74 » 19 Jan 2024, 23:59

Je gelooft me meteen als ik zeg wanneer wanneer Tesla ook met (huis)dieren is test in vorm van een pluche exemplaren en ooit levende :cry:
Nu moet een dier in kwestie wel erg doof of afgeleid zijn wil deze een EV niet al op een grote afstand aan horen komen.
Mijn RaRo heeft af en toe wel eens aandacht nodig in de vorm van wat onderhoud en dat gewoon op de plek waar deze geparkeerd staat langs de weg, met mij er al sleutelend onder en dan hoor al van ver af uiteraard de dinosap voertuigen aankomen maar EV's net zo goed.
Het rolgeluid van de banden is een onmiskenbaar geluid en de 4 buurtkatten die mij bij het sleutelen gezelschap houden reageren daar goed op.

Hond, kat en kangoeroe worden onderworpen aan Vision al dan niet in een statische vorm. Onderstaand filmpje is niet geschikt voor tere zieltjes :lol:
https://youtu.be/aE3Ovu6iMpE?t=388

Bij een AI ingreep gaat het voertuig vol in de remmen dus op een gladde weg geeft dit eenzelfde resultaat wanneer je zelf het afrempedaal loslaat om de rem vervolgens in te trappen. Ik vermoed dus dat dit weinig uit gaat maken en dan ben je afhankelijk van ABS, ondergrond, banden e.d.
Wat ik wel weet is dat Vision mogelijk risicovolle situaties eerder inschat zeker bij een te hoge snelheid om vervolgens al af te remmen. Dat zie je ook terug in het filmpje.
Bij een gladde weg staat een AI ingreep denk ik eerder stil als het gevaar vroegtijdig gespot wordt. Gelukkig geen ervaring mee en zeker met kans op gladheid pas ik me aan hoewel niet iedereen daar zo over denkt. Toeval bestaat en vandaag gaf ik ruim voorrang aan een recht doorgaande fietser die op een besneeuwd fietspad reed terwijl ik afsloeg. Jawel, de wat oudere Volvo V40 station achter mij dacht dat ik nog voor de fietser af ging slaan en moest flink in de remmen gaan omdat ik al stil stond. Weer die Volvo's :lol:
Nu ik er over nadenk, mogelijk heeft de Tesla deze Volvo actie opgeslagen met één van de 7 camera's en ik zal morgen eens kijken ofdat zo is. Wanneer er een video van is zal ik deze delen en daar is dan zowel de fietser als Volvo te zien.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten