Automatische Remingreep (dus zonder rijinstructeur)

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Automatische Remingreep (dus zonder rijinstructeur)

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2024, 10:39

RaRo74 schreef:.... Tesla ook met (huis)dieren is test in vorm van een pluche exemplaren en ooit levende.
Nu moet een dier in kwestie wel erg doof of afgeleid zijn wil deze een EV niet al op een grote afstand aan horen komen.

Tja, pluche en ooit levende (huis)dieren zullen beslist doof zijn, het oudere zusje van onze kat was dat (bij leven) zeker niet.

In de wat latere avond van 27-12-2017 was het goed donker, en denkelijk vooral van belang: er stond een stevige wind.
Ik denk dat het windgedruis het rolgeluid overstemde of minstens maskeerde.
Ons tamelijk slimme kat-beest wist heel goed dat ie auto's niet moest vertrouwen, ik had 'm daarop afgericht*. Zelfs als wij aan "onze" kant (dus ook zijn thuiskant) van de straat stonden, en de kat aan de overkant, sprong ie over het hek in de tuin aan de overkant als er een auto aankwam (en dat terwijl dat een tuin is met een hond).   Verder kon ik naar deze kat fluiten ... en als ie binnen gehoorafstand was (en dat was ruim verder als de zichtafstand alhier) dan kwam ie, dus doof was ie beslist niet.   (Ik weet het, je kan naar iedere kat fluiten, de meeste katten zijn Oost-Indisch-doof.)

*  In tegenstelling tot het wijdverbreide volksgeloof is het heel goed mogelijk om een kat van alles te leren.   Lastig is dat het vooral de kat is die kiest wat ie wil leren, maar je komt een eind.   De platgereden kat wist - voor zijn ongelukkig einde - dat ie voorzichtig met z'n nageltjes moest zijn maar dat vergat ie soms.   Z'n jongere zusje weet dat bloot vel en nagels niet samen gaan, hij weet zich zelfs zo te beheersen dat ie op zachte voetjes over takken loopt (en in ruil dus heel precies gedoseerd van tak naar tak springt).   Een lastige bijkomstigheid is dat ie zo voorzichtig is dat ie de Bosmuizen levend naar binnen brengt (die wij dan moeten vangen om ze daarna naar het bos te brengen).

Samenvattend:  Voor de kat (en andere al dan niet wilde dieren) zou het waarschijnlijk goed zijn als er meer Tesla's waren.
De Tesla heeft ook al het voordeel dat ie geen radiator-grill heeft waarin dode vogeltjes blijven hangen.
Het participerend onderzoek naar de botsvriendelijkheid met fietsers laat ik graag aan anderen over.
Ik heb al genoeg - tegen wil en dank - aan dergelijk participerend onderzoek gedaan.

Groeten MarcS

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 22 Jan 2024, 08:04

in de vrachtauto is het heel makkelijk om te zeggen ik heb toch voorrang, dus knal maar door, zelf vindt ik dat zoeken of wachten dat er iets gebeurt.
en vindt dit zeer asso, maar ja tegenwoordig mag je er niks over zeggen, en is dit de normaalste zaak .

abs werkt veelal niet op lage snelheden, dit is niet waar, abs werkt helemaal niet bij lage snelheid, anders zou je nooit kunnen stilstaan.
nl anti blokkeer systeem, stilstaan is blokkeren.

nb de eerste mercedes die uitgerust werd met abs, als men dan aan een kant in het gras kwam en dan remde, stond hij echt anders om.
je maakte een pirouetje.

alles heeft zijn tijd nodig, wij moeten ook wennen, helaas moet ik niks hebben van die dingen, vroeg of laat moet je er iets aan repareren.

en eigenlijk moet iedereen eens op de tijd een rijles proefexamen maken.

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Jan 2024, 09:48

Eens, het is sowieso raar dat mensen die een examen doen en daar dagelijks mee werken verplicht moeten bijscholen maar mensen die en rijbewijs halen en dat eens in de twee jaar gebruiken zo de weg op mogen. (al weet ik ook niet hoe dat anders zou moeten)

Iedere b rijbewijs kandidaat zou ook een verplicht een uur of wat in een vrachtwagen moeten rijden. Veranderd het perspectief ook behoorlijk.

Al ben ik het ook met Pascal eens dat het recht van de sterkste (lompste en ongemanierdste) vaak toegepast wordt. Al denk ik niet dat dat heel nieuw is.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Jan 2024, 18:28

pascal110 schreef:in de vrachtauto is het heel makkelijk om te zeggen ik heb toch voorrang, dus knal maar door, zelf vindt ik dat zoeken of wachten dat er iets gebeurt.
en vindt dit zeer asso, maar ja tegenwoordig mag je er niks over zeggen, en is dit de normaalste zaak .
....
en eigenlijk moet iedereen eens op de tijd een rijles proefexamen maken.

Edward schreef:Eens, het is sowieso raar dat mensen die een examen doen en daar dagelijks mee werken verplicht moeten bijscholen maar mensen die en rijbewijs halen en dat eens in de twee jaar gebruiken zo de weg op mogen. (al weet ik ook niet hoe dat anders zou moeten)

Iedere B rijbewijs kandidaat zou ook een verplicht een uur of wat in een vrachtwagen moeten rijden.  Verandert het perspectief ook behoorlijk.

Al ben ik het ook met Pascal eens dat het recht van de sterkste (lompste en ongemanierdste) vaak toegepast wordt. Al denk ik niet dat dat heel nieuw is.

Tja, wat betreft het eerste:   Ik zeg er weleens wat van ... ik kijk dan wel of er een kansje is dat als het mis gaat er omstanders zijn, in de hoop dat die dan de politie bellen.   Een buurvrouw, die in de gezondheidszorg werkt, zei me dat ze vreest me nog eens als patiënt te zien omdat ik m'n mening niet voor me kan houden.   Tot nog toe komt het meestal wel aan als ik zeg - na het antwoord dat ze me niet gezien hebben - dat dat niet gezien hebben het probleem was, en dat ik er niet teveel last van heb als ze me doodrijden maar dat hij/zij als beroepschauffeur met een doodgereden fietser verder moet leven.

Dan over de herhaal-examens: Ik vrees dat dat maar weinig helpt.   Kijk naar de jonge chauffeurs.   Net het rijbewijs, net een hele reeks rijlessen, jong en fris, met een goed geheugen en een prima reactiesnelheid .... en toch zijn de jongste chauffeurs de chauffeurs die de meeste ongevallen maken.   Je haalt met een herhaal-examen hoogstens de allerergste, onverbeterlijke hufters en sukkels er tussen uit, de mensen waarvan de politie net zo makkelijk gewoon onderweg zou kunnen beoordelen "geschikt voor een herexamen". De meer "intelligente" hufter weet wel hoe het hoort en die misdraagt zich wanneer hij denkt er makkelijk mee weg te komen.
Misschien helpt het wel beter wanneer je je rijbewijs pas vanaf je 25ste mag halen, met alleen een voorlopig rijbewijs voor het 25ste en dan een tweede examen voor het definitieve rijbewijs ?

De medische keuring van ouderen is overigens ook zo'n wassenneus.   Hoogstens wordt een klein percentage angstigen afgeschrikt.   Vul je de vragenlijst verstandig in en ben je niet stekeblind dan wordt je weer voor 5 jaar goedgekeurd.
Over stekeblind gesproken: In Zweden heb je een rijbewijs voor het leven, en dus zijn er mensen met een rijbewijs die inmiddels werkelijk stekeblind zijn.   Daar is niks mis mee, je moet immers niet alleen een rijbewijs hebben, je moet ook verder in staat zijn een vertuig te kunnen besturen.   Wie meer dan weinig alcohol drinkt, of andere drugs gebruikt, of medicijnen die de reactiesnelheid, klacht of het zicht beïnvloeden mag ook de weg niet op anders dan als passagier — het hebben van een rijbewijs is geen "carte blanche".

Overigens zou ik het niet gek vinden wanneer men voor het vrachtwagen en/of bus-rijbewijs de aanvrager aan een uitgebreide psychologische en stress-test zou onderwerpen.   Van wie met vele tonnen voertuiggewicht de weg op mag, en zeker van wie dat beroepsmatig (en meer dan incidenteel) doet kan je mijns inziens eisen dat hij/zij bovengemiddeld stabiel en stressbestendig is.

Het is heel vreemd, maar alleen in het verkeer mag je je vrijwel straffeloos moorddadig gedragen, zelfs voor de eenvoudigste dood door schuld gevallen is er in het verkeer ineens een veel lichtere maatlat.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”