Is de BFG AT/KO2 een echte winterband?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Traveller

Re: Is de BFG AT/KO2 een echte winterband?

Berichtdoor Traveller » 26 Nov 2023, 09:48

In deze link wordt uitgelegd waar het 3PMSF symbool voor staat: https://snowtyres.com.au/learn/tyres-explained/
Ook bestaat de mogelijkheid tot "Siping" van de banden...misschien een alternatief?
Zie: https://www.lesschwab.com/article/tires ... iping.html

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Nov 2023, 11:16

Traveller schreef:In deze link wordt uitgelegd waar het 3PMSF symbool voor staat: https://snowtyres.com.au/learn/tyres-explained/
Ook bestaat de mogelijkheid tot "Siping" van de banden...misschien een alternatief?
Zie: https://www.lesschwab.com/article/tires ... iping.html

Tja, ik vind de 3PMSF uitleg nogal dunnetjes.   Een beetje als de "reclame" tekst op een pak koekjes die zegt dat de koekjes geheel conform de wettelijke voorschriften zijn, en derhalve zonder schadelijke stoffen zijn geproduceerd ... je weet dan nog steeds niks, want wat zijn die voorschriften dan werkelijk, en wat is "schadelijk".

The definition of a winter tyre is stated in the European ECE regulation 117.02. It states that the tyre’s tread pattern, tread material or structure must be primarily designed in order to provide better characteristics than ordinary tyres in terms of acceleration, traction and stopping under demanding winter conditions, and that it must be verified.

The 3PMSF symbol is standardised and controlled by EU authorities, guaranteeing that the product meets the conditions of rigorous testing and is suitable for operation in difficult weather conditions.

3PMSF marked tyres have been approved through regulation tests to guarantee a higher level of performance under winter conditions stated in the European ECE regulation 117.02.

3PMSF winter tyres are designed to stay flexible in temperatures below 7°C and provide excellent grip on snow, slush, wet roads and bare asphalt. The aggressive tread design and siping provides grip and stability in snow and will disperse away water and wet snow slush.

Compared to M+S tyres, 3PMSF winter tyres offer superior braking and cornering performance on wet and rough ice, soft and hard-packed snow, and slush. A tyre without the 3MPSF marking cannot be marketed as a snow tyre or a winter tyre.

Van de hierboven geciteerde tekst zeggen de eerste drie alinea's niks anders dan het product met een 3PMSF-symbool getest is opdat het het 3PMSF-symbool mag krijgen, niet meer en niet minder.  
Je moet dus die ECE regel 117.02 opzoeken en uitpluizen. Pas dan weet je wat het 3PMSF symbool werkelijk inhoud, en onder welke voorwaarden je het mag gebruiken, en wat de minimum-eisen zijn.  
Je weet dan overigens nog niet of het niet valselijk gebruikt wordt, vergelijk bijv de CE markering; meteen beetje aangepaste vormgeving staat CE hoogstens voor China Engineering, en geeft het geen enkele garantie.
Ik keek even - dus veel te kort want het is een heel verhaal - en als ik het goed zie is het een vergelijkende test.  Is een band beter dan een "voorbeeldband" dan voldoet ie aan de "regulations" en mag ie het 3PMSF symbool dragen.
Aangezien een heel breed palet aan banden dat 3PMSF hebben gekregen is de ondergrens niet meer dan een ondergrens, je voldoet aan de regels, en dus in sommige landen ook aan de wettelijke verplichting.   Of je daarmee een goede winterband hebt is dan nog een tweede.   Als je ziet welke spreiding aan resultaten vergelijkende (consumenten)testen opleveren is er dus nog heel wat te winnen.   Wellicht wordt het tijd voor een 5PM2SF (= 5Peak-Mountain Double SnowFlake) symbool.

Overigens ... is die laatste alinea natuurlijk al helemaal "reclame-tekst", en zelfs onhoudbaar. Tot nog niet zo lang geleden bestond er geen 3PMSF (en al wel winterbanden) en werd M+S op allerlei banden gebruikt, op banden waarmee je niet in de sneeuw gezien wilde worden tot banden met een prima winterprofiel.   Omgekeerd hebben de 3PMSF banden wel een minimaal, maar zeker niet gegarandeerd een "superior" weggedrag op sneeuw en ijs.   Als ik nog even vlot mijn oog over de tekst laat gaan dan zie ik "guarantee", "rigorous testing", "performance", "excellent". "aggressive" .... dus vooral inspirerende maar tegelijk weinigzeggende "hochstapelerei".

Groeten MarcS

PS   Het sipen van banden was volgens mij 20-25 jaar geleden al een poor-mans solution voor het geval je geen winterbanden had (en ze niet makkelijk kon kopen).   Het was voor zover ik weet vooral in zwang bij vrachtwagenbanden en bij banden met een traditioneel "vrachtwagen-profiel".   Je hebt bij zulke banden-profielen nogal veel en massief rubber op de weg en dat levert bij een gladde ondergrond natuurlijk weinig grip op; het ondiep ingesneden massieve rubber werkt dan beter (maar het zorgt ook voor een snellere slijtage).   Ga je een moderne band, met een veel opener profiel sipen dan is een goed corresponderende oriëntatie van de pseudo-lamellen tov het profiel meer geluk dan wijsheid — je hebt dan grote kans dat een substantieel aandeel van de pseudo-lamellen geen steun van het omringende rubber hebben.   Mijns inziens ben je dan alleen maar verder van het gewenste doel verwijderd.  
De winterbanden-lamellen zijn in het profiel-ontwerp geintegreerd en hebben daarbij ook in de diepte een 3D vorm opdat de lamellen zowel vers als ook na enige slijtage onderling genoeg steun vinden en tegelijkertijd beweeglijk genoeg zijn.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 16 Dec 2023, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Nov 2023, 13:21

Traveller schreef:Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de BFG AT/KO2 in sneeuw en ijscondities. Wat zegt de kwalificatie M+S en het (3PMSF) Sneeuwvlok symbool op de band eigenlijk? En hoeverre is een dergelijke band bruikbaar in Scandinavië?

Traveller schreef:In deze link wordt uitgelegd waar het 3PMSF symbool voor staat: tyres-explained.  
Ook bestaat de mogelijkheid tot "Siping" van de banden...misschien een alternatief?   Zie: siping

Hoewel ik geprobeerd heb enige duidelijkheid in de 3PMSF materie te brengen snap ik eigenlijk de vraag niet.

Of kunnen we de vraag herformuleren in: Zijn de echte "Nordic" winterbanden onzinnig, en niet meer dan een handige verkooptruuk ?   En zijn die vergelijkende testen waar de echte winterbanden ook echt beter scoren doorgestoken kaart, testen ze onzinnige eigenschappen ?

Groeten MarcS

PS   Ik heb sinds dit weekend de winterbanden weer onder de auto.   Gezien het weer had ik beter tot vandaag kunnen wachten voor deze verder niet onaardige klus.   Dit weekend zei de buurman nog: zolang de buitentemperaturen boven de plus 8 zitten heb je met zomer/all-season-banden een kortere remweg.   Ik denk dat hij gelijk heeft, dwz zolang je het over een droog wegdek hebt.   Bij een droog wegdek is de remweg sowieso, met welke band dan ook al kort(er).   Ik hoop nog wat sneeuw te zien, ook hoop ik nog weer naar een regio te gaan waar winterbanden verplicht zijn dus kan het geen kwaad ze nu (of binnenkort) te monteren.   Blijf je thuis, of ga je hoogstens naar een winterbestemming waar gewoonlijk alle wegen schoon zijn dan zijn natuurlijk All-Season-banden met 3PMSF al genoeg (aangenomen dat je, mocht het dan ineens hard gaan sneeuwen, of wanneer er een ijzel-front overkomt, gewoon je reis kan en wil uitstellen).

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Nov 2023, 13:38

Gisteravond met de 110 Td5 even boodschappen halen in het dorp en het vroor. De gemeente was bezig met zoutstrooien, maar was nog lang niet overal geweest.
Op aangevroren klinkertjes werd ik (stapvoets rijdend) toch nog even verrast, d.w.z. in een bocht gleed ik heel iets naar buiten.
Dit met Nokian Rotiiva AT (3PMSF) 235/85R16 banden (met minstens 85% profiel), geen echte winterband.
Mijn buurman heeft ook boodschappen gehaald (Hyundai Terracan) met BFG AT (3PMSF) banden en die vertelde dat hij vernam dat het glad was doordat een voorwiel doorslipte en toen hij even testte hoe glad het was, door even de rem aan te tippen, hij ineens dwars op de weg stond. Verder geen verkeer dus geen ongelukken.

Dus 3PMSF zegt niet alles en op ijs heb je geen grip. Dat had ik ook al eens ondervonden in Frankrijk destijds met mijn 109 op Michelin XPC M+S 7.50R16 banden. Om toen, over ijzel, verder te kunnen rijden heb ik 15 kilometer op sneeuwkettingen gereden voordat ik op een grote (gestrooide) weg kwam. Niet te hard (50 km/u) want het rammelde nogal op 4 sneeuwkettingen. Die sneeuwkettingen braken de ijslaag, zodat een fransman met een Peugeotje in mijn spoor volgde.
Onder mijn 300 Tdi liggen Cooper Discoverer M+S (3PMSF) met 'snowgrove'. Echte winterbanden en zo'n 20 jaar geleden kwamen die als beste uit een test. Deze banden zijn allang niet meer te koop. Geweldige banden op sneeuw (al dan niet aangereden), maar op dooiend ijs heb je weinig grip, zoals ik ook al ondervonden heb (ook toen geen ongelukken).

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Nov 2023, 15:44

Erik Peters schreef:Gisteravond met de 110 Td5 even boodschappen halen in het dorp en het vroor. De gemeente was bezig met zoutstrooien, maar was nog lang niet overal geweest.
Op aangevroren klinkertjes werd ik (stapvoets rijdend) toch nog even verrast, d.w.z. in een bocht gleed ik heel iets naar buiten.
Dit met Nokian Rotiiva AT (3PMSF) 235/85R16 banden (met minstens 85% profiel), geen echte winterband.
Mijn buurman heeft ook boodschappen gehaald (Hyundai Terracan) met BFG AT (3PMSF) banden en die vertelde dat hij vernam dat het glad was doordat een voorwiel doorslipte en toen hij even testte hoe glad het was, door even de rem aan te tippen, hij ineens dwars op de weg stond. Verder geen verkeer dus geen ongelukken.

Dus 3PMSF zegt niet alles en op ijs heb je geen grip. Dat had ik ook al eens ondervonden in Frankrijk destijds met mijn 109 op Michelin XPC M+S 7.50R16 banden. Om toen, over ijzel, verder te kunnen rijden heb ik 15 kilometer op sneeuwkettingen gereden voordat ik op een grote (gestrooide) weg kwam. Niet te hard (50 km/u) want het rammelde nogal op 4 sneeuwkettingen. Die sneeuwkettingen braken de ijslaag, zodat een fransman met een Peugeotje in mijn spoor volgde.
Onder mijn 300 Tdi liggen Cooper Discoverer M+S (3PMSF) met 'snowgrove'. Echte winterbanden en zo'n 20 jaar geleden kwamen die als beste uit een test. Deze banden zijn allang niet meer te koop. Geweldige banden op sneeuw (al dan niet aangereden), maar op dooiend ijs heb je weinig grip, zoals ik ook al ondervonden heb (ook toen geen ongelukken).

Waarmee natuurlijk nog niet bewezen maar wel onderstreept is dat het fameuze 3PMSF symbool wel iets zegt maar zeker niet zaligmakend is (ik doel hier dan even niet op het nogal morbide aspct van zaligmaking).

De Michelin XPC - die dus geen 3PMSF markering had - was een wonderlijk goede band bij gladheid, maar met beperkingen (zeker na vele jaren veroudering, het rubber wordt steeds stugger).   Verder is ook duidelijk dat de 20 jaar geleden beste winterbanden nu niet meer de beste zijn .   Niet voor niks zegt mijn Zweedse broertje dat als je een goede winterband wilt je het beste er eentje koopt die ook onder "Nordic" omstandigheden goed uit de test komt.

En dan tenslotte:  De ervaringen die Erik nu noemt, bij gewoon winterweer in niet eens al te Oostelijk Nederland, komen dus ook gewoon hier voor.   Het is beslist geen alledaags weer, maar ook weer dat dus gewoon ineens voorkomt.   Zoals wel vaker: als er in 1 ‰ van de tijd gevaar dreigt dan moet je in 100 % van de tijd opletten/voorzorgen nemen.

Groeten MarcS

PS   Toen ik dit weekend de winterbanden monteerde had ik niet voorzien dat deze actie binnen enkele dagen van voorbarig tot voorspellend werd.
PS2  Het Nokian Rotiiva AT profiel ziet er met het oog op de winterse prestaties helemaal niet zo beroerd uit !
       Prettig veel rubber, alleen wat zuinigjes qua hoeveelheid lamellen.
Nokian Rotiiva AT 235-70R16 -.jpg

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2023, 10:46

Ik had nog geen plaatje van (of nader praatje over) de Nokian Hakkapeliitta LT2 geplaatst.
Het eerste plaatje betreft overduidelijk deze band geheel nieuw, het is er dus eentje die nu - inmiddels iets versleten - weer onder mijn Defender zit.

Nokian HK LT2.jpg

Het tweede plaatje was de band - vooral samen met het verhaal - die bij mij de doorslag gaf.   Een goed versleten band onder een Defender 90, in gebruik bij een boer in de Zwitserse Jura (om precies te zijn in de "République et Canton de Neuchâtel").
De boer vertelde desgevraagd dat hij er jaarrond op reed (de banden waren op de "te smalle" standaard stalen velgen gemonteerd, dat verklaart denkelijk de sterkere centrale slijtage), en dat hij met de Defender ook bomen uit het bos sleepte.   Hij zei over deze banden overigens ook dat ie zo langzamerhand - dwz voor de winter - wel aan nieuwe toe was.   Verder vertelde hij dat ie al heel lang LandRover reed, om de zoveel tijd een nieuwe ... dus wat ie nu rijdt weet ik niet.

Nokian HK LT2'.jpg

Wat mij betreft was de les vooral dat de vrij ver versleten band kennelijk nog voldoende presteert om het bos in te gaan.   Verder lijkt mij - maar dat is een oordeel op het oog - dat het profiel zo is vormgegeven dat het als het als winterband (te) ver heen is nog aardig als zomerband zal werken: met het wegslijten van de lamellen-structuur komt een grover zomerbanden-profiel te voorschijn - meer rubber op de weg compenseert dan (een beetje) het zachtere rubber, dat 's zomers te kort schiet, vindt meer steun in de resterende grovere profieldelen.
De belangrijkste les was evenwel dat het winterprofiel, dat zo op het oog wat weinig "stoer" oogt, kennelijk goed genoeg is voor het boeren gebruikt, dus zowel op als naast de verharde weg.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 07 Jan 2024, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 15 Dec 2023, 22:07

Wij rijden ook op deze banden (Bf Goodrich AT/KO2 235/85R16) en hebben onlangs 2 nieuwe voorbanden ervan laten monteren.

In de reviews op diverse sites wordt de band geroemd om hun winterse prestaties,
maar bij natte omstandigheden zouden ze juist minder presteren.

Nu rijden wij al jaren op deze banden in alle seizoenen, en nooit last gehad van verminderde prestaties bij nat wegdek.
Ook vorig jaar en afgelopen najaar in Noorwegen hebben we met regen door de bergen gereden en niets schokkends ervaren.
Dit kan natuurlijk ook met mijn aangepaste rijstijl te maken hebben in die omstandigheden, maar voor mij zijn ze dus meer dan prima.

Of ze ook in echt winterse omstandigheden goed presteren kan ik wellicht binnenkort ook delen.
We gaan oud&nieuw vieren in Zweden, waar we in de Disco heen zullen rijden.
(met een boot tripje tussendoor van Kiel naar Götenborg ;-) )

We rijden voornamelijk hoofdwegen, dus ik vermoed dat we niet veel extreme omstandigheden zullen tegenkomen.
Het laatste stuk naar het huisje zal wellicht iets meer uitdaging kunnen geven.
Geen doorgaande weg en een groot deel is onverhard (gravel).
Voor de zekerheid toch ook een setje Pewag Servo kettingen aangeschaft, voor "je weet maar nooit"

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Dec 2023, 23:14

Redchilly schreef:Wij rijden ook op deze banden (Bf Goodrich AT/KO2 235/85R16) en hebben onlangs 2 nieuwe voorbanden ervan laten monteren.

In de reviews op diverse sites wordt de band geroemd om hun winterse prestaties,
maar bij natte omstandigheden zouden ze juist minder presteren.

Nu rijden wij al jaren op deze banden in alle seizoenen, en nooit last gehad van verminderde prestaties bij nat wegdek.
Ook vorig jaar en afgelopen najaar in Noorwegen hebben we met regen door de bergen gereden en niets schokkends ervaren.
Dit kan natuurlijk ook met mijn aangepaste rijstijl te maken hebben in die omstandigheden, maar voor mij zijn ze dus meer dan prima.

Of ze ook in echt winterse omstandigheden goed presteren kan ik wellicht binnenkort ook delen.
We gaan oud&nieuw vieren in Zweden, waar we in de Disco heen zullen rijden.
(met een boot tripje tussendoor van Kiel naar Götenborg ;-) )

We rijden voornamelijk hoofdwegen, dus ik vermoed dat we niet veel extreme omstandigheden zullen tegenkomen.
Het laatste stuk naar het huisje zal wellicht iets meer uitdaging kunnen geven.
Geen doorgaande weg en een groot deel is onverhard (gravel).
Voor de zekerheid toch ook een setje Pewag Servo kettingen aangeschaft, voor "je weet maar nooit"

Tja, zelfs bij N>1 zou ik dit soort verhalen als "anekdotisch" willen betitelen.
't Is maar waar en naar wat je zoekt qua reviews ...

Ik voorzie dat het wel zal meevallen in Zweden, meestal valt het mee.   Uit N=1 ervaring kan ik ook melden dat je ook op Michelin XPC (zonder een 3PMSF symbool, die had je toetertijd nog niet) weer veilig thuis kan komen, ook na kilometers over gravelwegen.

Maar goed: Ik hoop dat "een setje sneeuwkettingen"  in totaal 4 kettingen betreft.   Met twee kettingen kan je je als het meezit nog net uit de penarie redden, maar behoorlijk rondrijden doe je niet met slechts 2 kettingen*.   Ik hoop daarbij dat je een Disco met DiffLock hebt, zonder ben je nog verder van huis. Je kan overigens voor de tweede set gerust een eenvoudiger 4x4 ketting kiezen - het gaat erom dat de afrol-lengte voor en achter ± gelijk is, en ook de grip ± gelijk is.  
*  Ik zie dat ik een "unintended pun" heb ingevoegd: met slechts 2 kettingen kan je heel goed pirouettes en donuts draaien.

En dan terug bij af:  Het kan natuurlijk zijn dat ze het in Zweden zelf niet helemaal door hebben, en dat ze daarom de "Nordic" winterbanden adviseren en monteren.   Het is natuurlijk ook zo dat er niet genoeg elanden zijn om alle Volvo's te doen verongelukken.   Maar het is een typisch gevalletje van "een ongeluk wil je niet uitproberen".
Overigens, voor zo'n ongeluk hoef je niet eens naar Zweden:  Ik lag binnenkort 14 jaar geleden op z'n gepoetste kant in een Franse greppel.   Gelukkig slechts materiële schade, gelukkig een schuldige tegenpartij, maar toch iets wat ik niemand kan aanbevelen, je komt er nooit beter uit, het kost altijd geld, tijd en moeite.   Ik kom zo nu en dan nog weer langs de ongevalsplek ... niets wat er op wijst dat er ook maar iets gevaarlijks zou kunnen gebeuren, toch had het gemakkelijk heel anders kunnen aflopen.   Ik heb er iets van geleerd, en dan vooral dat je verdacht moet zijn op het onverwachtte, en dat de mogelijkheden gemakkelijk overschat, en de moeilijkheden veelal te laat ziet.   En verder ook dat de Michelin XPC een prima band was, maar toch geen winterband (ook al stond ie indertijd zelfs op de Scandinavische lijst van geaccepteerde "winterbanden").

Groeten MarcS

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 16 Dec 2023, 01:52

Landmarcs schreef:Tja, zelfs bij N>1 zou ik dit soort verhalen als "anekdotisch" willen betitelen.
't Is maar waar en naar wat je zoekt qua reviews ...

Ik zoek bij reviews naar de gemene deler.
Van de 42 gelezen reviews waren 39 positief w.b. de winterse omstandigheden,
en las ik 6 negatieve opmerkingen over nat wegdek prestaties (variërend tussen 1 punt minder op dat onderdeel tot 1 gegeven punt).
Als >95% op verschillende bronnen positief is, wil ik het inderdaad doorgaans wel voor waar aannemen ;-)

Maar inderdaad, het zijn geen echte winterbanden.
Natuurlijk proberen we vooraf zo veel mogelijk uit te sluiten en te voorkomen,
maar een ongeluk is nooit 100% te voorkomen, ook niet met de allerbeste winterbanden en des al niet meer.

We gaan een kleine week met een aantal vrienden in een huisje een leuke tijd hebben,
zij vliegen naar Zweden, wij nemen hond en BBQ's mee en gaan dus in de auto.
We gaan dus eenmalig van Göteborg naar ±Stockholm en visa versa.
Los van deze trip zijn we geen winter-rijders, dus voor 1 trip over hoofdwegen met goed aangeschreven banden
is het voor ons de moeite dit "risico" te nemen, zonder voor dit eenmalig gebruik speciale banden aan te schaffen.

N=1 anekdote; ik reed ooit in een Renault Espace op all-weather banden door Hilversum toen het begon te ijzelen.
2 auto's voor mij wilde een vrachtwagen afslaan, maar kwam haaks over de weg te staan.
De auto voor mij kon net op tijd stoppen, en ik kon langzaam langs de stoeprand schurend ook op tijd stoppen.
De auto achter mij, de enige tot dusver op winterbanden, raakte mij vol achterop.
Volgens zijn zeggen ging hij er vanuit dat de winterbanden hem voldoende zouden helpen normaal te kunnen reageren.

Regelmatig word ik met een verkeerde beweging nog herinnerd aan dit voorval door de pijn in mijn nekspier.
Mijn les uit deze ervaring is dat de beste spullen een ongeluk niet kunnen voorkomen, maar aanpassen van rijgedrag des te meer.
Beide zijn geen garantie, maar in mijn beleving is het een optelsom.
Goed materieel met goed rijgedrag (aanpassing aan omstandigheden) doet meer dan perfect materieel zonder aanpassing imo.

Natuurlijk zullen we beter af zijn met 1200,= extra uitgave aan banden voor eenmalig gebruik, daar is geen discussie over.
De vraag is wel of dit realistisch en te rechtvaardigen is.
(Mochten we onverhoopt toch brokken maken onderweg zal het antwoord achteraf duidelijk zijn ;-) )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Dec 2023, 12:04

Redchilly schreef:Ik zoek bij reviews naar de gemene deler.
Van de 42 gelezen reviews waren 39 positief w.b. de winterse omstandigheden,
en las ik 6 negatieve opmerkingen over nat wegdek prestaties (variërend tussen 1 punt minder op dat onderdeel tot 1 gegeven punt).
Als >95% op verschillende bronnen positief is, wil ik het inderdaad doorgaans wel voor waar aannemen ;-)

Maar inderdaad, het zijn geen echte winterbanden.
Natuurlijk proberen we vooraf zo veel mogelijk uit te sluiten en te voorkomen,
maar een ongeluk is nooit 100% te voorkomen, ook niet met de allerbeste winterbanden en des al niet meer.

....

Natuurlijk zullen we beter af zijn met 1200,= extra uitgave aan banden voor eenmalig gebruik, daar is geen discussie over.
De vraag is wel of dit realistisch en te rechtvaardigen is.
(Mochten we onverhoopt toch brokken maken onderweg zal het antwoord achteraf duidelijk zijn ;-) )

Prima ... ik reed ook lang op "slechts" de Michelin XPC, die deed het soms zelfs nog onvermoed goed.
Als je er rekening mee houdt dat je op een gemankeerde "winterband" rijdt kom je al een eind.
En zelfs als je wel winterbanden had gehad moet je eigenlijk blijven rijden alsof je ze niet hebt, winterbanden verkorten je remweg, maar die remweg blijft heel veel langer dan die die je gewend bent (je hebt dat aan den lijve ondervonden toen iemand met winterbanden bij je achterop reed — in mijn geval reed ik op de Michelin XPC en een pest-Peugootje achter mij kon mijn afremmen niet bijbenen - anderen voor mij remden ineens op een stuk verijsde weg, mijn les is "nooit remmen op ijs" maar niet iedereen deelt deze les).  
Het is een beetje als met de veiligheidsgordels, ABS of air-bags:  De "Wet van gelijkblijvend risico", of te wel het onverstand, vernietigt een heleboel winst van de op zich verstandige veiligheidsmaatregelen.

En dan qua recensies.   Ik ben niet zo goedgelovig.   Sowieso moet een product wel heel erg teleurstellend zijn om een hoger aandeel negatieve oordelen op te leveren – iedereen, ik ook, is geneigd om zijn (vaak nieuwe) aankoop als een goede beslissing te zien, en wil die goede beslissing graag uitmeten.   Verder hebben de review-schrijvers maar al te vaak de nieuwe aanwinst nog niet op alle aspecten (en dan vooral de limieten) getest, en daarmee wordt het oordeel nog eens extra positief ingekleurd.
Een heel andere, met name bij slijtende zaken zoals banden belangrijke factor is de "vergelijking".   Bijna iedereen vergelijkt zijn nieuwe aankoop met de toestand kort daarvoor.   Dat waren dan de sleetse banden die wellicht al enige tijd slechter presteerden, dan is ongeveer iedere nieuwe band een verbetering.
Het oordeel zou al een stuk eerlijker zijn wanneer je iemand nieuwe banden geeft, banden waar de ontvanger van denkt " 't is een krijgertje, het zal wel niks zijn "  — zegt zo iemand dat de band op een of meer punten meevalt, dan is dat betrouwbaarder
informatie (vooral als je z'n referentie-kader kent).

Tenslotte qua recensies: Kijk even terug in mijn winterbanden-berichten, ik zocht niet lang en vond verschillende klachten over het gedrag op de natte weg, en ook een aantal reacties die iets in de geest van " wil je een winterband, neem dan ook een (echte) winterband "  of " neem de winter-verhalen met een (of meer) korreltje(s) zout "   luidden.  
Ik ken genoeg mensen die zelfs enthousiast met modderbanden de sneeuw in gaan ... dat, is leuk, en gaat goed zolang je als enige die sneeuw in gaat, dat zijn de mensen die zeggen dat een dergelijke modderband, met M+S markering, ook voldoet.

Groeten MarcS

PS  Mijns inziens is een winterband zijn naam pas echt waard wanneer je zelf op je snuffert gaat omdat je nietsvermoedend uitstapt.   Dat op je snuffert gaan is dan een heel goede les: je weet dan dat je minstens de laatste meters veel te optimistisch rondreed.
PS2 Als je alleen maar naar ± Stockholm gaat valt het allemaal waarschijnlijk wel mee.   Zolang je niet de pech van aanhoudende sneeuwbuien hebt zullen de grote wegen gewoon schoon zijn.   Ik was vooral nogal "streng" mbt de eerste vraagsteller, die helemaal naar de Noordkaap wil, en wellicht nog veel meer.   Mijn broertje, die in (Groot)Stockholm woont, rijdt 's winters op winterbanden.   Ik krijg zo nu en dan beelden wanneer het met het verkeer - zelfs in Stockholm - helemaal vastloopt.   Meestal gaat het goed, er zijn winters zonder een centje pijn, dus rijden bijv. de stadsbussen niet op winterbanden.   Dit betekent dat het bij iets serieuzere sneeuwval of ijzel goed mis gaat.   Er hoeven maar een paar bussen onderaan de helling te stranden, of ergens te scharen (ze hebben vrij veel gelede bussen) en het verkeer komt vrijwel tot stilstand.   Mijn broertje heeft 's winters overigens (ook) spijkerbanden op zijn fiets.
PS3 Kijk ook eens National Geographic - Ice Road Rescue.   Natuurlijk zijn dit de meest indrukwekkende gevallen, en (dus) vrijwel alleen vrachtwagens, en het is Noorwegen in plaats van Zweden, maar het laat wel iets zien over wat je bij wat meer sneeuw kan meemaken.   Let wel: het zijn beelden die beslist niet uit het hoogste noorden komen, bijv. het sleepbedrijf in EidFjord zit nog ten zuiden van Bergen.

Terug naar “Kroeg”