Is de BFG AT/KO2 een echte winterband?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Traveller

Is de BFG AT/KO2 een echte winterband?

Berichtdoor Traveller » 18 Nov 2023, 17:13

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de BFG AT/KO2 in sneeuw en ijscondities. Wat zegt de kwalificatie M+S en het (3PMSF) Sneeuwvlok symbool op de band eigenlijk? En hoeverre is een dergelijke band bruikbaar in Scandinavië? Wanneer ik op de site van BFG kijk zijn alle recensies lovend over de winterse kwaliteiten van de band. Maar is dat ook zo? Ik verneem graag jullie mening.

Groet, Chris

Landmarcs

Re: Is de BFG AT/KO2 een echte winterband?

Berichtdoor Landmarcs » 18 Nov 2023, 18:01

Dag Chris,

Je zal niet verbaasd zijn als ik zeg: Koop echte winterbanden, kijk naar de Nokian Hakkapeliitta LT3 LT225/75 R16.
Nokian heeft ook AllSeason banden, incl het 3PMSF merkje ... ze verkopen die ook als goed in de sneeuw ... maar het verschil is groot.
Er is maar één reden om te twijfelen: de goede winterbanden zijn tegenwoordig erg prijzig (maar ook gewone banden zijn duur geworden sinds de oorlog in Oekraïne).   Ik kocht 9 jaar geleden een set Nokian Hakkapeliitta LT3 LT235/85 R16 voor een prijs waar je er nu misschien twee voor krijgt.
Maar goed ... de beste tegenvraag bij de bedenkingen rond de prijs is:  "Al eens een ongeluk geprobeerd ?"

O ja, de 225/75 is wat smaller als de gebruikelijke Discovery-maat, wel dezelfde diameter — dat is in de sneeuw en bij gladheid alleen maar een voordeel.
Mocht je sneeuwkettingen moeten monteren is een maat smaller alleen maar een voordeel: de ruimte voor de kettingen is bij een Discovery niet overdreven groot.

Groeten MarcS

PS   Dat er op de BFG-website alleen lovende recensies lijkt mij een gevalletje "Wij van WC-eend ... "
PS2 Wellicht kan "Fenix" nog iets zeggen over haar onbedoelde Noorse uitstapje.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Nov 2023, 10:50

Als je even verder zoekt vind je allerlei min of meer vergelijkende tests.
Ik herinner me een Australische test - die meermaals op dit forum werd aangehaald - waarbij de vorige versie van de BFG AT/KO stevig door de mand viel.   De BFG gold als de gedoodverfde winnaar en hij kwam onderaan uit de test, en de op het oog meest "suffe" band, de Cooper Discoverer AT3 bleek de winnaar (enige zwakke punt van die band was het zwakkere karkas van de AT3) ... wilde je een solide karkas dan scoorde de STMaxx heel hoog.
Ik zocht nu even op BFG AT/KO2 versus Cooper AT3 en vond heel veel. Te veel om alles snel te waarderen op geloofwaardigheid en betrouwbaarheid.   Je ziet mijns inziens wel weer een gelijksoortige lijn: De BGF heeft een goede naam en die goede naam brengt 'm ver, de AT3 heeft beslist niet zijn looks of naam mee maar in de praktijk komt ie heel erg ver.
Nu is die AT3 geen band voor in de winter, dus op dit punt blijven we steken.

Ik vond bijv. een vergelijking met zelfs 3 banden onder de New Defender: < https://landroverforums.com/forum/2020- ... ll-107719/ >
Of een pure AT3 versus BFG AT/KO2 vergelijking < https://tirehungry.com/cooper-at3-vs-bfg-ko2/ >
In deze laatste las ik o.a.: " Also, BFG KO2 has a 3-Peak Mountain Snowflake symbol on its sidewall, proving that it can stand heavy snow conditions. However, it is far less impressive than the legitimate winter tires that are more expensive. " .
Dit "far less impressive" bevestigt mijn subjectieve oordeel op slechts beperkte n=1 ervaringen, maar ook de adviezen die ik van mijn Zweedse broertje hoorde (hij woont al een kleine 40 jaar in Zweden).   Je hebt banden waarmee je in de winter aan de wet voldoet vanwege de 3PMSF markering, en je hebt banden waar je in de winter echt op kan vertrouwen.   Die AllSeason-banden zijn een zuinige keuze wanneer je 's winters wel eens in Duitsland of Oost-Frankrijk komt, en/of wanneer je naar de overbekende wintersport centra wilt (want daarheen worden de wegen zo goed als mogelijk schoon gehouden).   De echte winterbanden zijn een (bijna) verplichting wanneer je langere tijd winters weer kan verwachten, en vooral wanneer je bij één of meerdere dagen beroerd winterweer niet kan of wilt zeggen: "Morgen is het hopelijk beter, ik wacht het rustig af.".
Nog een vergelijking: < https://www.pitstoparabia.com/en/news/d ... -vs-ta-ko2 > met als conclusie: " The Cooper Discoverer AT3 4S is better than the BFGoodrich TA K02. Although there is not much difference between the two on paper, you will notice the difference when driving. Also, the two are within the same price range. So, we recommend that you opt for the AT3 4S because it offers more value for money. "
En bijv. deze: < https://www.mygrandrv.com/forum/showthr ... BFG-AT-KO2 > bevestigt ook weer deze lijn.

En wanneer ik op "BFG AT/KO2 on ice" zoek vind ik bijv. deze tegenpool van de BFG "Wij van WC-eend ... " aanbevelingen:
< https://www.tacomaworld.com/threads/ko2 ... ow.684435/ > met bijv. " Once you've driven on winter tires you won't think AT are 'decent' "

Groeten MarcS

PS  Bij het digitaal rondneuzen kwam ik ook nog een vergelijkende test tegen waarbij verschillende breedten van overigens gelijke winterbanden diverse resultaten op een rijtje gezet werden.   De verschillen waren niet al te groot maar in grote lijnen was het: "smaller" is beter.   Al te smal natuurlijk uitgezonderd.   Breder was in ieder geval géén aanbeveling.
PS2 Wat me al eerder opviel bij de Nokian-website was dat Nokian op de op de US-markt gerichte site de AllSeason-banden nadrukkelijk als sneeuwbanden profileert.   Op de op Europa gerichte site noemen ze de AllSeason banden tegenwoordig wel als zodanig (voorheen werden die in Europa gewoon zomerbanden genoemd, zelfs al hadden ze een 3PMSF markering).   Voor de Europese markt worden de AllSeason-banden niet als "geweldig in de sneeuw" neergezet.  
Waarschijnlijk zijn de verschillende markten zo verschillend dat deze verschillende verkoop-strategiën gerechtvaardigd zijn.   In de USA worden kennelijk andere eisen gesteld, andere eigenschappen verwacht,   Misschien is stap één al het verschil in drukte en type wegen: In Europa relatief druk en bochtig en in de USA stil en recht. (Ik herinner me een Canadese boerenzoon die 2 maanden lang een stage liep in Frankrijk: Hij kon niet wennen aan het verkeer, met 100 km/u in een R4 over de Franse binnenwegen, iedere dag weer stierf hij duizend doden.)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Nov 2023, 13:48

Wat me overigens opviel in de Utubetjes waar de vergelijkende testen op een besneeuwd circuit gedaan worden was dat ze de snelste tijden proberen neer te zetten, daarbij de hele weg-breedte gebruiken, en de chauffeur als een rally-rijders permanent bezig is de auto toch nog op de weg te houden.
Op zo'n manier 100den kilometers rijden is alleen voor de rally-hobbyist (of professional) een leuke uitdaging.   Als gewone beperkt geoefende chauffeur is het nogal inspannend om permanent tegen de grens van het mogelijke te zitten.   Die grens van het mogelijke is bovendien op een circuit geen grote verrassing, op het circuit moet je de grens van de band opzoeken ... op de gewone buitenweg heb je te maken met een grote onbekende, namelijk wat is de toestand van het wegdek net iets verderop.   Bij opeens spekglad kan je niets extra doen anders dan op de banden vertrouwen, en opeens spekglad is ook nog eens niet overal hetzelfde: in een bocht die een beetje "fout" ligt, of op een helling die van geleidelijk naar net wat steiler dalen overgaat heb je ineens minder reserve en kan je onbedoeld erg dicht bij de grenzen van het mogelijke komen.
Mijn ervaring is dat je maar weinig op ervaring kan rekenen: net iets meer dooi kan goed berijdbare aangereden sneeuw ineens veranderen in onbetrouwbare sneeuw-slurry waarin je zelfs met een lage snelheid en in een niemendallerige bocht zonder verdere waarschuwing in een 4-wielslip raakt.   Reken dus met het onberekenbare, en reken er maar op dat onder zulke omstandigheden ontspannen kilometers maken er niet inzit.

Groeten MarcS

Jeffrey23

Berichtdoor Jeffrey23 » 21 Nov 2023, 08:17

Als je echt in winterse omstandigheden in Scandinavië gaat rijden, maakt het niet echt veel uit welk type winterband je hebt. Zonder kettingen kom je nergens. Maar slimmer is het om spikes te monteren, zeker meer werk dan kettingen, maar de hele trip rijdt het een stuk prettiger.

Groet,
Jeffrey

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Nov 2023, 11:09

Jeffrey23 schreef:Als je echt in winterse omstandigheden in Scandinavië gaat rijden, maakt het niet echt veel uit welk type winterband je hebt. Zonder kettingen kom je nergens. Maar slimmer is het om spikes te monteren, zeker meer werk dan kettingen, maar de hele trip rijdt het een stuk prettiger.

Tja, dit is op de spikes na precies het tegengestelde van wat mijn broertje zegt.   Nu woont hij nog maar een kleine 40 jaar in Zweden (hij heeft zelfs de Zweedse naast de NL nationaliteit), en rijdt hij al auto vanaf het moment dat ie over het dashboard kan kijken .... dat zegt natuurlijk allemaal "niks".
Het is beslist zo dat spikes in Noord- en Midden-Zweden de norm zijn, de beste "nordic" winterbanden zijn vlgs hem second best.   Sneeuwkettingen daar heb je weinig aan, die zijn hoogstens nuttig als hulpmiddel wanneer je onbedoeld in diepe sneeuw terecht komt (ze kunnen eventueel als nood-maatregel werken wanneer de weg verijsd is en je op minder goede winterbanden rijdt).

Omdat spikes de norm zijn valt het vaak erg mee: al die spike-passanten rijden een eventuele verijsde sneeuwlaag stuk.   Het gaat evenwel mis wanneer er weinig verkeer is, en vooral wanneer zo nu en dan de temperatuur iets oploopt.   Stukgereden sneeuw en ijs kan dan opnieuw verijzen, en nog verraderlijker: een klein beetje opgevroren dooiwater, of door (de)sublimatie opnieuw aangevroren asfalt kan voor lokale en onzichtbare, onaangename verrassingen zorgen.  
Zelfs als het allemaal redelijk gelukkig afloopt wil je niet in de diepe sneeuw in de berm vast staan wanneer het kilometers lopen is naar het volgende huis (en je niet weet of er daar dan iemand thuis is), wachten op de eerstvolgende passant is veiliger .... maar het kan lang wachten zijn.

Nog even een aanvulling na ruggespraak met "Zweden":
Ook in Scandinavië laat de "climate-change" zich voelen. Het komt vaker dan voorheen voor dat er een langere tijd temperaturen dicht tegen nul zijn.   Stukgereden sneeuw en ijs verandert dan in een onaangename slurry.   Je hebt juist dan de beste winterbanden nodig.   Is het goed (permanent) koud vriesweer dan is aangereden sneeuw geen probleem, zulke sneeuw is relatief stoef — juist de nabij nul temperaturen zijn lastig omdat het bij die temperaturen echt glad wordt.
Bovendien brengt het veranderende weer ook nog eens vaker sneeuw, en juist bij de nabij nul temperaturen maakt die sneeuw het normale fourageren van het wild (en de rendieren) moeilijk: die arme beesten zoeken nu vaker de wegberm op omdat het daar nog net iets warmer is ... zouden ze zich braaf tot alleen de wegberm beperken was het geen probleem, maar ze zijn niet zo braaf ... dit betekent nog eens te meer dat je maximale controle over de auto moet hebben.

Natuurlijk gaat het meestal goed, maar dat wisten we al.   Het is de kleine kans op grote gevolgen die maakt dat we allerlei voorzorgen nemen, en bijv. ook de reden van alle verzekeringen (verzekeringen die soms verplicht zijn omdat sommige kleine kansen ook een soort van zekerheid zijn).

Groeten MarcS

PS  Mijn ervaringen met sneeuwkettingen is dat ze heel veel doen - mits 4 sneeuwkettingen - maar dat je er niet graag tientallen kilometers op rijdt.   Mijn ervaring is ook dat je met betere banden en 4x4 al heel ver komt, maar dat "betere banden" zodra die aan de limiet komen ineens niks doen.   En mijn ervaring is daarnaast dat je met betere banden en 4x4 met een beetje gladheid iedere 2x4 achter je laat — dat geeft een heel goed gevoel .... totdat je merkt dat die betere banden toch geen serieuze winterbanden zijn, dan sta je ineens op een onhandig punt te hannesen met de sneeuwkettingen.
Een andere ervaring: Ik was een nauwelijks bereden bosweg omhoog gereden, met sneeuwkettingen want er lag dikke sneeuw. Bij terugkomst na daar boven een wandeling met sneeuwschoenen stonden er twee lokalen met hun 4x4's op modderbanden.   Ze keken wat meewarig naar mijn sneeuwkettingen - ik dacht "geen kunst, ik heb vanochtend een betrouwbaar spoor in de sneeuw gemaakt".   Daarna reden ze naar beneden, en ik volgde wat later en liep op ze in: Je zag aan alles dat ze met samengeknepen billen naar beneden reden.   Omhoog is geen kunst, in het ergste geval kom je stil te staan - omlaag is wel een kunst, verlies je grip dan beland je in de greppel, of tussen de bomen in het ravijn.

HJK

Berichtdoor HJK » 24 Nov 2023, 16:02

De BFG AT/KO2 mist gewoon de lamellen die een echte winterband heeft, welke de juiste grip geven bij remmen / optrekken en sturen.
Ik ga echt wel liever met nokian hakkapeliitta ipv de BFG AT met sneeuwvlokje naar de alpen of Zweden als sneeuw en of ijs verwacht wordt.

En kettingen: prima mee te hebben, (vorige week nog in midden Zweden geweest maar gewoon thuis gelaten, want er waren geen bergen onderweg..)
In 1990 jaartje rond de poolcirkel gewoond met heel veel sneeuw ( en gewone Fiat Panda), en nooit een ketting hoeven leggen. ( je zou 1st over een 1-1.5m hoge sneeuwwal moeten komen voordat je kettingen nodig hebt..). En natuurlijk kun je het ook altijd opzoeken om kettingen nodig te moeten hebben....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Nov 2023, 20:14

HJK schreef:De BFG AT/KO2 mist gewoon de lamellen die een echte winterband heeft, welke de juiste grip geven bij remmen / optrekken en sturen.
Ik ga echt wel liever met nokian hakkapeliitta ipv de BFG AT met sneeuwvlokje naar de alpen of Zweden als sneeuw en of ijs verwacht wordt.

En kettingen: prima mee te hebben, (vorige week nog in midden Zweden geweest maar gewoon thuis gelaten, want er waren geen bergen onderweg..)
In 1990 jaartje rond de poolcirkel gewoond met heel veel sneeuw ( en gewone Fiat Panda), en nooit een ketting hoeven leggen. ( je zou 1st over een 1-1.5m hoge sneeuwwal moeten komen voordat je kettingen nodig hebt..). En natuurlijk kun je het ook altijd opzoeken om kettingen nodig te moeten hebben....

Wat betreft het eerste deel: hier ben ik het helemaal mee eens.   Met welke band je ook rijdt: onvoldoende grip is vervelend ... echter, is er een groot verschil in "vervelendheid".   Heeft de band off-road beperkingen dan kom je in het ergste geval ergens in de rimboe tot stilstand (nu ja, je hebt durfallen die het ravijn in geraken, rauwdouwers die niet van beperkingen willen weten) ... is de band niet opgewassen tegen sneeuw en ijs dan kan dat zonder verdere voorwaarschuwing een kennismaking met groot-wild, ravijn, tegenligger etc betekenen en dat is veelal einde oefening voor de auto, voor de inzittenden valt het dan hopelijk mee maar het kan ook makkelijk een fatale afloop betekenen.

Dan wat betreft het tweede deel:  Ik weet het niet precies, maar ik vermoed dat in 1990 de winterband nog maar behelpen was. Zo'n 10-15 jaar later gold de Michelin XPC zelfs nog steeds als een winterband in Scandinavië. Ook nu is het zo dat je in 7.5x16 niet of nauwelijks iets dat kan doorgaan voor winterband kan kopen (daarom ben ik overgegaan op 235/85x16, ook voor de winterband).

En ... als je wilt in de sneeuw "off-road" wilt avonturen dan denk ik dat je er goed aan doet om naast de sneeuwkettingen (en dan liefst de echt prijzige sneeuwkettingen, dichtbezet met krammen) ook rijplaten (dwz GRP-roosters) en een grotere sneeuwschep (met een lange steel) mee te nemen.   Onder een dikke sneeuwlaag zie je lagere obstakels en depressies zoals greppels en/of diepe sporen niet.   Voor de eenvoudige weg terug is het dan gauw te laat.
O ja, neem ook voor jezelf een extreme sneeuw-uitrusting mee.   Als je uitstapt en dan tot je knieën of dieper in de sneeuw staat kom je echt niet veel verder.   Is de weg verijsd en/of verijzeld dan heb je krammen oid onder je schoenen nodig: je ligt zo naast of zelfs onder je eigen auto.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 25 Nov 2023, 21:09

Toch maar fijn, die climate change.
Had ik nou maar Wilders gestemd.
En 140 kmh op de snelweg en ijs weg.
Goed voor mijn bestaanszekerheid .. :ugeek:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Nov 2023, 21:20

dyngo schreef:Toch maar fijn, die climate change.
Had ik nou maar Wilders gestemd.
En 140 kmh op de snelweg en ijs weg.
Goed voor mijn bestaanszekerheid .. :ugeek:

Tja, fijn die douane-formaliteiten omdat Wilders uit de EU en de gulden terug wil.
Fijn ook al die hoogwater-vluchtelingen ... mijn "tzt aan zee" ga ik straks nog beleven.
Dan hebben we nog meer woonruimte problemen ... wellicht kan ik de opstallen dan duur verkopen en kijken of ik naar hoger gelegen oorden kan emigreren.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”