Invoerrechten en BTW uit Engeland

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Invoerrechten en BTW uit Engeland

Berichtdoor Landmarcs » 20 Dec 2023, 13:41

Erik Peters schreef:Het maakt volgens mij ook verschil of je besteld als particulier of als bedrijf. Als bedrijf kun je inkopen zonder VAT, wat je als particulier meen ik niet kan. In Nederland betaal je vervolgens invoerrechten over de waarde van de goederen en geld aan de transporteur die het inklaren voor je regelt. En als bedrijf moet je ook nog eens 21% BTW afdragen als je de goederen verkoopt (en als je het voor je eigen bedrijf gebruikt moet je eerst de btw opgeven en die mag je later weer verrekenen). Allemaal gedoe.

Ik denk dat bij het alles inclusief tarief dat Paddock aan particulieren aanbiedt Paddock de Britse VAT kan verrekenen (men leze bij export niet hoeft af te dragen).   Kennelijk geven grotere en/of zwaardere pakketten problemen, en moet je daarvoor de achteraf-afreken-route bewandelen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Dec 2023, 20:18

Ik heb idd geen moeite met Paddock & consorten. Maar dat is waarschijnlijk omdat ik geen privé Land Rover heb en dus alles op de zaak doe.

Btw betaal ik zodra het hier aankomt en dat verreken ik weer in de btw aangifte. Lokaal iets kopen is exact hetzelfde dus als je dat "gedoe" vind vooral lekker bij de baas blijven. :shock:

Particulier kan het denk ik niet meer uit en kun je net zo goed bij de lokale handel kopen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Dec 2023, 22:25

Edward schreef:Ik heb idd geen moeite met Paddock & consorten. Maar dat is waarschijnlijk omdat ik geen privé Land Rover heb en dus alles op de zaak doe.

Btw betaal ik zodra het hier aankomt en dat verreken ik weer in de btw aangifte. Lokaal iets kopen is exact hetzelfde dus als je dat "gedoe" vind vooral lekker bij de baas blijven.

Particulier kan het denk ik niet meer uit en kun je net zo goed bij de lokale handel kopen.

Die laatste opmerking kan ik niet volgen.  
Particulier of niet de lokale handel is soms goedkoper en vaker duurder dan Paddock.
Bij beide kan je, als het "op de zaak" kan, de BTW verrekenen, de particulier kan dat niet ... maar het blijft geld.
Er is hoogstens het verschil dat je "de zaak" een stukje kan laten meebetalen, voor "de zaak" maakt het daarbijnet zo min uit waar het spul vandaan komt, wat uitmaakt is wat het kost.

Het enige wat "niet uit kan" is gewoon die LandRover (en dus ongeveer iedere auto): het kost vrijwel altijd meer dan je ermee verdient, de enige winst is dat je ook meer kan, of dat je er gewoon plezier aan beleeft. (Een ander stukje "winst", en dat dan alleen voor sommigen onder ons, is dat je je geld kan uitgeven of kan oppotten .... aan het eind van de rit zien hoogstens je erfgenamen het verschil.)

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 21 Dec 2023, 13:10

Particulier kun je vaak heel wat regelen.
Gewoon papiergeld doet vaak wonderen ..

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 22 Dec 2023, 07:58

en niemand schrijft nu hoe het echt zit, is.
vroeger in eu
nu niet meer,
dus invoer naar eu,
maakt niet uit particulier of privé, ene kan iets terug krijgen de ander niet,
moet altijd via een inklarings bedrijf, expeditie, natuur lijk staat op de belasting dienst hoe je het particulier of te wel zelf kunt doen, maar helaas werkt dat niet, soms weet een advocaat ook beter de weg, of jij moet zoveel tijd er in stoppen om alles uit te zoeken.
maar nu de euro's
vrije invoer naar eu is 430 euro dit is incl alle kosten, verzekering verzenden.
is het groter
dan vat eraf, 17 % invoerkosten erbij, expeditie kosten erbij, en daarover 21% btw. en dat is wat jij betaald

dyngo

Berichtdoor dyngo » 22 Dec 2023, 11:12

Zelf laat ik niets uit UK sturen.
Vind mijn spullen hier in EU ook wel.

Opsturen uit UK is vaak een loterij.
Omdat niemand goed weet hoe het zit kan je alles overkomen.
Van goedkoper dan vroeger tot vele malen de waarde van het gekochte.
Volg een tijdje op Amicale (forum triumph spitfire france) hoe al die mensen of wel de boot in gaan ofwel geluk hebben.
Vaak lijkt het allemaal mee te vallen maar volgt een rekening voor afhandeling van de transporteur weken later.
Voor de Brexit reed ik met de trailer naar UK, kocht een auto en stopte die vol spul.
Alles cash betaald zonder facturen, vaak ook van particulieren.
Ging zonder enig gezeik de boot op.
Dat is over.

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 22 Dec 2023, 14:46

En dit is hoe het zit?

"vrije invoer naar eu is 430 euro dit is incl alle kosten, verzekering verzenden."

Inclusief alles, duidelijk....
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2023, 15:56

Barwaut schreef:En dit is hoe het zit?

"vrije invoer naar eu is 430 euro dit is incl alle kosten, verzekering verzenden."

Inclusief alles, duidelijk....

Hmm ... als ik deze vrije € 430,— probeer te vinden vind ik juist het tegendeel, nl dat je over zowat alles invoerrechten en/of BTW moet betalen.   (Wat dacht ik altijd al gold: de berekeningsbasis is sowieso incl verzekerings en verzendkosten.)

Ik krijg eerder de duidelijkheid dat niks duidelijk is.

Je hebt een vriendje nodig in Noord-Ierland, iemand die het spul voor jouw bestelt, en daarna "privé" doorstuurt, althans, het lijkt mij dat dat het enige "worm-hole" is.   Je hebt dan wel tweemaal verzendkosten en verder de onverrekenbare Britse VAT.
Kleinschalig zelf meenemen kan natuurlijk ook, maar dat wordt pas lonend als je toch naar dat "rare" eiland wilt (of moet).

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 22 Dec 2023, 18:14

Die 430 is eerder het bedrag aan goederen dat je vrij mee mag nemen als je met de ferry de UK verlaat.
Ga je via de tunnel, dan is het ongeveer de helft lager.
Heb die bedragen ooit opgezocht, en het was zoiets.
Bij verzending is geen vrije bodem zover ik weet.

Beste is afreizen naar de UK en alles op je auto monteren wat je graag wilde kopen.
Zo ging het vroeger (nu misschien nog) in Andorra.
Overal goedkope bandenfirma's (toen)
Overigens vind ik de UK lang niet altijd zo gunstig.
Rijdt sinds een paar maanden op vrijwel nieuwe alu Mag 5 met vrijwel nieuwe 285/75 BFG AT voor 1000 euro.
Er is hier genoeg te vinden (was wel een kut eind rijden naar Den Briel - maar minder ver dan naar UK !) :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2023, 20:00

dyngo schreef:....
Beste is afreizen naar de UK en alles op je auto monteren wat je graag wilde kopen.
Zo ging het vroeger (nu misschien nog) in Andorra.
Overal goedkope bandenfirma's (toen)
Overigens vind ik de UK lang niet altijd zo gunstig.
....

Volgens mij gaat het nog steeds zo in Andorra.  
Overigens gaat de gelijkenis verder dan je denkt: het is maar de vraag hoe voordelig het in Andorra is.
Als het gaat op drank en/of sigaretten - die beslist goedkoper zijn* - gaat de truuk overigens niet op.
Je kan moeilijk liters goedkope drank wegklokken, en verschillende sloffen sigaretten wegroken voor je de grens over gaat.
Je tank vullen kan in ieder geval wel, doe dat helemaal (of bijna) boven, dan krijg je die kilometers naar beneden er gratis bij.

*  De "alcool bon gout" 96% kost in Andorra nauwelijks meer als bij ons de spiritus.   Etiket van de 5 liter afhalen, de verzegeling van de dop verbreken, en een auto die op E85 wil rijden nemen ... dan kan je altijd nog zeggen dat het reserve-brandstof is.   Overigens is de kans op controle als je met NL-platen de grens over rijdt nogal klein (toen ik eens met een Frans kenteken - van bovendien een vrijwel naburig departement - alleen in een grotere oude Renault de grens over reed rekende ik op controle ... kennelijk "ruiken" ze dat, ze moesten mij niet hebben).

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”