Aanschaf serie 3 109 Stawag, let's talk about money!

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Flaterix

Aanschaf serie 3 109 Stawag, let's talk about money!

Berichtdoor Flaterix » 02 Okt 2023, 20:08

Ok hier heeft vast wel iemand iets zinnigs over te zeggen, onzinnig mag natuurlijk ook als het maar uit eigen ervaring is.

Ik heb het volgende wensenlijstje wat betreft de auto die ik zoek:

*Serie 3 109 Stawag, Eind jaren 70, begin jaren 80.
*Hard chassis en koetswerk. Oppervlakkig roest ontkom je denk ik niet aan maar laswerk wil ik mijn vingers niet aan branden, zeker de eerste jaren niet. Deuren moeten goed zijn.
* Niet erg als de originele stoelen zijn vervangen door iets meer comfort, ben geen purist maar ook geen 20 meer :D
* Recente APK en onderhoud, met name smering is gedaan "volgens het boekje"
* Banden moeten nog zeker 2 a 3 jaar goed meekunnen. Ik verwacht geen 10.000 km per jaar te maken. vooral weekendjes en kamperen.
* Motor liefst benzine, begrijp dat de originele 2.25 liter benzine betrouwbaar is en redelijk eenvoudig zelf te onderhouden. Zit er natuurlijk al wel een tijdje in. Benzine omdat mensen zeggen dat diesel nog meer lawaai maakt en dan wil mijn partner niet mee misschien. Mag originele motor zijn maar die moet wel onderhouden zijn. (Ben op de hoogte van het grote klusgehalte aan een Landrover maar wil liefst niet meteen de hele motor uit elkaar moeten draaien)
*Staat van koetswerk mag met veel patina en butsen, geen probleem, is charmant.
* Mag een Santana zijn maar niet de ver doorontwikkelde met de voorruit uit 1 stuk bijvoorbeeld.
* Mooi zijn als er nog een roofrack opzit ook, daktentje?

Oftewel een auto die in rijdende fatsoenlijke staat is en die geen groot restauratiewerk nodig heeft. Normaal onderhoud en vervanging van onderdelen die dan toch kapot gaan is natuurlijk ingecalculeerd als jaarlijkse kosten.

Nou steek ik even mijn natte vinger in de dijk; als ik 9 a 10.000 euro voor aanschaf reserveer zal er dan zoiets te vinden zijn? Of heb je zoiets staan dan hou ik me ook aanbevolen :)

Barst maar los! ;)

Landmarcs

Re: Aanschaf serie 3 109 Stawag, let's talk about money!

Berichtdoor Landmarcs » 05 Okt 2023, 19:56

Flaterix schreef:Ok hier heeft vast wel iemand iets zinnigs over te zeggen, onzinnig mag natuurlijk ook als het maar uit eigen ervaring is.

Ik heb het volgende wensenlijstje wat betreft de auto die ik zoek:

*Serie 3 109 Stawag, Eind jaren 70, begin jaren 80.
*Hard chassis en koetswerk. Oppervlakkig roest ontkom je denk ik niet aan maar laswerk wil ik mijn vingers niet aan branden, zeker de eerste jaren niet. Deuren moeten goed zijn.

Deuren zijn vervang-delen – je kan dus ook even de besomming maken wat het je kost om zelf "goede" deuren in de auto te hangen.
Naast het chassis is vooral ook het "Main Bulkhead" iets om op te letten, en bij een Stawag zijn ook de verdere deurstijlen van belang (die kunnen gevaarlijk "krokant" zijn.
* Niet erg als de originele stoelen zijn vervangen door iets meer comfort, ben geen purist maar ook geen 20 meer :D

Een curieuze tegenstelling: "Geen twintig meer én geen purist pleit bijna voor andere/betere stoelen.
Ik moet zeggen dat ik de originele stoelen van een 109 uit het wens-tijdvak helemaal niet zo beroerd vond (maar goed, ik was toentertijd ongeveer 20).
* Recente APK en onderhoud, met name smering is gedaan "volgens het boekje"

Een APK zegt weinig, dwz zonder mag je niet eens rijden.
Onderhoud vlgs het boekje is belangrijk, maar hoe wil je dat checken bij een 40+ auto ?
* Banden moeten nog zeker 2 a 3 jaar goed meekunnen. Ik verwacht geen 10.000 km per jaar te maken. vooral weekendjes en kamperen

Voor banden geldt mijns inziens nog meer wat ik ook al bij de deuren schreef.   Banden is een eenvoudig te besommen kostenplaatje.
De banden-prijzen zijn sinds de Russisch-Oekraïnse oorlog fors gestegen, maar nog steeds is een set banden een eenvoudig besombaar kostenplaatje.  Overigens verslijt ik - met zeer slijtvaste banden - 1 mm per 10.000km. Als je na 3 jaar nog een beetje nuttig profiel wilt hebben moet je bij de koop toch minstens 6 a 7 mm profiel hebben als het slijtvaste banden betreffen, 8-9 mm is beter omdat de meeste banden vlotter slijten.   O ja, mijn slijtvaste cijfers betreffen 235/85x16 banden, dus wat breder en daardoor wellicht nog wat trager in de slijtage.
* Motor liefst benzine, begrijp dat de originele 2.25 liter benzine betrouwbaar is en redelijk eenvoudig zelf te onderhouden. Zit er natuurlijk al wel een tijdje in. Benzine omdat mensen zeggen dat diesel nog meer lawaai maakt en dan wil mijn partner niet mee misschien. Mag originele motor zijn maar die moet wel onderhouden zijn. (Ben op de hoogte van het grote klusgehalte aan een Landrover maar wil liefst niet meteen de hele motor uit elkaar moeten draaien)

Ik zou eerder zeggen:  Het moet de originele motor zijn (of een gelijke ruilmotor, mits met een goed gedokumenteerde herkomst).  Een niet originele motor mag alleen wanneer de motorwissel goed is gedaan (en ook goed gedokumenteerd)
*Staat van koetswerk mag met veel patina en butsen, geen probleem, is charmant.

Nee, patina en butsen zijn een argument om af te dingen, glanzend gepoetste nieuwe lak overigens ook.
* Mag een Santana zijn maar niet de ver doorontwikkelde met de voorruit uit 1 stuk bijvoorbeeld.

Een latere Santana is wellicht technisch beter, maar lastiger qua spareparts.
* Mooi zijn als er nog een roofrack opzit ook, daktentje?

Ook hier denk ik: maak eerst een sommetje.   Bij een gecombineerde aankoop zit je met de keuze die iemand anders voor je maakte.

Oftewel een auto die in rijdende fatsoenlijke staat is en die geen groot restauratiewerk nodig heeft. Normaal onderhoud en vervanging van onderdelen die dan toch kapot gaan is natuurlijk ingecalculeerd als jaarlijkse kosten.

Tja, dat zoekt iedereen, althans iedereen die niet expliciet naar een "project" zoekt.

Nou steek ik even mijn natte vinger in de dijk; als ik 9 a 10.000 euro voor aanschaf reserveer zal er dan zoiets te vinden zijn? Of heb je zoiets staan dan hou ik me ook aanbevolen :)

Ik hoop dat je dan nog wat reserve achter de hand hebt, de kans dat alles in een keer naar wens is, en tegenvallers aan je voorbij gaan is klein.

Groeten MarcS

Flaterix

Berichtdoor Flaterix » 05 Okt 2023, 21:47

Hoi Marc,

Dank voor je uitgebreide antwoord.

Een curieuze tegenstelling: "Geen twintig meer én geen purist pleit bijna voor andere/betere stoelen.
Ik moet zeggen dat ik de originele stoelen van een 109 uit het wens-tijdvak helemaal niet zo beroerd vond (maar goed, ik was toentertijd ongeveer 20).

Misschien beter kunnen omschrijven zie ik nu, ik bedoel, gezien het feit dat ik geen 20 meer ben zijn iets comfortabele stoelen niet ongewenst en aangezien ik geen purist ben vind ik het ook niet erg als er niet originele onderdelen in de auto zitten.

Een APK zegt weinig, dwz zonder mag je niet eens rijden.
Onderhoud vlgs het boekje is belangrijk, maar hoe wil je dat checken bij een 40+ auto ?

Klopt maar er worden regelmatig auto's zonder apk aangeboden. Voor mij iets te veel risico. Ik denk dat een apk wel iets zegt. In ieder geval dat de wagen tot de volgende apk geen apk keuring hoeft te hebben en ook geen risico loopt op afkeur tot die volgende keuring.

Als je na 3 jaar nog een beetje nuttig profiel wilt hebben moet je bij de koop toch minstens 6 a 7 mm profiel hebben als het slijtvaste banden betreffen, 8-9 mm is beter omdat de meeste banden vlotter slijten.

goede tip, zet ik op mijn checklist.

Nee, patina en butsen zijn een argument om af te dingen
Voor mij niet :) Ik hou van patina en wat butsen (Niet een buts waar een boom in past)

Een latere Santana is wellicht technisch beter, maar lastiger qua spareparts.
Maar minder mooi maar dat is persoonlijk.

Ik hoop dat je dan nog wat reserve achter de hand hebt, de kans dat alles in een keer naar wens is, en tegenvallers aan je voorbij gaan is klein.

Nogmaals dank.Morgen ga ik kijken naar een auto, dus fijn dat je nog wat overdenkingen hebt meegegeven!
Dat hoop ik ook ja :D

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 10 Okt 2023, 09:36

Mijn ervaring in de zoektocht was dat als je het niveau 'met normaal onderhoud rijdend hok' te boven wil gaan dat je minimaal het dubbele uit moet trekken qua prijs.

Maar iedereen kan leven met een ander hok...
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Terug naar “Kroeg”