Flaterix schreef:Ok hier heeft vast wel iemand iets zinnigs over te zeggen, onzinnig mag natuurlijk ook als het maar uit eigen ervaring is.
Ik heb het volgende wensenlijstje wat betreft de auto die ik zoek:
*Serie 3 109 Stawag, Eind jaren 70, begin jaren 80.
*Hard chassis en koetswerk. Oppervlakkig roest ontkom je denk ik niet aan maar laswerk wil ik mijn vingers niet aan branden, zeker de eerste jaren niet. Deuren moeten goed zijn.
Deuren zijn vervang-delen – je kan dus ook even de besomming maken wat het je kost om zelf "goede" deuren in de auto te hangen.
Naast het chassis is vooral ook het "Main Bulkhead" iets om op te letten, en bij een Stawag zijn ook de verdere deurstijlen van belang (die kunnen gevaarlijk "krokant" zijn.
* Niet erg als de originele stoelen zijn vervangen door iets meer comfort, ben geen purist maar ook geen 20 meer
Een curieuze tegenstelling: "Geen twintig meer én geen purist pleit bijna voor andere/betere stoelen.
Ik moet zeggen dat ik de originele stoelen van een 109 uit het wens-tijdvak helemaal niet zo beroerd vond (maar goed, ik was toentertijd ongeveer 20).
* Recente APK en onderhoud, met name smering is gedaan "volgens het boekje"
Een APK zegt weinig, dwz zonder mag je niet eens rijden.
Onderhoud vlgs het boekje is belangrijk, maar hoe wil je dat checken bij een 40+ auto ?
* Banden moeten nog zeker 2 a 3 jaar goed meekunnen. Ik verwacht geen 10.000 km per jaar te maken. vooral weekendjes en kamperen
Voor banden geldt mijns inziens nog meer wat ik ook al bij de deuren schreef. Banden is een eenvoudig te besommen kostenplaatje.
De banden-prijzen zijn sinds de Russisch-Oekraïnse oorlog fors gestegen, maar nog steeds is een set banden een eenvoudig besombaar kostenplaatje. Overigens verslijt ik - met zeer slijtvaste banden - 1 mm per 10.000km. Als je na 3 jaar nog een beetje nuttig profiel wilt hebben moet je bij de koop toch minstens 6 a 7 mm profiel hebben als het slijtvaste banden betreffen, 8-9 mm is beter omdat de meeste banden vlotter slijten. O ja, mijn slijtvaste cijfers betreffen 235/85x16 banden, dus wat breder en daardoor wellicht nog wat trager in de slijtage.
* Motor liefst benzine, begrijp dat de originele 2.25 liter benzine betrouwbaar is en redelijk eenvoudig zelf te onderhouden. Zit er natuurlijk al wel een tijdje in. Benzine omdat mensen zeggen dat diesel nog meer lawaai maakt en dan wil mijn partner niet mee misschien. Mag originele motor zijn maar die moet wel onderhouden zijn. (Ben op de hoogte van het grote klusgehalte aan een Landrover maar wil liefst niet meteen de hele motor uit elkaar moeten draaien)
Ik zou eerder zeggen: Het moet de originele motor zijn (of een gelijke ruilmotor, mits met een goed gedokumenteerde herkomst). Een niet originele motor mag alleen wanneer de motorwissel goed is gedaan (en ook goed gedokumenteerd)
*Staat van koetswerk mag met veel patina en butsen, geen probleem, is charmant.
Nee, patina en butsen zijn een argument om af te dingen, glanzend gepoetste nieuwe lak overigens ook.
* Mag een Santana zijn maar niet de ver doorontwikkelde met de voorruit uit 1 stuk bijvoorbeeld.
Een latere Santana is wellicht technisch beter, maar lastiger qua spareparts.
* Mooi zijn als er nog een roofrack opzit ook, daktentje?
Ook hier denk ik: maak eerst een sommetje. Bij een gecombineerde aankoop zit je met de keuze die iemand anders voor je maakte.
Oftewel een auto die in rijdende fatsoenlijke staat is en die geen groot restauratiewerk nodig heeft. Normaal onderhoud en vervanging van onderdelen die dan toch kapot gaan is natuurlijk ingecalculeerd als jaarlijkse kosten.
Tja, dat zoekt iedereen, althans iedereen die niet expliciet naar een "project" zoekt.
Nou steek ik even mijn natte vinger in de dijk; als ik 9 a 10.000 euro voor aanschaf reserveer zal er dan zoiets te vinden zijn? Of heb je zoiets staan dan hou ik me ook aanbevolen
Ik hoop dat je dan nog wat reserve achter de hand hebt, de kans dat alles in een keer naar wens is, en tegenvallers aan je voorbij gaan is klein.
Groeten MarcS