Is de BFG AT/KO2 een echte winterband?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Redchilly

Re: Is de BFG AT/KO2 een echte winterband?

Berichtdoor Redchilly » 16 Dec 2023, 18:54

Landmarcs schreef:Zolang je niet de pech van aanhoudende sneeuwbuien hebt zullen de grote wegen gewoon schoon zijn.
Ik was vooral nogal "streng" mbt de eerste vraagsteller, die helemaal naar de Noordkaap wil, en wellicht nog veel meer.

Teruglezend kan mijn vorige post eigenwijs overkomen, dat was/is overigens niet mijn intentie hoor,
ik ben juist altijd blij met alle tips en adviezen.
Doorgaans ben ik, zoals inmiddels bekend denk ik ;) , eerder iemand die overkill prefereert boven "het zal wel los lopen".

We rijden inderdaad enkel vanaf Göteborg onder Stockholm langs naar het huisje, iets ten oosten daarvan.
Ook rijden we i.d.d. enkel hoofdwegen tot aan Stockholm, en alleen de laatste kilometers naar het huisje zijn over een gravelweg.
Maar ook daar verwacht/hoop ik geen problemen tegen te komen,
maar de aanschaf van de sneeuwkettingen kan ik daarvoor wel verantwoorden.

Mochten we een trip naar de Noorkaap plannen dan zou ik niet eens vragen of ik andere banden nodig zou hebben.
Dan zouden deze al klaarstaan op een 2e set velgen, want hoewel voor ons gebruik de huidige banden prima zijn,
zullen we daar nooit mee naar de Noorkaap gaan, of een roadtrip maken langer dan enkel naar en van het huisje.

We hebben geen haast en we hebben desnoods alles mee om onderweg te overnachten
als de omstandigheden het niet toelaten de trip in 1 dag te rijden. Eten, drinken, slaapzakken en de standkachel.
De boot is flexibel geboekt, dus tot enkele uren voor vertrek kunnen we nog omboeken of annuleren.

Eenmaal bij het huisje gaan we wandelen, binnen bij de haard zitten en buiten koken boven open vuur,
maar we hebben geen verdere plannen om een dagje er op uit te gaan o.i.d., maar juist lekker ontspannen :)

Ik had in eerste instantie 1 set kettingen besteld, omdat de meeste sites aangeven dat dat voldoende zou zijn.
Het gaat alleen om het redden uit een benarde situatie, maar niet bedoeld om veel op te rijden.
2e set is inmiddels besteld, ik had niet nagedacht dat bij permanente 4x4 het maatverschil problemen zou kunnen geven.
Mocht dit geen kwaad kunnen zou ik het 2e set terug kunnen brengen,
maar de info die ik over het gebruik voor 4x4 auto's kan vinden zijn te tegenstrijdig voor mij om daar een beslissing mee te nemen :?:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Dec 2023, 20:35

Redchilly schreef:Teruglezend kan mijn vorige post eigenwijs overkomen ....

Ik had in eerste instantie 1 set kettingen besteld, omdat de meeste sites aangeven dat dat voldoende zou zijn.
2e set is inmiddels besteld, ....
Mocht dit geen kwaad kunnen zou ik het 2e set terug kunnen brengen,
maar de info die ik over het gebruik voor 4x4 auto's kan vinden zijn te tegenstrijdig voor mij om daar een beslissing mee te nemen :?:

No problem ... ik uit mij soms ook wat ... uhh, laten we zeggen duidelijk.

Verder met de vraag 2 of 4 sneeuwkettingen:

Zonder DiffLock gaat het goed zolang je de sneeuwkettingen eigenlijk niet nauwelijks nodig hebt, nl zolang de achterwielen (ik ga even uit van kettingen vóór) voldoende grip hebben (in de eventueel door de kettingen vóór wat extra losgewerkte sneeuw).   Zodra de achterwielen grip verliezen heb jet hetzij geen tractie meer vóór, of een ABS/ETC die overuren maakt en die, doordat de achterwielen geremd worden, een restant vermogen naar de voorwielen stuurt.  
Het lastige blijft dat de afrollengte vóór groter is en dus de voorwielen duidelijk minder omwentelingen maken, achter heb je eventueel wat wielslip, maar afgezien van die wielslip moeten de achterwielen sowieso een aantal procenten meer rond om de zelfde afrollengte te halen ... je loopt dus het risico dat je achterwielen juist omdat ze voor proberen bij te benen met herhaalde ETC-remingrepen getrakteerd worden.

Met DiffLock (en dus ook in het geval van de traditionele 4x4 die eigenlijk een 2x4 is met een bijschakelbare vooras) heb je die ETC-remingrepen niet (of hoogstens vanwege een links/rechts tractievelies).   Echter, het afrollengteverschil blijft.   Je achterwielen houden met DiffLock de voorwielen (met immers een grotere afrollengte) niet bij.   Je achterwielen worden dus min of meer voortgesleept, ze draaien wel maar niet genoeg.
Met 2 kettingen met DiffLock (of met de traditionele bijschakelbare 4x4) heb je dus wel de winst van voorwielen die door de kettingen meer tractie kunnen vinden - iets wat handig kan zijn wanneer je uit het eerder gevormde spoor in de sneeuw bent geraakt - maar je hebt ineens ipv een 4x4 een 2x4 met voorwielaandrijving en enigszins slepende achterwielen ... je bent hiermee in een beperkt aantal gevallen netto net een fractie beter uit als met de 4x4 en vier "redelijke" banden.

Dit is dus de reden waarom ik zeg: wil je serieus iets aan sneeuwkettingen hebben onder een 4x4 dan heb je 4 kettingen nodig.   Het is even wat meer werk, maar daarna heb je ook echt profijt.   Overigens heb je al heel veel aan de permanent 4x4 — een weg waarop ik uiteindelijk toch kettingen monteerde (slechts 2) was ik tot dat monteermoment gewoon met Michelin XPC opgereden - wat later zag ik een 2x4 die weg oprijden ... en die kwam slechts enkele 10-tallen meters ver, op het eerste stukje waar het nog maar bescheiden steeg.
Ik kocht na dit voorval een tweede set sneeuwkettingen !

Overigens doe je er goed aan even een paar keer de oefenen met de sneeuwkettingen.   Eerst gewoon "droog" op een los reservewiel zodat je goed ziet hoe het allemaal moet passen.   Daarna onder de auto.  (Ben je een grote pessimist, ga dan nog eens op herhaling bij wat druilweer.)   Zelfs met wat handigheid ben je gauw 5 minuten per wiel kwijt, het kettingen afnemen gaat wat vlotter.   Het best kijk je of je je handen aan de kou kan laten wennen, met blote handen gaat het allemaal wel handiger.   O ja, zorg dat je een tang en een prikding/schroevendraaier bij de hand hebt: de sneeuw en de net iets warmere ketting maken gemakkelijk ruzie: een handige sluiting is ineens onhandig als daar wat sneeuw in is geplakt.
Nog een adviesje: Als je kettingen nodig denkt te hebben rijdt dan niet te lang door zonder:  Sneeuwkettingen moeten zich even zetten, en ook goed grip vinden in het profiel van de band ... je hebt bovendien de kettingen als eerste nodig bij het dalen, dus als je net aan omhoog komt heb je ze helling af vrijwel zeker nodig.
En dan als tenslotte:  Mocht er sprake van ijzel en/of een verijsde weg dan is het (meer dan) handig wanneer je ook iets voor onder je schoenen hebt (krammetjes oid) ... ik stapte al eens uit en lag voor ik er erg in had naast het voorwiel, het was dus nog iets te vroeg om de kettingen af te nemen.

Groeten MarcS

PS   Een paar "Waffle-boards" kan in de sneeuw soms ook heel goed van pas komen, bijv als je zijdelings tegen een hard object dreigt te schuiven, of als je even wat hulp nodig hebt om over een sneeuwrichel te komen (of als je dan toch in een greppel geschoven bent).

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 17 Dec 2023, 00:17

Super dank voor de uitgebreide info :!:

Voor de volledigheid, we hebben een Discovery2 uit 2000.
Permanent 4x4 en nog niet het extra kabeltje geplaatst voor een DiffLock.
(verdere info: Elektronische tractieregeling en remkrachtverdeling en een actief stabilisatiesysteem)
Verder hebben we een lier en maxtrax MK2 platen tot onze beschikking.
De voorbanden zijn onlangs vernieuwd en de achterbanden zijn ongeveer 2 jaar oud.

De eerste set kettingen zijn afgelopen week binnen gekomen, en ik heb zondag (vandaag dus) tijd ingepland te oefenen.
Ik had al wel een paar oude, dunne handschoenen in de tas van de kettingen gedaan, iets van bescherming, maar zo dun mogelijk.

Ik heb juist gekozen voor zelfspannende kettingen met een eenvoudige bevestiging.
Na een flink aantal vergelijkingen en reviews bekeken en gelezen te hebben kwam de Pewag Servo SUV er het beste uit.
(binnen redelijk budget natuurlijk ;) )
Het lijkt mij dus het verstandigst daar een 2e set van te bestellen om de 4x4 set compleet te hebben?

Een van de filmpjes welke in de zoektocht tegenkwam is misschien grappig om te delen.
Het is niet mijn intentie dit soort dingen ooit te doen,
maar mocht de situatie zich voordoen zal ik niet schromen een poging te wagen ook zo te helpen :roll:
Leuk detail, de Disco uit het filmpje lijkt net zo verhoogt te zijn als onze Disco.

http://www.youtube.com/watch?v=Can4HY1yTIo

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Dec 2023, 10:33

Redchilly schreef:Een van de filmpjes welke in de zoektocht tegenkwam is misschien grappig om te delen.
Het is niet mijn intentie dit soort dingen ooit te doen,
maar mocht de situatie zich voordoen zal ik niet schromen een poging te wagen ook zo te helpen :roll:
Leuk detail, de Disco uit het filmpje lijkt net zo verhoogt te zijn als onze Disco.

http://www.youtube.com/watch?v=Can4HY1yTIo

Tja, gestrande medemensen weer op weg helpen is niet het moeilijkste, zolang het geen onhandige 16-tons combinatie is (daar hielp beperkte kracht niet om 'm uit zijn benarde positie te helpen - hij had gegokt om in een haarspeldbocht te kunnen keren, de haarspeldbocht was ook het eind van de geschoonde weg - ik kon 'm uiteindelijk wel op weg helpen, maar dan anders: "rijdt maar behoedzaam verder, de weg daalt en hoe lager je komt hoe minder sneeuw").   Dat helpen is verder niet zo moeilijk want zelfs op de meest niemendallerige weggetjes kom je mensen tegen die de mogelijkheden overschatten - 4 winterbanden maken van een Clio nog steeds geen 4x4 met (envoudige) sneeuwkettingen.

Let wel: de Disco in het Utubetje is niet alleen (on)behoorlijk verhoogd maar heeft ook een stevige overmaat banden, en ... sneeuwkettingen van de "buitencategorie" (zowel qua gewicht als qua prijs).  
Dan nog moet je goed weten wat je doet.   Sneeuw lijkt alles te egaliseren, het landschap ziet er vriendelijk uit, een greppel, een stroompje, een boomstronk of rotsblok die zie je niet.   Als het zo uitkomt en er ligt echt lekker sneeuw wil ik graag op de sneeuwschoenen (echt grote, moderne MSR-sneeuwschoenen) de uitdaging aan gaan.   Zoiets doe je beter niet alleen want zelfs met die grote sneeuwschoenen en dus een heel beperkte druk per dm2 kom je soms voor verrassingen te staan.   Als je in eens, in één stap, in die sneeuwgevulde greppel/kuil/stroompje stapt en dan ondanks alle voorzorgen een meter diep wegzakt dan sta je erg ongelukkig met één been hoog achter je en het andere in de diepte.   Zo'n boomstronk of rotsblok lijkt dan minder gevaarlijk, maar vaak heeft de sneeuw direct naast het obstakel minder draagkracht terwijl het obstakel een obstakel blijft ... ook dan kan je in een weinig fortuinlijke positie belanden.  
Met een auto, zelfs al is ie verhoogd kan zoiets gemakkelijk "fortuinlijk" dwz kostbaar worden.   Ga je met zo'n verhoogde auto de rimboe in dan doe je er goed aan nog een paar dwazen te ronselen: je hebt heel wat helpende handen en pk's nodig om je weer op gang te krijgen als het mis zou gaan.

Groeten MarcS

PS   Kort voordat je naar Zweden gaat nog eens goed naar de weerberichten, en ook de sneeuw en ijs-toestanden kijken. Als je iets ten oosten van Stockholm zit dan zit je ook nabij de Oostzee ... mocht het iets langer koud genoeg zijn kan je op de Oostzee schaatsen (been there, done that, long-time ago).   Als je kans is op (veel) sneeuw hebt dan heb je weer meer aan sneeuwschoenen.   Je weet het nooit met de Oostzee in de nabijheid, het kan ook gewoon grijs winterweer zijn.

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 17 Dec 2023, 17:15

Vandaag zoals genoemd tijd besteed om een keer te oefenen om de kettingen om de banden te leggen.
Droog weer, niet te koud, ideaal om voor een eerste keer de kettingen uit de verpakking te halen en te testen.

Zoals alle filmpjes laten zien is dit een klusje van hooguit 5 min. per band, dus ik wil ze zowel voor als achter oefenen.
De kettingen zitten per stuk afgeschermd van elkaar in de verpakking, samen met de plastic instructies.
Ze zitten niet in de knoop en vallen mooi open als je ze uitpakt, ook na zelf inpakken en opnieuw uitpakken.

Afin, 40 min. later heb ik een ketting getest op 3 banden, maar zonder resultaat :shock:
Nogmaals los gehaald en op de laatste band lukte het wel.
De beperking was dus niet een n iet passende ketting, maar blijkbaar toch mijn manier van bevestigen.
10 min. later zat de 2e ketting op de andere band, en ik vermoed dat ik nu doorheb waar het eerst mis ging.

Morgen avond in het donker met een zaklampje nog eens oefenen, en later deze week als het 2e set binnen is om alle 4.
Wordt vervolgt... ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Dec 2023, 17:22

Gooi een hoofdlampje in de auto. Dat is zowel met kettingen als met een krik handiger dan een losse lamp. Ook met sleutelen langs de weg onmisbaar.

Maat van me legt er 4 op z'n Range Rovert in 12 minuten. En hoewel hier beweerd van niet rijdt hij ieder winter mét kettingen. (hij woont in Noorwegen)

De naam sneeuwkettingen slaan in zijn optiek ook nergens op omdat ze vooral op verijsde wegen ingezet worden. Op veel plekken ook gewoon verplicht volgens hem.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Dec 2023, 18:01

Edward schreef:Maat van me legt er 4 op z'n Range Rovert in 12 minuten. En hoewel hier beweerd van niet rijdt hij ieder winter mét kettingen. (hij woont in Noorwegen)

De naam sneeuwkettingen slaan in zijn optiek ook nergens op omdat ze vooral op verijsde wegen ingezet worden. Op veel plekken ook gewoon verplicht volgens hem.

Zijn in Noorwegen spijkerbanden verboden ?
In Zweden - zo zegt mijn broertje die daar al een kleine 40 jaar woont - rijdt vrijwel iedereen die met verijsde wegen te maken heeft op spijkerbanden.   Sneeuwkettingen worden in Zweden maar weinig gebruikt.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Dec 2023, 18:26

Redchilly schreef:Vandaag zoals genoemd tijd besteed om een keer te oefenen om de kettingen om de banden te leggen.
Droog weer, niet te koud, ideaal om voor een eerste keer de kettingen uit de verpakking te halen en te testen.

Zoals alle filmpjes laten zien is dit een klusje van hooguit 5 min. per band, dus ik wil ze zowel voor als achter oefenen.
De kettingen zitten per stuk afgeschermd van elkaar in de verpakking, samen met de plastic instructies.
Ze zitten niet in de knoop en vallen mooi open als je ze uitpakt, ook na zelf inpakken en opnieuw uitpakken.

Afin, 40 min. later heb ik een ketting getest op 3 banden, maar zonder resultaat :shock:
Nogmaals los gehaald en op de laatste band lukte het wel.
De beperking was dus niet een niet passende ketting, maar blijkbaar toch mijn manier van bevestigen.
10 min. later zat de 2e ketting op de andere band, en ik vermoed dat ik nu doorheb waar het eerst mis ging.

Morgen avond in het donker met een zaklampje nog eens oefenen, en later deze week als het 2e set binnen is om alle 4.
Wordt vervolgt... ;)

Tja, niet in de knoop wil niet altijd zeggen dat alles goed ligt.
Als ik even uitga van de tegenwoordig voor "amateurgebruik" gebruikelijke kettingen met een ring achter de band begin je met het halve kettinggedoe met die ring achterlangs het wiel door te geven, daarna de kettingen aan de "nieuwe kant wat naar voren trekken, de ring daarna bovenaan achter het wiel sluiten (als er inmiddels sneeuw in die sluiting zit kan dat aardig in de weg zitten), en dan de kettingen links en rechts van die bovensluiting over de band trekken en voor de band inhaken, daarna volgt het naar elkaar trekken van de ketting-helften onder.   Ik heb geen zelf natrekkende kettingen, gewoon in een keer goed omleggen en natrekken is dan soms niet eens nodig.
Wat ik wel met graagte gebruik is een oud rond rubber met haakjes, dit rubber hoorde ooit bij een set Hema-kettingen voor een alledaagse bandenmaat. Deze rubber-ring geeft wat meer zekerheid op de voorwiel-kettingen.

Wees overigens blij dat het om te beginnen met dit weer niet wilde.   Je wilt niet dat dit je overkomt in de sneeuw, koude en bovenal in het donker.

Groeten MarcS

PS   Niet zo lang geleden hadden ze bij de ACtion een handig koplampje, pardon hoofdlampje voor weinig. Een met USB oplaadbaar ding, met deels een rubberige band met daarin een LED-licht"snoer", en nog een extra schijnwerper-LED-licht in het accupakje bij je oor.   Het "lichtsnoer" zorgt voor een wat diffusere belichting zonder de harde schaduwen en mijn ervaring is dat je er meer diepte mee ziet.   Enige minpunt: bij de ACtion waar ik pas nog weer eens keek waren ze uitverkocht.

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 18 Dec 2023, 01:54

Edward schreef:Gooi een hoofdlampje in de auto.

Check :-) (ligt al standaard in de auto)

Edward schreef:rijdt hij ieder winter mét kettingen.

Een van de vrienden waarmee we naar Zweden gaan werkt bij een internationaal bedrijf.
Zijn collega woont net buiten Stockholm en rijdt i.d.d. ook met kettingen in de winter.

De snelheid waarmee zij de kettingen omleggen zal ik nooit halen ben ik bang,
maar ach, meedoen is belangrijker dan winnen denk ik dan maar :D

Landmarcs schreef: Tja, niet in de knoop wil niet altijd zeggen dat alles goed ligt.

Met de kettingen die ik heb "vallen" ze als het ware meteen in de goede positie.
Daar is echt over nagedacht en maakt onderstaande an sich heel eenvoudig.

Landmarcs schreef:Als ik even uitga van de tegenwoordig voor "amateurgebruik" gebruikelijke kettingen met een ring achter de band begin je met het halve kettinggedoe met die ring achterlangs het wiel door te geven, daarna de kettingen aan de "nieuwe kant wat naar voren trekken, de ring daarna bovenaan achter het wiel sluiten, en dan de kettingen links en rechts van die bovensluiting over de band trekken en voor de band inhaken, daarna volgt het naar elkaar trekken van de ketting-helften onder. [/size]

Alles van dit klopt i.d.d. met hoe de kettingen gemonteerd moeten worden.
Alleen de laatste stap, het naar elkaar toe trekken van de onderste helften is waar het probleem is.
De kettingen zijn voor diverse banden maten, en blijkbaar zitten onze banden an de uiterste grens van de maat.
Het vastmaken van de bovenste haak gaat op het laatste schakeltje, en onderaan wil het allemaal maar net passen.
Daarbij blijven de kettingen soms klemmen in het dikke profiel van de banden, waardoor het echt wringen en trekken is om te passen.
Ook het kabeltje van de zelfspanner gaat maar en stukje naar binnen als ik deze laat aanspannen.

Punt is dus dat ik de ring achter de band niet precies bovenaan moet vastmaken, maar iets naar links,
zodat de schakels die onderaan verbonden zijn niet onder het wiel zouden uitkomen, maar iets meer naar rechts.
Hierdoor heb ik net voldoende ruimte om de onderkant ook vast te kunnen zetten en alles mooi strak past.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Dec 2023, 11:48

Edward schreef:Maat van me legt er 4 op z'n Range Rovert in 12 minuten. En hoewel hier beweerd van niet rijdt hij ieder winter mét kettingen. (hij woont in Noorwegen)

Redchilly schreef:Een van de vrienden waarmee we naar Zweden gaan werkt bij een internationaal bedrijf.
Zijn collega woont net buiten Stockholm en rijdt i.d.d. ook met kettingen in de winter.

De snelheid waarmee zij de kettingen omleggen zal ik nooit halen ben ik bang,
maar ach, meedoen is belangrijker dan winnen denk ik dan maar.

Tja, mbt het laatste: je zal versteld staan hoe snel het na wat oefening gaat.

O ja, naast dat koplampje is ook iets voor onder je knieën handig: zelfs keurig schone sneeuw is koud.
Verder is het handig om even wat heen en weer te rijden zodat er in de sneeuw een iets groter stukje platgereden sneeuw is.   Het omleggen gaat dan meer lijken op de "droge" oefeningen thuis. De kettingen achter het wiel doorgeven terwijl daar 10-20 cm losse sneeuw ligt is echt onhandig.

Mbt sneeuwkettingen en verijsde wegen: Ik ken natuurlijk de Noorse situatie niet, maar tegen ijs verkiest men veelal spijkerbanden.   Jammergenoeg zijn die bij ons en nabij omgevende landen niet toegestaan.   In Frankrijk mag het weer wel.

Verder qua sneeuwkettingen in Zweden: 20 jaar geleden - toen ik nog op de Michelin XPC kwaliteiten moest vertrouwen - zei mijn broertje "Sneeuwkettingen kan je meenemen maar nodig zal je ze niet hebben".   Hij kreeg gelijk, er was sneeuw genoeg maar de wegen en weggetjes waren meestal schoon ... voor zo hier of daar, en misschien, en hoogstens enige verijzing ga je geen 100den km op sneeuwkettingen rijden.   Zelfs bij het wild-winterkamperen had ik geen kettingen nodig.   Ook nu, weer opnieuw gevraagd, is de boodschap dat je niet gauw sneeuwkettingen nodig hebt.
Toch zou ik ze - als je ze toch hebt - gewoon meenemen.   Plotselinge ernstige sneeuwval (samen met wat wind) kan maken dat je lokaal kniediep sneeuw tegenkomt ... dwz als je de normaal gebruikte wegen verlaat, of wanneer je na een sneeuwfront "haast" hebt.

Het klopt dat sneeuwkettingen ook goed werken op verijsde ondergrond, of ze daar dan beter zijn als de betere spijkerband ?   Ik denk dat je onder zulke omstandigheden liever de dure "luxere" sneeuwkettingen met een veel dichter kettingpatroon hebt ... mijn ervaring met goede gewone sneeuwkettingen in verijsde situaties is dat dat nogal hobbelig rijdt en dat de wisselende ijs-ketting-band interactie ook niet het meest betrouwbare "stuur" geeft.
Daarentegen kan ik alleen maar zeggen dat sneeuwkettingen in diepe sneeuw een geweldige winst geven.   In diepe sneeuw werkt het (winter)banden-profiel maar beperkt.   De sneeuwketting drukt een "laddertje" in de sneeuw en zorgt voor een blijvende controle (zolang je niet te maken krijgt met heel diepe sneeuw en/of sneeuw met daarin diepe sporen die je niet wilt volgen (bijv. omdat die sporen getrokken zijn door iemand die zonder goede voorzorgen de sneeuw in reed en daardoor de hele wegbreedte of nog meer nodig had).

Overigens zijn de echt mooie "luxe" sneeuwkettingen erg duur, en zwaar, en ook bewerkelijk omleggen.   Met dergelijke kettingen, liefst met "krammen" wordt je niet meer tegengehouden door het weer (behalve dan door sneeuwduinen - sneeuw-ophopingen zijn verraderlijk en houden ongeveer alles tegen - daar helpt dan alleen de ouderwetse sneeuwschep en heel veel geduld aan).

Groeten MarcS

PS Vergeet in ieder geval ook de sneeuwschep, met een lange steel, niet — zo'n vrolijk inklap-wintersport-schepje is leuk voor erbij.

Terug naar “Kroeg”